Xiaomi 11 5g ne, kan man lita på Xiaomi?

Diskussion i 'Xiaomi - Allmänt' startad av Dekaze, 29 dec 2021.

  1. Dekaze

    Dekaze Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2014
    Inlägg:
    194
    Mottagna gillanden:
    82
    Telefon:
    Samsung A52s

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung A52s
    Lite sugen på en 11 lite 5g Ne. Dock har jag hört mycket om att de inte hanterar ens privata data så bra, även spårar ens aktivitet inne i själva os:et ,vilka appar man använder ,trycker på och så. Även hört att de finns Ads i standard appar och i os:et (kan de ens vara lagligt i en mobil som säljs i EU?) Även hört talas om någon EU rom ,vad skiljer den från den globala ? Så ni som kör en xiaomi lur får gärna komma med er input ! :D
     
  2. Millwad

    Millwad Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    1 831
    Mottagna gillanden:
    1 916
    Telefon:
    Pixel 6A

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6A
    Jag har haft Xiaomi i flera år och har fungerat hur bra som helst. Har dock inte hört talas om att dom skulle spåra ens aktivitetet eller sköta ens privata data sämre än någon annan tillverkare.
     
    Jörgen Ö gillar detta.
  3. Dekaze

    Dekaze Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2014
    Inlägg:
    194
    Mottagna gillanden:
    82
    Telefon:
    Samsung A52s

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung A52s
    Okej känns skönt att höra de från någon med lite erfarenhet. Jag som läst runt lite bara på diverse hemsidor och de har tydligen fått del del kritik för att bla standard webbläsaren läser av diverse data fast att man tillex är i inkognito läge , även att de analyserar vilka appar man använder/användingsmönster man använder inne i OS:et . Kanske bara jag som är lite kritisk mot Kina företag . Men hur är det med reklam och så i telefonen då ? Hört att det med ska finnas i xiaomi lurar ,är väl lite av deras grej . Prisvärd hårdvara men så tjänar de pengar på reklam istället :)
     
    torsktunga gillar detta.
  4. ffodil

    ffodil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    1 023
    Mottagna gillanden:
    412

    MINA ENHETER

    Har haft Xiaomi i flera år och aldrig stört mig på reklam.
    Stör man sig kan man ta bort reklamen. Finns massor av tips hur man gör, bara att Googla.
    Här är ett: ▷ Hur man tar bort annonser från Xiaomi-telefoner » ✅
     
    Jörgen Ö gillar detta.
  5. Dekaze

    Dekaze Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2014
    Inlägg:
    194
    Mottagna gillanden:
    82
    Telefon:
    Samsung A52s

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung A52s
    Okej men det är ju bra vet du vad de är för skillnad på global romen vs EU varianten ?
     
  6. ffodil

    ffodil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    1 023
    Mottagna gillanden:
    412

    MINA ENHETER

    Nej, inte exakt då jag bara kört med global.
    Någon annan kan nog svara bättre på det.
     
  7. Dekaze

    Dekaze Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2014
    Inlägg:
    194
    Mottagna gillanden:
    82
    Telefon:
    Samsung A52s

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung A52s
    Okej
     
  8. Juturna

    Juturna Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2016
    Inlägg:
    757
    Mottagna gillanden:
    506
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Alltså egentligen bygger ju hela Android på att delvis kunna spåra din data för att optimera din upplevelse liksom, Google vet typ det mesta om dig som det är skulle jag tro. :') Sen tänker jag att Xiaomi inte kan göra mycket mer lömskt med din data än vad Google kan egentligen.
     
    Jörgen Ö gillar detta.
  9. Dekaze

    Dekaze Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2014
    Inlägg:
    194
    Mottagna gillanden:
    82
    Telefon:
    Samsung A52s

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung A52s
    Ja du har ju helt rätt när de kommer till Google . Har dock försökt att stänga av så mycket av deras tjänster jag kan i min lur ,samt att jag aldrig använder Google sök ,chorme mm . Ja det hjälper inte inte helt såklart men lugnar mitt sinne lite . Därför de känns lite drygt om Xiaomi gör samma sak ,då har jag två grejer att försöka blockera x) men sen samtidigt är jag ändå intresserad av xiaomis produkter då jag tycker att de är väldigt snygga och prisvärda :)
     
  10. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Xiaomi hävdar själva att de bara gör som alla andra, bara samlar in anonymiserad data: Xiaomi Trust Center men visst, det kan ju såklart vara känsligare att datan skickas till deras servrar i Kina. Det är ju helt upp till dig om vad du tycker om det hela.
    Xiaomi EU är en samling custom roms, som framförallt var populärt innan Xiaomi själva hade internationellt stöd i sina telefoner, eller för att bättre anpassa modeller släppta på den Kinesiska marknaden.
     
    Jörgen Ö gillar detta.
  11. Dekaze

    Dekaze Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2014
    Inlägg:
    194
    Mottagna gillanden:
    82
    Telefon:
    Samsung A52s

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung A52s
    Ja det är nog känns nog lite värre att man skickar sin data dit i mitt tycke , känns lite läskigare liksom eftersom att de inte känns lika säkert helt enkelt . Även läst att deras kryptering är dålig och att datan inte är så anonym som de hävdar.

    Jaha okej de har jag lite insikt i vad Xiaomi EU är ,känns kanske inte jätte relevant nu då det finns en global variant :) tack !
     
