Diskussion: Xiaomi Watch 2 Pro Wear OS

Diskussion i 'Övriga tillverkare' startad av bernard, 26 sept 2023.

1. zezzy

zezzy Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    40

MINA ENHETER

Fick min idag. 1 h gav jag den. Kan man verkligen inte designa hur den ska se ut själv? Jag vill ha en custom bakgrundsbild!

Och att svara på messenger funkade ibland. Vissa svar kom fram, andra inte. Fler med det problemet?

Blir nog en retur för min del.

2. Klurre

Klurre Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    859

MINA ENHETER

Japp. Messenger verkar det bara gå att svara med typ symboler,ej text.
    Att designa en egen bakgrundsbild. Tja finns några olika orginal urtavlor där man kan använda ett foto från typ galleriet.

3. zezzy

zezzy Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    40

MINA ENHETER

Mmm. Jag vet att det finns en massa olika. Men hade helst velat välja bakgrund etc själv. Temperaturmätaren verkar inte funka heller. Tar 1 millisekund så säger den "Det gick inte att mäta. Ha klockan på i minst 10 min".

4. Klurre

Mottagna gillanden:
    859

MINA ENHETER

Temperatur fungerar inte heller,tyvärr.
    Vet inte om man på någon klocka kan välja bakgrund själv på klockan. Ingen koll där.

5. whalle

whalle Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Temperatur funkade för mig, om du mot förmodan misstolkade meddelandet så behöver du alltså ha klockan på armen i minst 10 minuter innan avläsning.

Finns som sagt ett par olika urtavlor där du kan välja bakgrundsbild, annars kan man så klart designa ett eget ur men det är ju lite mer jobb ( Build watch faces  |  Android Developers )
    Finns också en hel drös med urtavlor på google play, både gratis och betalvarianter.

Själv lämnade jag in min som garantiärende idag p.g.a. alla omstarter, får se hur lång tid det tar och vad dom säger.

Klurre gillar detta.
  6. Klurre

Mottagna gillanden:
    859

MINA ENHETER

Nä,tyvärr så fungerar ej temperaturmätningen för mig.

Last edited: 11 jan 2024
  7. zezzy

zezzy Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    40

MINA ENHETER

Jag förstod allt meddelandet men den fungerar inte.

Jag har haft xiaomi telefoner de senaste åren och varit oerhört nöjd men den här klockan kommer jag verkligen inte överens med. Min gamla samsung gear frontier från 2016 är mycket bättre. Den visar foton på messenger, aviseringar i färg, jag kan svara på messenger utan problem m.m. Så jag hade kanske lite för höga förväntningar? Men jag tycker inte det. Det blir en retur tyvärr.

Klurre gillar detta.
  8. MartinAsplund

MartinAsplund Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Jag har själv fått min Xiaomi klocka med WearOS idag. Systemet känns enligt mig lite som en tio år äldre telefon och saknar följande förbättringar/ändringar som bör införas för att få det än mer perfekt:

▪️För det första saknas massvis med appar samt funktioner i div. appar på WearOS så som Facebook Messenger, sattelitläge i Google Maps osv. Att dessutom.vissa appar splittras upp känns allmänt rörigt då det är svårt att hålla koll på vad som tillhör vilken app. Google fit för exempel splittras upp till flera ikoner i listan bland alla appar.

▪️Att Xiaomi verkar låsa viss hälsodata till att endast kunna synkas med deras egen hälsopapp är något som bör sättas stopp för.

▪️Klockans högtalare bör kunna fungera som en dedikerad bluetoothhögtalare för allt ljud från telefonen och inte bara vid telefonsamtal.

▪️Under telefonsamtal då det svaras på telefonen och då de även pratas genom telefonen bör det vara möjligt att få över samtalet (ljud och mikrofon) till klockans dito genom knapptryck på klockan.

▪️Det bör vara möjligt att både kunna tända och släcka skärmen helt genom tryck på kronan.

▪️Snabbinställningarna och notiserna bör båda kunna nås genom att dra ned uppifrån precis som på en telefon istället för som nu både underifrån och uppifrån.

▪️Kunna slå på och av telefonens mobildata från klockan. På så sätt behövs inte mobildata manuellt slås på när hemmet lämnas eller då det ska betalas med Google Pay på klockan. Själv har jag mobildata avstängd hemma för att märka när fibern/wifi slutar fungera vilket händer titt som tätt.

▪️Den urtavlan som valts bör ligga som en låsskärm eller liknande direkt när man klicka på kronan för att tända skärmen.

▪️När klockans skärm tänds genom klick på kronan och urtavlan svepts uppåt för att försvinna bör en äkta hemskärm dycka upp där ikoner kan placeras. Fler hemskärmar bör kunna placeras till höger om den första. Dock bör den första hemskärmen alltid vara standardhemskärm.

▪️Att svepa till vänster från dessa hemskärmar bör öppna brickorna som när det har öppnats kan svepas båda åt höger och vänster för att bläddra bland. För att komma tillbaka till hemskärmen klickas på kronan. Ytterligare ett klick på kronan när hemskärmen är öppen bör släcka skärmen. Klick på kronan när skärmen är släckt bör öppna urtavlan som sedan sveps uppåt för att öppna hemskärmen. Från hemskärmen sveps nedåt för att öppna snabbinställningarna samt notiser. Svep uppåt från hemskärmen bör öppna applådan.

Så som beskrivet ovan bör navigeringen och interfacet vara utformat i WearOS enligt mig. Men vi får väl hoppas att detta kommer i en framtida uppdatering av systemet.

Last edited: 14 jan 2024
    bernard gillar detta.
  9. pacman

pacman Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    105

MINA ENHETER

Jag fick en i julklapp och tycker att den är värd pengarna ändå. Har provat Amazfit ett tag, men saknade för mycket att kunna göra vissa saker direkt på armen.

Bäst är att den laddas så sjukt snabbt. Jag laddar den medan jag äter frukost och då är den alltid på 100% efteråt. Min gamla Fossil hann aldrig ladda under morgonbestyren, vilket gjorde att jag inte kunde ha den på under natten.

Äntligen fungerar dessutom Google Pay bra i WearOS (förutom att vissa butiker inte aktiverat mobila betalningar i sina kassa kassasystem).

Det som stör mig mest är att Xiaomi inte har en vettig integration med Google Fit. Har provat work-arounds, men utan lycka. Inte jätteviktigt, men kraftigt irriterande. Noterade att Google fit numera kan använda sig av externa bluetooth-sensorer. Har försökt få igång detta utan lycka, är det någon annan som lyckats med det?

Viktigaste applikationen är nog "Wear Codes". Denna använder jag i nästan dagligen för att hantera kundkorten på butikerna när jag handlar.

Och för de som vill ha en egen bakgrundsbild, det finns många appar för det. Exempelvis "Facer"...

bernard och Klurre gillar detta.
  10. IRONMIKE

IRONMIKE Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    109
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Xiaomi 15

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Xiaomi 15
    Platta:
    Mi pad 5
    Hittar inte Xiaomi i facer appen?

11. pacman

Mottagna gillanden:
    105

MINA ENHETER

Jag installerade appen utan att kolla...

IRONMIKE gillar detta.
  12. pacman

Mottagna gillanden:
    105

MINA ENHETER

Jag har även Watchmaker...

IRONMIKE gillar detta.
  13. pacman

Mottagna gillanden:
    105

MINA ENHETER

Hittade just att den sista klock-layouten från Xiaomi erbjuder att man lägger till valfri bakgrundsbild.

14. pacman

Mottagna gillanden:
    105

MINA ENHETER

Jag åkte häromdagen på att återställa min klocka. Jag kom aldrig fram till inloggningsskärmen. Omboot och rensad cache hjälpte inte. Det enda som antydde att jag hade problem innan var att när jag fortfarande hade klockan på mig och var inloggad så kunde jag inte mäta pulsen med den. Detta fungeade igen efter fabriksåterställningen. Vi får se hur ofta detta inträffar...

Klurre gillar detta.
  15. pacman

Mottagna gillanden:
    105

MINA ENHETER

Nästan samma sak hände igen, klockan laddade ur på morgonen och hamnade i samma läge efter laddning och uppstart. Startade om den och då fungerade den igen. Den kanske hade fungerat om jag hade startat om den fler gånger förra gången problemet inträffade.

16. Klurre

Mottagna gillanden:
    859

MINA ENHETER

System uppdatering finns,vet ej vad den innehåller mer än Android säkerhet januari 2024.

17. TomasL

TomasL Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    151
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Platta:
    Huawei Mediapad M5 10.1
    Laddade ner den härom dagen men verkar bara vara säkerhetsuppdateringar.
    XM186 Security Patch

18. pacman

Mottagna gillanden:
    105

MINA ENHETER

Efter den andra hängningen så verkar klockan fungera bra i alla fall. Vi får se hur läge dock. Jag har nu också tagit uppdateringarna.

Jag använder dock klockan lite annorlunda nu, jag har inte på kontinuerlig pulsmätning på natten längre, det var det som hängde den andra gången. Manuell pulsmätning på dagen var triggern första gången. De vanliga pulsmätningarna som görs med glesare mellanrum verkar inte trigga felet.

Klurre och bernard gillar detta.
  19. pacman

Mottagna gillanden:
    105

MINA ENHETER

Den har fortfarande inte hängt sig igen, så mjukvaruuppdateringen jag fick verkar ha gjort susen.

20. Putte i Parken

Putte i Parken Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    177
    Operatör:
    Fello, Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Edge

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello, Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Edge
    Platta:
    Samsung Tab S10 Plus 5G
    Min gör fortfarande spontana omstarter och fortfarande går det inte att mäta tempen, det gick en gång när den var het ny, sen har det aldrig fungerat igen. Någon mer som har problem med tempmätningen?

Klurre gillar detta.