Recension: Xperia 10 IV recension

Diskussion i 'Sony & Sony Ericsson Allmänt' startad av erik89an, 6 aug 2022.

  1. erik89an

    erik89an Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    440

    MINA ENHETER

    Inledning:

    Tror det är många som frågar sig varför jag köpte en Xperia 10 IV när det finns andra telefoner i samma prisklass med betydligt bättre spec.
    Idag använder jag en Pixel 3a och anledningen till varför jag inte sitter på en nyare telefon är av olika anledningar:
    *Jag vill ha en telefon som är kompakt
    *Jag vill inte ha en frontkamera som sitter i skärmen i form av ett hål
    *Jag vill inte ha en Samsung (gillar inte deras anpassning av Android)
    *Jag vill inte ha en Kinatelefon

    I och med att min Pixel 3a fått sin sista säkerhetsuppdatering tvingas jag lite till att köpa en ny tele och med tanke på mina kriterier ovan så föll valet på en 10 IV.
    Jag är väl medveten om att man kan få bättre för det priset men i och med att jag använt Sony tidigare och uppskattar deras anpassning av Android så ska det bli spännande att testa.
    Jag har inte några egentliga förväntningar och min bedömning av telefonen kommer mestadels vara i jämförelse med min Pixel 3a som jag haft i snart 3 år. Har nu ägt telefonen i snart 2 veckor
    och här är mina tankar

    Design & ergonomi:

    Har tidigare aldrig ägt en telefon med formatet 21:9 och trodde det skulle bli ett problem. Jag vande mig efter 2 dagar och när jag nu tittar på andra telefoner känns de klumpiga
    och omoderna. Det smala formatet gör telefonen enkel att hantera med en hand. Gillar även att telefonen är kompakt. Telefonen är i plast på baksidan vilket gör den lättare och inte så hal.
    Överlag tycker jag telefonen känns premium och solid i handen. Gillar även den vita färgen jag valde.

    Skärm:

    Här jämför jag som sagt med Pixel 3a och när jag gör det tycker jag Sonyn har en väldigt bra och fin skärm. Den är ljusstark i mitt tycke och färgerna ser bra ut. Över förväntan helt enkelt.
    Visst, det är bara 60hz vilket är dåligt för priset men eftersom jag bara ägt 60hz skärmar tycker jag det funkar fint. En anledning till att jag valde denna telefon är som sagt avsaknaden
    av hål i skärmen. Tycker det är så j*vla fult och kommer aldrig äga en telefon som har det. Därför hoppas jag innerligt att framtida telefoner kommer ha kameran under skärmen när tekniken
    är mogen, vilket jag hoppas den kommer vara inom 2 år (planerar att ha telefonen 2 år). Visst, Sonyn har därmed lite större bezels men det tycker jag bara är bra, då finns det utrymme
    att hålla i telefonen.

    Prestanda:

    Detta var mitt största orosmoln. Processorn är förvisso nyare än den i Pixel 3a men Google är duktiga på att optimera sin mjukvara. Här kan jag säga att jag blev mest överraskad.
    Jag tycker den är riktigt rapp. Utklassar min gamla Pixel 3a när det kommer till flyt, kanske för att den hunnit bli 3 år.. Inga stutters eller fördröjningar utan allt flyter på riktigt bra.
    Visst, det kan ta tid att starta appar men det förväntade jag mig då processorn ändå anses vara ganska dålig. Men som sagt, jag är väldigt nöjd med prestandan.
    Gällande värmeutveckling har den varnat en gång när jag använde kameran. Detta då jag i 30-gradig värme stod i solen och tog bilder under ca 30 min. Min ficka var varm som en bastu och telefon var blottad för solen under den tid jag tog bilder. Annars aldrig känt att den blivit varm. Kanske liiiite ljummen under krävande användning.

    Fingeravtrycksläsare:

    Sitter i powerknappen och funkar helt ok. Den missar ibland men ingen fara. Föredrar läsare på baksidan. Kan inte jämföra med läsare i skärmen då jag aldrig ägt någon telefon med det.

    Batteri:

    Batteriet är riktigt bra. 5000 i en så liten telefon gör batteritiden till en riktig vinnare. Räcker mer än 2 dagar även om jag då båda dagarna tagit mycket foton etc. Full pott.
    Tycker dock laddningen är väldigt långsam.

