Xiaomi mi 9, 9t eller 9t pro

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av onewheel, 21 okt 2019.

  1. onewheel

    onewheel Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 okt 2010
    Inlägg:
    111
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Hej! Är sugen på att testa en mi 9. Men som rubriken så finns det ju 3 att välja på. Är det fortfarande mi 9 som är flaggskeppet eller är det nu M9t pro? Jag känner mig förvirrad. Jag värdesätter en bra kamera. Har idag en Huawei Mate 10 pro.
     
  2. onewheel

    onewheel Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 okt 2010
    Inlägg:
    111
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Gör man bort sig om man skulle köpa "bara" 9t ?
     
  3. GunnarWik

    GunnarWik Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2018
    Inlägg:
    1 058
    Mottagna gillanden:
    651
    Operatör:
    Telia, halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Skillnaderna är hårfina då det är samma systemchip, Snapdragon 855 på Mi 9 och Mi 9T Pro. Det finns väl inte trådlös laddning på till 9T och 9T Pro och det är bara Mi9 som har Corning Gorilla Glass 6 på displayen. De andra har Gorilla Glass 5 fram som inte har lika hård yta som 6. Alla har Gorilla Glass 5 på baksidan.
    Mi 9T har ett långsammare systemchip, SD730, så när det inte skiljer mer i pengar lönar det sig att köpa den snabbaste, det har man glädje av kanske redan efter 6 månader!
    9T och 9T Pro har popup selfiekamera vilket inte Mi9 har.
    Det skiljer väl mer, men detta är det jag kan komma att tänka på. :)
     
  4. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Det större batteriet och en notchlös skärm talar för Mi 9T Pro. Om det är bra kamera som har högsta prioritet tror jag dock ordningen ser ut här.
    1. Mi 9
    2. Mi 9T Pro
    3. Mi 9T

    Mi 9 och 9T Pro har samma huvudsensor medan Mi 9 har en lite billigare version. Optiken alternativt bildbehandlingsalgoritmerna kan dock vara bäst på Mi 9. Se t.ex. detta: "Also, the Mi 9, another Xiaomi device also featuring the Sony IMX586, outperformed the Mi 9T Pro in most shooting conditions, which is testament to Xiaomi reserving its best image processing chops for its main flagship".
    DxOMark: The Mi 9T Pro delivers capable cameras albeit with a few flaws
     
    Last edited: 21 okt 2019
  5. Ompan

    Ompan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    1 038
    Mottagna gillanden:
    643

    MINA ENHETER

    Hade en mi 9t i en vecka men skickade tillbaka den och köpte en pro istället. Läste att displayen på de skiljer lite till fördel för pro och den erkänt kompetenta snapdragon 855 gjorde det helt klart värt de extra pengarna. Displayen visade sig faktiskt vara bättre då den är jämnare, processorn har jag väl inte pressat för att visa på skillnaderna men det känns skönt att ha det bästa alternativet. Jag är nu efter några veckor fortfarande lyrisk över hur mycket telefon man kan få för pengarna om man bara släpper sargen lite. Detta är min första Xiaomi och jag är väl inte nöjd med precis allt men med Nova launcher så fixar sig det mesta. Har även fått 2 uppdateringar hittills och vad jag förstår står Miui 11 runt hörnet så det verkar lovande även på den fronten.
    Rak display utan edge och notch är nice!
     
    R3b0rn, dunderbusen och flipp gillar detta.
  6. onewheel

    onewheel Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 okt 2010
    Inlägg:
    111
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Tack för svar. Jo det lutar nog åt 9t pro då man får den snabbare processorn, den är nyare än Mi9 samt att man får testa hur det är att ha en pop upp kamera. Trådlös laddningen är nått som bara mi 9 har. Det skulle iof var nice men det har jag inte på min nuvarande heller. Går f n få en Mi 9t pro 128GB som fyndvara för 4390kr hos netonnet.
     
  7. dunderbusen

    dunderbusen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2012
    Inlägg:
    169
    Mottagna gillanden:
    42
    Operatör:
    Halebop 4G+
    Telefon:
    Mi9 128GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop 4G+
    Telefon:
    Mi9 128GB
    Har kört med Mi9 sedan i mars och är väldigt nöjd.
    9T Pro är nog bättre om man inte vill ha selfiekamera (använder den aldrig) i skärmen plus det större batteriet. Trådlös laddning använder jag aldrig men det fungerar för ja har testat.
     
