Diskussion: Xiaomi QiCYCLE EUNI ES808 Smart Electric Scooter

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av sebbaaanh, 9 okt 2017.

  1. Kickbike

    Kickbike Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 nov 2017
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    3
    Ingen ES808 ännu (beställde 24/11 från gearbest så tar sin tid), men hittade en kortare YouTube review. Ser helt ok ut om än lite svagare och långsammare än M365 (fart är ju alltid kul, men liten fördel att den kanske är laglig enligt transportstyrelsens skrivningar, speciellt om jr norpa den...). De säger att det är bakhjulsdrift vilket jag missat i specen tidigare.


    View: https://m.youtube.com/watch?v=lJR81CSKdX0


    Snö nu så gör ju egentligen inget att det dröjer, snarare en fördel då jag vet hur jag är, lär bli 'försiktig' testkörningar så fort plogbilen kört en vända...
     
    bernard gillar detta.
  2. Nerderer

    Nerderer Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 nov 2010
    Inlägg:
    79
    Mottagna gillanden:
    107

    MINA ENHETER

    Fick min förra veckan och hann då bara ta en liten snabbtur runt kvarteret.

    Igår testade jag dock att köra den fram och tillbaka från jobbet, vilket funkade bra här i Malmö där vi ännu inte har fått vinter på riktig. Sammanlagt blir det nog cirka en mil tur och retur. Skulle tro att den klarar av en enkelresa till innan man måste ladda batteriet.

    Mina tidiga intryck då?

    * Den känns välbyggd och stabil. Kul att köra på.

    * Tycker att den är snygg. Den här har mer den stiliga looken av en Vespa, medan M365 är lite sportigare.

    * Jag är inte helt förtjust i parkeringsläget, där man måste vika ner styret bara för att den ska kunna stå utan stöd. Ett riktigt stöd, som M365 har, vore mycket mer praktiskt. Dessutom är själva låsmekanismen för styret ganska trögt, så man drar sig lite för att behöva parkera den i onödan.

    * Den här modellen är laglig med sina 20 km/h, men jag kan ändå sakna de extra 5 km/h som M365 har. Det är ändå 25% snabbare. Inne i stan så kan man kanske ändå inte köra så snabbt, men på raksträckor utan hinder och trafik så hade det inte skadat att kunna gasa på lite mer.

    * Det är lite segt att få upp hastighet. Man sparkar gärna till med foten en extra gång för att snabbare få upp hastigheten. Vet inte om det är samma sak på M365.

    * Tutan är fjantig.

    * Det är trevligt med en display där man kan se hastighet, man samtidigt så känns det inte så användbart. Spelar det någon roll hur snabbt man kör, när man ändå som snabbast fortfarande håller en laglig hastighet?

    * Laddaren är 220V medan vi egentligen har 230V. Det ska vara okej att använda 220V här, då det ligger inom spannet för vad som är okej, men samtidigt känns det säkrare om det faktiskt vore rätt anpassat från början.

    * Förmodligen samma sak på de flesta modeller, men det var banne mig inte kul att köra på kullersten. Vore trevligt med någon typ av stötdämpning.

    * Batteriet ska vara något sämre än M365. Hade nog klarat av två fulla tur och retur med den, istället för 1,5.

    * Gasreglaget är av den traditionella typen som man även har på mopeden, som man vrider på. I längden tror jag att det är mer bekvämt med reglaget som man har på M365, där man endast behöver trycka med tummen.
     
    bernard och Kickbike gillar detta.
  3. zalsson

    zalsson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 sept 2011
    Inlägg:
    305
    Mottagna gillanden:
    107

    MINA ENHETER

    Det där med laddaren och volten 220v har ingen betydelse, vi hade ju 220v fram till 1988 och gissar inte alla bytt ut allt sedan dess ;)
     
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Mycket intressant läsning. Tack! Ja, det är beklagligt att man beslutat att begränsa denna typ av fordon till 20km/h. 20km/h är som du säger helt okej i stan, men vid lite längre raksträckor gör de de där extra 5km/h mycket. Däremot kan jag förstå om man inte vill sträcka sig till 30km/h+. Är ambitionen att folk skall lämna bilen hemma måste nog regelverket anpassas lite.

