Ja Neato har jag varit nöjd med, det är min andra jag har nu. Tyvärr började den första strula, hittade inte hem till dockningsstationen, hjälpte inte att rengöra sensorerna. Nu senaste månaden på den andra är det "kofångaren" som inte verkar känna av när den kör in i saker på vänstra sidan. Ska öppna upp och se om jag kan rengöra och få ordning på den och sälja den. Så klart hände detta efter garantin gått ut på båda två 
Men nu så nu har jag provat min nya fina Roborock S50. Skriver ner de punkter och saker jag kommit på så här efter bara någon timmes testande. Den dammsög min lägenhet på 60 kvadrat förutom sovrummet. Måste säga att jag är imponerad. Första rundan tog ca 20%, från 100 till 80 och tog 30 min med cleanup area 27 kvadratmeter.
Hur jag lade in appen MiHome och inställningar efter jag satt dammsugaren på laddning
- Installerade MiHome från Google play, valde Mainland China
- Appen tankade ner nyare version från Xiaomis egna servrar som jag installerade
- Tror det var här den bytte språk själv på alla menyer, innan det var det delvis på engelska
- Appen hittade själv en ny enhet, fick då välja wifi och lösenord
- Den verkar inte fixa 5 GHz så ställde här om min telefon till 2.4 GHz och knappade in lösen
- Loggade in mot mitt Xiaomi-konto som jag hade från förut (tror inte det behövs egentligen)
- Gick in i inställningarna under voicepack i appen och ställde in Engelska, har lite svårt att förstå kinesiska 
- Så nu när roboten säger något så är det på engelska
Fördelar jämfört med Neatos dammsugare Botvac 60e (kanske 70e minns inte står inget på dammsugaren)
- Smartare städning, den verkar ha bättre mönster för att städa av ytor, känna av väggar och hinder
- Roterar istället för att backa och sen vända, mycket mindre vändradie
- Blåser ut luft bakåt utan att blåsa iväg damm bakom den lika mycket
- Klarar högre trösklar
- Två av mina trösklar klarade inte Neaton
- App! Bra app, Neato som jag hade har ingen app. Snabb och snygg app
- Sidoborsten är effektivare på att sopa fram skräp framför roboten, den sitter bättre placerad och når lite längre in mot väggarna
- Knuffar eller kör inte in i saker lika mycket
- Är inte riktigt lika hög som Neato. Dock är det minimal skillnad, jag tror det skiljer ca 3 mm upp till första kanten och sen är "radartornet" ca 2 mm högre
- Mer inställningsmöjligheter, tyst till turbo, Neato har bara full blås
Nackdelar jämfört med Neato
- Mindre bredd på huvudborsten
- Mindre dammbehållare
- Beställde EU plug, visade sig att det är en adapter för att plugga in den i väggen. Hade hoppats på en riktig sladd, men det går att köpa sådana på t.ex. Kjell.com.
För och nackdel
- Ca 1 cm bredare men smidigare med rund form
Slutsats
Väldigt nöjd med mitt köp! Nu kan jag schemalägga dammsugning i HELA lägenheten när jag inte är hemma, tidigare klarade den inte av badrumströskeln och inte heller sovrumströskeln.
Last edited: 5 april 2018