Tips: Xiaomi Mi Scooter Pro 2 (2020)

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av Snöstorm, 19 maj 2020.

  1. Snöstorm

    Snöstorm Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2019
    Inlägg:
    241
    Mottagna gillanden:
    344

    MINA ENHETER

    Enligt Quandt kommer Pro 2 skotern att ha 300 W-motor som kan nå 600 W - den har en maxhastighet på 20 km / h.
    Pro 2 väger 14,2kg och har ett 474 Wh-batteri (12,8 Ah) ger en räckvidd upp till 45 km.

    Mi Scooter Pro 2 kommer att kosta runt 600 euro

    Källa: winfuture.de - Google Översätt'
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Last edited: 20 maj 2020
    chrisraliyn och bernard gillar detta.
  2. xxx.maws

    xxx.maws Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 apr 2013
    Inlägg:
    95
    Mottagna gillanden:
    31

    MINA ENHETER

    Trevlig scooter, men ser inte vitsen med 20km/h 300w. Totalt värdelöst i Sverige, antagligen låter man den gå i 25km/h, alternativt gör den helt laglig med 250w motor.
     
  3. Yurnero

    Yurnero Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 maj 2020
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0
    Jag har precis beställt en M365 Pro, kan det vara värt att vänta på denna istället? Känns som att den har samma motor o batteri som M365 Pro dock?
     
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Rätt spännande, men svårt att säga så mycket utan mer detaljerade specifikationer. Maxhastigheten i Tyskland är 20 km/h, men i övriga delar är det nog minst 25km/h om inte 30 km/h skulle jag tro.

    Jag har inte hittat något som känns rätt efter att min M365 kastade in handduken. Vill ha något i ungefär samma storlek, men som har bättre kvalitet och mer must, och som viktigast av allt klarar regn och väta (var det som i slutändan ledde till att både motor och sedan elektronik blev kört på min M365:a).

    En vikt på 14,2 kg är ju rätt trevligt och gör den högst släpbar.

    Om batteriet levererar 42V och har en kapacitet på 12,8 Ah är det 537Wh, vilket är maffigt.

    Men sedan måste man ju vänta in custom firmware också. Det är lite halva grejen med Xiaomis sparkar tycker jag. Att man kan justera åkparametrarna själv.


    Kombinationen med gult+rött var verkligen inte tilltalande för min del, men det är ju bara klistermärken som går att byta, så det är inget att anmärka på egentligen.


    Mekanisk skivbroms är rätt kass, och de verkar inte ha gjort något åt det den här gången heller. Hydraulisk är ordentligt mycket bättre.



    Men även Mi Scooter Pro 2S kan ju vara rätt intressant egentligen. Den väger 12,5kg och har med undantag för lägre batterikapacitet samma specifikationer.
     
    Last edited: 21 maj 2020
    chrisraliyn gillar detta.
  5. Timpppa

    Timpppa Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2009
    Inlägg:
    8 113
    Mottagna gillanden:
    3 917
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Pixel 7 Pro
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Ser inte riktigt vitsen med denna. Kul att dom uppdaterar med en ny modell men då borde har gjort nått åt det kassa bromssystemet. Det är där den stora nackdelen sitter med tex M365 och Pro modellen har väl ungefär samma bromssystem.
     
    bernard gillar detta.
  6. Davvelavve

    Davvelavve Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2018
    Inlägg:
    243
    Mottagna gillanden:
    137
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Inte så imponerad över specifikationerna. Ninebot max känns ju som en mer given uppgradering i så fall.

    Något jag hade velat ha i en ny pro modell är att dom gör något åt däcken. Tubeless alt göra det lättare att byta slang. Även kraftigare motor hade inte skadat.

    Nä jag kommer rulla vidare med min pro ett tag till.
     
  7. Jedis

    Jedis Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2019
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    34
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S9+
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S6 Edge
    Att den mekaniska bromsen enbart tar på bakhjulet borde vara den största nackdelen, om något så borde man göra tvärtom och sätta motorn bak och bromsen fram då tyngdpunkten flyttas framåt vid inbromsning och bakåt vid acceleration.
     
    bernard gillar detta.
  8. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Inga fler nyheter om denna?
     
  9. Snöstorm

    Snöstorm Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2019
    Inlägg:
    241
    Mottagna gillanden:
    344

    MINA ENHETER

    Jag har inte hört nåt mer om MI Scootern
     
    bernard gillar detta.
  10. Mart1neZ

    Mart1neZ Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 feb 2018
    Inlägg:
    60
    Mottagna gillanden:
    42
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus 6t

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus 6t
  11. Gargo

    Gargo Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2011
    Inlägg:
    385
    Mottagna gillanden:
    166

    MINA ENHETER

    bernard och Mart1neZ gillar detta.
  12. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    14/8 enligt Inet alltså. Står lite mellan denna och Max G30P eller Speedway Mini 4 Pro. Samtliga bör vara rätt pålitliga.

    Egentligen är ju skillnaderna mot M365 Pro inte så stora, utan det här är mer en "rev 2.0", med större delen av barnsjukdomarna fixade, men vill man ha något med 8,5"-hjul finns inte mycket annat att välja givet pris/räckvidd/prestanda utan att gå upp ett par tusingar (...och som bonus får man förhoppningsvis custom firmware med Mi Scooter Pro 2, som finns för Ninebot Max och M365 Pro).
     
