Recension: Xiaomi Mi Max 1 vs Mi Max 2

Diskussion i 'Mi & Mi Note' startad av flipp, 22 jun 2017.

  1. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Efter att ha kört Mi Max 2 en vecka tänkte jag dela med mig av lite intryck i den här tråden. Har även gjort en del jämförelser sida vid sida med Max 1.

    [​IMG] [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Yttermått och känsla i handen
    Mi Max 2 har yttermåtten 174.1 x 88.7 x 7.6 mm vilket får anses vara anmärkningsvärt stort inom smartphonegenren. Jag skulle säga att telefonen befinner i gränslandet mellan en phablet och en surfplatta. Skärmens yta tar upp 74 procent av telefonen framsida vilket får anses vara helt okej för en telefon som kostar $300. Märkligt nog är Mi Max 2 något större än föregången Mi Max som mäter 173.1 x 88.3 x 7.5 mm trots samma storlek på skärmen, en förklaring till att Xiaomi inte trimmat ner kanterna jämfört med 1:an kan vara att de erbjuder Mi Mix som ett alternativ till de som söker en mer portabel lur på 6.4 tum. Skillnaden i storlek mellan Max 1 och Max 2 är dock så liten att den inte märks. Något som däremot märks är att Max 2 väger 8 gram mer än ettan. Jag är personligen inte speciellt förtjust i detta då telefonen känns tung och besvärlig att hålla i med ett enhandsgrepp, även Max 1 är svår att bemästra med en hand men jag kände inte samma värk i handleden när jag använde Max 1 jämfört med Max 2. Om man använder telefonen med två händer (som en surfplatta) är dock vikten inget problem.

    Om man bortser från vikten är Max 2 mer ergonomiskt utformad jämfört med ettan, inte minst på grund av de rundade kanterna som gör att den känns skönare att hålla i. Jämfört med andra phablets med nättare yttermått tycker jag dock Max 2 är väldigt mycket otympligare att använda som smartphone, som jag redan varit inne på är enhandsanvändning besvärlig och telefonen går heller inte ner i en tight jeansficka.

    Byggkvalitet och utseende
    När det gäller byggkvaliteten är Max 2 även bra mycket bättre byggd än Max 1, till skillnad från Max 1 som knarrar när man bänder den försiktigt så är Max 2 helt styv. Även utseendemässigt är Max 2 en uppgradering jämfört med Max 1 inte minst på grund av fula svarta ramen runt skärmen är kraftigt reducerad på Max 2. Utöver detta ser Max 1 och Max 2 i princip identiska ut på framsidan medan baksidan är snyggare på Max 2 tack vare unibodykonstruktionen. Något som är lite trist är att kanterna inte trimmats ner mer på Max 2, det hade helt klart förhöjt det estetiska intrycket ett snäpp och samtidigt gjort den mer greppvänlig.

    Kameran
    Xiaomi brukar ofta ha mediokra kameror i sin budget och midrangelurar, lyckligtvis har man dock uppgraderat kameran på Mi Max 2 med en ny bildsensor: IMX386. Detta är samma sensor som sitter i Mi6 och i andra kinalurar som Meizu MX6. Till skillnad från Mi6 saknas dock OIS och bländarvärdet är 2.2 istället för 1.8 vilket åtminstone i teorin medför sämre foton i dålig belysning. Jag tog en serie foton med både Max 1 och Max 2 och ni kan själva jämföra bilderna i albumet nedan. Mitt intryck är att kameran tar klart trevligare foton på Max 2. Dels släpper den in mer ljus i mörka miljöer, dels är färgerna betydligt livligare och mer tilltalande. Selfie-kameran har jag bara hunnit testa lite kort och den verkar inte vara mycket bättre på Max 2 jämfört med Max 1.

    View: http://imgur.com/a/fsTEu


    Ljudet vid samtal och via högtalaren
    Inte mycket att säga här. Samtalskvaliteten är riktigt bra på Max 2 men jag upplevde heller inga problem med Max 1 på den punkten. Något som dock skiljer de två åt är högtalaren. Max 2 har till skillnad från Max 1 stereoljud genom att den kombinerar högtalaren i botten med den som sitter i högre upp (vid örat). Jämför man dem sida vid sida när man spelar musik hör man att den maximala volymen på Max 2 är inte mycket högre än på Max 1 men ljudet är fylligare och låter mindre burkigt jämfört med Max 1.

    Skärmen
    Vad jag kan se är skärmen på Max 1 och Max 2 mer eller mindre identiska. Jag har jämfört dem sida vid sida och den enda subtila skillnad jag kunnat se är att vitt ser lite mer gulaktigt ut på Max 1. Betraktningsvinklarna är lika bra på båda skärmarna och detsamma gäller svärtan. Upplösningen är precis som på Max 1 1080p vilket kan tyckas lite för lågt för en skärm på 6.4 tum. För min del tycker jag dock 1080p räcker, både foton, videoklipp och spel ser tillräckligt skarpa ut. Om rootar telefonen kan man dessutom ställa om DPI-värdet från 440 till t.ex. 360 och då får man plats med väldigt mycket mer innehåll på skärmen.

