Tips: Xiaomi M365 Smart Electric Scooter

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av dave333, 2 jul 2017.

  1. Panicmango

    Panicmango Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jun 2019
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    0
    Kört 84 km totalt på min kickbike och andra punkteringen på mitt bakhjul. Vad är problemet?
    Första gången var slangen helt sliten på båda sidorna. Som något skavt emot. Möjligen haft för lite luft? Bytte slang på cykelverkstad och han pumpade i luft till den mängd det ska vara. Riktigt hårt. Men hjälpte ej. Ny punktering. Ej tagit ut slangen och kollat på den ännu om det är samma problem igen. Misstänker det starkt.
    Väger ca 95kg. Är jag för tung? Ska jag behöva byta slang varje 4 mil?
     
  2. raptor

    raptor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2009
    Inlägg:
    629
    Mottagna gillanden:
    196

    MINA ENHETER

    Du är inte för tung.
    Eftersom du verkar vara ett extremfall så hade jag köpt en däcktrycksmätare, haft den i fickan och kollat däcktrycket ofta.
    Du måste ha rätt däcktryck. Det är inte som en cykel.

    Digital lufttryckmätare | Mäter i både psi och bar | HAMRON
     
  3. Wikai

    Wikai Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2019
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    8
    Har lyckats tappa gummisleeven till haken som man fäster styret i när man fällt ner det.
    Någon som vet om de går att köpa inom EU, så man slipper PostMord-avgiften på 75kr för en del som kostar $1.50?
     
  4. Köel

    Köel Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jul 2019
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    5
    Cuoriusjoe.se
     
  5. Bertilsson

    Bertilsson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2019
    Inlägg:
    364
    Mottagna gillanden:
    260
  6. Bertilsson

    Bertilsson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2019
    Inlägg:
    364
    Mottagna gillanden:
    260
    Som raptor redan konstaterat. Jag väger mer och har kört betydligt längre utan punktering.

    Jag har även ibland roat mig med att köra ned från trottoarkanter i full fräs utan problem. Men uppför motsvarande kanter har jag inte vågat mig på. Så det kanske är det som är problemet? För mycket ninjahopp och kantkörningar helt enkelt?
     
    bernard gillar detta.
  7. abshuno

    abshuno Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2019
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Som jag skrev innan så handlade jag min Xiaomi elscooter på Köp Elscooter & Elsparkcykel - ScooterTown.se för ett tag sedan. Nu är det så att styret börjat sitta löst, känns otryggt att åka med ostabilt styre. Jag har självklart garanti men för att slippa hålla på att skicka ett tungt paket hit och dit så skulle jag hellre vilja köra förbi en mekaniker som bara skulle kunna fixa styret lite snabbt. Någon som har ett tips på vart jag vänder mig för att hitta en mekaniker i Stockholm eller Uppsala?
     
  8. Wikai

    Wikai Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2019
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    8
    Fast det är inte originaldelen, utan en 3D-printad kopia.
    Ska det 3D-printas så kan jag göra det själv.
    Därtill landar priset inkl. frakt på närmre hundringen för en enda.

    Nä, det får bli till att beställa hem 20x från AliExpress som ser ut precis som originaldelen, ta PostMord-smällen och sälja vidare resten för en liten slant till de som behöver.
    Är det någon som behöver en så är det bara till att hojta.
     
  9. dalton

    dalton Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    4 189
    Mottagna gillanden:
    1 599
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus nord

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus nord
  10. Bestefar

    Bestefar Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2016
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    9
    Köpt ett helt knippe slangar nu och lämnat in till cykelmek tillsammans med bakhjulet. Det borde bli några slangar över så PM:a om det är nån som behöver.
     
  11. derb

    derb Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2015
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    2
    Tappar era lite i fart ju mindre % batteri ni har?
    Min kändes inte alls lika kvick nämligen när jag var neråt 40%. Brukar toppa runt 27kmh på raksträcka då men nu kom jag upp i 21-22 bara o det kändes mer som toppfarten med ECO-mode på.
    Volten låg på 35 innan jag började ladda upp den nu igen. Tredje gången jag laddar den
     
  12. Bugatti

    Bugatti Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 apr 2019
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    15
    Telefon:
    OnePlus 5T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 5T
    Du får gärna återkomma när du fått den samt installerat den. Är sugen men jag kör även när det småregnar så vågar inte riktigt
     
    dalton gillar detta.
  13. Wikai

    Wikai Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2019
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    8
    Du tappar maxhastighet i takt med att spänningen sjunker.
     
