Xiaomi laddare, CE-märkt eller inte?

Diskussion i 'Xiaomi - Allmänt' startad av corpes, 9 nov 2017.

  1. corpes

    corpes Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2012
    Inlägg:
    517
    Mottagna gillanden:
    120
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Mi Mix 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Mi Mix 2
    Det slog mig just nu att törs man använda Xiaomis egna mobilladdare här hemma i Sverige eller ska man köpa en ny? Tänkte mest på eventuell CE-märkning och generell kvalite. Jag har använt/använder min laddare som följde med Mi mix 2.......
     
  2. ambassaden

    ambassaden Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2010
    Inlägg:
    420
    Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    3, Telia

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3, Telia
    CE-märkning av dessa elektronikprodukter kostar antagligen pengar (Viss CE-märkning kan tillverkaren göra själv). Om produkten inte är avsedd för Europa vill tillverkaren inte lägga ner pengar på märkningen. Det betyder inte att produkten är farlig eller osäker att använda. Xiaomi är en av världens största tillverkare och har antagligen en standard som minst lever upp till CE-märkning.
     
  3. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 491
    Mottagna gillanden:
    1 174
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Alla 3 laddare som vi har fått till våra Xiaomi mobiler är CE märkta, och verkar hålla hög kvalitet.

    Men de 2 st. 12V/1A nätadaptrar (ej usb laddare) som vi fick till våra Mini Wifi routrar är inte CE märkta, och verka hålla "kinesisk" kvalitet.
    Dvs inte riktigt bra.
    Har tänkt byta ut dem, men vet inte var man får tag på sådana, och lättja hindrar . . .
     
    Last edited: 9 nov 2017
  4. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 499
    Mottagna gillanden:
    1 055

    MINA ENHETER

    glöm inte att skilja på CE (Conformité Européenne) som är kvalitetsmärkningen och CE (China Export) som kinesiska produkter ofta är märkta med. de använder dessutom förvillande lika teckensnitt.
     
    bernard gillar detta.
  5. corpes

    corpes Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2012
    Inlägg:
    517
    Mottagna gillanden:
    120
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Mi Mix 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Mi Mix 2
    Jag fortsätter att använda min laddare då jag tycker den verkar hålla bra kvalite.
     
  6. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    "China Export" är en vandringssägen, det finns inte.

    Om det är den officiella europeiska laddaren från Xiaomi så är den självklart CE-märkt (och testad) på riktigt. Så du behöver inte vara orolig.
     
    jnsson gillar detta.
  7. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 499
    Mottagna gillanden:
    1 055

    MINA ENHETER

    Det var värst, då har jag sett nåt som inte finns då.
     
  8. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 331
    Mottagna gillanden:
    17 807
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Det har funnits påståenden om en s.k. China Export-symbol vilken skulle vara snarlik den officiella CE-logotypen. Skillnaden har sagts vara att den kinesiska symbolen skulle ha ett kortare avstånd mellan bokstäverna C och E jämfört med den officiella CE-symbolen. Påståendet har aldrig kunnat föras i bevis och flera officiella källor, bl.a. företrädare för Europeiska parlamentet, menar att inga så kallade Chinese Export-märkningar har kunnat påvisas.

    Enligt det officiella svaret från Europeiska kommissionen är historien om Chinese Export-märkning bara en vida spridd missuppfattning, eventuellt ett s.k. "Internet hoax" eller ett försök att med humor misskreditera kinesiska varor generellt. Det finns idag inget och har aldrig funnits något "officiellt" China Export-märke. Det torde i stället röra sig om felaktiga CE-märkningar, som kan finnas både på produkter som uppfyller kraven och sådana som inte gör det. I EU räknas detta märke som ett CE-märke och om produkterna inte uppfyller kraven, så får de inte säljas. Själva CE-logotypen har standarddimensioner som emellertid inte är tvingande och det är alltså tillåtet om än inte rekommendabelt att avvika något i logotypens dimensioner vid märkning.

    Taget ifrån https://sv.wikipedia.org/wiki/CE-märkning
     
    katho och joker1976 gillar detta.
  9. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 499
    Mottagna gillanden:
    1 055

    MINA ENHETER

    europeiska kommissionen kan hävda vad de vill. jag har själv sett märkningen CE (med texten China Export i mycket liten text under) med mycket lika logotype som korrekt CE märkning. inte på bild utan LIVE PÅ PRODUKTEN I MIN HAND! dessa produkter har av mig hittats på turistmarknader i norra vietnam, laos och kambodia. bland annat en CE märkt usbladdare med amerikansk kontaktstandard. jag har självklart inte köpt någon av dessa produkter.
     
  10. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Du skrev att det var vanligt men det är det inte.

    I Kina spelar det ingen roll hur CE-märket ser ut eller om det finns eller inte då det inte betyder något särskilt, det kan stå för Church of England för dem för det spelar ingen roll. De har sin egen märkning som heter CCC.

    Det spelar heller ingen roll i EU heller då det viktiga är att kraven för CE-märkningen uppfylls. Uppfylls inte kraven kan man inte komma undan med att säga att märkningen står för China Export, det gör ingen skillnad, man får ändå böter och försäljningsförbud.
     
