Diskussion: Xiaomi Mi Max 2

Diskussion i 'Mi & Mi Note' startad av flipp, 7 apr 2017.

  1. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 432
    Mottagna gillanden:
    8 367
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Färgen är inte hemsk alls. Funkar riktigt bra. Baksidan och kanterna är verkligen ett klart lyft mot Max 1. Den ligger skönare i handen och känns betydligt mer solid. På minussidan är den tyngre vilket märks till viss del. Den hade gärna fått vara 15-20 g lättare. När skärmen är släckt ser Max 1 snyggare ut tack vare att de vita kanterna är smalare men med skärmen tänd föredrar jag Max 2 då man slipper den feta svarta ramen skärmen.

    Skärmen verkar vara mer eller mindre identisk mot 1:an vilket är lite tråkigt. Tycker skärmen på Mi 5S Plus är rejält mycket bättre på grund av livligare färger och bättre kontrast. När jag får tid tänker jag göra ett speedtest, har jämfört lite smått nu och de känns ungefär lika snabba när det gäller att öppna appar, navigera i systemet o s v. Möjligen är 1:an en hårsmån rappare. Foton i dagsljus verkar ganska likvärdiga, inte så att man direkt ser att Max 2 har en bättre kamera men jag har bara kollat lite snabbt så får göra en grundligare jämförelse senare.

    Slutsats efter några timmar? Ingen wow-känsla som när jag första gången packade upp 5S Plus. En lite snyggare version av Max 1 som ligger bättre i handen.
     
  2. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Jag antar att du kör MIUI på Max 2. Det blir intressant att se prestandan när det är dags för RR och liknande ROMar.

    Något säger mig att prestandan kan trimmas bra när det kommer ut nya ROMar och kernels. Sedan får jag en känsla av att 625 bör vara ganska lätt att överklocka med tanke på att den är sval och endast har A53-kärnor.

    Kommer bara utvecklingen igång för Max 2 tror jag att den har stor potential på lite längre sikt.

    Skärmmässigt skulle jag nog rekommendera kalibrering om det är "problem" med färgåtergivningen. Det finns ju dessutom två olika paneler i bruk, vill minnas att den ena är en Sharp och den andra en JDI. Det brukar gå att läsa ut det med CPU-Z har jag för mig.

    För egen del är jag helt nöjd med kvaliteten på den panel jag har. Däremot skulle jag inte ha något emot 1440p på Max 3 även om jag inte ser pixlar med 342 PPI.
     
  3. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 432
    Mottagna gillanden:
    8 367
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Jepp. Kör MIUI. Lär dröja ett tag innan det kommer bra custom roms. På 1:an har jag tidigare kört Lineage OS. Största fördelen med Linage var att man enkelt kan ändra DPI, själva hastigheten och flytet tycker jag däremot var mer eller mindre identiskt. Har dock aldrig haft några problem med flytet i MIUI på enheter med SD625 och uppåt, tycker det flyter som smör men det är ett aber att MIUI inte har någon DPI-inställning, allting blir för stort på Maxens stora skärm. Visst kan man få mindre ikoner med en annan launcher men det hjälper ju inte till att minska storleken på menyer, program o s v.
     
  4. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Det är just därför jag inte skulle beställa någon enhet om inte Lineage OS och besläktade ROMar finns tillgängliga. Frustrationen vore helt enkelt för stor när inte konfigurationen fungerar.;)

    Maxen lyfter när man drar in t.ex RR - det är då den på allvar börjar skina och blir en ytterst kraftfull och kompetent phablet.

    Just nu kör jag 260 DPI men det beror på att BlackBerry Keyboard får lite små tangenter vid 240 så jag labbar lite med inställningarna.
     
  5. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 432
    Mottagna gillanden:
    8 367
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Haha, tyvärr såg foton ut som skräp med Linage så var inte helt nöjd med den heller. Finns ingen optimal lösning i dagsläget tyvärr.
     