  8. GunnarWik

    GunnarWik Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2018
    Inlägg:
    1 058
    Mottagna gillanden:
    651
    Operatör:
    Telia, halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Jag skulle bara vilja tillägga att jag är lite misstänksam mot en kamera som poppar upp på en mobil. Allt mekaniskt har ju en tendens att kunna vara känsligt. Dessutom blir det mer springor där det kan komma in skräp eller regn. Ett skydd kan ju inte heller täcka detta område så det blir ju alltid öppet för påverkan.
    Notchfriheten är ju en fördel, så man skall väga nackdelen med mekaniska lösningar mot skärmytan som försvinner med notchen.
    Nu är ju jag lite partisk eftersom jag har Mi 9 och är så totalt nöjd med den, speciellt kameran är verkligen bra! :)
     
    onewheel gillar detta.
  9. onewheel

    onewheel Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 okt 2010
    Inlägg:
    111
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Ja jäklar. Inte lätt detta. Vill ju inte att den ska vara sämre än min 2 år gamla Mate 10 pro..
     
  10. onewheel

    onewheel Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 okt 2010
    Inlägg:
    111
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Hur upplever du batteritiden. Har läst att 9t ska ha bättre batteritid pga snålare processor. Men det kanske är marginellt
     
  11. onewheel

    onewheel Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 okt 2010
    Inlägg:
    111
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Är det nån av er som vet hur android auto funkar med Mi9, 9t och 9t pro?
     
  12. Ompan

    Ompan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    1 038
    Mottagna gillanden:
    643

    MINA ENHETER

    Det stämmer batteritiden var snäppet bättre på 9t.
     
  13. Millwad

    Millwad Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    1 831
    Mottagna gillanden:
    1 916
    Telefon:
    Pixel 6A

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6A
    Använder en Mi 9T Pro just nu, hade själv nog valt en Mi 9T.
    Mi 9T Pro är en fantastisk telefon sett till sitt pris men om du inte spelar eller använder grafikkrävande appar så hade jag rekommenderat Mi 9T.

    Läste att några på Swedroid upplevt att skärmen är vassare på Mi 9T Pro, har dock inte lyckats fått de bekräftat från Xiaomi själva. Personligen värderar jag batteritid väldigt högt och där slår Mi 9T sin storebror, då den har ett mer strömsnålt chip.

    Med det sagt, Pro-versionen jag använder nu är löjligt bra och jag saknar verkligen ingenting i mobilen. Skillnaden i Snadragon-chip upplever jag dock inte vara värd 1000 kr för en vanlig användare, förstår dock att många på Swedroid värdesätter Snapdragon 855 då det fungerar så problemfritt.
     
    onewheel gillar detta.
  14. onewheel

    onewheel Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 okt 2010
    Inlägg:
    111
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Ok. Du hävdar ändå att det är 9t pro man bör sikta på [emoji3]
     
  15. onewheel

    onewheel Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 okt 2010
    Inlägg:
    111
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Tack för infon. Kommer nog beställa nått från netonnet innan kl 22 idag för leverans imorgon. 4190kr vs 4890kr... [emoji2957]
     
  16. Millwad

    Millwad Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    1 831
    Mottagna gillanden:
    1 916
    Telefon:
    Pixel 6A

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6A
    Om du endast är intresserad av 128 GB versionen så är nog det mest rimligt att ta Pro då differensen helt enkelt inte är så stor.

    Om 64 GB är tillräckligt för dig så hade jag däremot kört på Mi 9T för 3500 kr.
     
  17. onewheel

    onewheel Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 okt 2010
    Inlägg:
    111
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Har 128GB idag utan minneskort så jag vill nog fortsätta ha det.
     
  18. Ompan

    Ompan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    1 038
    Mottagna gillanden:
    643

    MINA ENHETER

    Ja det gör jag helt klart. Med min användning så var skillnaden för liten, den räcker ändå hela dagen gott och väl så det gör absolut inget att jag har typ 25% procent kvar nu jämfört mot typ 30% med 9t. Det är inga extrema skillnader.
     
  19. onewheel

    onewheel Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 okt 2010
    Inlägg:
    111
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Vilken färg kör ni på? Funderar på blå
     
  20. onewheel

    onewheel Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 okt 2010
    Inlägg:
    111
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Blev en Mi 9t pro. Är rätt nöjd lär jag säga. Lite fipplande innan allt funkar som man vill. Men nu tror jag ta me tusan att allt funkar som det funkade på förra mobilen [emoji3][emoji106]
     
    Ompan gillar detta.