Absolut

Swedriod är dock inte anpassat för att formatera yaml så lägger upp en bild också. (EDIT: såg tydligen hyfsat ut när man formaterade det som CODE

)
Japp, du kan köra 5 minuter idag, 5 imorgon och 81 nästa dag, när totaltiden blir över 90 minuter (det värdet kan du ju givetvis justera själv efter tycke och smak) så kör den till en specifik punkt.
Det jag har gjort är att skapa en input number, jämför sedan "total_cleaning_time" mot min input number och om skillnaden är större än 90 så aktiverar jag skriptet som kör till papperskorgen. I samma skript sätter jag även min input number till "total_cleaning_time" och det hela börjar om.
Så om man ska hårddra det så kör jag inte dit efter 90 minuter sedan sista tömning utan efter 90 minuter sedan skriptet kördes, men resultatet blir samma. Dammsugaren skickar inget till HA när man tar ut behållaren annars kunde man använt sig av det istället.
Kod:
input_number:
vacuum_bin:
name: Vaccum bin
min: 0
max: 99999999999
automation:
- alias: "Auto go to bin"
trigger:
platform: state
entity_id: vacuum.xiaomi_vacuum_cleaner
to: 'returning'
condition:
- condition: template
value_template: '{{ (states.vacuum.xiaomi_vacuum_cleaner.attributes.total_cleaning_time) | float - (states.input_number.vacuum_bin.state) | float > 90 }}'
action:
- service: vacuum.pause
data:
- delay: '00:00:03'
- service: script.turn_on
data:
entity_id:
- script.vacuum_empty
script:
vacuum_empty:
alias: "Go to bin"
sequence:
- service: vacuum.send_command
data:
command: app_goto_target
params: [18938,28050]
- service: input_number.set_value
data_template:
entity_id: input_number.vacuum_bin
value: "{{ states.vacuum.xiaomi_vacuum_cleaner.attributes.total_cleaning_time }}"
Edit, för att få det hela att funka första gången så måste du sätta din input number till något nära din total_cleaning_time eller starta scriptet manuellt en gång så sätter den input number till rätt tid.
Click to expand...