En liten kort review:
Rent generellt måste jag säga att det här är den bästa helhetsupplevelse jag haft på en mobil någonsin (och jag byter 2 - 3 ggr per år och testar det mesta, haft Pixel 7 Pro och Mi 12S Ultra sista året). Det är den där känslan där allt sitter där det ska - från fysisk design till UI till kamera - allt fungerar sjukt bra och inte ett enda problem eller crash. Sist jag hade denna känsla var nog på Huawei P20 Pro back-in-the-days. Man vill liksom ta upp telefonen i handen hela tiden. Lite mer detaljer nedan.
Design. Tycker den är sjukt snygg (har den vita) och får höra det hela tiden. Att unibody designen följer med runt på baksidan i kombination med de platta sidorna och små detaljer kring avfasade kanter och en lätt lätt kurvad skärm. Känns så sjukt genomtänkt i varje detalj. Och sen det bästa av allt, vegan-skinnet. Så mjukt och lent, lätt "taktilt" som lent gummi eller silikon - klart bättre än 12 Ultra. Skapar ett fantastiskt grepp, så långt ifrån glas man kan komma. 2 veckor in har jag inte sett ngt som helst slitage eller färgning.
Menyer, UI och användning. 100% i varje detalj tycker jag - MIUI 14 är i mitt tycke den snyggaste och "smoothaste" Android-versionen just nu - i nivå med Pixel 7 Pro men med ännu fler och smarta möjligheter till egna inställningar. Flytet i menyer och app-starter är extremt bra. Och som sagt, inte en enda app crash eller frysning. Jag kör Global ROM 14.04. Gillar att Googles appar är standard från start - telefon, messages och browser. Den animerade Leica loggan när man stänger av skärmen - läckra smådetaljer.
Batteri och laddning. 90W räcker gott och väl för mig och piskar ju Pixel, Samsung och Apple hur lätt som helst. Det dagliga användandet - jag tar av den från laddaren vid 06.30, sätter tillbaka den vid 23.00. Snittar ca 4,5h - 5h on-screen (blir alltid lite mycket i början) mycket 5G, video, kamera etc. och ligger på ca 20% kl. 23. 00. Kul med Ultra battery mode, när telefonen när 1% stängs allt av utom telefonfunktionen och ger dig 15 min samtal / 2tim standby.
Kameran. Jag är extremt fotointresserad och har flera DSLRs och kan säga att Mi 13 Ultra är helt fantastisk (DXOmark knarkade uppenbarligen under testet). Sen som jag skrivit ovan så i vanliga användning där du bara slänger iväg en bild här och där så är skillnaden mot exempelvis Pixel 7 Pro (som har mycket bra kameror) inte enorm, men tydlig. Den stora skillnaden kommer när du börjar använda de olika lägena. Ex alla olika Porträttlägen som är otroliga, skapar så coola och snygga bilder som känns DSLR på ett sätt jag sällan upplevt. Att kunna zooma fritt hela vägen upp till 10x nästintill utan kvalitetsförlust är magiskt. Och att ha 120x vid behov är också coolt. Satt på en flygplats häromdagen och zoomade 80x på en meny på en restaurang 100m bort, kunde läsa varenda maträtt. Jag upplever en stor skillnad överlag mot Mi 12S Ultra som då och då briljerade men inte lika konsekvent som 13.
Täckning. Bara varit i StorStockholm samt Helsingfors och om ngt upplevt bättre täckning än på min Pixel 7 Pro. Har Telia med 5g. Mycket bra fart också. Detsamma gäller WiFi hemma som jag upplever som ovanligt snabbt. Åker ner till Småland över midsommar och kan testa mer hur det ser ut på landsbygden då.
Men som ni förstår är jag extremt nöjd och kan verkligen rekommendera Mi 13 Ultra. Köpte via Wonda, fungerade utmärkt med för-installation av Global ROM.
Last edited: 17 juni 2023