Xiaomi Mi Max

Diskussion i 'Mi & Mi Note' startad av dannejanne, 1 jun 2016.

1. AVR4000

AVR4000 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

MINA ENHETER

Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Jag får ut ungefär 5-6 timmars SOT på min Ultra (AICP 11 och allt maxtweakat). Maxen är dock avsevärt bättre - minst det dubbla. Det är så man nästan får kämpa för att få ner batteriet.;)

Maxen är första mobilen sedan jag hade Nokia E61 och E90 där man kan säga att den har "tillräckligt bra" batteri - d.v.s att man inte behöver tänka på batteriet eller oroa sig över att det kan ta slut utan man bara kör på med strömkrävande saker.

2. flipp

flipp Android Expert Moderator

Mottagna gillanden:
    8 759
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Vad använder ni för laddare till Maxen? Någon som testat en snabbladdare, hur snabbt laddar batteriet från 0-100 då?

3. 5ye2

5ye2 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

4. dannejanne

dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

Mottagna gillanden:
    9 310
    Telefon:
    9 Pro, X8 Ultra, Pura 70 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    I det stora hela ja. Finns ingenting att klaga på direkt angående mobilen. Det jag inte håller med om dock är att han säger att skärmen är ljusstark. Jag finner den relativt svag i belysningen på max. Markant sämre än både min Honor 8 och XA Ultra. Det är faktiskt den största nackdelen för mig personligen med mobilen. Kameran tycker jag är bra för det man betalar hade förväntat mig sämre. Den tar varma och rätt fina bilder generellt. Gränssnittet tycker jag är mycket finare än Vanilla med undantag för låsskärmen och multitaskingmenyn.

5. AVR4000

Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Telefon 2:
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Jag laddar min med min Xperia Z Ultra-laddare som ger ut ungefär 1500 mA. Det beror på att jag är konservativ och betraktar batteriet som en motor som behöver köras in och därmed laddar medvetet långsamt för att ge det en mjuk och fin inkörning.

Nu är jag lite skeptisk mot snabbladdning av Li-Ion-batterier eftersom det innebär att höga strömmar skickas in vilket stressar cellerna hårt vilket kan påverka livslängden. De laddtider jag får med Sonyladdaren är OK, det tar ungefär fyra timmar till fullt give or take.

Xiaomiladdaren har jag inte provat än.

6. AVR4000

Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Telefon 2:
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Min egen uppfattning är ganska nära men med vissa skillnader.

1. Byggkvaliteten. Jag uppfattar Maxen som solid och professionell. Den förmedlar inget bling-bling utan känns som en Nokia Communicator (E90) i utstrålningen. Det är hög kvalitet, känns rejäl men den försöker inte charma användaren med glas. En Xperia Z Ultra känns lyxigare på det viset.

Jag gillar byggkvaliteten på Maxen helt klart, material och passform etc på mitt exemplar är utmärkt och jag föredrar det framför diverse hala enheter (där tycker jag Sony lyckats med Ultran, även om den har glas tycker jag inte att den glider iväg under fingrarna).

2. Att den har microUSB betraktar jag som en fördel för egen del eftersom jag har kablar och USB-OTG-adapter för det, dessutom laddas SBH20 den vägen också. Då jag redan har allt på plats är övergången smidig. USB-C kommer att bli bra men alla larmrapporter om felaktiga kablar, kablar som inte följer standard, laddare som inte är vad de borde (Nexusladdarna t.ex) etc gör att jag hellre har microUSB idag - tills läget stabiliserats och lugnat ner sig.

3. Kameran. Den gör vad den skall, är det maximal bildkvalitet som gäller tar jag QX10. Hela den här jakten på "bästa mobilkameran" tycker jag är lite hysterisk med tanke på alla fysiska begränsningar som finns i en mobil. Sålänge kvaliteten är OK (redan en Galaxy Note I tar helt OK bilder för min del, Ultran däremot har en riktigt svag kameraprestanda så där är det på gränsen) är allt bra. Maximal kameraprestanda kräver i vilket fall som helst en annan konstruktion utan slät baksida och med avsevärt större sensor och lins än vad som normalt finns i en mobil (Nokia 808PV, Lumia 1020, Panasonic Lumix CM1, Galaxy Camera och K Zoom etc). Maxens kamera är helt OK för att vara en mobilkamera (den matchar inte QX10 men det vore för mycket begärt minst sagt).

