Fråga: Xperia V jämförd mot HTC one X?

Diskussion i 'Xperia V' startad av Erknlssn, 18 apr 2013.

  1. Erknlssn

    Erknlssn Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2011
    Inlägg:
    289
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Hej!
    Jag går och är lite sugen på att byta från min HTC One X till en xperia v men är lite tveksam ändå.

    Det som lockar är:
    Möjligheten att skaffa megabatteri (bra när man är ute och reser)
    Det lite mindre formatet (4,7" skärm är lite överflödigt oftast)
    Vattentät (nojar mig lite när man kör hoj i riktigt surväder)


    Det som gör att jag inte kastar mig i bilen för att åka och köpa en är att jag har några funderingar. (Jag numrerar dessa för att det ska bli smidigare att svara, men förvänta er ingen logisk följd :) )

    1. Hur är batteritiden (utan 4g) med standardbatteriet

    2. Känns telefonen rapp eller slö?

    3. Duger den mindre skärmen för Netflix-tittande?

    4. Hur bra fungerar skärmen utomhus i stark sol?

    5. Jag har hört talas om att skärmen kan spricka spontant. Är det någon speciell batch som är drabbad? Vanligt/ovanligt?
    Bör man undvika att köpa begagnat av detta skäl (brukar ju kunna vara krångligare med garanti om man köpt begagnat) eller täcker inte garantin detta (aningen svårbevisat)?

    6. Jag gillar delar av sense. T.ex. dialern där man har tillgång till knappsats, samtalshistorik och kontakter på samma ställe.
    Inställningar där htc lagt in extra info om användning (inte bara datamängd utan även sms- och samtalsmängd)
    Har sony matchande saker i sitt gränssnitt?

    7. Hur pass stark är högtalaren? Jag undrar då jag ibland nyttjar den i miljöer där det väsnas lite.

    8. Hur är kameran jämfört one x?

    Det kommer säkert fler frågor senare.

    Svar i allmänhet är trevligt, men kan du jämföra mot en one x är det ännu bättre :-)

    Tack på förhand

    // Erik

    [Tapatalk]
     
    Last edited: 18 apr 2013
  2. pj87

    pj87 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2011
    Inlägg:
    443
    Mottagna gillanden:
    32

    MINA ENHETER

    1. Mitt är riktigt bra

    2. Rapp för mej iaf

    3. Jag tittade på en mindre skärm förut, beror ju på hur nära ögonen du håller den.

    4. Jobbade som takskottare hela vintern och hade då inget problem varken i kyla eller blöta.

    5. -

    6. -

    7. När du prata? isf är den riktigt bra. Musiken är den sämre på.

    8. -
     
  3. Erknlssn

    Erknlssn Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2011
    Inlägg:
    289
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Låter ju inte för illa :-)

    Angående 4. så tänkte jag på hur den presterar i solljus. Inte lätt att formulera sig tydligt när man ska försöka jobba samtidigt :-P

    [Tapatalk]
     
  4. Katze

    Katze Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 nov 2010
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Är ju lite fel årstid för att kunna prata om starkt solljus, men jag tycker den presterar mycket, mycket bra.

    Ang punkt 6 har jag haft många HTC och SE telefoner. Ibland samtidigt, jag tycker hela Sony's GUI är överlägset HTC's. Klart bättre menyer och dialer IMO, men det är ju en smaksak.

    På punkt 7 måste jag säga att samtalshögtalaren är bland de bättre jag varit med om. Både den "vid örat" och själva högtalarfunktionen är mycket bra med klart ljud vid samtal.


    Telefonen är också mycket rapp och kvick i de flesta sysslorna. Jag har bara ahft min nya(fick utbytt telefon) i ca 1 vecka och 3 dagar, och jag är nöjd med batteritiden, trots att jag vet att den normalt blir bättre efter ca en till två månader.
    Jag använder Wifi hemma och datatrafik konstant ute. Är mycket nöjd med det. Om nu bara senaste uppdateringen faktiskt fixat SoD(för tidigt att säga), så är den kanoners.