Tips: Xiaomi M365 Smart Electric Scooter

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av dave333, 2 jul 2017.

  1. firetech

    firetech Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jun 2009
    Inlägg:
    343
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

    Plattan i sig gör nog inte sparkcykeln mer vattentålig, behöver nog tätas med silikon för det (vilket du borde kunna göra med orginalplattan). Jag har inte bytt min. De största problemen med orginalet är nog mer att det kan samlas lite skräp i dess fördjupningar (mer om det är fuktigt ute när du kör, vilket kan vara lite jobbigt att rengöra om man inte väntar på att det torkar först och sen går loss med en dammsugare), samt att skruvarna på den sticker ut och kan skadas om botten går emot över trotoarkanter och liknande.
     
    JPR gillar detta.
  2. Bestefar

    Bestefar Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2016
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    9
    Har kört min M365 nästan dagligen i ett år. För ett par veckor sen var det dags för punka på framdäcket. Var ett jäkla meck naturligtvis och jag fick hjälp av en cykelverkstad i slutänden. Dom var inte så glada i det där heller och har sen beslutat att inte jobba med sparkcyklar.

    Nu har bakdäcket gett med sig också. Någon som vet om det går att få tag på slangar i Göteborg?
     
  3. raptor

    raptor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2009
    Inlägg:
    629
    Mottagna gillanden:
    196

    MINA ENHETER

    Det jobbet hade jag velat se! Hur han gör :)
    Kungligt!
     
  4. Thade

    Thade Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2010
    Inlägg:
    710
    Mottagna gillanden:
    146

    MINA ENHETER

    Lämnade tillbaka min anderssson scooter ..frågan är nu vad jag ska köpa? Har ni fått punktering på m365 ? Svårt att fixa själv?
     
  5. fruity

    fruity Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 maj 2019
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    5
    Original slang kan man köpa på Inet.se för 179 kr.

    Xiaomi Mi Original Rubber Inner Tube for M365
     
    Bestefar gillar detta.
  6. fruity

    fruity Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 maj 2019
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    5
    Jag fick punktering efter cirka 720km och det var ett jävla liv att byta däcket, jag gick tillslut till en verkstad.
     
    ingfre gillar detta.
  7. BloomFilter

    BloomFilter Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2019
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    0
    Köpte precis en M365, valet stod mellan den och PRO versionen men verkar som att ska man bara ha den för att åka till jobbet så var originalet lika bra?

    Finns det någon "M365 start kit" inlägg med saker som är bra att fixa/tänka på när man köpt hem sin första scooter?
     
  8. Vakuum

    Vakuum Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 mar 2018
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    6
    Någon som sitter på en handbroms till M365 kan betala snabbt via swish :) sökt som en dåre online och det tar flera veckor innan man får hem den. Om inte bromsen funkar går det inte att köra.


    View: https://imgur.com/a/xdQH7hy
     
  9. Bugatti

    Bugatti Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 apr 2019
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    15
    Telefon:
    OnePlus 5T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 5T
    då är vi två, ska packa upp min strax :)
     
  10. aiwl

    aiwl Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 dec 2017
    Inlägg:
    78
    Mottagna gillanden:
    53
    Hur pass mycket ömtåligare är originalhjulen jämfört med låt oss säga ett cykeldäck? Eftersom det verkar vara populärt med slime och andra däck så skulle jag chansa på att de är mycket ömtåligare?
     
  11. Adde86

    Adde86 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 apr 2019
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    3
    Hej

    Har er gummigrej för laddkontakten också lossnat?
    Jag beställde en ny men minns inte hur den riktigt satt från början. Den lossnade väldigt lätt efter jag satt på den. Har ni några tips?
     
  12. Bugatti

    Bugatti Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 apr 2019
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    15
    Telefon:
    OnePlus 5T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 5T
    Har precis varit ute på min första provtur, går som ett skott.