  6. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Resurrection Remix sköter sig mycket bra på min enhet. Har inget att klaga på med den - tvärtom. Så nära perfektion har jag inte varit med någon annan enhet även om Xperia Z Ultra med BlissROM låg mycket bra till under LP-tiden.

    De bilder jag tagit med RR är helt OK. Så fort jag har specifika krav på kvalitet är det QX10 som gäller i vilket fall som helst. Jag är ännu inte övertygad om mobilkamerans förträfflighet jämfört med en dedikerad kamera och kommer således inte heller i framtiden stå och väga mellan kamera X och mobil Y.;)
     
  7. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 432
    Mottagna gillanden:
    8 367
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Jag tänker förresten så här kring Mi Max 1 vs. Max 2. För en nörd som gillar att labba med romar och som inte bryr sig så mycket om hur telefonen ser ut eller hur kameran presterar är Mi Max 1 ett bättre val än Max 2 tack vare att den är billigare och har ett bättre rom-utbud. För vanliga användare som vill ha en snygg phablet att surfa, spela och kolla på youtube/film med är Max 2 ett bättre val. Glömde säga att stereohögtalaren på Max 2 är riktigt bra.
     
  8. wuveke

    wuveke Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    40

    MINA ENHETER

    Min kompis har en special edition och han har samma problem... Märkligt. Ska väl försöka flasha någon annan rom någon dag när jag har semestern!
     
  9. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    På vilket sätt är en Max 2 bättre för YouTube och film? Likaså undrar jag hur surfandet blir bättre?

    Spel? Där har ju onekligen Max 1 en fördel i.o.m kraftfullare CPU/GPU.

    Nyktrar man till lite skulle jag säga såhär:

    1. Surfande. Båda sköter sig utmärkt här. Kör CAF Browser och GelloMod för bästa prestanda (CAF är optimerad för Snapdragonenheter). Man surfar vare sig bättre eller sämre med Max 1 eller 2.
    2. YouTube. Ingen skillnad här heller. Hugget som stucket vilken man väljer. Se dock till att köra den adblockade YT-appen.
    3. Spel. Max 1 har en fördel här i.o.m högre prestanda. Dock beror det helt på vilka spel vi talar om. Skall man spela enklare titlar fungerar båda lika bra. Det är vid grafiktunga spel som det finns en skillnad.
    4. Film. Båda är likvärdiga för filmvisning eftersom det sitter samma skärm etc i dem. Kodi etc fungerar utmärkt.
    5. Batteritid. Max 2 är bättre där men Max 1 kan trimmas rejält så exakta siffror går inte att få fram på ett bra sätt innan 2an fått fart på utvecklingen.
    6. Kamera. Ja, Max 2 är förbättrad där.
    7. Stereohögtalare på Max 2 är en förbättring - dock ersätter de inte ett par bra hörlurar.

    Att köpa en Max 2 med argumentet "man spelar, surfar och kollar film samt YouTube bättre" är att bedra sig själv. Det fungerar nämligen likvärdigt på båda versionerna (undantaget grafiktunga spel).

    Jag kan omöjligen se att t.ex Kodi rullar vare sig bättre eller sämre på respektive version. Det fungerar nämligen mycket bra. Hade vi däremot talat om skillnader i skärmstorlek och upplösning, t.ex 6,8-tums 1440p vs 6,44-tums 1080p hade jag absolut hållit med om argumentet "bättre för film, spel, YouTube och surf". Däremot är det lite underligt att säga att två likvärdiga Androidenheter är "olika bra" på dessa saker. Att batteritiden är förbättrad gör ju inte direkt att själva upplevelsen vid surf eller film i sig förbättras.

    Alltså: Jag skall inte ta ifrån någon dennes entusiasm kring sin nya Max 2 men samtidigt är det lite tveksamt att försöka "konstruera fördelar" vilket det blir när man hävdar att just surfande, filmtittande, spelade och YouTube skiljer sig åt mellan de två enheterna och det därmed går att utse den ena som "bättre" än den andra. Det är lite som om jag skulle hävda att jag surfar bättre på min C6833 jämfört med C6802.;)

    Edit: Att hävda att Max 2 är bättre för surf och film etc är som att hävda att Olympics MDR (main dining room) är bättre än Titanics eller att Happy Lobster ombord på Silja Symphony har finare inredning än dito ombord på Silja Serenade.

