XIAOMI 13/PRO

Diskussion i 'Xiaomi 13-serien' startad av Oceanic, 1 dec 2022.

1. mjölner

mjölner Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    176
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Nubia Z50 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Nubia Z50 Ultra
    Byter man lur var 3:e månad så är uppdateringar säkert inget man funderar över. Sedan räcker det med att jag behöver service vid ett tillfälle och inte får det för att bli missnöjd.

2. Juturna

Juturna Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    506
    Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Nej men verkligen.
    Det känns som att dom försöker vara opportunistiska och passa på att komma upp i högre priser nu när det verkar som att marknaden "accepterar" att priserna på flaggskeppstelefoner har typ gått upp 30-40% på mindre än 5 år eller något.
    Men här i Sverige fungerar inte den prissättningen om man är något annat än Apple eller Samsung.
    Det fungerar inte när man är Sony, Motorola, Huawei (om dom funnits kvar), Honor eller OnePlus, och då skulle jag säga att nästan alla dom märkena har större brand recognition. Dom flesta som jag nämner Xiaomi för brukar bara "ah det är sånt där kinaskit va?" och dom har egentligen ingen aning.

Det är absolut inget fel på Xiaomis telefoner med det sagt dock, dom gör för det mesta jäkligt bra telefoner, även om jag sällan brukar bli superimpad av deras vanliga flaggskepp. Men då har det varit för pengar som är strax under flaggskeppsnivå, det här lägger sig över alla dom märkena jag nämnde tidigare.
    Dom är rakt av "delusional" (kommer inte på ett bättre ord på svenska) om dom tror att det kommer att fungera.
    Dom kanske tänker att om dom prissätter telefonen högt så kommer folk fatta att det är bra premium-stuff och funkar som "status", men det går bara om det finns bra varumärkeskännedom... Så i slutändan så kommer det garanterat finnas Swedroidare som köper 13 Pro... men hur många andra utanför telefonentusiasterna kommer vilja prova till det priset?

3. flipp

flipp Android Expert Moderator

Mottagna gillanden:
    8 697
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Ja, sedan verkar ju intresset för Xiaomi bli minde och mindre på Swedroid så jag tror inte speciellt många telefonentusiaster köper deras nya flaggskepp heller. Inte ens deras upper mindrange eller affordable flagship verkar speciellt populära (t.ex. 12T Pro). Förstår att de såklart egentligen bara bryr sig om att tjäna pengar och att vad vi nördar önskar oss spelar liksom ingen större roll för dem. Samtidigt tror jag som du säger att varumärkeskännedomen är för låg i Sverige så det är rätt tveksamt om höga priser verkligen kan fungera för dem här. Om t.ex. Mi 11 och 12 Pro gjort succé hade det känts mer befogat att testa en sådan strategi. Utan att ha sett någon försäljningsstatistik har jag dock svårt att tro att någon av dessa lurar, eller Mi 10 för den delen, gjorde någon större succé i Sverige (eller ens övriga Europa).

zztop007 gillar detta.
  4. hit4all

hit4all Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    34

MINA ENHETER

Hm, jag blir väldigt velande nu när jag läser dagens inlägg i denna tråd. Jag hade tänkt vänta med mitt kommande inköp som står mellan Xiaomi 13 eller Samsung S23 där jag har velat se vad priset skulle bli för en Xiaomi 13 12/256-modell då jag gärna vill behålla mobilen i 4 år. Tanken att få snabbare laddning samt mera RAM har gjort att 13-modellen har lockat mer och mer i jämförelse med S23 8/256-modellen, men nu när jag läser både era kommentarer om uppdateringar samt support och att priserna blir höga så tvekar jag på Xiaomi 13-modellen som huvudspåret.......

5. flipp

Mottagna gillanden:
    8 697
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    I slutändan kokar det nog ner till hur viktigt du tycker det är med snabba och frekventa uppdateringar. Xiaomi är inte lika pålitliga där som t.ex. Samsung. En del av diskussionen ovan handlar dock mer om att vi tycker att det är synd att Xiaomi tappat sin USP (prisvärdhet), dock hade jag trots det fortfarande tagit en Xiaomi 13 över S23 bara för att jag gillar Xiaomis mjukvara, kameror och design bättre. Men även om jag föredrar Xiaomi 13 över S23 skulle aldrig betala 10K för någon av dessa lurar. Då skulle jag hellre köpa en Pixel 7 / Pixel 7 Pro.

Last edited: 27 feb 2023
    Droid_301 och hit4all gillar detta.
  6. Droid_301

Droid_301 Guest

7. Putte i Parken

Putte i Parken Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    175
    Operatör:
    Fello, Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 14 Ultra,

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello, Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 14 Ultra,
    ROM:
    Xiaomi HyperOS Community. EU Stable
    ROM:
    xiaomi.eu community
    Platta:
    Samsung Tab S10 Plus 5G
    14 lappar...Nja, Jag tror jag avstår...

flipp gillar detta.
  8. Johnh3

Johnh3 Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    5 216
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Neo.

