XLINK BT HD (BT2RJ11)

Diskussion i 'Övriga tillbehör' startad av Buzz, 8 feb 2023.

  1. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 019

    MINA ENHETER

    Prylen är en adapter för att ansluta gammaldags trådad/koppar-telefon via blåtand till mobiltelefon. Antingen en enstaka telefon eller hela telefonslingan i bostaden. Ska fungera både med nyare (relativt då) tonvalstelefoner och äldre pulsvalstelefoner, jag har bara provat med tonval. Det går att både svara i och ringa ut med telefonen.

    Jag ringer inte mycket men det är bra ljud, den återansluter automatiskt när jag kommer hem och känns allmänt robust.

    En nackdel för vissa personer kanske är att ringsignalen blir amerikansk så det låter lite annorlunda. Kopplingston går att ändra enligt nedan men för ringsignal verkar svensk inte finnas.

    Inställningsverktyg finns på XLink BT & BTTN | Download XWizard
    Ansluter också via blåtand, inte USB som det står i beskrivningen. Verktyget känns kanske inte riktigt lika finpolerat men fungerar och man behöver det troligen inte mer när man bytt region.

    Finns en inställning för att byta så man får klassisk svensk kopplingston. Oklart om den även ger rätt inställning för pulsval (jag tror det skiljer mellan svensk och amerikansk). Det går också att justera ljudvolym i några steg. Det finns ytterligare en del inställningar men inte mycket mer man vill röra. Möjligen att ställa in snabbval 1# till att ringa ett speciellt nummer som t.ex. röstbrevlåda/telefonsvarare om sådan används.

    Nummerpresentatör, typ Telia Anita, har jag inte fått att fungera. Möjligen kan jag ha haft felaktig kabel.

    Sedan så blir den lite dyr kanske, när man räknar med moms/tull/frakt/postavgift/strömadapter. Man får räkna med att den skickas med amerikansk strömadapter så den behöver bytas. T.ex. Kjell & company Artikelnr: 44382 fungerar. Det är DC 12V DC-plugg (5,5x2,1 mm). Polaritet: plus i mitten.

    Hemsida: XLink BT HD | The new XLink BT HD

    Kanske bättre beskrivning på Amazon än egna hemsidan: Amazon.de : Xtreme Technologies New XLink BT HD (One Cell Wideband Audio)
     
    Last edited: 8 feb 2023