    Hur är den att släpa runt på i ihopfällt läge? Det ser rätt smidigt ut på de videos jag sett.

    Har du testat ösa på lite extra smörjfett om den är seg att fälla ihop? Jag gjorde så på min M365 när jag fick den, då den också var lite seg, vilket gjorde det betydligt bättre.

    Hur solid känns konstruktionen? M365 känns ju väldigt välbyggd för priset, och du verkar ju ha erfarenhet av den också, så är de jämföra på den punkten?
     
  5. Nerderer

    Nerderer Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 nov 2010
    Inlägg:
    79
    Mottagna gillanden:
    107

    MINA ENHETER

    Den har ju de där små extrahjulen som gör att man kan rulla den när den är ihopfälld. Jag personligen känner inte att det är så användbart. Den är fortfarande ganska tung att rulla efter sig. Tyngdpunkten ligger ju ganska högt upp, så det känns inte direkt som att dra en reseväska efter sig där tyngdpunkten ligger i botten. Enklast att rulla är den när den är utfälld, så det gör man ju helst. Annars kan man ju bära den - det kändes inte mycket tyngre än att rulla den efter sig. Dock så kan det vara smidigt med hjulen om man har den i ett trångt förvaringsutrymme, så att man enkelt kan låta den glida in och ut.

    Den är egentligen inte seg att fälla ihop, det är mest att låsmojängen kräver att man drar ganska ordentligt innan den lossar. Det är troligen konstruerat så här för att man inte av misstag på något sätt ska råka fälla ihop den när man kör. Men - jag har upptäckt att om man trycker styret från sig, istället för det naturligare mot sig, när man fäller ihop den så går det mycket smidigare. Bara ett tips från coachen till andra här som har samma modell!

    När det jämfört med M365 så har jag endast jämfört mot min kollegas, som jag har testat väldigt hastigt. Det var den som fick mig att genast få ett habegär. Annars har jag mest läst mig fram till det mesta. Tycker att de känns jämförbara i kvalitén, åtminstone när det gäller själva chassit. Den här har ju en framkåpa som känns att vara av plast, men ändå av bra kvalitet. Dock så sitter det en tjock svart gummilist precis ovanför kåpan som endast sitter fast med någon form av dubbelhäftande tejp - denna sitter inte riktigt fast ordentligt utan lossar från klistret. Det känns lite billigt. Det borde dock vara enkelt att åtgärda själv.
     
    Last edited: 21 jan 2018
    Kickbike och bernard gillar detta.
  6. Nerderer

    Nerderer Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 nov 2010
    Inlägg:
    79
    Mottagna gillanden:
    107

    MINA ENHETER

    Har nu kört några varv till runt kvarteret med det som återstod av batteriet sedan sist. De undrade säkert vad det var för någon ligist som kör fram och tillbaka. Men det var ju så roligt!

    Några andra tankar:

    * Om man tittar på bilden på ovanstående YouTube-film så kan man se låsmojängen/spaken för att fälla ut och in styret. Det är det silverfärgade upp-och-nedvända U:et som sitter snett ovanför framhjulet. Det är den här positionen som gör att det blir lite bökigt att fälla ihop den/parkera, då det kräver att man böjer sig ner, håller ena handen om stången till styret och använder den andra handen till att dra (hårt) i spaken. Inte det minsta smidigt, jämfört med att kunna slå till ett litet fotstöd med foten.

    * Parkeringsläget är inte så stabilt, utan sparkcykeln kan lätt ramla åt båda hållen med lite tryck från andra sidan. Eftersom parkeringsläget bara är ett mellanläge mellan utfällt ihopfällt läge så kan man lika gärna fälla ihop den helt när man ska parkera den. Då blir den lite stabilare, men fortfarande ganska ranglig. Hade inte vågat låta den stå framme med min ett och ett halvt-åring utan tillsyn, då det är som gjort för att den ska ramla över henne.

