Xiaomi laddare, CE-märkt eller inte?

Diskussion i 'Xiaomi - Allmänt' startad av corpes, 9 nov 2017.

  1. corpes

    corpes Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2012
    Inlägg:
    517
    Mottagna gillanden:
    120
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Mi Mix 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Mi Mix 2
    Officiell och officiell, jag fick med en adapter som var skräddarsydd för laddaren (inte sådan adapter som brukar följa med från tex gearbest) så att den ska se ut som en eu laddare. Om det är den officiella vet jag inte.......
     
  2. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Är det en löstagbar adapter är den inte godkänd.
    Jag har fortfarande rätt, det är importören som är ansvarig i lagens mening för att rätt tester är gjorda även om de måste göras på uppdrag av tillverkaren.

    Hur skulle ett kinesiskt företag i Kina vara ansvariga för något i Europa? Det kan de förstås inte vara.
     
  3. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Du har fortfarande fel för det är inget krav på några tester överhuvudtaget för att CE-märka en produkt. Det enda som krävs är att tillverkaren INTYGAR att gällande krav är uppfyllda.
     
  4. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Fakta: Tillverkaren är inte ansvarig för någonting, ett europeiskt företag har allt ansvar. Är kraven inte uppfyllda får de böter och försäljningsförbud.

    Seriösa företag gör faktiska tester och intygar inte fria fantasier. Som inköpare kan man som sagt kräva testrapporter.
     
    bernard gillar detta.
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 710
    Mottagna gillanden:
    44 700
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Säljer en importör produkter som inte är testade eller saknar CE-märkning riskerar man utöver kostnaden att återkalla produkten även skadestånd. Certifieringen är därför "självsanerande"
    som @mobilapan@mobilapan skriver.

    Det är som sagt importörens ansvar att se till att dokumentationen är i ordning: http://europa.eu/youreurope/business/product/ce-mark/index_en.htm

    Här kan man läsa om vad som gäller för en importör i importhandboken som svensk handel ger ut: http://www.svenskhandel.se/globalassets/importhandboken2014.pdf

    Produktansvarslagen

    Skadeståndsskyldiga är enligt lag
    • - den som har tillverkat, frambringat eller insamlat den skadegörande produkten
    • - den som har importerat produkten för att sätta den i omlopp här i landet
    • - den som har marknadsfört produkten som sin genom att förse den med sitt namn eller varumärke eller något annat särskiljande kännetecken.

    Produktsäkerhetslagen

    Medan produktansvarslagen är till för att ge ekonomisk kompensation vid en redan inträffad skada, syftar produktsäkerhetslagen till att förebygga att skador överhuvud taget uppstår. Därför kan en näringsidkare
    • - åläggas att lämna säkerhetsinformation (exempelvis bifoga en förbättrad instruktion)
    • - åläggas att lämna varningsinformation (exempelvis annonsera om risker som upptäckts efter det att varan sålts)
    • -åläggas att återkalla varor och tjänster (återkallelse)
    • - förbjudas att exportera varor (exportförbud).
    • - förbjudas att tillhandahålla varor och tjänster (säljförbud)

    Med tanke på konsekvenserna för importören skulle jag nog säga att de flesta är förbannat noga med att se till att dokumentationen är i ordning. Det kan bli en kostsam affär i annat fall, speciellt om produkten orsakar någon skada.

    CE-märkningen är designad så att EU inte skall behöva lägga resurser på att testa varenda produkt som säljs i de 28 medlemsländerna. Det hade förstås kostat enorma summor, så kostnad/ansvar läggs därför över på importör/tillverkare.

    Skulle för övrigt ett företag som Xiaomi CE-märka produkter utan att uppfylla alla krav bränner man alla broar med importörer/distributörer inom EU eftersom inget seriöst bolag kommer vilja ha med dem att göra. Det finns ett starkt incitament från alla håll för att CE-märkningen är ordentlig både vad gäller tillverkare och importör då dessa är beroende av varandra.