    Prestanda
    Här är en punkt där Max 1 har en liten fördel mot Max 2 på grund av att Max1 har en snabbare SOC (SD650 vs SD625). Trots detta hävdar Chris på techtablets att flytet på Max 2 är bättre på grund av mer optimerad mjukvara. Jag slängde in senaste devoloper-versionen av MIUI från Xiaomi EU på Max 1 och upplever inte samma sak. Max 1 är något snabbare än Max 2 men skillnaden är väldigt subtil. När man öppnar appar, scrollar i chrome och sveper mellan hemskärmar och menyer märker man i princip ingen skillnad alls men Max 1 känns ändå en hårsmån snabbare, speciellt när man öppnar appar. Störst skillnad märks när man öppnar spel där laddtiderna ofta är några sekunder snabbare på Max 1.

    Batteritiden
    Mi Max 2 är bestyckad med ett batteri på hela 5300mAh vilket borgar för extremt god batteritid. Att batteritiden på Max 2 är klassledande märkte jag direkt. T.ex. uppnådde jag på min andra laddning drygt 11 timmar SOT fördelat över tre dygn, detta var helt utan några speciella inställningar eller appar för batterioptimering påslagna. 11 timmar SOT är kanske inte i sig jätteimponerande men fördelat över 3 dygns användning är det sanslöst bra. Inom ett dygn skulle det inte förvåna mig om man kan komma upp i 20 timmar SOT.

    Hur står sig batteritiden mot Max 1 som redan har extremt bra batteritid? Mycket riktigt visar det sig att batteritiden är ett litet snepp bättre på 2:an jämfört med 1:an. Jag drog upp ljusstyrkan till maxvärdet på båda och spelade upp ett 50 minuter långt youtubeklipp. Detta drog 6 procent av batteriet på Max 2 och 7 procent på Max 1. När det gäller standbyförbrukning var det samma mönster. Jag lät båda lurarna ligga orörda med WIFI påslaget men utan SIM-kort, 12 timmar senare hade Max 2 tappat 1 procent batteri och Max 1 2 procent.

    Slutsatser
    På det stora hela tycker jag Max 2 är en riktigt trevlig phablet. Mycket av det som störde mig med Max 1 är åtgärdat. T.ex. är byggkvaliteten nu mycket bättre, hörnen är rundade och den fula svarta ramen runt skärmen är i princip borta. Den bakre kameran på Max 2 är betydligt bättre än den på Max 1 och det kanske är den enskilt största uppgraderingen. Något jag dock ogillar är att Max 2 blivit tyngre och trots att 8 grams skillnad låter lite är det åtminstone för mig märkbart när man håller den i ett enhandsgrepp.

    Prestandan är i vardaglig användning är bra på Max 2 men Max 1 är fortfarande något snabbare. Att Max 2 är bestyckad med SD625 stör mig dock inte det minsta eftersom den är snabb nog ändå och istället har lite bättre batteritid än Max 1. Totalt sett skulle jag dock säga att den något sämre prestandan men något bättre batteritiden på Max 2 går på ett ut mot Max 1. Skillnaderna är för små för att det ska vara speciellt betydelsefulla.

    Vilken gillar jag mest? Jag kommer behålla Max 2 på grund av den bättre byggkvaliteten, den bättre kameran och att den fula svarta ramen runt skärmen är borta. Om man inte tycker dessa saker är viktiga ser jag dock ingen större poäng i att uppgradera till Max 2. Detsamma gäller om man funderar på att köpa Max 1 eller Max 2, bryr man sig inte om kameran, byggkvaliteten och den svarta ramen kan man spara pengar och köpa en Max 1.
     
    dalton, Droid82, Nero och 12 andra gillar detta.
  2. Qui vivra verra

    Qui vivra verra Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2015
    Inlägg:
    105
    Mottagna gillanden:
    67
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Sony Xperia XZ Premium

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Sony Xperia XZ Premium
    ROM:
    Android 9.0 Pie
    Info:
    Smart Launcher 5.0
    Telefon 2:
    Doogee Y6 MAX, Nubia m2, Xperia X
    ROM:
    Marshmellow 6.0, Oreo 8.0
    Info:
    Smart Launcher 5.0
    Telefon 3:
    Windows Phone Lumia 635
    Info:
    Nödtelefon
    Platta:
    Motorola Zoom
    ROM:
    Android 4.0
    Platta 2:
    Archos 70B (katt-platta)
    Info:
    Lek-platta för mina katter!
    Övrigt:
    Lenovo Chromebook 11
    Vilken trevlig läsning så här på torsdags eftermiddagen!

