Xiaomi Mi Robot Vacuum robotdammsugare

Diskussion i 'Smartprylar och det smarta hemmet' startad av chraist, 8 aug 2017.

1. Atmos

Atmos Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    202
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 7 Pro 256gb

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 7 Pro 256gb
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Den där neaton skulle jag på inga villkor släppa lös i min bostad om det ser ut sådär efter den. Kan se framför mig hur mina högtalare till hemmabion skulle se ut och jag får tårar i ögonen av bara tanken på det..

Xiomin gör då rent hus hemma hos mig. Alltid full behållare och jag kör den varje dag. Konstigt att det verkar vara så olika? Har hundhår (rottweiler) verkligen överallt och det är borta efter varje körning. Smulor har jag dock inte testat då jag inte drällt ut något ännu. Men jag har sett på tuben och där missade den ju nå flingor. Sand/grus i hallen tar den också för mig utan problem. Kör min på balanserat :)

2. 3kgt

3kgt Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    107
    Telefon:
    Samsung Note 9

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Note 9
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Lenovo P2
    ROM:
    Stock
    Telefon 3:
    Samsung S8
    Platta:
    Asus Zeenpad 3S 10 LTE
    Platta 2:
    Asus Nexus 7 2gen
    ROM:
    LineageOS
    Ärligt talat så är denna en bra robot för pengarna. Men har man haft fler att jämföra med så blir man kräsen.
    Om du har råd så köp en Connected eller vänta tills Samsung Vr7000 kommer. Flesta i robot communitys är i väntan på denna. Mem förvänta dig en saftig pris!
    Ja skall sälja botvacen då min är gammal och behålla Mi roboten ett tag till i väntan på prissänkning av en connected eller om vr7000 kommer.
    Just mindre borsten och konstruktionen av borsten och dess hållare i MI är en nedgradering mot en botvac. Neaton plockar upp mera damm och hår samt fördelar smusten inuti dammbehållaren på en bättre sätt än Mi. Mi samlar allt i mitten, vilket blockerar vägen för mera damm.
    Dock har neato en stor nackdel och det är kvalité. Dem är kända för att gå sönder. Jag har bytt sensor m.m på min. Men dem är lätta att fixa om man är behändig. Delar finns. Köper du neato så köp från clasohlsson som har 2 års garanti samt egen verkstad med super låga priser efter garantin. Fixade en hjul nyligen som gick på ca 200 kr (minns ej exakt).
    Så åter igen har du råd och vill ha en idag så köp Connected som är bästa idag. Annars Mi är halva priset men garanti är en osäkerhet! Vet ej hur det är med försäkring också...
    Här är vr7000

View: https://youtu.be/bAeRFOpWfg8

http://www.samsung.com/se/vacuum-cleaners/samsung-powerbot-vr7000m/VR10M701PUWGE/

Mr.Tom gillar detta.
  3. 3kgt

3kgt Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    107
    Telefon:
    Samsung Note 9

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Note 9
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Lenovo P2
    ROM:
    Stock
    Telefon 3:
    Samsung S8
    Platta:
    Asus Zeenpad 3S 10 LTE
    Platta 2:
    Asus Nexus 7 2gen
    ROM:
    LineageOS
    Lite bilder
    Neato Botvac 70e 2 år+ gammal

Se större borsten och dammbehållaren samt konstruktionen av sidorna av borsten. Nya connected har en bättre konstruktion som gör att det ej fastnar hår där. Medans Mi har en gammal irobot bygge som är sämre i mitt tycke.

Se bild där du ser var borsten sitter i Mi. Där brukar det samlas hår och damm. Har öppnat flera irobots där damm samlas vid motor rummet. Medans botvac är det ingen risk. Har öppnat Allt i min robot..

Det är dock större damm intag i Mi behållaren vs neato! Sen om det ör bra eller ej så kan jag inte svara på det. Men det är starkare luftflöde på botvac vs Mi om man känner med handen.

Ps. Mi är en fin robot för dem pengarna så vill absolut inte smutskasta den, utan talr ur hjärtat
    [​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG]

Kingson, devve och Mr.Tom gillar detta.
  4. Crayo85

Crayo85 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    140
    Men om man behöver fixa väggar och byta lister efter körning med neato så blir det lätt dyrt

Atmos och fremar gillar detta.
  5. fremar

fremar Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    838
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Realme GT Master Edition

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Realme GT Master Edition
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Ja precis eller kommer Neato och fixar det gratis för att deras robot förstört huset och inredningen?

Atmos och Crayo85 gillar detta.
  6. Hotel

Hotel Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    228
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Platta:
    iPad Pro
    Intressant, väldigt intressant.

Jag får nästintill ifrågasättande känslor när jag läser dina första upplevelser, inte för att jag inte tror dig, utan för att det är så långt ifrån hur jag upplever att roboten fungerar. Första som senaste körning.