  12. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 396
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Jag litar igentligen inte på någon tillverkare... Men ja...xiaomi har extremt mkt bloat...
    Men om man är orolig för bakdörrar till myndigheter.. så väljer jag hellre bakdörrar till kinesiska staten än till NSA och alla dessa allierade länder.. alla väljer självklart själv... jag anser informationen gör minst skada för mig personligen om personen är hos kinesiska staten (i worst case scenario) än hos NSA och alla de länder some de gett tillgång till xkeyscore och där de delar med sig av underättelseinformation.
    Kina är nästan som en annan planet för mig.. jag menar...väst välrden där vi lever... är väldigt isolerad från kina...men som sagt alla väljer själv... man kan aldrig vara säker oavsett.. nästan all mjukvara på våra android telefoner är amerikanska... och de kan tvinga bakdörrar osv i mjukvara och appar. Som sagt man kan aldrig känna sig helt säker igentligen...pga att mjukvaran är något vi knappast kan granska.. så man får gå mkt på magkänsla...

    xiaomi debloater på github är en bra programvara att rensa bort det mesta... jag skulle ej rekommendera en xiaomi telefon utan att man kör xiaomi debloater.
     
    polonius, Jörgen Ö och Juturna gillar detta.
  13. Dekaze

    Dekaze Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2014
    Inlägg:
    194
    Mottagna gillanden:
    82
    Telefon:
    Samsung A52s

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung A52s
    Nej du har nog rätt med att man inte kan lita på någon tillverkare , körde faktiskt med en Nokia 3310 ett tag för de kändes som de bästa alternativet . Men efter ett tag blev de lite små jobbigt att leva utan BankID, gps osv . Gillar lite ditt tankesätt där med att Kina är en annan planet ,stämmer ju lite det du säger . Ska kolla in den här debloatern du pratar om och se om jag vågar skaffa mig en Xiaomi lur eller om jag tuffar på lite till med min Nokia 8.1
     
  14. mortuus

    mortuus Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    2 642
    Mottagna gillanden:
    619
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
    det är huawei du ska akta dig för egentligen.
     
  15. Dekaze

    Dekaze Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2014
    Inlägg:
    194
    Mottagna gillanden:
    82
    Telefon:
    Samsung A52s

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung A52s
    Ja de har ju inte de bästa ryktet längre . Så huawei är något jag aldrig skulle skaffa mig !
     
  16. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 361
    Mottagna gillanden:
    1 719

    MINA ENHETER

    USA, västvärlden och NSA är inte perfekta på något sätt, och det är bra att vara skeptisk. Men Kina och deras överträdelser av mänskliga rättigheter saknar egentligen motstycke i jämförelse med varje vänligt sinnad demokrati här i västvärlden som Sverige är allierad med. För mig är det obegripligt hur någon kan välja Kina i den kampen. Sen är de flesta av NSA:s förmågor kända tack vare Edward Snowden, så nu vet vi ungefär hur de arbetar, och ingenting i de avslöjanden som kom tack vare Edward Snowden tycker jag ger anledning till att skippa amerikanska produkter - däremot ger avslöjandena anledning att vidta andra åtgärder, t.ex. använda VPN-tunnel och annat. EU:s planer på att reglera internet (bl.a. förslag på "barnporrfilter" som, om man läser på lite i ämnet, är något betydligt värre och mer alarmerande än vad det låter som vid en första anblick, och annat de föreslår) är desto mer oroande ur integritetssynpunkt än NSA och deras insamling, anser jag.
    Som slutkläm kan sägas att Kina och kinesiska företag gång på gång har fastnat med fingrarna i syltburken när de överträtt normer, insamlat data på ett oärligt sätt m.m., det finns ju hur många exempel som helst om man googlar lite, så där bör man vara väldigt vaksam.
     
    Dekaze och Kristy gillar detta.
  17. Juturna

    Juturna Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2016
    Inlägg:
    757
    Mottagna gillanden:
    506
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Frågan är ju om inte CCP har inblick i Xiaomi's business också ändå? Tänker att staten har extremt stor makt över och koll på företag i Kina, och om Huawei inte längre finns där och kan spionera på folket så måste ju någon annan ta över den rollen åt CCP ;)

    Men ärligt nä, tror inte att man har speciellt mycket att oroa sig över om man inte själv har anknytningar till Kina eller Kinas fiender egentligen. Dom bryr sig inte nog inte så mycket över medelsvenssons bank-ID, vilka skumma porrsidor du kollar på, eller när någon frågar frugan vad dom ska käka till middag. :D
     
    flipp, Dekaze och Jörgen Ö gillar detta.
  18. secccutor

    secccutor Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 okt 2016
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    59
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi 11 Lite 5G
    Återigen, det är det monumentala hyckleriet i Väst som jag har svårast att förlika mig med.

    När nu Kina är den största skurkstat som någonsin har existerat, så vore det självklart att varje land i Väst genast bryter alla förbindelser med diktaturen. Och att alla vi konsumenter i Väst genast slutar att köpa Kinesiska varor, inte bara telefoner utan överhuvudtaget allt som är tillverkat i Kina - eller tillverkat utanför Kina med hjälp av Kinesiska komponenter eller råvaror.

    Vilket vi naturligtvis inte gör. Vem vill leva i skogen i en jordkoja, iklädd djurskinn med en flintkniv fäst vid bältet och en pilbåge tillverkad av idegran slängd över axeln?
     
    flipp gillar detta.