Xperia Transfer?

Diskussion i 'Sony & Sony Ericsson Allmänt' startad av Pneumatik, 25 dec 2013.

  1. Pneumatik

    Pneumatik Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 dec 2010
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    0
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 10 ii

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 10 ii
    Telefon 2:
    Galaxy xcover 3
    Övrigt:
    Chromecast, Chromecast Audio, Google Home Mini
    Hej!

    Köpte en ny telefon idag på rean, Xperia L. Har en Tipo innan.Laddade idag ner PC Companion och hittade Xperia Transfer vet inte riktigt hur det fungerar? Finns det något annat sätt att kopiera info från gammal till ny telefon?
     
  2. daltemyr

    daltemyr Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    1 296
    Mottagna gillanden:
    346
    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE 64GB
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Jag hittade också funktionen Xperia Transfer i PC Companion, och vid första påseendet verkade det ju vara en fantastiskt bra funktion. Kontakter och kalender synkar jag iofs med Google och bilder och musik kopierade jag genom att plocka ur minneskorten ur respektive telefon och kopiera med datorn, men samtalsloggen och sms-historiken kunde ju varit kul att få över. Tyvärr så kraschar PC Companion för mig varje gång jag försöker, och det verkar som att jag inte är ensam om att råka ut för detta, om man googlar lite. Min fru och min dotter har också nyligen fått nya Xperior, men dom har gått från iPhone. Är det lika rappligt om man försöker hämta data från iPhone? Jag misstänker detta eftersom krashen infaller medan programmet försöker läsa in dumpen från den gamla telefonen och skicka ut datat till den nya.
    EDIT
    Jag kan uppdatera detta inlägget lite. Jag tänkte jag skulle prova en gång till på en annan dator, men även på den så frös PC-Companion-fönstret, men jag lät programmet vara och telefonen sitta kvar ikopplad eftersom jag blev distraherad av något annat, och när jag kom tillbaka så hade programmet lyckats köra klart och allt data hade blivit överfört. Det är alltså bara en fråga om dålig design av programmet även om det funkar.
    Kortfattat så går det till så här när man ska flytta data:
    - Starta PC Companion och starta Xperia Transfer. Välj telefontyp att kopiera ifrån i menyn.
    - För Androidmodeller ska man gå till Google Play och tanka hem och installera appen Xperia Transfer i den gamla mobilen, och sedan köra den.
    - När man kört appen så ansluter man den gamla telefonen till datorn med USB-kabeln.
    - Efter en stund kommer en lista upp där man får välja vad man vill överföra. Har man all musik, alla filmer och alla bilder på ett minneskort så kan man välja bort dessa och helt enkelt bara flytta över minneskortet sen, det går betydligt fortare, annars ska man se till att man markerar allt. Särskilt appdata är viktigt.
    - När programmet säger till så kopplar man loss gamla telefonen och ansluter den nya
    - Vänta. Länge. Och även om programmet ser ut att ha hakat upp sig.
     
    Last edited: 9 jan 2014