    Och en utförlig beskrivning och sansade synpunkter.

    Bra jobbat och tack för att du delar med dig av dina intryck!

    /d:-)
     
    flipp gillar detta.
  3. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    En till skillnad som borde uppmärksammas är att Mi Max 2 stödjer LTE band 8 som används för 4G av Tele2 och Telenor. Så man kan förvänta sig bra täckning även på landsbygden om man har dessa operatörer. Om nätkombinationerna 3+8 eller 7+8 stöds borde man även få 4G+ på en hel del ställen. I alla fall den förstnämnda borde existera för att stödja China Unicom i Fastlandskina.
     
    bernard och flipp gillar detta.
  4. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Tack själv för de positiva orden!

    Det finns såklart många fler saker man kan jämföra men försökte få med de saker som jag själv lagt märke till mellan de två lurarna. De flesta verkar ha riktat in sin kritik av Max 2 på att den bara har SD625 men det är inget som de flesta kommer störa sig på när de faktiskt testar den, jag tycker det är andra saker som är mer störande, de hade t.ex. kunnat göra kanterna tunnare och vikten lägre så den blir enklare att använda med en hand. Den behöver inte se ut som Mi Mix men åtminstone lite nättare yttermått. En skärm på 6.2 tum hade inte varit så dumt heller. Får hoppas Max 3 blir mer slimmad.
     
    bernard gillar detta.
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Väldigt fin genomgång @flipp@flipp. HDR ser ut att vara _betydligt_ bättre i Max 2 än Max 1, mycket större dynamiskt omfång i motljusbilderna. Även mörkerbilden såg betydligt bättre ut i Max 2. Jag tycker också vitbalansen överlag kändes mer balanserad i Max 2, men däremot upplever jag möjligen färgerna som något övermättade.

    Intressant att SD650/Max 1 var lite rappare med senast mjukvaran, men den lilla skillnaden gör ju inget om den vägs upp av bättre batteritid med SD625/Max 2. De flesta prioriterar nog batteriet i det fallet.

    Verkar vara en på snudd på alla punkter gradvis förbättring av Max 1, men som du säger inte fullt tillräckligt för att motivera en uppgradering om an redan äger ettan. Jag skall i alla fall definitivt rekommendera tvåan till de som söker en prisvärd Phablet.
     
    strandkanten och flipp gillar detta.
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Var har du förresten köpte den @flipp@flipp och vad fick du ge för den, samt hur lång tid tog det innan du fick den? Alltid bra att veta om man skall tipsa någon annan :)
     
  7. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Jag har inte gått grundkursen i fotografering så det är bra att du kunde beskriva skillnaderna lite mer detaljerat. :) Jag skalade ned storleken på dem för att det ska vara lättare att jämföra sida vid sida. Jag upplever även att kameran är lite bättre än Mi 5S Plus för stillbilder.
     
    bernard gillar detta.
  8. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Beställde på Hong Kong Goldway på Aliexpress. Tog drygt en vecka med gratis frakt. Normalt brukar det ta 2 veckor. Tar alltid gratis frakt för att minimera risken för tull.
     
    R3b0rn och bernard gillar detta.
  9. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
  10. strandkanten

    strandkanten Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 sept 2009
    Inlägg:
    330
    Mottagna gillanden:
    173
    Telefon:
    Poco F2

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Poco F2
    Jättebra jämförelse! Har ni sett Max 2 i svart. riktigt läcker tycker jag.
     
    flipp och bernard gillar detta.
  11. Psicosis

    Psicosis Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    1 927
    Mottagna gillanden:
    2 516
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB
    Platta:
    iPad Pro 12,9" (2017)
    Såg den här om dagen tack vare tips från @flipp@flipp :D Men efter att ha läst denna samt tittat på andra jämförelser får min gråa 1:a tugga på ett tag till. Kanske blir en Max 3 nästa år :)
     
    R3b0rn, flipp och bernard gillar detta.
  12. R3b0rn

    R3b0rn Impartial Droid Moderator

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    5 062
    Mottagna gillanden:
    6 698
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue
    Hur kan det vara möjligt att man har en s8+ men vill ändå ha en max 2 som backup? ....
     
    strandkanten gillar detta.
  13. strandkanten

    strandkanten Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 sept 2009
    Inlägg:
    330
    Mottagna gillanden:
    173
    Telefon:
    Poco F2

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Poco F2
    Haha, så sjukt.. jag har en s8 också men är sugen på en svart Mi max 2 :)

    Hade en Mi Max 1 som jag precis sålt. Otroligt nöjd med allt förutom kameran och att den kändes för stor att ha i byxfickan. Men jag saknar den stora skärmen och batteritid där man aldrig behövde bekymra sig om det skulle ta slut. 50% så behövde man inte ladda innan man drog till stan..man visste att det skulle räcka gott å väl
     
    R3b0rn gillar detta.
  14. R3b0rn

    R3b0rn Impartial Droid Moderator

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    5 062
    Mottagna gillanden:
    6 698
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue
    Har du någon länk på den?
     
