Fick hem min idag, min första elsparkcykeln någonsin, tyvärr har jag inte kört Pro 1 att jämföra. Det har var mina upplevelser och funderingar efter dagens testkör:
1. Direkt när jag packa upp den så kändes byggkvaliteten premium. Det är jag glad för, det var den viktigaste anledningen till att jag valde X365 Pro och jag är glad att jag vid uppackning kunder verifiera att den av allt att döma var så. Jag pallade inte köpa en sparkcykel som skulle gå sönder inom första året, det var viktigt för mig att sparkcykeln som jag köpte höll i minst 2 år och några tusen kilometer. Vi får se hur länge denna håller, jag avser att köra den nästan varje dag genom grus och upp och nerförsbackar
2. Den kom laddad ungefär 80%, när jag tog ur laddaren och ville köra så börja den pipa, tydligen behöver man installera appen först och aktivera innan användning. Jag hade då redan Xiaoflasher appen installerat i mobilen, där så tror jag att jag läste att det fanns risk för krock mellan xiaoflasher jag valde därför att strunta i deras app och installerade direkt Xiaoflashers CM firmware(kostade 80kr) till sparkcykeln genom bluetooth från mobilen.
3. Jag gick ut körde med 84% i laddning. Jag har kört 2-3 med citysparkcykelarna som man kan hyra, och järmfört med dem, upplevde jag min elsparkykel både snabbare och piggare - inte en jättestor skillnad med defintiivt att jag märkte av det. Jag kom upp i 30km/h i rak sträcka, ngn gång visade den 31km/h, jag såg dock aldrig den visa 32km/h. Oftast låg jag runt 26-28km/h och de berodde på två saker, motvind, även lite motvind påverkar hastigheten negativt men även små guppar, bara att köra på en vattenbrun får dig att sjunka under. Med andra ord förvänta inte dig att hålla 30km/h om inte förhållanden är optimala.
4. Så efter att kört runt i cirka 10min nästan alltid på full gas återvände jag hem, laddningen låg på 74%. Jag bestämde mig för att ge mig iväg på en 13km lång resa till en destination jag förväntar pendla ofta i framtiden. Jag hann ladda ynka 1 procent, till 5% och påbörjade resan. Resan innehöll en hel del upp och ned försbackar, 2-3km av resan var dessutom i skogsmiljön. Hur klarade den av skogsmiljö? Acceptabelt, stötdämpare hade defintitvt gjort resan mer komfortabel. När 2,3km återstod av resan dog batteriet den började blinka rött och kort därefter slutade batteriet ge mig fart, skärmen var dock igång så jag började gå med den, efter ca 2km så slutade den blinka röt och visade en vit plupp, till min positiva överraskning så kunde jag åka sista 200metrarna med den. Det ska tilläggas att jag väger 105kg och på resan bar jag en ryggsäck som vägde ca 5-6kg. Så totalvikt 110kg med Xiaoflasher sportmode installerad gav mig 10km räckvidd med 75% laddning. Så om vi extrapolerar får vi 12,5km på 100%, de marknadsför 45km. Definitivt under mina förväntinngar, jag förstår att jag använder firmware som kapar på räckvidd dessutom väger jag klart mer än genomsnittet och kör på en hel del uppförsbackar, trots det hade jag hoppats på minst 20km. Såsom det ser ut nu måste jag offra en hel del hastighet och acceleration för att komma upp i räckvidd om 2kom
5. Några snabba. Nöjd med acceleration, hastighet, KERS, och byggkvalitet. Missnöjd med räckvidd och hastighet på uppförsbacke(låg runt 10-15 km, vid tuffare uppförsbackar när mer än halva batteriet var slut låg jag ibland så lite som 5km/h då behövde jag kicka med bena själv).
Jag återkommer eventuellt med mer info när jag använt sparkcykeln några dagar till och hunnit bli mer bekant. Har ni frågor hojta till så ska jag göra mitt bästa att svara.
En sak är säker det här var i inte mitt drömåk, mitt drömåk ligger i prisklasssen 20-30k. Problemet är livstiden, elsparkcyklar verkar än så länge ha låg livstid. När elsparkcyklar visar att de kan köra mer än tiotusen km och håller i mer än 5 år då kan jag lätt motivera ett köp för 30k.
Click to expand...