Diskussion: Xiaomi Mi Max 2

Diskussion i 'Mi & Mi Note' startad av flipp, 7 apr 2017.

  1. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Vad tror ni om nästa Mi Max?
    Enligt GSM arena ryktas den behålla samma skärmstorlek och upplösning men bestyckas med en Snapdragon 660. Andra rykten gör gällande att batteriet ska ligga på 5000mAh.

    http://www.gsmarena.com/xiaomi_mi_max_2_spotted_on_gfxbench_specs_and_all-news-24429.php


    Jag hoppas att ryktet om SD660 stämmer, hoppas också på bättre byggkvalitet, högre screen to body ratio och en uppgraderad kamera. Enligt läckan ovan ska det sitta en 12MP sensor (med stöd för 4K) i den men oklart vilken det handlar om mer specifikt.
     
    Droid82 och R3b0rn gillar detta.
  2. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    En Mi Max 2 som i princip är en Max med 660 istället för 652 känns inte som en värdig ersättare till original-Maxen ur konsumentsynvinkel. Däremot är den logisk för Xiaomis del då den nya CPUn är strömsnålare (uppfattar att den största skillnaden mellan 652 och 660 är 14 nm istället för 28 nm) och något större batteri, vilket är välkommet.

    Byggkvaliteten på original-Maxen är helt OK, uppfattar inget direkt behov av uppgradering där. Den information som föreligger so far är att Max 2 är en minimalt uppgraderad Max med samma design och skärm etc samt konfiguration som originalversionen men med Snapdragon 660 som största nyhet.

    För egen del inväntar jag en Max 3 och då hoppas jag på följande uppgraderingar:

    1. 1440p-skärm istället för 1080p.
    2. Nästa generations 6xx med 821-prestanda (d.v.s upp från ungefär 80K AnTuTu till 130-160K AnTuTu).
    3. 256 GB internlagring i största versionen med minneskortplats.
    4. 6 GB RAM i toppversionen.
    5. En Max XL på 7 tum vore intressant som alternativ till standard-Maxens 6,44.
    6. Batteri på 5500 eller fler mAh.
    7. Dubbla minneskortplatser, alternativ dual-SIM ihop med minneskort (d.v.s en separat plats för minneskortet samt en som delas med SIM som idag).
    8. Tangentbordsskal som tillbehör (landscape, dubblerar som flip cover).

    På kamerafronten säger jag såhär: Open Camera API ihop med bra sensor och optik snarare än MP-jakt eller användning av omfattande filtering av bilderna. På så vis kan man välja den kamera-app man föredrar och få utmärkt resultat. Nu när det går att erbjuda direktaccess till RAW från sensorn bör den metoden användas.

    Sedan skulle jag gärna ha en e-ink på baksidan och då med samma storlek som huvudskärmen men det är snarast ett sidospår.

    Mi Max 2 är en logisk lätt uppdatering av original-Maxen utifrån dagens teknologinivå. Dock är det ingen enhet som utgör en logisk uppgradering för en ägare av original-Maxen baserat på infon som föreligger. En Max 3 med de önskade specar jag listat kommer däremot att vara ett logiskt steg framåt från originalet.

    Så man kan säga att 2an är en enhet som förlänger livet på originalet (tänk facelift av en bilmodell) men att den riktigt stora förändringen blir 3an.
     
  3. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Nya rykten gör gällande att det handlar om Snapdragon 626 istället för 660:
    http://www.gsmarena.com/xiaomi_mi_max_2_to_come_with_snapdragon_626_chipset-news-24451.php
    Tror säkert det kan stämma i och med att man valde SD625 för Note 4. Samma rykte hävdar även att kamerasensorn ska vara IMX378 (samma som Mi 5S och Pixel), det tycker jag verkar lite konstigt då Mi Max inte är något flaggskepp och Xiaomi satsade inte på någon dyr kamerasensor på fjolårets Max.
     
  4. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Snapdragon 625/626 vore en klar nedgradering från 650/652 eftersom de saknar högprestandakärnor enligt specifikationerna. Alltså inte Cortex A53 plus A72 - endast A53.

