Fråga: Xiaomis produktutbud och Postnords kinapaket: att köpa från Kina utan moms?

Diskussion i 'Xiaomi - Allmänt' startad av Xboy, 4 jul 2020.

  1. Xboy

    Xboy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 aug 2009
    Inlägg:
    317
    Mottagna gillanden:
    213
    Telefon:
    Pixel 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Pixel Slate
    Platta 2:
    Nexus 7
    Övrigt:
    Pixel Buds Pro, LG Watch R, Philips 65PUS7601, Home Mini
    Titeln säger allt, som det brukar heta. Sedan Postnord börjat momsbelägga de så kallade "kinapaketen" har poängen med att handla direkt från sidor som Alibaba och Gearbest försvunnit. Vinsten av låga kinesiska priser äts direkt upp av den av Socialdemokraterna introducerade momsen (som ursprungligen var tänkt att endast vara tillfällig, men som snabbt blev permanent och med sina 25% bland världens högsta konsumtionsskatter).

    När momspåslaget på kinapaketen infördes spekulerades det dock företag i andra EU-stater skulle börja bygga upp särskilda lager som skulle möjliggöra för konsumenter att kringgå momspåslaget. Hur blev det egentligen med det? Finns det möjlighet handla exempelvis Xiaomis smarta sensorer, robotdammsugare och annat utan att tvingas betala Postnords importavgifter?
     
  2. Millwad

    Millwad Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    1 832
    Mottagna gillanden:
    1 916
    Telefon:
    Pixel 6A

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6A
    Fast i ärlighetens namn så var nog beslutet vettigt, vare sig det skulle ha tagits av ett höger eller vänsterparti. I mitt föregående jobb höll jag på med logistiken på bl.a Postnord och hade en tillräckligt insyn i kostnaderna för att förstå hur orimliga och arbetskrävande dessa paket faktiskt är.

    Sen kan det billigare priset i många fall bli dyrare för en, då de direktimporterade varorna inte täcks av någon garanti när produktionsfel uppstår.

    Mi-store finns ju i Sverige, de har en hel del av Xiaomis sortiment men de mest prisvärda alternativen släpps oftast endast i Kina och Indien, tyvärr.
     
    katho, frpl och eastbound gillar detta.
  3. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 146
    Mottagna gillanden:
    4 841
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    AliExpress har en del i Spanien har jag sett. Men Sverige är väl en liten marknad i sammanhanget så de bryr sig nog inte så mycket om om våra speciallösningar.
    Om hela EU skulle göra samma tror jag däremot ett riktigt Europa lager skulle komma.
     
  4. slaskish

    slaskish Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 maj 2014
    Inlägg:
    211
    Mottagna gillanden:
    143
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi POCO X3 NFC

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi POCO X3 NFC
    ROM:
    Android 10
    Info:
    MIUI Global 12.0.8
    Telefon 2:
    Huawei P20 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 3:
    UMIDIGI Plus E
    ROM:
    Standard
    Info:
    Feta spec för bra peng på sin tid!
    Platta:
    Lenovo TB2-X30F
    ROM:
    Lineage OS 14
    Info:
    Gammal HW. Funkar bra men segt
    Platta 2:
    Huawei T5 10,1", 4/64Gb
    ROM:
    Standard
    Info:
    Olycka även här, reservd. på g!
    Övrigt:
    scrcpy till en tele utan skärm
    Raspberrys, blandat i Hyper-V
    Kör mycket från Banggood, går via Nederländerna så blir inga extra avgifter där :)
    Försöker dock välja ett warehouse i EU om det finns, framförallt för att det helt enkelt går mycket snabbare.
    Tjeckerna brukar slakta på bra, försöker välja CZ där det går.

    @Millwad@Millwad Tråkigaste är ändå att utbudet är så mkt större i Kina... att de inte släpper det på våra servrar. Min WiFi amplifier jag köpte från Kina för ett par år sedan var ju omöjlig att lägga in utan en moddad Mi Home-app, nu går den hur bra som helst att lägga direkt mot svensk server.. Precis samma hårdvara, de bara "trycker på knappen" ett par år senare för oss andra... vet inte varför de gör så.
     
  5. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 429
    Mottagna gillanden:
    8 363
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Butiker som tradingshenzhen och edwaybuy skickar varorna via eu så man slipper moms. Dessa butiker säljer robotdammsugare m.m. utöver smartphones även om just det utbudet kanske inte är jättestort.
     
  6. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 146
    Mottagna gillanden:
    4 841
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Vi ligger rätt långt efter i Sverige tycker jag fortfarande många tillbehör typ trådlösa laddare har fortfarande micro usb, medan AliExpress har ett stort utbud av såna med USB-C.

    Så det är väl en anledning till varför de får sälja trots PostNord avgiften.
     
  7. Millwad

    Millwad Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    1 832
    Mottagna gillanden:
    1 916
    Telefon:
    Pixel 6A

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6A
    Ja, det är ju verkligen tråkigt då så mycket intressanta produkter aldrig når oss i Sverige. De mest prisvärda släpps ju antagligen i Kina och Indien av två anledningar. Xiaomi är ju kinesiskt och den inhemska marknaden är ju enorm med tanke på deras befolkningsmängd, samt Indien som likt Kina har en väldigt stor befolkning. I Indien är också behovet av prisvärda mobiler och teknikprylar stort, de tjänar ju inte lika bra på de kraftigt prispressade produkterna per enhet, men när de säljs i väldigt stort antal är blir ju den lilla vinsten per enhet självklart stor.

    De stora prisskillnaderna mellan mobiler som är jämförbara med varandra gör mig lite "off" när det kommer till Xiaomi. Är själv riktigt sugen på Redmi 10X 5G, den har dock endast släppts i Asien medan vi i Sverige har tillgång till Mi Note 10 Lite och Mi 10 Lite som är likvärdiga mobiler men som kostar 1800-2000 kr mer. Även fast jag tycker att Mi 10 Lite till exempel säljs för ett vettigt pris så känner jag mig inte lika pepp på att köpa den när jag vet att Redmi 10X har snarlik prestanda fast kostar så mycket mindre. Känns lite som att Xiaomi skjuter sig själva i foten.
     
  8. slaskish

    slaskish Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 maj 2014
    Inlägg:
    211
    Mottagna gillanden:
    143
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi POCO X3 NFC

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi POCO X3 NFC
    ROM:
    Android 10
    Info:
    MIUI Global 12.0.8
    Telefon 2:
    Huawei P20 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 3:
    UMIDIGI Plus E
    ROM:
    Standard
    Info:
    Feta spec för bra peng på sin tid!
    Platta:
    Lenovo TB2-X30F
    ROM:
    Lineage OS 14
    Info:
    Gammal HW. Funkar bra men segt
    Platta 2:
    Huawei T5 10,1", 4/64Gb
    ROM:
    Standard
    Info:
    Olycka även här, reservd. på g!
    Övrigt:
    scrcpy till en tele utan skärm
    Raspberrys, blandat i Hyper-V
    Ja, det också. Pratat en del WiFi6 med säljare på Alibaba, försökt förklara att vi är inte riktigt där ännu.. :)