Verktyget är inte så praktiskt men snyggt - jag brukar använda ett gem jag bockat till lite för att öppna SIM-släden.
Till de som söker mer batteritid rekommenderar jag ett antal åtgärder som fungerar perfekt hos mig:
1. Govtuner och profilen Balanced (detta tweaker kernel governors etc och ger fina prestanda och lägre strömförbrukning).
2. L Speed (hör numera ihop med Govtuner) och användning av tweaken där.
3. Xposed och Amplify. Donera för att få full funktionalitet. Alla problematiska wakelocks och alarms är sedan fixade.
4. PowerNap - Sonys Staminaläge helt enkelt. Fungerar bra.
5. Servicely - Håll koll på saker som körs i onödan.
6. Boot Manager och/eller System Tuner/Pro - rensa upp i autostartlistan (man behöver t.ex knappast ha autostart på en sådan app som Android Police).
7. PrivacyGuard/rättighetshantering och neka rättigheten "Keep Awake" för appar som inte behöver det.
8. Stäng av autosynk och använd Tasker för att synka i perioder (jag brukar synka två gånger per dag - 15 minuter per gång).
9. Använd Kernel Adiutor och skapa profiler för olika governors och klockfrekvenser. Dessa kan sedan aktiveras via Tasker och då på per-app-basis. Jag brukar t.ex klocka ned CPUn när jag öppnar AquaMail och liknande då det inte finns någon anledning att tillåta full prestanda i en sådan app. Man kan lika gärna ha ondemand och lägre frekvens - samma gäller navigation (kartappar brukar inte behöva en CPU som kör i full fart).
10. Disable Service för att koppla bort onödiga tjänster under bl.a. Google Play Services. Jag behöver t.ex inte Android Wear-relaterade saker när jag inte använder en sådan klocka etc.
Dessa åtgärder kör jag på mina enheter och det fungerar utmärkt bra - brukar komma ned i sisådär 0.2% per timme på Ultran och Maxen tenderar att rapportera "0.0%" per timme eftersom GSAM inte lyckas mäta upp någon noterbar förändring på en timme med det stora batteriet.
Rekordet jag nått med ovanstående åtgärder är en Ultra som jag fick ut 362 timmars standbytid ur innan jag slutligen kopplade in laddaren.
Last edited: Oct 11, 2016