    Enda rimliga vore en instegsmodell med 625/626 och en toppmodell med 653.

    Det vore ironiskt om CPU/GPUn nedgraderas och kamerasensorn uppgraderas. I det sistnämnda fallet kan man ju också fråga sig hur det går med drivrutinerna eftersom dagens tes är att man inte kan jämföra sensorer och utgå ifrån att kvaliteten är OK bara för att det sitter samma sensor som i X.;)

    För min del är det ett absolut baskrav att en uppgraderad modell har högre prestanda än sin företrädare - det spelar ingen roll hur "väloptimerat" systemet är eftersom avsaknaden av prestandakärnor och klenare GPU medför uppenbara nackdelar vid t.ex spelande och andra mer intensiva uppgifter.

    Om Mi Max 2 är en 625/626-baserad sak med IMX378 kommer jag helt klart behålla min Max och invänta Max 3.
     
  5. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Ja, fast Xiaomi har ju uppenbarligen valt att "nedgradera" note 4 så absolut inte omöjligt att de gör så igen. Verkar vara på modet att snåla på soc. Meizu har ju gjort samma sak med sina budgetlurar, de använder fortfarande Helio P10 på M5 Note (precis som på M3 Note). Angående kameran så lär nog fotokvaliteten bli på samma nivå som 5S vilket ändå blir en rejält förbättring mot gen1 av Mi Max. Jag tar hellre en väsentligt bättre kamera och lite sämre prestanda än tvärtom. SD625 tycker jag är "snabb nog" och då tar jag hellre en märkbar förbättring i fotokvalitet. Jag gissar att majoriteten av konsumenterna resonerar likadant och det är det som förklarar varför Xiaomi väljer en sådan trade off.
     
    Gurex gillar detta.
  6. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Prestanda går onekligen före kamera för min del om jag tvingas välja, framförallt i detta fall. Det är helt OK om det släpps två versioner av Maxen där basmodellen har 626 och toppmodellen 653. Då kan kunderna välja på samma vis som idag med Hydrogen och Helium.

    Visar det sig att Maxen plötsligt blir en CPU-nedgraderad produktserie, d.v.s att även trean nästa år fastnar med prestanda och konfiguration motsvarande ettan (tänk en Snapdragon 627 och 3/64 samt 4/128-konfig) blir det till att byta till annan tillverkare.

    Man kan inte gärna argumentera att 650/652 är "för exklusiva" - det är en annan sak med Redmi-serien då det är deras instegsmodell. Släpper de en Redmi Max är 626 definitivt OK.

    Det har varit stor brist på prestandaphablets - mellan 2013 och 2016 var Xperia Z Ultra ensam herre på täppan undantaget vissa ZTE Nubia-modeller. Att börja driva utvecklingen bakåt ungefär som när Sony efter tre år lyckades kläcka ur sig XA Ultra med ungefär samma prestanda fast mindre skärm etc än XZU vore tråkigt.

    Xiaomi prickade in rätt egenskaper med Maxen. Det gäller att de fortsätter på den linjen och hellre lanserar en Redmi Max snarare än att göra om hela serien till en klent utrustad enhet om än med "bra kamera". Sedan tycker jag att den kamerahysteri som råder är lite flummig idag eftersom definitionen på "bra kamera" tycks vara inriktad på filtrering av bilder och "dubbla kameror" etc snarare än bra sensorer och optik.

    Det verkar som att priserna listade i artikeln antyder basmodell. Så jag håller hoppet uppe att de gör som med original-Maxen och erbjuder instegsmodeller samt en toppmodell. Det skulle i.s.f innebära att Oxygen ersätter Hydrogen 2/16 samt 3/32 och att det förhoppningsvis finns Heliumersättare i pipen och då med 653/660.
     