    * Den blir lite segare när batteriet blir mer urladdat. Nu hade jag ungefär 1/3 eller 1/4 kvar av batteriet, och då kom man absolut inte upp i 20 kk/h. Det låg snarare mellan 16-18 km/h.

    * Bromsen känns pålitlig.

    * Man kan få fram lite olika data på displayen, bland annat nuvarande hastighet, medelhastighet, avstånd m.m.

    * Undersidan är slät. Har förstått att M365 har lite veck och grejer där det samlas smuts.

    * Tycker att den klarar av uppförsbackar bra. Nu är det inga jättebackar här, men jag känner ändå att den borde klara av det mesta som finns i stan. Hastigheten blir lite sämre såklart.

    * På tal om backar så kändes det lite lustigt förra gången jag körde när jag i full hastighet körde ner för en backe, och föreställde mig att det skulle gå lite snabbare, precis som det gör på en cykel. Istället verkar motorn dra ner hastigheten något så att man bibehåller 20 km/h även i nerförsbackar.

    * Man kan vrida styret även i nerfällt läge. Tydligen kunde man inte göra det på M365. Det gör att man kan vrida styret åt sidan så att handtagen inte sticker ut på varje sida och inte är så mycket i vägen.

    * När batteriet tar slut så lägger motorn av omedelbart, sedan börjar det pipa från displaydosan. Det vore mer användbart om det pep en stund innan batteriet dör. Det finns dock en batteriindikator, så när den står på 1/5 så får man vara beredd på att den kan lägga av när som helst.

    * En stor fördel med M365 verkar vara det här med reservdelar och tillbehör. Man kan hitta en del sådant att importera. Till den här kan jag inte hitta en enda reservdel. Det vore trist om exempelvis laddarn dör.

    * Samma sak gäller det med information och hjälp. M365 har ett visst community, men det var verkar vara ickeexisterande för ES808. Någon bruksanvisning på engelska kan jag inte hitta till ES808, men finns översatt för M365.

    * M365 verkar kräva mer jobb med underhåll. Det känns som att det är mindre sådant meck på ES808. Bland annat så är det inte så kul att byta däck, och här är det endast framhjulet som kan få punktering.


    Båda modellerna har sina för- och nackdelar, men jag tror ändå att det bästa valet idag inte är någon av dessa modeller utan istället Ninebot ES1 eller ES2. Just stötdämpningen och de i princip underhållsfria däcken är en stor fördel, och möjligheten att utöka batteritiden är ju trevlig.
     
    Kiddy, Kickbike och bernard gillar detta.
  7. Nerderer

    Nerderer Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 nov 2010
    Inlägg:
    79
    Mottagna gillanden:
    107

    MINA ENHETER

    Körde hem den från jobbet idag. Det blåste ganska mycket och mycket motvind. Sparkcykeln blev klart segare. Dock fortfarande roligare än att cykla i samma motvind.

    Skulle nog tro att M365 faktiskt i längden är ett bättre alternativ. Den har den där lilla extra kraftfullheten i motor och batteri som ES808 saknar i situationer som dessa.
     
    bernard gillar detta.
  8. Kickbike

    Kickbike Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 nov 2017
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    3
    Landade en es808 här hemma häromdagen, snabbt ihopsatt, bara styret att montera.

    Har en enklare hobbex- kolfiber version på 7 kg sen tidigare och denna känns verkligen tyngre och mer gedigen, en rejäl konstruktion i jämförelse.

    Tyvärr har vintern tagit ett rejält grepp om vägarna här så har endast cykelbanor med ett tjockt lager vägsalt tillgängliga... får bli en senare uppdatering efter lite längre testrundor

    Var en kompis som var intresserad av en liknande och han sa att det såg ut som att gearbest hade några i EU nu, antar att man kan få en leverans snabbare än mina 10 veckor om det stämmer.