    Kamera:

    Även detta var ett orosmoln men måste säga att kamerorna funkar helt ok. Jag gllar att Sony valde upplägget som alla flaggskepp har med en ultrawide, main och tele (2x i detta fall) och inte
    gjorde som många andra och slängde dit någon vädelös makro eller dylikt. Bilderna blir ok. Huvudkameran är såklart bäst och i dagsljus presterar den bra. Även tele presterar bra där jag tycker
    att bilderna blir bra upp till 3x zoom och funkar helt ok upp till 5x. Ultrawide kameran är den sämsta och bilderna blir lite utsmetade.

    DSC_0065.JPG DSC_0070~2.JPG DSC_0139.JPG DSC_0165.JPG

    Uppdateringspolicy:

    Telefonen levererades med Aprils säkerhetspatch. Har fått en uppdatering på 350mb sedan dess och den kör nu juni säkerhetspatch. Sony har utlovat 3 års säkerhetsuppdateringar vilket är OK för mig
    då jag planerar att ha telefonen i 2 år. Vet inte hur ofta de kommer rulla ut uppdateringar. Varannan månad? Var 3:e?


    Slutsats:

    Bättre än vad jag förväntade mig! En helt OK uppgradering från Pixel 3a och kan rekommendera telefonen för de som vill ha ett rent Android och helt OK kameror. Om man letar efter ett bra batteri
    kommer man inte bli besviken. Priset på 4999 är lite väl saftigt för hårdvaran med i och med att jag fick SONY WH-XB910N (värda strax under 2000 SEK) på köpet så är det ändå helt ok.
    Skulle jag rekommendera telefonen? Både ja och nej. Sitter man på en gammal telefon, som jag i detta fall gjorde, så absolut. Sitter du på ett flaggskepp så tror jag du blir besviken. Lika så
    om du sitter på t.ex. en Galaxy A52/53 och liknande. Själv är jag väldigt nöjd och jag antar att det är det viktigaste :)

    Har du frågor eller funderingar är det bara att fråga på!
     
    haren8, nDre, Mats_B och 7 andra gillar detta.
  2. Visper

    Visper Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2018
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    8
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Samsung S20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Samsung S20
    Telefon 2:
    SonyXperia 10 lV
    Telefon 3:
    Huawei P20 PRO
    Jag håller med dig i det mesta. Nöjd med formatet och batteritiden. Kameran är ok men inte imponerande i dåligt ljus.
    Mitt problem är att jag inte får hörlurarna trots att jag förbokat inom tiden. Delvis beror det på att Webhallen skrev ut kvittot med leveransdatum som ju var efter förbokningstiden. Fick ett nytt kvittot som inte accepteras.
    Striden går vidare!
    Någon mer som råkat ut för problem?
     
  3. erik89an

    erik89an Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    440

    MINA ENHETER

    Hade samma problem med Inet. Det jag gjorde var att jag tog en skärmdump på min orderbekräftelse. Där fanns datumet när jag la ordern. Gjorde alltså om allt från början Fick lurarna 2 dagar senare.
     
    Visper och bernard gillar detta.
  4. Visper

    Visper Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2018
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    8
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Samsung S20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Samsung S20
    Telefon 2:
    SonyXperia 10 lV
    Telefon 3:
    Huawei P20 PRO
    Tack för tipset.
    Jag försökte göra som du gjort men den första kampanjen finns inte längre så det hjälper nog inte att jag skickar in uppgifterna nu. Däremot fanns den när jag skickade in det felaktiga kvittot första gången.
    Så går det när man är sen.
    Jag får väl mest vara besviken på mig själv.
     
    Last edited: 11 aug 2022
  5. erik89an

    erik89an Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    440

    MINA ENHETER

    Hmm. Den gamla kampanjen kan man väl nyttja till den 14e aug om jag inte minns fel.

    Testa skicka in. Skadar inte att testa! :)
     
  6. Visper

    Visper Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2018
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    8
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Samsung S20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Samsung S20
    Telefon 2:
    SonyXperia 10 lV
    Telefon 3:
    Huawei P20 PRO
    Jag skickade in förhandsbokingen och ringde!
    Problem solved!
     
  7. erik89an

    erik89an Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    440

    MINA ENHETER

    Bra att det löste sig!
     
    Visper gillar detta.
  8. Svampen

    Svampen Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2009
    Inlägg:
    623
    Mottagna gillanden:
    219

    MINA ENHETER

    Beställde precis liten till Frugan från Proshop. De säljer den för 3495kr och skickar med Sonys hörlurar direkt i samma leverans.
    helt ok pris nu tycker jag.
     
    Lex och Visper gillar detta.
  9. windblown

    windblown Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2018
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    25
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    LG G7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    LG G7
    Samma här, fick precis hem telefonen till frugan idag men funderar på vad man ska köpa för skal då det inte ingick.
     