    Jag vill med detta påstå att CE-märkningen trots allt innebär en utökad trygghet även om det finns undantag som bekräfter regeln och att det alltid är klokt och eftersträvansvärt att välja CE-märkta produkter.


    Vet någon förresten hur försäkringsbolagen ställer sig till icke CE-märkta produkter? Om man exempelvis privatimporterar en laddare för 10 spänn på Aliexpress och garaget sedan brinner ned, kan man då riskera att bli utan ersättning? Jag vet att företag som använder maskiner som inte är CE-märkte inte får ersättning om olyckan är framme.
     
    Last edited: 12 nov 2017
    cobben gillar detta.
  6. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Att påstå att tillverkaren inte är ansvarig för någonting är lögn och fria fantasier från din sida! Var vänlig och visa på någon referens som säger att du skulle ha rätt med ett så vansinningt påstående!

    Som @bernard@bernard citerar i sitt inlägg:
    "The importer has to verify that the manufacturer outside the EU has taken the necessary steps and that the documentation is available upon request."
    Alltså det är tillverkaren="the manufacturer" som ska vidta nödvändiga åtgärder och upprätta dokumentation. Importörens uppgift är att se till att så har skett.

    När det gäller CE-märkning så är grunden att tillverkaren själv intygar att produkten fyller gällande krav. Det är sanningen och inget du kan ändra på. Därför är CE-märket bara så mycket värt som tillverkarens samvete medger.

    När det gäller ett stort företag som Xiaomi så kan man troligen anta att de sköter CE-märkning på ett ansvarsfullt sätt med tester m.m. Men det utesluter inte att det finns andra kinesiska tillverkare som gladeligen ritar ett CE-märke på sin produkt om de tror att det ökar deras försäljning. Det finns också gott om stora och små firmor i Europa som gladeligen importerar elprylar från Kina utan att ha minsta koll på vilka säkerhetsregler som gäller. Varför tror du annars att det hela tiden upptäcks farliga mobilladdare m.m. på den svenska marknaden?

    Här är bara ett exempel på en farlig USB-laddare som har stoppats av elsäkerhetsverket:
    http://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/Forsaljningsforbud/usb-laddare-stoppas2/
    Den är försedd med CE-märke och allt men är ändå livsfarlig inuti.

    Värdet av en CE-märkning är alltså begränsat eftersom det är tillverkaren själv som skall intyga att produkten är säker. Om man kan lita på att tillverkare och importörer sköter sig får var och en ta ställning till. Överträdelser förekommer relativt ofta och det kommer fram i media emellanåt.

    Detta är mitt sista inlägg i frågan.
     
    hahadaoc och drzap gillar detta.
  7. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 499
    Mottagna gillanden:
    1 055

    MINA ENHETER

    adaptern, är den låst med någon typ av snäppfäste eller är den bara påstucken på de amerikanska platta kontakterna? är den bara påstucken är inte laddaren godkänd då adaptern enkelt kan glida ur en liten bit och blotta metallstiften. dessa stift är strömförande när kontakten sitter i väggen och om adaptern kan glida ut en bit kan husdjur, bäbisar och även du få en dödlig strömstöt. inte godkänt idag (även om CE finns) inte godkänt förr då allt skulle vara s-märkt.
     
  8. corpes

    corpes Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2012
    Inlägg:
    517
    Mottagna gillanden:
    120
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Mi Mix 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Mi Mix 2
    Den har inte snäppfäste. Tack för infon. Ny "svensk" laddare beställd......
     
  9. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Dvs i lagens mening är det bara importörens ansvar. Som sagt.

    Sen slår du in en massa öppna dörrar... och det hade ju gått lika bra att trycka falska S-märken på produkter om du inte tror att du kan lita på någon.
    Ser den ut så här är den riktig:

    [​IMG]
    Man kan i alla fall riskera dödsfall eller invalidisering vilket jag hade oroat mig för mer... men en intressant fråga ändå.