4. Skärmen uppfattar jag som ljusstark på mitt exemplar, har inga problem ens i solljus. Jag uppfattar den som lättare att läsa av än Ultrans dito. Det trodde jag inte men så har det visat sig vara. Pixlar skrivs det om i Mobils test. Jag ser inga pixlar på min skärm, ej heller på Ultran. Inte en enda gång under dessa 342 PPI-år (som Maxen och XZU har) har jag sett pixlar eller suttit och tänkt att "ja, vad tråkigt det är att detta är så pixelerat, man borde ha 2K eller 4K nästa gång". Möjligen kan jag vissa antydningar till individuella pixlar om jag verkligen närstuderar skärmen på 5 cm avstånd men inte ens då stör det eller skriker efter högre pixeltäthet. Normalt har jag aldrig enheten så nära i vilket fall som helst.

Vad jag uppfattar med Maxen är att skärmen har mycket bred brightness range - den kan gå extremt långt ner (i princip så den är helt svart) och även pumpa ut rejäl ljusstyrka även i solljus.

5. Mjukvaran - Ja, jag kör RR 5.7.3 nu och allting fungerar som jag är van vid. Det är som en Ultra men med kraftfullare hårdvara helt enkelt. Jag har även Sonyapparna (PexoMod) på min enhet.;)

Strömsparläge skriver de om. På min egen Max har jag lite olika varianter inklusive Doze (Force Doze), Stamina Mode (PowerNap), Amplify och Servicely som jag kör. Den drar så lite ström att Battery Monitor Widget Pro gladeligen rapporterar "0%" flera gånger och man kan titta till enheten efter några timmar utan att procenten på batteriet ändrats.

Jag har även möjligheten att köra multiwindow också vilket är bra.

Igår tittade jag på en hel del streamat material via Kodi och hade skärmen på i ungefär 4 timmar (en del surf också - 3 timmar 30 minuter streaming). Hade 100% när jag började och 80% när jag slutade. Batteritiderna är helt enkelt exceptionella. Man behöver helt enkelt inte oroa sig över att "nej, nu får jag nog undvika X ett tag för annars måste den få stödladdning" och liknande.

6. Fingeravtrycksläsaren är mycket snabb och pålitlig.
    Dessutom fungerar den perfekt med MaxLock för applåsning. Jag har även gjort så att den tar fingeravtrycket direkt efter omstart utan att fråga efter PIN-kod.

7. Rent generellt kan jag bara konstatera att jag tycker Maxen levererar 10/10 på alla punkter - om man skall hitta svagheter skulle jag väl i.s.f säga såhär:

I. Dubbla SIM OCH microSD vore bra (d.v.s separat microSD-kortplats som inte delas med SIM1).
    II. LTE-radion kunde stödja fler band (åtminstone samma som C6833).
    III. Officiellt tangentbordsfodral hade varit bra (ett flipcover med tangentbord). En stylus hade varit fint också i detta fodral (ungefär som Sony gjorde med CP12).
    IV. Eventuellt dubbla microSD-kortplatser - en separat, en som delas med SIM1 för de som är väldigt inriktade på lagringsutrymme.
    V. Upplåsningsproceduren för bootloadern kunde strömlinjeformas även om det fungerat bra för min del (istället för Mi Unlock hade det varit smidigt att kunna köra fastboot oem unlock [insert unlock code] via ADB.

Iövrigt är min Max helt enkelt den Ultra II som Sony inte lyckades släppa. Den kör motsvarande ROM, mjukvara iövrigt och har samma konfiguration.

En sak som är trevlig med Maxen är att avsaknaden av lamineringsfilm gör att den har en bra oleophobic coating som inte riktigt Ultran erbjuder. Fingrarna glider bättre över skärmen när jag jämför.

Så jag är helt enkelt extremt nöjd med min Max. Redan Ultran satte en mycket hög standard och Maxen har höjt ribban ytterligare. Skall man slå Max krävs det rejäla grejer och då duger det inte med vare sig dubbla kameror eller "bättre kamera" utan det krävs mycket mera.

tojjetok, Micke_A och MarcosF gillar detta.
  7. flipp

Mottagna gillanden:
    8 759
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    dannejanne: Kör du MIUI på din Max? I så fall, har du gjort något särskilt för att tweaka upplevelsen på Maxen? Ställt om DPI, hur gör man i så fall det? Några speciella tillägg eller appar du rekommenderar? Är riktigt förtjust i Mi Max, önskar bara att det fanns fler inställningsmöjligheter som drar nytta av den stora skärmen (t.ex. multiwindows), vill helst fortsätta köra MIUI 8 istället för att installera en custom rom.

8. dannejanne

Mottagna gillanden:
    9 310
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Yes kör MIUI. Jag har installerat Xposed Framework (specialanpassad version som funkar till MIUI). Så jag använder modulen App Settings för att ändra DPI individuellt på appar och SystemUI. Kör DPI mellan 280-320 beroende på app.

guerillerox och flipp gillar detta.
  9. flipp

Mottagna gillanden:
    8 759
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Ser bra ut. För installation av xposed måste TWRP installeras?

