Recension: Xiaomi Mi 5, 32 GB, Review

Diskussion i 'Mi & Mi Note' startad av sydeu, 28 apr 2016.

  1. sydeu

    sydeu Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 578
    Mottagna gillanden:
    426
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10
    Platta:
    iPad Pro 10.5
    ROM:
    iOS 12
    Mitt första intryck av Mi 5 var att den är otroligt lätt, nästan för lätt, så den kändes mindre robust än OnePlus X men har efter ett dygn redan vant mig. Den ligger väldigt skönt i handen tack vare det rundade bakstycket i glas och känslan påminner mig om LG G2 som tidigare varit en av mina favorittelefoner. Hemknappen, volymknapparna och powerknappen känns alla robusta men känner man löst på dem är både volymknapparna och powerknappen något lösa, inget som stör mig.

    Skärmen med en upplösning på 1920*1080 är väldigt bra för att vara en LCD-skärm men är inte riktigt lika trevlig som AMOLED-skärmarna hos Samsung och på OnePlus X som jag senast haft. Fina färger, bra betraktningsvinklar och kan även göras väldigt mörk för läsning/surfande på nätter, absolut en skärm jag är nöjd med till skillnad från Nexus 5x som jag sålde delvis pga skärmen.

    Kamerorna har jag inte hunnit testa särskilt mycket men är helt klart bägge bättre än de jag haft på Nexus 5x. Den främre kameran på 4 MP som använder, av HTC döpta, Ultrapixlar med en storlek på 2.0 µm gör ett bra jobb för selfies, troligen en av det bästa frontkameror jag använt. Den bakre kameran är sämre än på Galaxy S7 och troligen lite under nivån även i Galaxy S6 men är absolut mer än godkänd. Kameramjukvaran tycker jag är bra och det finns en del extra inställningar för den som inte bara vill fota i autoläget. Jag kan eventuellt lägga upp lite bilder om några veckor efter att jag varit i Prag eller om någon har lite tips på vad jag kan fota så kan jag testa det tidigare!

    Det som driver det hela är en Qualcomm Snapdragon 820 och jag har absolut inget att klaga på där. Tillsammans med det snabba lagringsminnet av typen UFS 2.0 går allt riktigt snabbt, det överhettar inte och det drar inte särskilt mycket ström. Enorm förbättring från förra generationens misslyckade Snapdragon 810.

    För första gången använder Xiaomi en fingeravtrycksläsare på framsidan och jag måste säga att den verkligen imponerar! Det är den snabbaste fingeravtrycksläsare jag någonsin använt och den misslyckas i princip aldrig med att läsa av mitt finger. Jag tycker den är bättre än S6/iPhone 5s/iPad Air 2 som jag tidigare ägt, S7 hade jag under så kort period så vågar inte jämföra där. Tyvärr måste man som på både Samsung och iOS först väcka mobilen genom att antingen trycka på powerknappen eller trycka på hemknappen själv innan man kan läsa av fingret. Detta fungerar förstås smidigast genom att trycka på hemknappen och hålla kvar sitt finger i 0.2 sekunder men jag hade föredragit att bara lägga dit fingret.

    Ljudet från högtalaren är bra och man kan få ganska hög volym. Ljud via 3.5mm utgången är också väldigt bra, finns ingenting att klaga på här.

    Batterikapaciteten ligger på 3000 mAh. Batteritiden kan jag inte uttala mig om än men enligt de tester jag tidigare sett är den väldigt bra och hittills verkar det stämma för mig. Just nu har jag en skärmtid på 2 timmar, standby på 6 timmar, och har 72% batteri kvar vilket måste anses mycket bra. Dessutom stödjer telefonen Quick Charge 3.0 så att ladda upp den igen går väldigt fort. Den medföljande laddaren är av typen Quick Charge 2.0 och med den laddade jag igår 37% på 22 minuter. Jag har även köpt en laddare med QC 3.0 så blir till att testa den de kommande dagarna.

    GPS har jag inte testat mycket men den har snabbt hittat var jag befinner mig de få gånger jag hunnit använda den. Förhoppningsvis blir vädret snart bättre och då kommer jag börja ha med den ut på löprundor och få en bättre överblick hur pass bra det fungerar.

    Mjukvaran är som alltid hos Xiaomi deras egna MIUI. Jag kör helst av allt CyanogenMod för att får högsta möjliga prestanda och ett rent och snyggt android så jag visste på förhand att MIUI inte riktigt skulle vara något jag gillar. Bland det första jag gjorde var att låsa upp bootloadern och installera den inofficiella globala versionen av MIUI från xiaomi.eu för att få bort allt kinesiskt och få in Google Play och därefter installerade jag Nova Launcher. Utseendemässigt är det inget fel alls på MIUI och man kan dessutom byta till en mängd olika teman, t.ex. ett tema som ser ut som Android N om man gillar vanilla Android. Det jag inte gillar är att det, precis som TouchWiz, segar ner mobilen och försämrar ramhanteringen. Min OnePlus X med väsentligt svagare hårdvara kändes snäppet snabbare än både Xiaomi Mi 5 och Galaxy S7 och S6 Edge och det är något som irriterar mig mycket. Mi 5 är fortfarande snabb men man förstår hur pass snabb den skulle kunna vara med bättre optimerad mjukvara. Tyvärr stängs appar ner snabbt och det krävs inte så många program igång för att man ska behöva ladda om ett program när man öppnar upp det trots att man ganska nyligen haft det uppe. En sak som däremot känns positiv är att man har väldigt mycket kontroll över vad som får göras och inte göras i bakgrunden vilket kan spara mycket batteri, det negativa med detta är att innan man lyckas ställa in alla sina instant messaging appar (som whatsapp, facebook messenger etc) så kommer de ibland inte ge en någon notifikation så man måste se till att släppa igenom allt såna appar. Jag har inte stött på några buggar i mjukvaran så det är positivt. På det stora hela så står jag ut med MIUI men inte mer än så, men då ska man ta i beaktning att jag ogillar ofta tillverkarnas ändringar i Android starkt och det finns många andra som gillar MIUI.

    En av de få negativa sakerna med Mi 5 är att den inte stödjer LTE band 8 och 20. Band 20 är viktigt för LTE i glesbygd så är det något man känner är ett måste så får man tyvärr titta på andra märken än Xiaomi. Själv bor jag i Stockholm och överallt där jag varit hittills har jag haft LTE så finns inget att klaga på hittills, men kände att det är värt att påpeka. 3G och 2G stödjer den fullt ut så kan man nöja sig med 3G när man är ute i skogen så är det inga problem.

    Jag betalade 3326 kr inklusive expressfrakt med DHL och var garanterad att slippa skatt och tull. För det priset är Xiaomi Mi 5 en helt otroligt bra telefon.

    Om jag missat något viktigt eller om ni har några frågor så är det bara att hojta till!
     
    chraist, IRONMIKE, Effect och 5 andra gillar detta.