Diskussion: Xiaomi Pocophone F1

Diskussion i 'Poco / Pocophone' startad av flipp, 22 aug 2018.

1. flipp

flipp Android Expert Moderator

Mottagna gillanden:
    8 738
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Vänta nu. Du menar att garantin inte gäller om telefonen dör av en officiell mjukvaruppdatering? Det låter som en orimlig policy. Jag tror inte detta stämmer. Finns det några exempel på kunder som blivit nekade garantiärenden av en seriös svensk butik i en sådan situation? Kan tänka mig att kinesiska butiker på t.ex. Ali inte lämnar garantier om man uppdaterar men en butik som Inet?

2. droidie

droidie Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hur står sig denna mot mix s2 (3500 kr just nu)?

3. Zeggi

Zeggi Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    208
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi5s Plus 128gb 6gbram

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    ROM:
    Stable Xiaomi.EU
    Telefon 2:
    Xperia Z3
    ROM:
    Moonwalker
    Telefon 3:
    HomTom HT6
    ROM:
    Black Edition
    Platta:
    Xiami MiPad 2
    ROM:
    Xiaomi.eu
    Platta 2:
    Teclast X98 Pro
    ROM:
    Win 10 / Mirek Android
    Garantin är alltid baserad på tillverkarens egen policy i grund och botten (jag har tidigare arbetat inom försäljning och support i över 10år för hemelektronik samt datorer)

Det är alltid upp till butiken att välja enbart tillverkarens villkor eller gå vidare och ta det som "goodwill" för att inte skada deras egna varumärke.

Garantin som standard säger om en enhet var fungerande innan uppdateringen gjordes så täcks det inte av garanti.
    Säg att du uppdaterar en officiell fw och mobilen dör mitt i uppdateringen = ingen garanti som standard.

Det samma gäller oavsett om det är officiell uppdatering eller om man klantar till det själv genom att flasha en uppdatering som är korrupt eller för fel enhet.

Alltid dubbelkolla md5 summan innan ni flashar är mitt tips.

I detta fall skulle jag säga kör en ordentlig laddning i ett par timmar och därefter försök komma åt mobilen i fastboot mode för att skicka officiell firmware via Mi tools.

4. flipp

Mottagna gillanden:
    8 738
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Om detta hade hänt mig hade jag kontaktat Inet, beskrivit situationen och räknat med att de hjälper till med detta. Är rätt säker på att de hjälper till att fixa detta även om de i någon strikt formell mening möjligen har rätt att neka.

5. Federer

Federer Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10
    ja ,dom fick in ett gäng telefoner till Italien ,fick min med samma frakt antagligen.
    jag har läst flera recensioner på deras Ali sajt , och flera har fått vänta länge på att dom skickar telefonen , har man otur så blir det ett "glapp" då lagret är minimalt i Italien, , när telefonen väl är skickad från italien kommer den på ett par dagar, min skickades den 21 och jag fick den levererad till min dörr den 23.

6. Federer

Federer Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10
    nu är ju de så att garanti är ju inte nått som företaget behöver ge överhuvudtaget ,däremot så gäller konsumentköplagen ,den går inte att förhandla bort, jag har aldrig "förlorat" ett ärende när jag har hänvisat till konsumentköplagen , många blandar ihop garanti med konsumentköplagen.

7. Zeggi

Zeggi Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    208
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    ROM:
    Stable Xiaomi.EU
    Telefon 2:
    Xperia Z3
    ROM:
    Moonwalker
    Telefon 3:
    HomTom HT6
    ROM:
    Black Edition
    Platta:
    Xiami MiPad 2
    ROM:
    Xiaomi.eu
    Platta 2:
    Teclast X98 Pro
    ROM:
    Win 10 / Mirek Android
    Därför jag aldrig nämnde konsumentköplagen, läs vad den säger så kommer du även inse att inte ens den täcker felet då du behöver bevisa att enheten inte fungerade innan.

Återigen alla gör som dem vill, jag har kört den ärliga vägen och elgigiganten är den enda som tagit sådant ärende under goodwill.

Både webhallen el Komplett har nekat ärenden som dessa, finns trådar om det och jag har själv haft 1 erfarenhet för vad gäller moderkort.

Som sagt om ni har haft erfarenheten förstår jag era starka åsikter men om ni antyder på att det ska gå, GL HF säger jag bara. Helt upp till butiken :)

cobben gillar detta.
  8. Federer

Federer Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10
    Nope, det första 6 månaderna är det upp till säljaren att bevisa att du har gjort något fel, där efter har du upp till 3 års reklamationsrätt från när du köpt telefonen, då gäller omvänd bevisbörda!

Edit: de första 6 månaderna skall ett fel betraktas som ett ursprungsfel, det är då upp till säljaren
    att bevisa att du har begått något fel, efter 6 månader är det upp till köparen att bevisa att felet är ett
    så kallat ursprungsfel.

Last edited: 26 nov 2018
    flat7 och Zeggi gillar detta.
  9. Zeggi

Zeggi Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    208
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    ROM:
    Stable Xiaomi.EU
    Telefon 2:
    Xperia Z3
    ROM:
    Moonwalker
    Telefon 3:
    HomTom HT6
    ROM:
    Black Edition
    Platta:
    Xiami MiPad 2
    ROM:
    Xiaomi.eu
    Platta 2:
    Teclast X98 Pro
    ROM:
    Win 10 / Mirek Android
    Då har lagen ändrats sedan 10 år tillbaka. Skönt att höra att dem ändrat det för det bättre.

Återigen alla gör som dem vill. I detta fall skulle jag sagt att mobilen dog efter första laddningen för att slippa all huvudvärk. Men det är jag efter flera års erfarenhet av att alltid säga som det är tills jag stötte på problem. Då slog det med, vad spelar för roll vad jag säger om jag vet att jag har inte gjort fel utan att enheten varit defekt. För att slippa onödigt tjafs el byråkratiska vägen gör det enkelt.