10. dannejanne

Mottagna gillanden:
    9 310
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Jepp! Men denna lur är straight forward att trixa med. Aldrig stött på konstigheter.

flipp gillar detta.
  11. AVR4000

Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Telefon 2:
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Multiwindow kan man normalt fixa med XFWH3 för Xposed men huruvida den modulen fungerar med MIUI kan jag inte svara på. Numera har ett flertal ROMar byggt in funktionen direkt i.o.m att Google rullade ut rudimentärt stöd i Marshmallow (som måste aktiveras - i Nougat är det redan aktiverat).

En sak jag noterar på DanneJannes dumpar är att det ser ut som att statusbaren blir extra liten i MIUI när man ändrar DPI jämfört med att t.ex köra 240 DPI på RR (eller AICP).

TWRP är definitivt bra att ha på Maxen. Sedan finns sMIUI till den, d.v.s en MIUI-baserad ROM med Xposed och annan extrafunktionalitet inlagd.

12. flipp

Mottagna gillanden:
    8 759
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Lite intryck efter några dagars användning:
    - Har ännu inte märkt av några speciella problem med 2 GB ram. Växlar å andra sidan inte mellan speciellt många appar normalt.
    - Skärmen är väldigt behaglig för ögonen, funkar kanon för att läsa e-böcker. Speciellt med reading mode aktiverat i MIUI.
    - Batteritiden har var något under förväntan. Fick ca 7,5 h SOT på min andra laddcykel, vidare drog den 6 procent över 8 timmar i natt. Kollar jag i batteristatsen så är det android system som dragit mest batteri. Batteritiden i standby blir förhoppningsvis bättre när den är "inkörd" och gått igenom några cykler, kanske är batteriet inte riktigt kalibrerat ännu.

13. dannejanne

Mottagna gillanden:
    9 310
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    6% över natten är mycket. Låter som icke-deep sleep. För mig 1-2%. Xposed och Amplify rekommenderas för att utesluta Google Services drain.

flipp gillar detta.
  14. AVR4000

Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Telefon 2:
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Min brukar dra ungefär.... 0.5% eller något nattetid - igår hade den 39% när jag lade mig och.... 39% nu på morgonen. Extremt batterisnål.

Nu kör jag dock med aggressiv strömsparning på alla mina enheter (avaktiverar så mycket autostartande appar som möjligt, avaktiverar allt onödigt med Disable Service - bl.a. Google Play Services innehåller en hel del man kan stoppa, kör Amplify, Servicely och håller ordning). Med dessa åtgärder plockar jag alltid ut mycket bra tider (har t.ex fått ut 362 timmars standby ur en Ultra som rent test).

Om enheten drar 6% över natten är det definitivt deep sleep-problem. Kolla med Wakelock Detector och GSAM Battery Monitor (jag kör båda). Det är också en god idé att plocka bort rättigheten "keep awake" från diverse appar. Jag brukar låta dem vakna en stund men definitivt inte att de skall få hålla enheten vaken.

Normalt skall man kunna få ner en Androidenhet till att dra ungefär 0.2% per timme enligt GSAM om man vidtar rätt åtgärder.

Nu kör jag RR 5.7.3 men mina åtgärder är samma som på Ultran (jag brukar t.o.m kopiera mina Amplifykonfigurationer mellan enheterna). Efter ganska omfattande undersökningar har jag numera bra ordning på mina enheters strömförbrukning och de är extremt batterisnåla.

antonholmstedt, MarcosF och flipp gillar detta.
  15. strandkanten

strandkanten Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    173
    Telefon:
    Poco F2

MINA ENHETER

Telefon:
    Poco F2
    Tryckte precis på köpknappen :) Flash-sale idag på global version 3gb/32gb på alixpress. 189 USdollar.

Last edited: 20 sept 2016
    dannejanne gillar detta.
  16. flipp

Mottagna gillanden:
    8 759
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Sjukt prisvärt. :)

strandkanten gillar detta.
  17. dannejanne

Mottagna gillanden:
    9 310
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    It's a steal even!

18. mobilapan

mobilapan Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    893
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Bara guld :(

19. dannejanne

Mottagna gillanden:
    9 310
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Asch då vilken bummer. Jag har aldrig tyckt någon telefon varit snygg i guld.

20. mobilapan

mobilapan Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    893
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Fy fan vad oseriöst. Det står "All Total: US $192.09" och jag tycker confirm order och då står det

Order amount: $ 274.41