  14. Panicmango

    Panicmango Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jun 2019
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    0
    Jag är väldigt försiktig med trottoarkanter mm. Småsten mm kör man ju på men inget som borde skrapa sönder hela däcket.
    CDON har erbjudit mig att skicka in min kickbike och få pengarna tillbaka.
    Några problem. Har slängt eller tappat bort den första trasiga slangen. Inget fått ur slangen ur däck 2 för att konstatera om det är samma problem. Tråkigt att lämna in den om jag ska skicka iväg den.
    Jäkligt svårt att hitta någon bra kartong att skicka den i. Har slängt originalkartongen.
    Vet ej hur jag ska göra riktigt.
     
  15. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Alternativt kan du helt enkelt bara byta ut bakdäcket mot en solid variant, men fortsätta med luft i framhjulet. Jag körde så när jag använde M365, och tyckte att det var en hygglig kompromiss.
     
  16. Panicmango

    Panicmango Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jun 2019
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    0
    Absolut. Har du bra tips på en solid bra variant? En del säger att solida däck är skit. Sämre hastighet, komfort mm.
     
  17. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, man får kompromissa lite, men byter du bara ett av däcken blir kompromissen mindre.

    Jag gillar märket "Bikight" - de har i regel bra kvalitet: Banggood Scooter Tire Vacuum Solid Tyre for Xiaomi Mijia M365 Electric Scooter Bike & Bicycle from Sports & Outdoor on banggood.com

    Edit: Den här varianten var ny, men har inte testat dem själv: [Kr238.35 15% OFF] 1PC BIKIGHT 81/2×2 Non-Pneumatic Solid Damping Rubber Tire For Xiaomi M365 Electric Scooter Bike & Bicycle from Sports & Outdoor on banggood.com
     
  18. Remuz

    Remuz Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2009
    Inlägg:
    506
    Mottagna gillanden:
    58
    Telefon:
    iPhone X

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone X
    Platta:
    iPad Pro 12”
    Jag har bytt båda mina däck till solida. Tycker inte komforten är så mycket sämre faktiskt. Dock får den jobba lite mer, gissar att det är för att framhjulet blir så tungt.

    Har någon byggt en brytare för att bryta laddning vid 90% SoC? Skulle vilja kunna ställa laddning som på bilen, men det finns ju inte. En RPi med ett 433-uttag borde funka men jag har inte tid att pilla mjukvara och någon måååååååste ju att gjort det redan, eller?
     
    bernard gillar detta.
  19. mikkmakk

    mikkmakk Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 aug 2019
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej på er alla,
    köpte mig en ny M365 fr Wbbhallen som jag fick levererad 16/8. Min förra blev stulen i vintras. Hade lite trubbel att synka Xiaomi Hem-appen till en början, var tvungen att connecta flertalet ggr innan den tog upp cykeln i appen. Nåja det kan man kanske leva med. Funkat utmärkt sedan jag packat upp den, kört en 50-60 km. Idag var jag på jobbet och satte den på laddning, hade då ca 75% kvar av batteriet. Kollade inte när jag skulle hem, utan kickade igång den nere på gatan och vips, hade jag endast 3% kvar av batteriet, tog mig nätt och jämt hem, plugga i adaptern och noterade att den lyser grönt=fulladdat! Appen och displayen säger att den har bara 3%! Det händer inget med laddningen! Den tar inte alls emot laddning eftersom adaptern tror att batteriet är fullt. Kan det vara ett måndagsex att returnera omg till Webbhallen och kräva den utbytt!? Eller finns det omvägar att göra nåt?
    Tacksam för om d finns några kreativa förslag, el nån som varit med om liknande? :)


    IMG_3169.PNG
    IMG_3168.PNG
     
  20. raptor

    raptor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2009
    Inlägg:
    629
    Mottagna gillanden:
    196

    MINA ENHETER

    Det är något fel på batteriet. Gå tillbaka till Webhallen med den. Den rapporterar 3% batteri (254 mah) på 38 volt. 38v ska vara mer än hälften.