Prestanda går onekligen före kamera för min del om jag tvingas välja, framförallt i detta fall. Det är helt OK om det släpps två versioner av Maxen där basmodellen har 626 och toppmodellen 653. Då kan kunderna välja på samma vis som idag med Hydrogen och Helium.
Visar det sig att Maxen plötsligt blir en CPU-nedgraderad produktserie, d.v.s att även trean nästa år fastnar med prestanda och konfiguration motsvarande ettan (tänk en Snapdragon 627 och 3/64 samt 4/128-konfig) blir det till att byta till annan tillverkare.
Man kan inte gärna argumentera att 650/652 är "för exklusiva" - det är en annan sak med Redmi-serien då det är deras instegsmodell. Släpper de en Redmi Max är 626 definitivt OK.
Det har varit stor brist på prestandaphablets - mellan 2013 och 2016 var Xperia Z Ultra ensam herre på täppan undantaget vissa ZTE Nubia-modeller. Att börja driva utvecklingen bakåt ungefär som när Sony efter tre år lyckades kläcka ur sig XA Ultra med ungefär samma prestanda fast mindre skärm etc än XZU vore tråkigt.
Xiaomi prickade in rätt egenskaper med Maxen. Det gäller att de fortsätter på den linjen och hellre lanserar en Redmi Max snarare än att göra om hela serien till en klent utrustad enhet om än med "bra kamera". Sedan tycker jag att den kamerahysteri som råder är lite flummig idag eftersom definitionen på "bra kamera" tycks vara inriktad på filtrering av bilder och "dubbla kameror" etc snarare än bra sensorer och optik.
Det verkar som att priserna listade i artikeln antyder basmodell. Så jag håller hoppet uppe att de gör som med original-Maxen och erbjuder instegsmodeller samt en toppmodell. Det skulle i.s.f innebära att Oxygen ersätter Hydrogen 2/16 samt 3/32 och att det förhoppningsvis finns Heliumersättare i pipen och då med 653/660.
Last edited: 10 april 2017