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Neo.
    Telefon 2:
    Google Pixel 9 Pro.
    Platta:
    iPad
    Både 13 och 13 Pro har mycket som talar för dem. Men man får se hur det går. Som många är inne på tror jag prissättningen blev väl så hög för Europa.

9. hit4all

hit4all Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    34

MINA ENHETER

Alltså, vilken märklig introduktion på svenska marknaden bland operatörer idag?!

ABB - XIAOMI 13 - XIAOMI 13 PRO
    Comviq - 8/256 - 8/256
    Halebop - ?/256 - ?/256 (oklart med RAM-minne, inget köparen kan välja men inget som anges heller)
    Tele2 - 8/256 - 8/256
    Telenor - ?/256 - ?/256 (oklart med RAM-minne, inget köparen kan välja men inget som anges heller)
    Telia - NA - NA (ej tillgänlig ännu)
    Tre - 8/256 - 12/512

230302: Vad skall en säga, idag ändrade TRE vanliga 13-modellen till endast 8 GB RAM. Har de så dålig koll på sina specifikationer?!

Last edited: 2 mar 2023
  10. flipp

Mottagna gillanden:
    8 697
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Ja, det var konstigt. Dåliga rabatter när man binder sig också. Pro-modellen kostar närmare 12 000 kr även om man binder sig 24 månader med standardabonemang hos Halebop eller Comviq. Jämför med t.ex. med Xiaomi 12T Pro som kostar 2880 kr om man binder sig 24 månader hos Halebop.

11. Juus1

Juus1 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    47
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23
    Trista priser hos operatörerna. Får hoppas vi ser lite kampanjer under året som kommer. Byter telefon en gång om året, och jag ska byta i September. Hoppas på bättre priser då.

//C

12. flipp

Mottagna gillanden:
    8 697
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Det blir säkert kampanjer senare. Kommer inte säljas många lurar med de där priserna så om inte annat för att tömma lagren till slut...

13. Putte i Parken

Mottagna gillanden:
    175
    Operatör:
    Fello, Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 14 Ultra,

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello, Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 14 Ultra,
    ROM:
    ROM:
    xiaomi.eu community
    Platta:
    Samsung Tab S10 Plus 5G
    När man ser vilka priser som tas ut så funderar var gränsen går, vad man är beredd att betala, Tele2 vill ha 13990 för telefonen + abb och kanske binda upp sig i 36 månader i dessa tider, vars andrahandsvärde sjunker som en gråsten i vattnet. Jag köpte en Xiaomi 12 Pro 12/256 Gb begagnad i juni förra året från Gomibo med två års garanti i topp skick och med leverans dagen efter för knappt 7500 kr totalt. Man kan ju bara spekulera vad en 13 Pro kommer att ligga på begagnad...

Juus1 och Oceanic gillar detta.
  14. flipp

Mottagna gillanden:
    8 697
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Ja, andrahandsvärdet kommer inte vara speciellt bra för 13 Pro relativt nypris. Har du förresten varit nöjd med 12 Pro?

15. Juus1

Juus1 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    47
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23
    Jag använder mig av Telenor change, så byter en gång om året.
    Då slipper man binda upp sig på avbetalningen så länge iallafall.

//C

16. Putte i Parken

Mottagna gillanden:
    175
    Operatör:
    Fello, Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 14 Ultra,

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello, Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 14 Ultra,
    ROM:
    ROM:
    xiaomi.eu community
    Platta:
    Samsung Tab S10 Plus 5G
    Ja, mycket telefon för pengarna. Jag har haft Xiaomi 10 Pro, Xiaomi 11 och nu då en 12 Pro. Har flashat om allihop med Xiaomi.Eu rom som har fungerat bra på alla sätt för mina behov och krav. Så det är inte omöjligt att det blir en 13 Pro från Gomibo om jag tycker att priset rätt.
    Har även köpt en Samsung Tab S7+ 5G därifrån, så är priset bara rätt i mina ögon så kanske det blir en 13 Pro...

Last edited: 2 mar 2023
    flipp gillar detta.
  17. Oceanic

Oceanic Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    4 294
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    hit4all, mjölner, IRONMIKE och 1 annan gillar detta.
  18. mjölner

mjölner Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    176
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Nubia Z50 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Nubia Z50 Ultra
    Vet du om det finns eller kommer kanaler där det går att få tag på en global verision med rätt frekvensband. Priset är ju vad det borde vara här hemma.

19. flipp

Mottagna gillanden:
    8 697
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Nej, till det priset kommer det inte gå at köpa den globala varianten. Anledningen till de låga priserna är just att prisnivån på smartphones är mycket lägre i Kina.

20. Oceanic

Oceanic Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    4 294
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon: