Xiaomi startar Svensk del ? !

Diskussion i 'Xiaomi - Allmänt' startad av Kingson, 16 sept 2019.

  1. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 429
    Mottagna gillanden:
    8 363
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Provocerande att de har betyget utmärkt på prisjakt
     
    Kristy gillar detta.
  2. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 146
    Mottagna gillanden:
    4 841
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
  3. frpl

    frpl Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2015
    Inlägg:
    1 018
    Mottagna gillanden:
    669

    MINA ENHETER

    Har handlat av dom en gång. Problemet den gången var att dom råkade skicka två par hörlurar istället för ett. Lyckligtvis svarade dom aldrig på mitt mejl den gången heller :)
     
    Last edited: 27 feb 2021
    Matte_N gillar detta.
  4. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 146
    Mottagna gillanden:
    4 841
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Man tycker kanske Xiaomi kunde runda East & West distribution. Ha en egen webbutik helt enkelt.
    Till och med det kämpande Nokia/HMD Global med mycket mindre resurser har det:
    Nokia-telefoner med Android | Android 10

    Men de har kanske skrivit ett avtal på flera år.o_O
     
  5. mortuus

    mortuus Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    2 643
    Mottagna gillanden:
    619
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
    läste detta på facebook nyss;

    Nu får vissa av dina favoritprodukter nytt tak över huvudet.
    Vi på Mistore har under 2020 intensifierat vårt samarbetet med Xiaomi. Mistore är den officiella Xiaomi-butiken i Norden vilket innebär att vi har hela det globala produktsortimenten, alltid har de senaste nyheterna och skapar spännande aktiviteter och kampanjer tillsammans med Xiaomi. Dessutom har vi ett enormt kunnande av produkter och finns att besöka i vår flagship i Mall of Scandinavia.
    Då Mistore tar steget mot att vara en renodlad Xiaomi-butik finns det vissa undervarumärken som inte riktgt kommer få plats framåt. Favoriter som Roborock, Amazfit, Yeelight med fler kommer istället få ett nytt hem på 2Tech, med butiker i Sverige, Norge och Danmark. Vi välkomnar därför er som söker just dessa till www.2tech.se i framtiden.
    För att ta del av senaste produktnyheterna från Xiaomi, vara med i tävlingar och aldrig missa en bra kampanj, följ oss på Instagram och vårt nyhetsbrev. 2021 kommer bli så spännande!
    Varma hälsningar från oss på Mistore [​IMG]
     
  6. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 146
    Mottagna gillanden:
    4 841
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Om tanken är att 2tech ska sälja andra produkter än Xiaomi så undrar man varför de ändå har deras mobiler där:
    Mi 10-series

    Även Xiaomi högtalare och en massa annat. Så det blir lite förvirrande om syftet var att separera andra varumärken från Xiaomi.
     
    stelex gillar detta.
  7. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 146
    Mottagna gillanden:
    4 841
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    mortuus och stelex gillar detta.
  8. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 710
    Mottagna gillanden:
    44 703
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, det är väldigt olyckligt. Det vore enkelt att åtgärda genom att bara upprätta ex. mi.eu tex och erbjuda support och garanti online för alla som köpt produkter med EU-IMEI.

    Dvs ta ett övergripande tillverkaransvar för produkterna, men det verkar inte finnas någon tanke på det, oavsett hur dyra telefonerna/produkterna blir.

    Visst kan man man leva med vissa kompromisser om det gäller en telefon för 2000-3000 kr med specifikationer som är bättre än något annat i prisklassen, men när man passerar ~5k borde man ha möjlighet att vända sig direkt till tillverkaren.

    De behöver ju inte ha några fysiska servicecenter eller dylikt i varje land, utan en modell som efterliknar tex. OnePlus hade fungerat alldeles ypperligt, där allt sköts online på ett väldigt smidigt sätt.

    Då kan också Xiaomi försäkra sig om att kunderna får tillgång till en kvalitetssäkrad kanal med ett konsekvent kundbemötande för hela regionen, vilket väl borde ligga i deras eget intresse (?). Dvs i motsats till idag, där upplevelsen rentav kan skilja sig åt från butik till butik. Det här är delvis en anledning till varför tex Apple varit så framgångsrika.

    Jag tror att det kommer hålla tillbaka varumärket och fungera kontraproduktivt i längden om de inte kan erbjuda villkor som motsvarar de hos etablerade aktörer. Särskilt inom offentlig sektor och inom B2B blir det tufft utan direktkanaler till tillverkaren.
     
    Last edited: 2 apr 2021
    Kristy, stelex, pmugghc och 3 andra gillar detta.
  9. mortuus

    mortuus Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    2 643
    Mottagna gillanden:
    619
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
    Oj det låter ju inte bra, alltså dom försöker trycka på en massa extra tillbehör o grejer när man handlar via auktoriserade försäljare alltså? Ja det låter ju väldigt märkligt.. kan tycka inte det är ok alls försöka tvinga på en att köpa nåt man absolut inte vill ha..
     
  10. niille

    niille Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2017
    Inlägg:
    80
    Mottagna gillanden:
    111
    Att man inte hittade denna tråd tidigare....

    Köpte en Mi-Led TV 43 tum i deras butik på Mall of Scandinavia för snart två veckor sedan. Kommer hem, kopplar in ungarnas Nintendo Switch och bilden är svinmörk, det är ungefär 20% ljusstyrka när man slagit över till Nintendo Switchen. Provade alla möjliga utgångar, flera olika kablar samt flera olika Nintendo Switch dockor med samma resultat. Googlade runt och fixade och trixade med alla möjliga inställningar som gick att ändra, både i TV:n och i Nintendot utan framgång.

    Valde att åka tillbaka med TV:n till butiken och de förstod knappt vad jag menade när jag beskrev mitt problem. De kunde minsann inte titta till TV:n på plats, utan den var tvungen att skickas till "huvudkontoret". Efter en stund så blir jag ombedd att skriva på ett papper där jag får beskriva problemet osv, inklusive kvittonummer med mera.

    När allt var klart så frågar jag om jag inte får något slags inlämningskvitto som bevisar att jag lämnat in vara, nope det var inte aktuellt utan jag skulle tydligen ta en bild på pappret jag nyss fyllt i med min mobilkamera. Jag frågar hur jag ska kunna bli garanterad att TV:n verkligen kommer fram till "huvudkontoret", enligt han i butiken så skulle han personligen åka till huvudkontoret och lämna in den och jag skulle "lita" på honom.

    Han sa även att han skulle höra av sig på tisdag den här veckan för att återkomma i ärendet, men har inte hört ett ljud. Försökte ringa igår kl 14.00 men fick till svar att "kundtjänst har öppet 10-15 välkommen åter", misstänker att de går efter kinas tidszon eller något. Idag så kom jag äntligen fram och hon i kundtjänst sa att den enda som kunde svara på hur det ser ut i ärendet är butikschefen som lämpligt nog satt i möte, och därför skulle hon återkomma via mail.

    Det hela känns väldigt amatörmässigt och oproffsigt, får se vart den här soppan slutar.
     
    EricG gillar detta.
  11. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 710
    Mottagna gillanden:
    44 703
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Märkligt, rutinerna borde ju vara bra vid det här laget då butiken haft öppet ett tag. Ett "solklart" fall som ditt borde väl nästan gå att lösa på plats då det ju handlar om en DoA/dead-on-arrival. Är ju en annan sak om det handlar om ett mer nyckfullt fel, men i mer uppenbara fall är det ju i regel inga problem bland de stora ÅF bara man går till servicedisken tätt inpå köpet.
     
  12. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 429
    Mottagna gillanden:
    8 363
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Antar att det är klåparna på East and West distribution som har ett finger med i spelet? Fruktansvärt oseriöst företag.
     
  13. mortuus

    mortuus Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    2 643
    Mottagna gillanden:
    619
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
    Riktigt uselt att inte ens på plats konstatera att bilden är väldigt mörk. Det är bara uruselt. Ingen raketforskning att konstatera ett sådant fel enligt din felbeskrivning. Med såna bemötande vid garanti lär dom aldrig få nöjda kunder inte ok.

    Du borde fått en ny tv på plats men känns inte som dom vill erbjuda någon bra service för kunder när man läset sånt här. Hoppas dom återkopplar till dig nu i veckan.
     
  14. niille

    niille Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2017
    Inlägg:
    80
    Mottagna gillanden:
    111
    Här kommer en liten uppdatering:

    Klockan 12.57 pratade jag med kundtjänsten som hävdade att butikschefen satt i möte och var helt omöjlig att få tag i. Klockan 13.10 så har hon i kundtjänst svarat via mail att "dom" håller på att undersöker enheten fortfarande och att citat:

    "dom misstänker att det är eventuellt är själva koppling till ditt nintendo switch som är orsaken. Vad använder du för sladd/adapter?"

    Att hon i kundtjänst lyckas få tag i butikschefen som var så himla upptagen, samt knåpa ihop ett mail och skicka iväg på 11-13 minuter efter vårt samtal var en aning överraskande. Att en kundtjänst använder sig av "dom" och meningar som "är eventuellt är själva koppling" samt "nintendo switch" utan versaler ökar ju inte synen på deras professionalism direkt.

    Jag hade med mig TV:n med samtliga tillbehör, samt mitt Nintendo för att visa dem i butiken vad som var problemet. Detta fick jag absolut inte visa, de var inte alls intresserade av att ta del av mitt problem på plats. De sa även att det inte är någon garanti att deras produkter är kompatibla med andra företags komponenter, men det är väl inte för mycket begärt att förvänta sig att det ska gå att koppla in ett Nintendo Switch till sin nyinköpta TV?

    Ptja, vad ska man säga. På vägen hem därifrån svängde jag förbi Elgiganten och köpte en Samsung QLED 43" 2021 och ångrar mig inte en sekund. Barnen ska inte få lida för andras inkompetens, och då räknar jag även in mig själv i det facket då jag självmant valde att handla av Mi Store från början.

    Kan posta en återkoppling när ärendet är avslutat, men vi alla vet nog hur utgången kommer att se ut :D
     
    chraist, Johnh3 och bernard gillar detta.
  15. Millwad

    Millwad Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    1 832
    Mottagna gillanden:
    1 916
    Telefon:
    Pixel 6A

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6A
    Fan vad kasst, är dock inte förvånad.
    Tycker Xiaomi gör grymt bra elektronikprylar men man ska vara noga med att köpa deras grejer från seriösa återförsäljare likt Tele2, Elgiganten, Netonnet osv..
     
    stelex och flipp gillar detta.
  16. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 146
    Mottagna gillanden:
    4 841
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
  17. Tusuki

    Tusuki Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2014
    Inlägg:
    702
    Mottagna gillanden:
    401
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 13 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7

    Herregud.. Lider med dig, fruktansvärt dåligt skött av dom.
     
  18. Millwad

    Millwad Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    1 832
    Mottagna gillanden:
    1 916
    Telefon:
    Pixel 6A

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6A
    Företaget som ligger bakom Mi-store ligger ju även bakom 2tech.se där dom säljer helt absurt prissatta Ulefone-lurar.
     
    stelex gillar detta.
  19. mortuus

    mortuus Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    2 643
    Mottagna gillanden:
    619
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
    haha jo, men nog inte så många som handlar för det priset.... knappast så mi-store är dom enda som säljer xiaomi lurar i sverige... då är inet eller webhallen bättre o skulle nåt strula så har dom bättre service.
     
  20. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 146
    Mottagna gillanden:
    4 841
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Så är det. De har en annan distributör förutom East & West dessutom:
    Nu växlar Xiaomi upp i Sverige – Gandalf nästa
     
    svenix och stelex gillar detta.