    Man kan även hävda att bensinen hos OKQ8 mack A är "bättre" än den man får hos OKQ8 mack B eller att en Arcam A38 köpt från butik A låter bättre än samma förstärkare köpt från butik B. Dock är det ju frågan om det är rimligt.;)
     
    Last edited: 15 jun 2017
  10. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 432
    Mottagna gillanden:
    8 367
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Batteritiden på Max 2 ger längre surftider. Video och spel blir bättre med stereohögtalare och även där är batteritiden längre på Max 2.
     
  11. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Under förutsättning att man använder högtalarna. Ljudkvaliteten är avsevärt bättre i vettiga lurar.

    Batteritiden? Absolut är det utmärkt med lång batteritid men vi talar inte om 3 timmars SOT vs 10 timmars SOT här.

    Brukar du titta på film med din enhet via högtalarna? I.s.f får jag starkt rekommendera att du åtminstone skaffar en BT-högtalare.

    Argumentet "den har bättre högtalare" är inte direkt starkt - hittills har jag inte stött på en enda mobil som ger ens i närheten av adekvat ljudkvalitet annat än för högtalartelefoni. Då har jag även hört BoomSound och liknande men nej, skulle inte ens komma på tanken att lyssna på musik den vägen.

    Om jag skulle hävda att en Max 2 är en "bättre" enhet för surf, video och spel eftersom den ger "16 timmars SOT istället för 13 timmar" och har "stereohögtalare" skulle jag uppleva mig själv som väldigt flummig.

    Observera nu att jag inte argumenterar emot fördelarna med längre batteritid och stereohögtalare men man får som sagt nyktra till lite.

    Dels är batteritiden inte skriven i sten, framförallt inte om man sitter och jämför o-optimerade enheter "rakt ur lådan" och dels är stereohögtalare inte direkt en tungt vägande "fördel" eftersom det trots allt handlar om en mobil som inte kan utrustas med något som ens är i närheten av att kunna betraktas som "vettigt" när det gäller återgivning.

    Bara tanken att sitta och titta på en film via mobilhögtalarna uppfattar jag som smått skrämmande - samma gäller att t.ex spela musik i en timme via desamma.

    Jag är beredd att ompröva detta den dag det finns en mobil med stereohögtalare som ger motsvarande ljudkvalitet som åtminstone Carlsson OA-5. Dock väntar jag inte eftersom den dagen inte kommer att inträffa, såvida inte någon form av lösning för "ljud utan högtalare" skulle tas fram.

    Nästa steg blir väl att en mobiltillverkare skall ha surroundljud också.;)
     
  12. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 432
    Mottagna gillanden:
    8 367
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Film brukar jag inte kika på från telefonen, däremot youtubeklipp och då har man nytta av bra inbyggda högtalare. Gällande batteritiden, jo man kan ju fråga sig om några extra timmars SOT eller lite längre standbytid verkligen är så viktigt när Max 1 redan har grymt bra batteritid. Personligen tycker jag det är en fördel men kan tänka mig att inte har så stor betydelse för många.

    Något jag är lite bekymrad över är att Max 2 är så tung. Det är ansträngande att hålla den en längre stund i handen, speciellt i enhandsgrepp. Får hoppas det är en vanesak men man märker skillnad mot Max 1 som redan var på gränsen till för tung för mig.
     
  13. SalkinA

    SalkinA Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2011
    Inlägg:
    53
    Mottagna gillanden:
    13
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Xiaomi 11T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Xiaomi 11T
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Max 3
    Fick min Max 2 idag, inte hunnit pilla så mycket med den ännu men iaf lagt in Nova Launcher. För mig känns den relativt lätt men det är ju inte så konstigt, vägde min Note II som jag har ett Lemonbatteri i för några dagar sedan och den vägde 312 gram. :P

    flipp: Köpte du något skal till din och så fall vilket?

