Tips: Xiaomi M365 Smart Electric Scooter

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av dave333, 2 jul 2017.

  1. gourmanden

    gourmanden Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 nov 2017
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    4
    Snopp, använde downg och en firmware från youtube för att speedhack min xiaomi essential. Efter det går den inte stänga av. Stänger jag av så sätter den på sig själv igen.
    Tips på lösning?????
     
  2. gourmanden

    gourmanden Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 nov 2017
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    4
    Hej hur flashar jag om till orginal?
     
  3. gourmanden

    gourmanden Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 nov 2017
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    4
    Lyckades få till orginal men känner fortsatt att den behöver flashas så den går snabbare. Vilken firmware gäller?
     
  4. razorx

    razorx Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 mar 2011
    Inlägg:
    228
    Mottagna gillanden:
    25

    MINA ENHETER

    Jag har lånat syrrans xiaomi essential scooter... Men den är så svag?

    Jag väger 80 kg typ.. Och den klarar ju knappt upp för backar trots att jag har sportläget och fulladdat batteri.

    Eller har jag missat något... Jag har inte synkat appen mot scootern men det kan väl inte göra någon större skillnad?
     
  5. nza

    nza Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    430
    Mottagna gillanden:
    400
    Operatör:
    fello
    Telefon:
    iPhone 14 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    fello
    Telefon:
    iPhone 14 Pro
    Kollat däcktrycket? Låter som för lite luft i däcken.
     
    bernard gillar detta.
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Den är väldigt klen tyvärr, men kör fullt däcktryck som @nza@nza säger, och se om det minskar rullmotståndet tillräckligt för att du skall märka någon nämnvärd skillnad.
     
  7. razorx

    razorx Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 mar 2011
    Inlägg:
    228
    Mottagna gillanden:
    25

    MINA ENHETER

    Yes.. testat fylla på lite nu. Var jävla svårt att komma åt ventilen på framdäcket såklart också.
    Alla dom elscootrarna man kan hyra på stan överallt går ju betydligt bättre. Samma 250w motor antar jag...

    Har dom mycket bättre batteri som kan ge mer kraft eller vad är skillnaden?
     
    bernard gillar detta.
  8. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    De har skruvat ned effekten för att få ut en rimligare räckvidd i förhållande till den väldigt låga batterikapaciteten. Jag tror du kan flasha om den och öka effekten, men då sjunker räckvidden väldigt fort.

    Mi Essential har bara 180Wh tror jag, och det vanliga är väl det dubbla skulle jag säga.
     
    razorx gillar detta.
  9. EnnaSkoglund

    EnnaSkoglund Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2022
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej! Jag köpte nyligen en begagnad mi scooter 1s. Ena dagen funkade den, sen skulle jag ladda den, lät den vara en stund sen när det var 57% startade jag skärmen. Efter det har den inte gått att starta. Har kollat batteriet och den blåa lampan lyser så det är bra. Jag tog bort själva ”skyddet” den svarta plattan till skärmen, pillade runt lite och då startar den. Men knappen utanpå och på insidan funkar inte. Hur kan jag fixa detta?
     
  10. EnnaSkoglund

    EnnaSkoglund Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2022
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej! Jag köpte nyligen en begagnad mi scooter 1s. Ena dagen funkade den, sen skulle jag ladda den, lät den vara en stund sen när det var 57% startade jag skärmen. Efter det har den inte gått att starta. Har kollat batteriet och den blåa lampan lyser så det är bra. Jag tog bort själva ”skyddet” den svarta plattan till skärmen, pillade runt lite och då startar den. Men knappen utanpå och på insidan funkar inte. Hur kan jag fixa detta?
     
  11. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Gjorde precis bypass för urladdning på BMS på min 1S. Kan rekommenderas!

    Bättre ork och framför allt full ork även när batteriet börjar bli tomt. Man ska såklart ladda ur med försiktighet eftersom man kan döda batteriet.

    Sä här har jag kopplat:
    B8FD9879-A9CD-44F9-A336-760EB56C74F0.jpeg

    EDIT: Krysset ska bort. Man kan inte klippa den linan för då blir det felkod.
     