  11. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 499
    Mottagna gillanden:
    1 055

    MINA ENHETER

    jag vill syna ditt påstående om att den skulle vara "testad"

    så här står det om CE märkning i norden.
    CE-märkning är självcertifiering - särkilt bra för små och mellanstora företag. Endast i exceptionella fall, som exempelvis för vissa farliga medicintekniska produkter, för större tryckkärl, eller byggprodukter är det nödvändigt att anlita en utomstående expert (anmält organ eller Notified Body) som undersöker produkten utifrån särskilda aspekter och utfärdar ett certifikat. Sådana institutioner är registrerade av de nationella myndigheterna för visa produktsektorer inom ett EU-direktiv eller en EU-förordning.
    länk:http://www.cemarkingnordic.se/pdf/swedish/vad_ar_ce-markning.pdf

    Att man sen slänger in sin egen märkning CE är ju ganska vanligt, säljer bra till de som litar blint på ett par bokstäver tryckta på produkten man beställer utomlands. "försäljningsförbud" och "böter" funkar ju bara på företag inom eu, många mindre nogräknade företag utanför eu försöker lura kund att deras produkter uppfyller eu standard. faktiskt vanligare att hitta CE märkning på kinesiska produkter för export än att hitta deras egen CCC märkning.
     
    Last edited: 10 nov 2017
  12. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
  13. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 499
    Mottagna gillanden:
    1 055

    MINA ENHETER

    jag tror inte att xiaomi är ett källarföretag som medvetet skulle fuska med en laddare. det jag vänder mig emot är ditt påstående att bara för att nåt är märkt CE skulle det vara testat, detta stämmer inte. vill ett företag kan företaget slänga på märkningen på vad som helst och bokstavligen köra till det ryker! kommer du ihåg den där usbladdaren som såldes på kjell.com? CE märkt (och testad som du säger) som hade 0,5mm mellan ena 240V anslutningen och - på usbanslutningen. den "hade klarat CE testet", var märkt och såldes i sverige. ibland blev det överslag mellan punkterna så mobilen blev strömförande, jag tror inte att den var helt byggd efter CE märkningen och om den skulle varit testad borde den inte blivit godkänd.
     
  14. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Det är väl bara att erkänna att du hade fel, jag länkade ju till intyget för just den CE-märkta laddaren som följer med Mi Mix 2 vilket vad det jag sa och det är vad tråden handlar om.

    Jag har inte sagt att allt skräp som säljs som har ett CE-märke är testat, uppenbart är mycket skräp från Deltaco, Kjell, Dustin osv inte testat.
     
  15. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    CE-märkningen bygger helt på förtroende. Det är upp till tillverkaren att själv testa och intyga att produkten fyller gällande krav. Det testas inte av någon annan än tillverkaren själv.

    Så man kan inte lita på en CE-märkning mer än man litar på företaget som har tillverkat produkten...
     
    katho och joker1976 gillar detta.
  16. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Fel igen.

    Läs intyget från Xiaomi så kan du se vilket företag som testat att produkterna uppfyller kraven för CE-märkning. Är du en seriös importör så ber du tillverkaren om de kompletta testrapporterna så att du själv kan se att kraven för CE uppfylls (eftersom det är ditt ansvar som importör att kraven är uppfyllda).

    Det är vanligt vid t.ex. statliga upphandlingar att myndigheten kräver in kompletta testrapporter för CE-tester.
     
  17. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jag kanske skulle ha uttryckt mig tydligare:
    Det är tillverkaren som ansvarar för att ev. tester blir gjorda. Självfallet kan tillverkaren låta någon annan testa produkten om de vill. Det är dock inget krav för CE-märkning att någon utomstående testat produkten eller ens att den testats överhuvudtaget.
    Det ENDA som CE-märkningen innebär är att tillverkaren INTYGAR att produkten uppfyller gällande krav.

    Det är alltså en grundläggande skillnad mot t.ex. den gamla svenska S-märkningen där produkten alltid testades av ett oberoende test-institut. Numera med CE-märkningen så ligger allt ansvar och kontroll på tillverkaren.
     
    joker1976 gillar detta.
  18. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Det är importören som är ansvarig för att relevanta tester för CE-märkningen är gjorda.
     
  19. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 499
    Mottagna gillanden:
    1 055

    MINA ENHETER

    man ser i detta dokument att kontrollen genomförts i enlighet med bilaga 3 vi RE direktivet.
    kollar man sen i detta direktiv, bilaga 3 ser man dessa
    1. EU-typkontroll är den del av ett förfarande för bedömning av överensstämmelse genom vilken ett anmält organ undersöker den tekniska konstruktionen av radioutrustningen och kontrollerar och intygar att den uppfyller de väsentliga kraven i artikel 3.

    2. EU-typkontroll ska utföras på följande sätt: Bedömning av den tekniska konstruktionens lämplighet för radioutrustningen genom granskning av den tekniska dokumentation och de underlag som avses i punkt 3, utan undersökning av provexemplar (konstruktionstyp).

    lägg speciellt märke till sista meningen i punkt 2, utan undersökning av provexemplar!
    dokumentet du hänvisar till bevisar fortfarande inte att produkten testats utan endast att dokumentation granskats.

    http://eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/TXT/HTML/?uri=CELEX:32014L0053&from=SV
     
  20. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Och jag vill påstå att du har fel! Det är TILLVERKAREN som är ansvarig för ev. CE-märkning.
    Om du inte tror mig kan du t.ex. läsa på nedanstående länk från konsumentverket om vad som gäller i Sverige. Citat: "Det är bara tillverkaren eller tillverkarens representant som får CE-märka en produkt. Importörer, distributörer och återförsäljare får alltså inte CE-märka en produkt."

    https://www.konsumentverket.se/for-foretag/produktsakerhet/ce-markning/