    Det du vill göra är att justera bromsskivan så däcket rullar fritt utan att ta emot. Spruta in slime i förebyggande syfte också. (har dock inte gjort detta än)
     
  13. derb

    derb Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2015
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    2
    Kul tråd! Ska läsas igenom när man får tid.
    Hämtade ut min idag. Uppgraderade mjukvaran då den där popupen i Mi Home-appen jämt kom upp, så nu funkar inte M365 Dashboard-appen på Apple Watchen eller mobilen längre :/ Men alltid bäst att köra sista mjukvaran tänkte jag?

    Köpte även sådan "slime" att fylla däcken med 34ml för att kanske förskjuta första punkan ett tag :) Punkteringsskydd Zéfal Sealant
    Men ska man ta ut den där "piggen" i ventilen i däcket innan man fyller eller hur gjorde ni? Tyckte även det var väldigt bökigt att pumpa framdäcken med den där adaptern, mycket luft hann försvinna innan man hann skruva av den. Hur har ni löst det?

    Vad tror ni om dessa hjul annars? Kanske skönt att ha hemma i reserv när väl punkan slår till. Fick med ett par extra hjul till min, lite plattare. Är de till för mer offroad-åkning då eller?
     
    Last edited: 11 jul 2019
  14. Bugatti

    Bugatti Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 apr 2019
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    15
    Telefon:
    OnePlus 5T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 5T
    Köpte samma slime på Clas Ohlson igår men hann inte använda det. Tog scootern till jobbet imorse, 7km enkel väg, gick riktigt smidigt.

    Men ja du måste ta ut piggen från ventilen, hade även problem med framdäcket, blev helt okej med luft tror jag. Försökte flera gånger.
     
  15. aiwl

    aiwl Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 dec 2017
    Inlägg:
    78
    Mottagna gillanden:
    53
    Då var det min tur efter cirka en veckas väntande!

    Packade upp den för en stund sedan och drog iväg en sväng efter middagen. Däcken var redan stenhårda och bromsen tog inte mot som vissa har upplevt. Inget heller som rasslade och hade sig, väldigt robust överlag. Lyckligtvis inget måndagsex.

    Tog en liten testrunda på cirka 2-3 km och märkte snabbt hur rapp den är, hade verkligen inte vågat åka snabbare än det här. Jag fick tyvärr ingen uppskattning hur fort jag körde men jag skulle kunna gissa på 25-27 km/h som mest. Nu väger jag ynka 60 kg så jag har minst sagt vikten på min sida.

    När jag väl åkte upplevde jag att den blev lite hackig när man släppte gasen för fort. Detta åtgärdades genom att släppte gasen långsamt och försiktigt, tog en stund att vänja sig dock. Att svänga vid höga hastigheter var rätt svårt också.

    Jag ger den här scootern 9/10 hjul, det som saknas är ett propert handtag när man väl bär på den. Nu blir det att klicka hem lite tillbehör till den. :cool:
     
  16. Bugatti

    Bugatti Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 apr 2019
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    15
    Telefon:
    OnePlus 5T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 5T
    Kolla så att du har motorbromsen inställd på weak (kanske förklarar rycket)


    Någon annan som har problem med appen Xiaomi Home ? Fungerar aldrig att ansluta till scootern, måste alltid klicka på reset i appen vilket är frustrerande...
     
  17. Bestefar

    Bestefar Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2016
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    9
    Köpte en sån (sista i lager) och lämnade in grejerna till en cykelverkstad. Han gav det en 50/50 chans att han skulle lyckas. Men det gjorde han inte, så tillbaks på ruta ett.
     
  18. aiwl

    aiwl Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 dec 2017
    Inlägg:
    78
    Mottagna gillanden:
    53
    Rycket försvann när jag nergraderade till 1.3.8. Nu är det mycket bekvämare att släppa gasen. :)
     
    JPR och bernard gillar detta.
  19. McAn

    McAn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2010
    Inlägg:
    519
    Mottagna gillanden:
    1 294
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Ni som letar slangar, hur många punkteringar har ni fått egentligen?

    Det följer ju med två reservdäck och slang
     
    Bugatti och ef98dpa gillar detta.
  20. derb

    derb Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2015
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    2
    Påverkas garantin om man fyller däcken med sk. "slime"?