    Last edited: 10 apr 2017
  7. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Last edited: 17 apr 2017
    flipp gillar detta.
  8. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    [​IMG]
    [​IMG]

    Hoppas det där stämmer. Tycker den ser riktigt snygg ut. Hoppas den har lite bättre screen to body ratio också så yttermåtten blir åtminstone något nättare. Om det stämmer att den kommer ha ett batteri på 5000mAh och Snapdragon 626 lär batteritiden bli något i hästväg.

    Tror det blir svårt att hålla vantarna bort från Mi Max 2. Egentligen tycker jag den har för stora yttermått för att vara bekväm att använda som smartphone men jag kommer nog göra ett försök igen.
     
    Krille1869 gillar detta.
  9. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    [QUOTE="flipp, post: 2055784, member: 3502"


    Hoppas det där stämmer. Tycker den ser riktigt snygg ut. Hoppas den har lite bättre screen to body ratio också så yttermåtten blir åtminstone något nättare. Om det stämmer att den kommer ha ett batteri på 5000mAh och Snapdragon 626 lär batteritiden bli något i hästväg.

    Tror det blir svårt att hålla vantarna bort från Mi Max 2. Egentligen tycker jag den har för stora yttermått för att vara bekväm att använda som smartphone men jag kommer nog göra ett försök igen.[/QUOTE]

    Ja mycket hänger på screen to body ration. Efter LG G6, S8, mi mix och förmodligen kommande iphone så måste en telefon år 2017 ha små bezells om den inte vill se hopplöst omodern ut..
     
  10. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Jag tror att riktigt hög screen to body ratio kommer reserveras till de lite dyrare lurarna i dagsläget. Xiaomi har ju Mi Mix som alternativ till Mi Max och därför lär uppföljaren till Max inte ha radikalt mindre kanter men åtminstone något smalare kanter är ju fullt möjligt.
     
  11. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Tror även jag vi kommer se en liknande body to screen ratio. Men jag tror dom kapacitiva knapperna kommer ryka denna gången.. Personligen hade jag gärna sett telefonen krympt ner till 6 tum (16:9). Tror den hade sålt bra mkt bättre då och tor inte dom som gillar stora telefoner hade direkt klagat heller.
     
  12. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Det håller jag helt med om. Har haft Meizus motsvarighet, Meizu M3 Max på 6 tum och den var mycket lättare att hantera. Möjligen skulle jag kunna tänka mig 6.2 tum. Xiaomi har ju också 5S Plus och Note 2 som båda ligger på 5.7 tum så en 0.5" större Max 2 hade varit väl avvägd.
     
  13. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Värst vad alla önskar sig mindre skärm hela tiden.;)

    6,44 tum är perfekt för en enhet som tjänstgör som surf/media/läsdito och antalet gånger suktat efter en mindre skärm sedan augusti 2013 är exakt noll.;)

    6 tum och liknande storlekar är en märkbar nedgradering men jag kan förstå att de som använder sina enheter som "telefoner" vill ha små skärmar. För egen del är ingenting under 6,44 tum tänkbart eftersom det ger en märkbar försämring i komfort vid läsning etc.

    Stora skärmar är populära i Asien och Maxens storlek är perfekt för det den är inriktad mot.

    Max 2 påminner mig om Asus Zenfone 3 Ultra bakifrån eftersom den också har en guldvariant med heltäckande baksida utan uppdelning mellan metall och radiotransparent material.
     
  14. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    flipp gillar detta.
  15. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
  16. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Ser bra ut med 6GB-konfiguration och 660. Behöver dock nästa års trea som den större uppgraderingen. Vore fint med en framtida Windows 10 för ARM-version nu när det finns en del frågetecken kring Androidappar och deras funktion på rootade enheter.
     
  17. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Jag kommer mest troligt slå till på standardversionen med SD626. Batteritiden kommer bli galet bra med om det stämmer att den kommer att ha ett batteri på 5000mAh. Egentligen tycker jag Mi Max är för stor, sålde av den första generationen rätt snabbt men ska skaffa tvåan som surfplatta.
     
  18. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
  19. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Jag ogillar antennbanden längs kanten. Det drar ned intrycket.
     
  20. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro