Xiaomi Mi Robot Vacuum 2 robotdammsugare (2nd gen, 2017) Roborock S5x

Diskussion i 'Smartprylar och det smarta hemmet' startad av Swedroid, 26 okt 2017.

  1. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 741
    Mottagna gillanden:
    44 736
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, det där är ju en klassiker. Kontakta Postnord och uttryck ditt missnöje/uppge adress är enda tipset: Kontakta oss | PostNord

    Jag klagade rätt frekvent ett tag gällande mitt område, och sedan dess blev det faktiskt bättre. Fick dock med mig några grannar också som upplevt samma sak.
     
    moffe gillar detta.
  2. moffe

    moffe Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 feb 2010
    Inlägg:
    502
    Mottagna gillanden:
    205

    MINA ENHETER

    Jepp jag skickade mejl till dem att det var nog konstigt för att jag varit hemma hela tiden Får se om de kan ge ett bra svar till det.
     
  3. Saliciouscrumbs

    Saliciouscrumbs Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2011
    Inlägg:
    194
    Mottagna gillanden:
    23

    MINA ENHETER

    Jag är också sugen på att beställa en robotdammsugare. När jag kollar på vissa säljare finns det olika paket som man kan köpa. Räcker det att man köper baspaketet? Eller bör man köpa en paket där det finns massa kringborstar och dylikt?
     
  4. Gilgamesh

    Gilgamesh Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2009
    Inlägg:
    3 236
    Mottagna gillanden:
    1 619
    Operatör:
    3, 3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    PIXEL 8 PRO 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3, 3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    PIXEL 8 PRO 256GB
    fick hem min idag från NoN, testade lite snabbt och hittills är jag nöjd :) ska leka mer under veckan.
     
  5. moffe

    moffe Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 feb 2010
    Inlägg:
    502
    Mottagna gillanden:
    205

    MINA ENHETER

    äntligen... fick hämta den från posten själv dock och postmord har inte än hört av sig.
    20180628_114129.jpg
     
    Vispen74 och Kiddy gillar detta.
  6. moffe

    moffe Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 feb 2010
    Inlägg:
    502
    Mottagna gillanden:
    205

    MINA ENHETER

    Testade att damsuga både över o nedre våningen... Fungerar riktigt bra och batteriet håller riktigt bra också.
    Går ca 15% batteri för 30kvm damsugnings yta. Kartan för båda våningarna hålls i history men förstås inte annars.
    Med quite mode så märkte jag också att det är nog inget vidare att använda den orkar nog inte suga upp så mycket då. Sedan en annan sak är gardiner... den är lite för "snäll" så den vill inte köra mot gardiner som är lite mer tunga vilket min gamla roomba gjorde. Bra eller dåligt vet jag ej. Men nu damsuger den inte riktigt så bra vid fönstren där jag har gardiner. Annars så verkar den riktigt bra och kul att kunna följa med vad den håller på med. Kan säga att för pengen är den nog värd. Kommer bli kul att sätta igång den när man är på semester och se om när den damsuger. Synd att man inte kan använda virtuella barriers, vilket jag skulle gärna använda om man våtmoppar vilket jag inte har testat än. Antar att den kör med våta moppen på mattorna och det vill man ju inte direkt att den gör. Hoppas det kommer nån uppdatering senare för det vilket jag dock inte tror på och så också spara vånings information vore bra också... Kunna köra den alltså på flera våningar eller varför inte flera hus och ha den informationen sparad.
    Jag försökte koppla ihop den med google men allt gick bra när jag gjorde det men den verkar inte spara uppkopplingen mot google. Google appen säger att de var success men hittar inte att den har gjort det.
    Jag har satt från början att skall använda EU server och Engelska språket, var det någon skillnad med att använda den jämfört med Mainland China eller annat land?
     
  7. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Fick hem en V2 för 3700 kr (med lite kuponger refunder o.s.v.) på 10 dagar från CIS på ali. xiaomi vacuum 2 Roborock S50 S51 Mi vacuum cleaner robot for Home Automatic Sweeping Dust Sterilize Smart Planned wet Mopping-in Vacuum Cleaners from Home Appliances on Aliexpress.com | Alibaba Group. Valde att den skulle skickas från Frankrike, men i realiteten gick den med flyg Kina > Amsterdam, UPS standard Amsterdam > Polen, DPD/PostNord Polen > Hem till mig.
    Den ska vidare till svärföräldrarna egentligen, men kan konstatera att den precis som V1 inte tycker om vår rya-matta från Rusta (Matta Ayla 200x290 cm Grå Polypropen - Rumsmattor - Rusta.com). Tror inte det har med trappsensorerna att göra i detta fall, utan det är nog att hjulen går ner så djupt så den tror att den kör emot något hela tiden.
     
    katho, bernard och Kiddy gillar detta.
  8. Saliciouscrumbs

    Saliciouscrumbs Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2011
    Inlägg:
    194
    Mottagna gillanden:
    23

    MINA ENHETER

    Vet någon hur denna dammsugare står sig mot dammsugare som iLife gör?
     