Jag anser att den arbetar extremt systematiskt med något enstaka undantag - Men då handlar det om att den gör klart en sektor och sedan tar en yta om kanske 1x1 meter i ett hörn där den logiskt sett (ur mitt perspektiv) kunnat dammsuga tidigare. Den har aldrig fått för sig att lämna ett rum och sedan komma tillbaka till det en eller flera gånger. Den arbetar hos mig som följer:

Parkeringen/dockan står under tv-bänken i vardagsrummet varpå den rullar fram 2 dm ungefär, scannar rummet lite snabbt och därefter ritar en ram runt ytan den skall städa genom att köra yttersväng runt ytan. När ett område är inringat tar den detta i spikraka linjer, utan att överlappa tidigare linjer eller köra på samma ställen flera gånger. Därefter går den till köket, som är av öppen typ i anslutning till vardagsrummet. Här ramar den in på samma sätt, vilket blir ett område som inkluderar matbord och stolar. När ramen är klar skapar den raka linjer. Därefter ramar den in korridor samt hall (även badrum om den dörren är öppen). Raka linjer görs även här utan att överlappa tidigare dammsugen yta.

När hall och korridor är klara vandrar hon in i sovrummet som har en med magnetremsa avskärmad långfransig matta. Då ritar den istället en ram runt mattan och intill rummets väggar. Därefter ritas även här raka linjer.

Det enda som tycks vara en smula ologiskt är matbordets stolar som är av högblank, rund typ. Ca 1,5 cm i diameter. Dessa går den runt från höger och vänster och sedan vänster och höger, kanske med en överlappning här och där - Men rent blir det trots detta.

Vad gäller upptagningsförmågan så anser jag att den är högst imponerande, det är kliniskt på mina golv även om jag tappat havregryn eller bara har det vanliga dammet och katthåret liggandes. Efter en slutförd tur finns inget kvar, på dina bilder ser det omfattande ut, nästan så att man undrar om borsten suttit där eller ej.

Återkom gärna när du testat lite mer. :)

Atmos, Axan och frippan gillar detta.
  7. Hotel

Hotel Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    228
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Platta:
    iPad Pro
    Sedan måste jag tillägga att jag inte håller med dig om att Connected ska vara ett bättre köp. Du skriver själv att din Neato har repat väggar och diverse möbler vilket är HELT oacceptabelt i mina ögon. Faktum är att det är en dealbreaker för mig. Jag kan inte själv jämföra Neatos sugförmåga/upptagningsförmåga kontra min Xiaomi, annat än att kommentera resultatet av Xiaomins städning - Det finns inget kvar på golvet efter att den susat fram, vilket är toppen i mina ögon. Samtidigt susar den fram utan att drämma in i möbler eller väggar och utan att bli frustrerad när den fastnar och som följd backa in i närmaste vägg i full fart.

Atmos och Axan gillar detta.
  8. naturrum

naturrum Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3
    Last edited: 17 aug 2017
  9. fremar

Mottagna gillanden:
    838
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Realme GT Master Edition

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Realme GT Master Edition
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Fick också min idag och den verkar fungera bra, krånglade med nån trasmatta som jag visste om, inga problem med någon av alla svarta mattor vi har. Tryckte bara igång den på clean och den har kört 65 kvm på 75 min nu och har 65% batteri kvar.

Hotel gillar detta.
  10. Hotel

Hotel Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    228
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Platta:
    iPad Pro
    Härligt!

Jag gillar våran allt mer för var dag som går. Det är något extra att komma hem till ett städat hem utan blickar och kommentarer om hur ofta det dammsugs hit och dit. Hon bara kör! :)

11. fremar

Mottagna gillanden:
    838
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Realme GT Master Edition

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Realme GT Master Edition
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Den missade dock ett rum men dörren var stängd ibland till det rummet. Ska testa flytta dit den manuellt. [​IMG]

12. Hotel

Hotel Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    228
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Platta:
    iPad Pro
    I see!

Det blir så om roboten vandrar förbi dörren när den skapar sina ramar och märker att det är stängt. :) Man måste öppna när den antingen ritar ramarna eller är påväg mot nästa rum. (Då scannar den flitigt efter alternativa/nya rum.)

13. fremar

Mottagna gillanden:
    838
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Realme GT Master Edition

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Realme GT Master Edition
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Denna gillade den inte riktigt vet inte om det går att lösa med en magnetlist. Den körde upp och slirade och bökade.[​IMG]

14. Hotel

Hotel Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    228
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Platta:
    iPad Pro
    Det blev samma sak på en av vår katts prylar, jag la en magnetlist under och nu går den runt den på exakt samma sätt varje gång :)

15. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 304
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jag skulle vilja ha en, men jag vet inte om den skulle gilla mitt rum. Har en del saker liggandes på golvet o så

16. Crayo85

Mottagna gillanden:
    140
    Tull lär du åka på samt att det är ca 7-800kr att lägga på för frakten som inte är gratis.
    Iallafall har den inte varit gratis innan, när jag tänkte köpa därifrån.

17. Hotel

Hotel Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    228
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Platta:
    iPad Pro
    Värt att tänka på om du flyttar roboten till ett ställe manuellt (alltså genom att lyfta den) så hittar den eventuellt inte tillbaka till dockan, utan återgår till sin utgångspunkt (där du ställde ner den). Det är alltså enligt egen erfarenhet bättre att radiostyra den och sen välja clean - Om man vill att den hittar hem själv. :)

18. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 304
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Hur bra klarar den av mattor, som är typ 1cm tjock på höjden utan fransar? Går det bra?

19. Crayo85

Mottagna gillanden:
    140
    Ja den klara mina mattor, även en 1cm med kanske 5cm fransar
    Dock har den problem med svart mattor om man inte lurar trappsensorerna

20. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 304
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Ok, min är blå och har inga fransar, dock så är det inte som en backe upp på mattan, utan höjden kommer direkt så att säga, därför jag undrade om den klarar av det