    Last edited: 14 nov 2022
  12. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    En annan sak jag har funderat på är en fetare laddare. Enligt spec. för cellerna kan man ladda med långt över 10A. Standard är 1,7A tror jag.

    Då laddar man snabbt som en elbil. Ladda på tåget i 30 min så har man mer eller mindre fullt igen. Krävs nog en tredjeparts-BMS. Men det bör gå att få in under kåpan. Den gamla låter man sitter kvar för att inte få felkoder och få fungerande batterimätare.

    En annan fördel med det är att batterier blir 100% laddat. 1S laddar bara till ca 4,12 V per cell för att förlänga livslängden. Cellerna är specade för 4,2+-0,5. Laddare man 4,2 med lite moms så har man nog 10-20% mer kapacitet :)
     
    Last edited: 15 nov 2022
  13. jimel

    jimel Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2019
    Inlägg:
    452
    Mottagna gillanden:
    397
    Du kommer döda batterierna bra mycket fortare om du laddar de så mycket tyvärr. Därför man aldrig kan göra det på vettiga produkter.
     
    Kate gillar detta.
  14. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Troligen förkortar det livslängden, ja. Men allt är inom spec. för cellerna. Jag har kollat. De klarar 300-500 cykler under dessa förutsättningar. Med Xiaomis buffert pratar vi nog snarare 1000 cykler.

    Jag tar hellre kortare livslängd och längre räckvidd. Så dyrt är det inte med celler :)
     
  15. jimel

    jimel Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2019
    Inlägg:
    452
    Mottagna gillanden:
    397
    Ja det är klart, alla celler klarar 4,2 men alla klarar det sämre. Större risk för att man överladdar något också då alla celler är olika. Därför man inte får tillgång till hela cellens kapacitet normalt.
    Bättre att köpa en annan scooter eller ha extra batteri enligt mig.

    Man ska inte leka med dessa grejer då man lätt kan bränna ner sitt och andras hem även om man tycker att man har koll.
     
  16. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Man laddar givetvis via en tredjeparts-bms som ser till att ingen cell får för hög spänning. Skulle aldrig vilja ladda utan BMS.

    Det finns många batterier som laddas till 4,2 V som standard. Det är helt ofarligt.

    Har ett extrabatteri men det är så klumpigt. Vill gärna maximera energin i det inbyggda. Mest uppenbart är väl att byta till bättre celler egentligen.
     
    Last edited: 15 nov 2022
  17. jimel

    jimel Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2019
    Inlägg:
    452
    Mottagna gillanden:
    397
    Jag jobbar med batteriprovning, nej det är inte helt ofarligt men alla gör som dom vill.
     
  18. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Vad är det som kan hända menar du? Varför är det farligare än övriga apparater som laddar till 4,2 V med BMS?

    Edit: Står till och med i databaser att det normala sättet att ladda är CC/CV med 4,2 V. Om man inte laddar på det sättet så når man inte specad kapacitet.

    http://www.batimex.pl/zdjecia/pdf/inr18650-26v.pdf
     
    Last edited: 16 nov 2022
  19. ThomasX

    ThomasX Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2010
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Min sons scooter ballar ur emellanåt. Ibland funkar inte on/off. Ibland stänger den av sig själv mitt under färd. Ibland sätter den på sig själv hux flux när den står parkerad. Ibland funkar den som den ska.

    Jag har lokaliserat problemet till styrkortet, märkt SCO_Controller_V3.0 genom att skifta detta med en annan scooter. Problemet följde då med styrkortet.

    Så nu är jag på jakt efter ett schema till detta kort, alternativt någon som stött på samma problem och han en färdig lösning.

    Någon som har någon information som kan vara till hjälp?

    Tack!
     
  20. japs

    japs Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2018
    Inlägg:
    400
    Mottagna gillanden:
    258

    MINA ENHETER

    Någon som vet vart man kan hitta prisvärt utbytesbatteri till M365?