Xperia S vs Xperia P - vilken är mest köpvärd?

Diskussion i 'Sony & Sony Ericsson Allmänt' startad av Destroyedbeauty, 14 jun 2012.

  1. Destroyedbeauty

    Destroyedbeauty Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 mar 2012
    Inlägg:
    238
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Min fråga lyder - vilken av dessa två skulle vara mest köpvärd om det skulle finnas behov av en ny mobil pga valfritt skäl, t.ex behov av ny mobil osv osv? Vilken är framtidssäkrad? Vilken har bästa kameran, vilken har bästa skärmen och bästa batteriet? Osv.

    Notera detta är en fråga som kan avgöra mitt beslut längre fram i och med om det blir att min Arc S skulle ge upp eller sluta funka överhuvudtaget så endast seriösa svar, tack!

    Skickat från min LT18i via Tapatalk 2
     
  2. thorstenn

    thorstenn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2010
    Inlägg:
    641
    Mottagna gillanden:
    77

    MINA ENHETER

    Xperia S är lätt mer prisvärd. Kostar löjligt lite nu. Xperia P borde komma ner mot 3k för att den ska bli prisvärd.

    Bästa kameran. Många säger att Xperia P har bättre kamera pga att novathor plattformen hanterar bildprocessen bättre. De bilder jag sett länkande på esato och xda verkar bekräfta detta. Xperia S har dock en väldigt bra kamera också.

    Bästa skärmen beror på vad man prioriterar. Xperia S har en grym skärm med en ppi i absolut världsklass. Xperia P använder en ny typ av bildskärm som heter white magic och som ger riktigt bra kontrast och läsbarhet i solljus. Jag personligen prioriterar hög upplösning så jag föredrar xperia S

    Bästa batteriet; Xperia S har större batteri men har i gengäld en större mer högupplöst skärm samt högre klockad processor. Xperia P har dock ett relativt litet batteri. Skärmen sägs dock vara energieffektiv tillsammans med novathor-plattformen.

    Betänk att Xperia S är en high-/mid-end telefon och Xperia P är en renodlad mid-end telefon. Redan där borde du har svaret om vilket som är mest framtidssäker. Xperia P har dock en grym byggkvalitet som är trevligt.

    Om jag var du skulle jag dock vänta på uppgraderingen till arc, Xperia GX som ska annonseras den 20e Juni och beräknas komma ut runt augusti. Där har du en riktigt nice telefon som kan tävla med One x och SGS3

    Här kan du läsa mer om den! https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=71784
     
    Last edited: 14 jun 2012
    Destroyedbeauty gillar detta.
  3. Destroyedbeauty

    Destroyedbeauty Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 mar 2012
    Inlägg:
    238
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Tack för ett riktigt informativt inlägg! :) dock så undrar jag om det är Qualcomm som bidrar med kameramoduldelen på Xperia GX:en eller är det någon annan tillverkare?



    Skickat från min LT18i via Tapatalk 2
     
  4. thorstenn

    thorstenn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2010
    Inlägg:
    641
    Mottagna gillanden:
    77

    MINA ENHETER

    Hehe, ingen fara. Kameramodulen är alltid från Sony. Xperia GX har en helt ny variant från Sony på 13 megapixel
     
  5. Destroyedbeauty

    Destroyedbeauty Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 mar 2012
    Inlägg:
    238
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Varför skyller många då på att Qualcomm är orsaken bakom den tveksamma bildkvalitén bakom t.ex kameran på Arc S, om det är Sony som tillverkat kameramodulen? :o

    Btw, 13 megapixel.. Är det 4:3 eller 16:9 bildformat?

    Skickat från min LT18i via Tapatalk 2
     
  6. thorstenn

    thorstenn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2010
    Inlägg:
    641
    Mottagna gillanden:
    77

    MINA ENHETER

    16:9 tror jag! För att det verkar vara det enda som kan förklara varför t.ex. iphone 4s, Samsung galaxy s3 och Xperia P har mindre brus och bättre kvalitet med samma kameramodul än vad Arc och Xperia S har. Det enda som skiljer är ju soc:en!

    Kom ihåg att detta bara är spekulationer på forum och ingen ren fakta