    Last edited: 14 jul 2020
  13. Adam West

    Adam West Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2015
    Inlägg:
    566
    Mottagna gillanden:
    270

    MINA ENHETER

    Såg den här också nu, jämförelsen blir självfallet till Max G30P. Enda nackdelen jag ser med Max G30P är att det tilltalande priset inte finns i sverige, dvs det är import som gäller.
    Enda riktiga med lagerstatus jag hittar är elgiganten som vill ha dryga 2100:- extra (8999:-) för båda modellerna utan P. Förhoppningsvis är det ingen problem och jag har inte läst nåt ont om geekbuying heller, men vid en eventuell RMA eller liknande är ju alltid en svensk åf att föredra.
    Fast förhoppningsvis så fungerar det väl från början.

    Du och jag verkar sitta lite i samma sits när det gäller vilken vi ska välja. Har kikat på Xiaomis M365 Pro, fram tills nu då jag hittade denna logiska efterträdare (även om förändringarna inte verkar enorma, utan snarare en rev 2.0). Finns egentligen ingen annan modell riktigt som jag finner attraktiv.
    Hur resonerar du? :)
     
    Last edited: 14 jul 2020
  14. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Stora skillnaden är portabilitet/smidighet och räckvidd:

    8,5" vs 10"
    14,2 kg vs 18,7 kg
    ~45km (474Wh) vs ~65km

    Sedan är bottenplattan djupare på Max än MI Pro tror jag, men jag vet inte med hur mycket och hur avståndet skiljer sig mellan bottenplatta och marknivå.
     
  15. Adam West

    Adam West Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2015
    Inlägg:
    566
    Mottagna gillanden:
    270

    MINA ENHETER

    Jo, är främst 10" som lockar, vikten och måtten är inga dealbreakers för mig.
    Hur känner du för att eventuellt importera från geekbuying först och främst?
     
  16. Pettzon1

    Pettzon1 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2019
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    7
    Xiaomin lär väl ha något klenare fartresurser med tanke på 300W motor vs 350W som Ninebot Max G30 har.
     
    bernard gillar detta.
  17. Adam West

    Adam West Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2015
    Inlägg:
    566
    Mottagna gillanden:
    270

    MINA ENHETER

    Ingenting har varit skrivet i sten och man är trots allt mänsklig. Och jag har faktiskt svängt i valet mellan denna och Ninebot by Segway MAX G30P.
    Fördelarna som jag har sett till den senare har varit främst 10" och punkteringsfria däck.
    Dock när jag tänker efter tror jag att jag snöat in mig för mycket på den siffran, att det automatiskt skulle vara bättre och bekvämare....vilket jag hört. Och det tror jag säkert att det är, dock efter att ha provkört polarens M365 PRO som var superskön, så tror jag inte att det är nån enorm skillnad....för min del dvs.
    Punkteringsfria däck är väl också ett plus, men samtidigt så kör man lungt och sansat så är det nog inga problem. Polaren har inte haft nåt problem med sina.

    Räckvidden har också varit en punkt som talade för max g30p, fast samtidigt är inte tanken direkt att jag ska pendla till jobbet med denna. Utan snarare nöjeskörning, och då är knappast 45km nåt problem.

    Sista punkten är den som definitivt fäller avgörande i valet, dvs bristen på svenska återförsäljare (pratar om P versionen).
    Oddsen för att man skulle få en enhet som krånglar är väl inte direkt jättehög tror jag iofs, känns som att Segway nog vet vad dom sysslar med.
    Men...
    Om nånting skulle krångla, eller att jag i värsta fall skulle behöva skicka in den...I mitt fall är det solklart enklare och bekvämare att i så fall ha en svensk återförsäljare att luta sig tillbaka mot. Jag har förvisso inte läst nånting negativt om geekbuying, but still.
    Dessutom känns priset rejält i överkant för dom modeller som finns hos ex elgiganten, dryga 9000:-
    Billigaste jag sett är 8499:- tror jag. Så 2000:- extra över denna, lite mindre eventuellt när diverse tillbehör är införskaffade.

    Vissa kanske hade hoppats på fler förändringar och uppgraderingar från föregående modell. Men för mig som endast har provkört förra, jag har ingenting direkt att jämföra mot och jag tror att jag blir helnöjd med denna.

    Sista bladet är inte vänt dock ska sägas...fan va svårt detta val är.
     
  18. Gargo

    Gargo Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2011
    Inlägg:
    385
    Mottagna gillanden:
    166

    MINA ENHETER

    Bra tänkt!
    Har själv 2st M365pro och känner inte att jag behöver större däck. Med mina 93kg och en hastighet på 30kmh så kommer jag runt 2.5 mil vilket duger gott. Kör du saktare kommer du längre såklart. Kört ca 60mil och inga punkteringar hittills, peppar peppar. Nu till det intressanta! En av mina Scooters började strula och trodde ibland att batteriet var tomt. 1 sekund med laddaren så fattade den att det fanns batteri kvar och så var det bra igen i några dagar. Så kan man ju inte ha det och då var det jävligt skönt att bara lämna in den lätt och smidigt på verkstaden för garanriärende.
     
  19. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Någon som beställt/planerar att beställa denna?

    Är lite småintresserad, men skulle gärna vilja läsa lite omdömen först.
     
  20. milky81

    milky81 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    2 042
    Mottagna gillanden:
    1 340
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Verkar skilja väldigt lite, mest kosmetiskt och små förbättringar. Ingen skillnad på motor eller batteri.


    View: https://youtu.be/aL5MmDU2Ehg
     
    Gargo gillar detta.