  10. mullsjomannen

    mullsjomannen Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2017
    Inlägg:
    1 768
    Mottagna gillanden:
    1 620
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 12s ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 12s ultra
    Telefon 2:
    Pixel 6 pro
    Nu när ni haft den ett tag vad tycker ni nu om den? Har den förbättrats med uppdateringar?
     
    Last edited: 12 dec 2022
    bernard gillar detta.
  11. windblown

    windblown Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2018
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    25
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    LG G7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    LG G7
    Fin byggkvalitet och bra batteritid men frugan upplever kameran och telefonen överlag som ganska trög/långsam, ska testa en pixel 6a istället som inte känns lika gedigen i bygget men är betydligt rappare.
     
    mullsjomannen gillar detta.
  12. erik89an

    erik89an Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    440

    MINA ENHETER

    Jag är fortfarande nöjd. Använt den sedan juli. Mycket bra batteritid. Räcker 2 dagar. Tidigare telefoner jag haft har räckt 1 dag så med mitt användande har batteritiden i stort sett fördubblats jämfört med andra telefoner.

    Överlag har den varken blivit bättre/sämre med alla uppdateringar. Säkerhetsuppdateringar skickat ut ca varannan månad. Vet ej när Android 13 rullas ut men har inte bråttom med det.

    Kameran är ojämn. Ibland får man bilder i klass med flaggskepp och ibland blir bilderna för varma/kalla så väldigt ojämn på det.

    Överlag nöjd och har inget sug efter ny telefon. Får se om Xperia 5 V lockar när den släpps.
     
  13. mullsjomannen

    mullsjomannen Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2017
    Inlägg:
    1 768
    Mottagna gillanden:
    1 620
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 12s ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 12s ultra
    Telefon 2:
    Pixel 6 pro
    Jag slog till på mellandagsrean och betalade 2990kr. Behövde en ny arbetsmobil som skulle ha bra batteritid och vara smidig och det uppfylldes med råge.
    Jag brukar köra med flaggskeppsmobiler normalt sett. Tyckte den kändes helt ok i rapphet men mycket trevligare när jag stängde av animationerna helt. Känns mycket snabbare nu.

    Kameran tycker jag är helt ok, ger riktigt bra bilder dagtid dock ej flaggskeppsnivå naturligtvis men verkligen helt ok. I dålig belysning är den lite sämre som de flesta i midrangesegmentet. Skärmen tycker jag presterar riktigt bra och gud va smidigt luren ligger i handen. Sammanfattningsvis så är jag riktigt nöjd med mitt köp och rekommenderar folk att köra utan animationerna då känns den så mycket rappare.
     
    spigen, windblown och nDre gillar detta.
  14. windblown

    windblown Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2018
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    25
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    LG G7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    LG G7
    Bra tips faktiskt med animationerna! Hjälpte avsevärt. Det enda jag stör mig på nu är bara att det inte tycks gå att stänga av burst photo i kameraappen. Dels innebär det en fördröjning innan bilden tas, samt att det lätt blir en fotoserie av misstag. (Edit: Men detta är ett separat bekymmer.)
     
    Last edited: 1 jan 2023
  15. mullsjomannen

    mullsjomannen Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2017
    Inlägg:
    1 768
    Mottagna gillanden:
    1 620
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 12s ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 12s ultra
    Telefon 2:
    Pixel 6 pro

    Du kan också välja 0.5 så får du den snabbare än det vanliga men kanske slipper problemet
     
    bernard gillar detta.
  16. haren8

    haren8 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jan 2012
    Inlägg:
    242
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Jag måste säga att jag också är riktigt nöjd. Smidigt format (kunde ha varit lite mindre)

    Två frågor: Någon som vet hur man stänger av animationerna? Hörde att rappheten blir mycket bättre då!

    Behöver få tag i ett smidigt skal och skärmskydd - någon som har tips?
     
  17. mullsjomannen

    mullsjomannen Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2017
    Inlägg:
    1 768
    Mottagna gillanden:
    1 620
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 12s ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 12s ultra
    Telefon 2:
    Pixel 6 pro
     
  18. windblown

    windblown Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2018
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    25
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    LG G7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    LG G7
    Jag hittade det under tillgänglighet, sökte bara på "animation" under inställningar.
    Frugan använder ett spigen hybrid clear som lägger till lite bulk men verkar robust och gör i mitt tycke telefonen lite stadigare att hålla i.
     
  19. erik89an

    erik89an Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    440

    MINA ENHETER

    Fick Android 13 idag!
     
    mullsjomannen gillar detta.