  15. Psicosis

    Psicosis Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    1 927
    Mottagna gillanden:
    2 516
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB
    Platta:
    iPad Pro 12,9" (2017)
    Mediaenhet. Den Har ersatt min surfplatta [emoji16]
     
    strandkanten och R3b0rn gillar detta.
  16. R3b0rn

    R3b0rn Impartial Droid Moderator

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    5 062
    Mottagna gillanden:
    6 698
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue
    Har en surfplatta som e rätt kapabel så sett men segt att vara fast med 5.1 eller vad det är på den...
     
  17. strandkanten

    strandkanten Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 sept 2009
    Inlägg:
    330
    Mottagna gillanden:
    173
    Telefon:
    Poco F2

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Poco F2
    R3b0rn gillar detta.
  18. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Mi Max 2 har en rejält mycket större skärm än S8+. Dels p g a 16/9 dels på grund av att hela skärmens yta nyttjas för innehållet tack vara hårdvaruknapparna. Batteritiden lär nog också vara ungefär dubbelt så bra på Max 2. Har själv Max 2 som komplement till 5S Plus som känns ungefär som S8+ i skärmyta. Man får helt andra referensramar kring batteritid när man använder Max 2. Jag tyckte ju 5S Plus hade grym batteritid innan men Max 2 ger ungefär dubbelt så mycket SOT.
     
    strandkanten och R3b0rn gillar detta.
  19. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Jag tackar för en utmärkt och intressant genomgång.

    Att Max 2 finns i svart tycker jag är en fördel också då jag personligen gillar svarta enheter (t.ex Xperia Z Ultra).

    Vad jag finner intressant är detta med vikten. 8 gram. Då väger den ungefär som en Ultra då (den ligger på 212 gram) och trots att jag växlar fram och tillbaka mellan dessa ibland kan jag ju inte hävda att jag tycker man märker någon direkt skillnad. Det låter alltså lite underligt att en Max 1 håller man lätt men en Max 2 blir ansträngande måste jag säga. Dock minns jag en tid när det diskuterades vikter (t.ex 95 gram istället för 105 gram) och redan då kunde man ju ta en femkrona i handen och fundera på dess betydelse.;)

    Det var ju också fint att LTE-radion tydligen fått lite tillökning. Då kan ju det hjälpa lite mot vissa motargument.:)

    Helt klart har Xiaomi lyckats tämligen bra med denna evolution. Framförallt är det bra att de faktiskt släppt en Max 2 istället för göra en Sony (d.v.s släppa Ultra och sedan inget, Z3 TC, inget, inget och inget). Nu när Max 1 lagts ned och tagits ur produktion är det ju inget tvivel om att vid nyköp är det 2an som gäller (ja, man har ju inget val i vilket fall som helst). Prestandamässigt har jag vissa misstankar om att 625an kommer att bli trimmad i framtiden när man byter ROM. Det märks ju ganska rejäl skillnad på 1an ibland beroende på vad man tar och jag har en stark känsla av att 2an kommer att vara villig tjänare på alla vis, inte minst överklockning.

    Batteritiden är ju helt klart positiv och det är ju bra att de redan i grundutförandet fått till den biten så pass bra. Då kan det bara bli bättre.

    När det gäller köp i största allmänhet tycker jag absolut att prioriterar man en produktiv phablet med lång batteritid och förstår finessen med 6,44 tum som kombination av smartphone och tablet (istället för att transportera båda dessa enhetstyper) är Max 2 tämligen självskriven.

    Dock skulle jag flagga för att framförallt Huawei kan vara en konkurrent att hålla koll på - förra året hade de ju Honor Note 8 på 6,6 tum och 1440p/2K. Något säger mig att det troligen kommer något liknande i år.

    En fråga är också om Xiaomi kommer att rulla ut en 660-baserad version av Max 2 senare eftersom det just nu endast känns som att Hydrogen ersatts av Oxygen men att Helium fortfarande mest svävar lite i blindo. D.v.s ersättare till den.
     
  20. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Angående vikten håller jag med om att det låter konstigt. Jag har också haft en Z Ultra och tyckte inte den var för tung men för mig känns Max 2 inte lika bekväm i handen som Max 1, den känns påtagligt tyngre, kan delvis bero på att hörnen är rundade så kanske håller jag den lite annorlunda än 1:an. Får värk i handleden ibland vilket jag inte fått på tidigare lurar.