  9. Hilton

    Hilton Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 sept 2011
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Behövde du betala PostNords avgift/tull/moms? Eller fick du den för 3700kr totalt?
    Funderar på att beställa en därifrån, men om man måste lägga på moms, tull/avgift så blir det nästan lika dyrt som att köpa den från Svensk butik...
     
    bernard gillar detta.
  10. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 741
    Mottagna gillanden:
    44 736
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
  11. Kaikon

    Kaikon Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 dec 2010
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Jag köpte från "Superlative Store" på Aliexpress och valde då extra tillbehör och "stopp-tape".
    Beställde den 26/6, 27/6 så skickades den och 7 dagar senare "misslyckades postnord att leverera den" pga saknas portkod och jag svarade inte i telefonen (dom ringde nog fel nummer, för jag fick aldrig ett samtal.... :- )). Det innebar en extra dag för postnord att frakta den till Preem, men 9 dagar från beställning till hemma i vardagsrummet var bättre än förväntat (speciellt när den tog 2 dagar från Stockholm->Umeå).

    Jag har kört roboten i ungefär 1 vecka nu, med en städning varannan dag och tycker den funkar hur bra som helst. Den har aldrig kört fast, installationen var enkel (jag valde Mainland China) och pairingen från appen till roboten gick utan problem. Fick dock ingen manual på engelska så behövde googla fram den.

    Dessvärre har jag inte ägt någon robotdammsugare tidigare så kan inte jämföra, men kan helt klart rekommendera denna. Har en tröskel på 2.5cm som den inte klarar att ta sig upp för, men om den får starta i det rummet (toan) så klarar den allt eftersom utför verkar den klara utan problem.

    Min lägenhet tar den på 31 minuter, och enligt roboten har den då dammsugat 27m2 (bifogar skärmdumpen).
    [​IMG]
    Den verkar dela upp lägenheten i "zoner" som den sedan sick-sackar runt. Vad jag upplevt när jag kollat på den så suger den verkligen upp allt som den åker förbi.

    Kanske inte den bästa informationen i mitt inlägg, men ville ge en tumme upp till "Superlative Store" som gav snabb support (jag frågade om dammsugaren eftersom den var borta på deras "affärsida") och att dom skickade den tusan direkt man beställde. Samt dammsugaren är hittills amazing, så den får också en tumme upp.
     
    Jowee, Kiddy och bernard gillar detta.
  12. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Precis som de lovar så tillkom det inga ytterligare kostnader.
     
    Hilton gillar detta.
  13. njocke

    njocke Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2018
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    4
    Fick hem roboten i fredags, gjorde en testkörning och jäklar vad effektiv den är. Det var visst dammigare/hårigare än vad man trodde i lägenheten sin.

    Helt klart värt pengarna, var lite orolig över vår matta. Men den körde på som sjutton! :)

    Tänkte testa våtmoppningen idag, hur fungerar det när den når mattorna?
    Stängs moppnings funktionen av när den når mattan eller fortsätter den att släppa ut lite vatten medan den kör på mattan?
     
  14. jonko

    jonko Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2014
    Inlägg:
    389
    Mottagna gillanden:
    556
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20
    ROM:
    stock
    Om ni skulle beställa idag, var skulle ni beställa ifrån? Är det någon av Aliexpress som är billigast/bäst eller någon annan?
     
  15. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 658
    Mottagna gillanden:
    4 297

    MINA ENHETER

    Beställde precis från samma som F-Forward ovan.
     
  16. jonko

    jonko Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2014
    Inlägg:
    389
    Mottagna gillanden:
    556
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20
    ROM:
    stock
    Det lutar åt det för min del också.
     
  17. Johan__S

    Johan__S Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jul 2018
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    2
    Efter mycket läsning och funderande har jag också beställt en. Blev från CIS på Aliexpress. Har haft stor beslutsångest om det är värt att chansa med tanke på garantier osv, men för 3700:- istället för 5990:- så fick det bli en chansning. Hoppas nu att CIS levererar fort :D
     
    bernard gillar detta.
  18. jonko

    jonko Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2014
    Inlägg:
    389
    Mottagna gillanden:
    556
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20
    ROM:
    stock
    Nu verkar den vara slut hos CIS bara för det.. Frågan är om man ska gå på Superlative på Ali eller geekbuying istället, är inte helt förtjust i varken CIS eller Superlatives recensioner på Ali men de är något billigare..
     
    bernard gillar detta.
  19. freppa87

    freppa87 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 maj 2011
    Inlägg:
    147
    Mottagna gillanden:
    107

    MINA ENHETER

    CIS har väl i lager om man tar Tyskland som lager? Alla paket verkar dom ha.
     
    bernard gillar detta.
  20. freppa87

    freppa87 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 maj 2011
    Inlägg:
    147
    Mottagna gillanden:
    107

    MINA ENHETER

    Som jag förstår det har denna enhet inget Google Home stöd, är det något som kan komma i efterhand? Kan man på annat sätt starta enheten "remote" utan vanlig schemaläggning?