Jag skulle säga att Mobilen är död.

10. Federer

Federer Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10
    jag har ju gått från samsung note 2 till poco ,så jag är väl inte rätt man att bedöma hur bra telefonen egentligen är ,men jag är hittills super nöjd ,enda lilla glichen var att bankid inte gick att aktivera från min bankapp i telefonen , var "tvungen" att använda qr-kod på en annan enhet, bankid supporten sa att det problemet hade vissa ,men dom kunde inte säga att det var märkes relaterat.

11. Federer

Federer Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10
    Funderar på Nova launcher , har någon testat den på Poco,några problem?

12. flipp

Mottagna gillanden:
    8 738
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Har fått min Pocophone F1 nu. Beställde även en Mate 20 på blackfriday men den kommer inte fören på onsdag-torsdag. Kommer behålla en av dem, förmodligen Mate 20 men måste testa innan jag bestämmer mig. Tycker F1 känns som en snabbare Redmi Note 5. Kanske något bättre skärm också men i övrigt är den verkligen inte premium (vilket jag inte heller väntat mig). Synd att baksidan inte är mer greppvänlig, hade gärna haft kevlarversionen och kört utan skal.

13. Federer

Federer Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10
    eftersom min erfarenhet av andra telefoner är begränsad, men när du säger att poco verkligen inte är premium, vad baserar du det på då?
    Läste recensioner innan köpet ,där en del säger att telefonen inte känns premium i handen , själv håll jag i kompisens 13k Iphone här om dagen ,och trots mina kirurg känsliga händer kunde jag inte känna någon speciell skillnad, nu kommer jag använda plånboksfodral så egentligen bryr jag mig inte!

14. flipp

Mottagna gillanden:
    8 738
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Mest materialkänslan (plast), tjockleken (tjockare än de flesta andra lurar) och utseendet (t.ex. ganska stora kanter runt skärmen), wow-känslan uteblir. Dock verkar byggkvaliteten vara riktigt bra.

15. Federer

Federer Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10
    Ok. det är rätt skönt att man inte har så mycket att jämföra med. men kompisens iphone kändes ju inte direkt märkvärig i handen.
    Som sagt, kommer använda fodral till telefonen så hur telefonen känns i handen har ingen betydelse för mig.

16. flipp

Mottagna gillanden:
    8 738
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Ja, det är ingen big deal egentligen.Har haft Mi 8 och den känns lite lyxigare p g a tunnare och mer exklusivt material (glas), även en mer iögonfallande skärm (Amoled) men jag håller ändå F1 som den bättre telefonen p g a det större batteriet som man har stor praktisk nytta av.

17. flat7

flat7 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    515

MINA ENHETER

Nova funkar bra.

Federer gillar detta.
  18. flat7

flat7 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    515

MINA ENHETER

Påkåfånen är snabb men har en lite längre input lag än lg g7 åtminstone. Men riktigt rapp är den. Mjukvaran är lite buggig men ok.

19. mackan10

mackan10 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12
    Operatör:
    Halebop.
    Telefon:
    Iphone 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop.
    Telefon:
    Iphone 7
    Beställde den som sagt när den var väldigt billig på inet förra veckan, vägde mellan den och P20 pro.
    Har använt den sedan dess, så kan väl dela med mig av några tankar.
    Uppdaterade den till MIUI 10 igår.

+ Snabb som attan.
    + Kameran var över förväntan (testat en hel del idag med det manuella läget, ganska så nöjd) Kanske kameran blev bättre efter uppdateringen till MIUI 10?
    + UI klart bättre i MIUI 10, batteriprocent ftw! (bland annat)
    + Funkar överlag kanon alltså, är väldigt nöjd.
    + Tycker Pocos skin över android är klart skönare än standard Xiaomis jag ägt innan, ger en lite renare android-känsla.
    - Det enda negativa är att Android auto inte funkar som det ska, iom notchen och allt vad det innebär, hoppas på quick fix.

Med det sagt, så får ni tolka det som ni vill, då jag bara haft den i 4 dagar.

20. HoardingDragon

HoardingDragon Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    104
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pocophone F1

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pocophone F1
    Telefon 2:
    Oneplus X
    Platta:
    Ipad Air 3rd Gen
    Platta 2:
    nVidia Shield Tablet k1
    Gällande premiumkänsla i handen, så kom jag från en Oneplus X. Det kanske inte var en premiumtelefon, men känslan hade den. Den var tunn, glas och metal med en oled-panel.
    Bortsett från just avsaknaden av oled har jag personligen ingenting att klaga på vid min Pocophone; snarare föredrar jag den.
    När jag håller den i handen så litar jag på den på ett sätt jag inte gjorde när jag höll i tidigvarande telefoner (oneplus x, z3 compact, nexus 4).
    Känns den lika lyxig? Nej. Det gör den inte. Men den känns mer gedigen och jag blir glad snarare än orolig av att plocka upp den.

Med det sagt så har jag medicin med bieffekt av att den påverkar mina nerver, så ibland har jag inte så bra grepp.

Nova fungerar fint. Jag har inte prövat att lägga in widgets o dyl än, bara ikonpaket och nova launcher. Jag har inte orkat bygga upp den snygga layout jag brukade ha än, men det kommer nog över julhelgen när jag äntligen är ledig.

Apropå att lita på telefonen. Batteriet är fantastiskt och jag kan kosta på mig att inte använda den ekonomiskt eller energieffektivt, att inte stänga av de radio jag inte använder, och ändå veta att jag kommer få ut minst 11 timmars skärmtid, ofta 30% mer ändå.