    Så van vid min tegelsten så denna känns lite skör, så tunn och lätt i jämförelse så känns nästan som något slags skydd är ett måste. :)
     
  14. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 432
    Mottagna gillanden:
    8 367
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Kör utan skal än så länge. Den blir ju ännu större och tyngre med skal. :) Angående vikten så tror jag det beror på hur man håller den. Med enhandsgrepp blir det åtminstone för mig jobbigt för handleden. Jag har gått tillbaka till Mi 5S Plus nu som telefon och kör mitt surf-sim i Max 2. Jag vill gärna kunna manövrera min telefon med en hand. Som surfplatta betraktat är Max 2 inte alls tung, dvs om man håller den med båda händerna.
     
  15. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 432
    Mottagna gillanden:
    8 367
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Är fortfarande inne på första laddningen. 5h SOT på 48 timmar. Halva batteriet fortfarande kvar.
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    bernard gillar detta.
  16. SalkinA

    SalkinA Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2011
    Inlägg:
    53
    Mottagna gillanden:
    13
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Xiaomi 11T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Xiaomi 11T
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Max 3
    Jo, kan tänkas att jag vant mig vid att använda båda händerna, ändå haft min Note II i över 4 år nu så funderar inte direkt på hur jag gör när jag använder den.

    Väntar antagligen lite innan jag eventuellt köper ett skal/fodral. Men lär göra det så småningom för det lär inte gå att undvika att tappa den förr eller senare. :P

    Bett om att få unlocka den nu också och fått lov att göra det men behöver tydligen vänta 72 timmar innan det fungerar att unlocka.

    Hämtar hem lite filer och går igenom några olika guider så länge. :)

    Får gå tillbaka till hur den är nu om det inte fungerar optimalt med en ny ROM.
     
  17. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 432
    Mottagna gillanden:
    8 367
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Det funkar att använda Max 2 som powerbank med USB-C OTG adapter/kabel. Laddade just min 5S Plus utan problem .
     
  18. SalkinA

    SalkinA Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2011
    Inlägg:
    53
    Mottagna gillanden:
    13
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Xiaomi 11T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Xiaomi 11T
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Max 3
    Gjorde en fabriksåterställning och då började den räkna om hur många timmar telefonen varit "bunden" till mig/mitt konto/whatever...

    Men hittade lösningen som bara bestod i att använda en tidigare version av Mi Unlock (MiFlashUnlock_1.1.0317.1_en), och då gick det bra att låsa upp den direkt.

    Har kanske missat något men går det inte att komma in direkt i TWRP utan att använda ADB (för mig att det gick på min Samsung Note II)? Verkar som om den vanliga recoveryn finns kvar och man hamnar där om man inte kör via ADB?

    Hur funkar det för er som kanske har andra Xiaomi telefoner (kanske inte så många på forumet som flashat och grejat på Mi Max 2 ännu), är ADB ett måste även när TWRP är installerat.

    Har kanske missat något som sagt. :)
     
  19. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 432
    Mottagna gillanden:
    8 367
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Har lagt in TWRP och root nu och kunde sedan ändra DPI med
    Efter att du installerat TWRP så måste du direkt boota upp TWRP, sedan ligger den där permanent. Om man inte gör så skrivs den över av den vanliga recoveryn.

    Jag har förresten ställt om DPI nu på min Max 2 till 360 via appen Easy DPI changer (kräver root). Upplevelsen blir väldigt mycket bättre när mer innehåll får plats på skärmen. Kör även Nova Launcher.
     
    bernard gillar detta.
  20. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Wow - imponerande. I regel brukar man få ut lite mer kräm efter de första laddningarna plus installationen av "grundapparna"/innan man byggt upp all cache osv.

    Skall bli kul att se hur du upplever batteritiden efter några dagar med luren :) Är rätt sugen på att införskaffa en själv.