    Fick dock ett mail där de beklagade förseningen med ett förväntat leveransdatum som sen stämde så de verkar ha system som följer upp helt ok
     
    bernard gillar detta.
  9. boboiusa

    boboiusa Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2009
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    Idag kom äntligen min skooter. Tog lång tid med Gearbest. Jag valde EU Express shipping för 200 spänn extra. Express va det då inte, men eftersom den gick med DPD UK via UK så har jag nog haft turen att slippa tull+moms. De skickar tydligen mycket i bulk via UK och skickas senare vidare till slutadress.
    Tyvärr var det en spricka rätt över displayen. Annars känns den mycket gedigen som ni andra oxå skrivit. Tyvärr ingen testkörning då det kom snö igen inatt. Men för 2250 spänn känns den som ett riktigt fynd.
    Får återkomma när den gått några mil.

    Någon som fått igång appen till skootern? Laddat ner den men fan inte lätt när allt är på kinesiska. Antar att appen kan uppdatera firmware om det nu finns någon nyare.
     
  10. maccis

    maccis Ultra Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2009
    Inlägg:
    1 358
    Mottagna gillanden:
    734
    Operatör:
    Telia

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Beställde en sånhär till dottern nu, har ju en M365 själv men ville att hon ska åka lagligt. Hon är ju bara 12 så den går ju bättre med henne på som är lite lättare.

    Funderade på de här med delar, finns inte mkt att få tag i alla till den.
    Betalade 2800 från Gearbest, den skickas från deras lager i Polen så det blir inga avgifter.

    Ska bli spännande att få vägarna rena här så man kan ut och provåka.
     
    Kickbike och bernard gillar detta.
  11. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Klokt. Det skall bli kul att höra vad du tycker med tanke på din stora erfarenhet av M365 :)

    Jag vet inte riktigt om ES808 har några svagheter i stil med de M365 har, men man bör väl försöka undersöka det. Jag skall se om jag kan hitta något som man ev. kan behöva åtgärda själv.
     
  12. maccis

    maccis Ultra Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2009
    Inlägg:
    1 358
    Mottagna gillanden:
    734
    Operatör:
    Telia

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Har testat denna nu, första reflektionerna är att styret är bredare, plattan man står på är större.
    Motorn är ju skitsvag, accar dåligt och har svårt att tänka mig att den klarar backar nåt vidare.

    Jämfört med M365 så skulle jag säga att de inte finns en enda uppsida med denna. Skulle väl vara att den är helt laglig.

    Till barn är den vettig dock, tills de blir lite varma i kläderna.
     
    bernard gillar detta.
  13. Kickbike

    Kickbike Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 nov 2017
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    3
    Äntligen snöfritt och sopade cykelbanor och en hyfsat lång testtur på min es808.

    Jag har ju aldrig kört M365 så kan inte riktigt jämföra likt maccis, har ju dock juniors hobbex-kickbike att jämföra med.

    Första intrycket är att det är trevlig åk- komfort med större däck samt luft i det främre. Accelerationen känns dock ganska slö, men med ett par sparkningar så ökar farten ganska snabbt uppemot 18-19 km/h där jag med mina nästan 100 kg maxar ut. Här på landet räcker det ju att komma upp i fart då det i princip aldrig är några hinder, men i stan hade man nog önskat lite snabbare acceleration.

    Har inte testat max-räckvidden, men 9 km funkade bra med nån batterimarkering kvar, så den kan säkert gå en bra bit över milen även med uppåt 100 kg last.

    Lampan gav ett helt ok ljus och bromsen funkar hittils jättebra. Tutan är nog främst symbolisk, för att uppfylla ett krav, den låter ungefär som när en lastbil backar, men i detta fall nått kvarter bort... Väldigt svagt ljud.

    Laddtiden är en positiv överraskning, har inte haft full koll och inte helt tomt batteri, men 2h ungefär.

    Största + får man väl säga är att den följer Trafikverkets regelverk, och farten är begränsad till 20 km/h vilket nog är lagom för barn. Men att det skall gälla även när man har moped/B- körkort känns lite väl restrektivt... Det känns som det gott kunde varit tillåtet med 25 km/h likt en elcykel och lite starkare motor så att man inte tappar fart uppför bara för att man råkar ha några kilo extra pondus... (Var nere i 11 km/h i en ganska brant backe) Med ett tillåtet max på 25 km/h hade jag tom kunnat tänkt mig en kortare pendling med denna fordonstyp.

    Största -, var när man äntligen når en brant nedförsbacke och tänker att nu kommer min manliga vikt att komma till sin fulla rätt, då slår mjukvaran av motorn... man tror ju inte det är sant, sjukt frustrerande... Dessutom drar den inte igång motorn förrens nedåt 17-18 km/h heller.

    Allt som allt, dock riktigt härligt att glida runt nästan ljudlöst, och man får ändå en hel del till ett skapligt pris. Kommer bli en hel del körande i sommar skulle jag tro,
     
  14. japs

    japs Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2018
    Inlägg:
    400
    Mottagna gillanden:
    258

    MINA ENHETER

    Kan man säga att ES808 är 100% laglig att använda på svenska vägar?
    Har läst på lite, och min tolkning är så.

    Någon av annan åsikt?
     
  15. dt33

    dt33 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    1 930
    Mottagna gillanden:
    548

    MINA ENHETER

    Ja, 250W motor och max 20km/h är helt laglig och klassas som el cykel.
     
  16. japs

    japs Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2018
    Inlägg:
    400
    Mottagna gillanden:
    258

    MINA ENHETER

    Nu dök även min ES808 upp.

    Första intrycket är inte helt 100.
    Kanske bör tilläggas att jag jämför med M365 som jag tycker är riktigt bra.

    Har endast hunnit med att plocka upp den och skruva fast handtaget.

    *Kartongen var smutsig och trasig vilket även märktes innuti där emballaget hade haft det en tuff frakt.

    *Tycker byggkvalité och detaljer är sämre än M365. ES808 har typ den kvalitén man förväntar sig av en kinaprodukt medans M365 är mer Europeisk kvalité.

    *Laddaren är inte CE-märkt

    * Rätt mycket plast på chassit vilket ger lite plastigt intryck.

    *Förstår inte heller varför de kopplat in bromsljuset till framlampan också? Så varje gång man bromsar så tänds framlampan.
    Och är lamporna redan tända så verkar det inte finnas bromsljus.
    (Mycket möjligt att detta går att ställa in i någon app, har dock inte undersökt detta ännu)

    * Manualer och tillbehörskartongerna känns som ett ”haffsjobb”, och M365 är mer likt Apple i deras paketering med genomtänkt emballage mm.


    Återkommer när jag väl provkört den också.
     
    bernard gillar detta.
  17. japs

    japs Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2018
    Inlägg:
    400
    Mottagna gillanden:
    258

    MINA ENHETER

    Har testat några km nu!
    Batteriet var inte fulladdat vid testet 4 av 5 staplar.

    *Skramlar lite vid körning från framgaffel (har inte lyckats lokalisera exakt vart ännu)

    *Motorn låter lite mer jämfört med M365 kan dock vara att ljudet fortplantar sig i bottenplattans plastchassi.

    *Framskärmen sitter rätt nära framhjulet och däcket plockar gärna med sig småsten som kilas fast en liten stund och skapar oljud. (Skärmen är närmare däcket på toppen än i bakkant, vilket blir som en ”kil”)

    *Svetsarna är en aning sämre än M365 skulle jag säga.

    *Som de flesta andra sagt så är den märkbart slöare än M365 och tar längre tid på sig att komma upp i fart. Tycker att gasreglaget inte alls svarar som man vill. (Känns som att den är rejält strypt)

    Det positiva är den är laglig att framföra, tror dock man behöver komplettera med lite bak/fram och sidoreflexer om man vill kunna köra när det är mörkt. Dock kommer polisen ha svårt att identifiera och få fram specen på denna då det inte finns någon etikett som anger märke eller model. Inte ens på motorn står det hur många watt.

    Hade jag inte haft en M365 innan, så hade jag säkert vart mer positiv och tyckt denna vart ett riktigt bra köp.

    Kommer nog att skapa en säljtråd för denna framöver.
    Så är någon intresserad så skicka pm.
     
    bernard gillar detta.