Xperia X10, Nexus One eller HTC Desire?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Rivie, 19 feb 2010.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Rivie

    Rivie Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 feb 2010
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ok, står nu i valet mellan Experia X10, Nexus One eller HTC:s nya Desire.
    Ska åka till Hong Kong i mitten av april och tänkte passa på att köpa mig en ny lur då.
    Skulle vara intressant med lite synpunkter på vad ni andra tycker om dessa lurar.

    Här är mina bedömningar:

    Xperia X10
    + Snygg design
    - LCD skärm

    Nexus One
    + Amoledskärm
    + Trackball
    - Ingen FM-radio

    HTC Desire

    Ja, vad skiljer egentligen på Desire och Nexus One förutom snyggare design?
    Även om Desire har sin sense teknik kommer den förr eller senare att komma till de andra lurarna med.
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 760
    Mottagna gillanden:
    44 763
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Köper du telefonen i Hong Kong kommer du förmodligen(?) att i fallet Xperia X10 och HTC Desire få en telefon som är avsedd för denna region utan exempelvis svenska menyer. Risken finns också att du inte kommer att kunna lägga in uppdateringar och mjukvara avsedd för Norden - såvida du inte går i tankar på att roota/flasha telefonen med en "custom ROM", då spelar det ur denna aspekt inte så stor roll vilken lur du väljer.

    Det ryktas att Desire skall ha stöd för OTA-uppdateringar, hur det blir med Xperia X10 vet vi inte till 100% ännu - men det lutar åt att man får lägga in uppdateringar manuellt genom någon mjukvara framför att bara tanka ned dem i ett klick som på Nexus One.

    I fallet Nexus One kör Google med samma mjukvara världen över, något som innebär frekventa uppdateringar och med all säkerhet svenskt språkstöd framöver (svenska menyer, svensk ordlista/t9 etc. utan tredjepartsmjukvara). Denna lur kan du med andra ord köpa varstans i världen utan att behöva oroa dig för strul med några uppdateringar.

    HTC:s Sense-gränssnitt är helt eget för telefoner som säljs under HTC:s varumärke, så detta kommer inte att leta sig in till Googles Nexus One eller Sony Ericssons telefoner. Samtliga tre lurar som du nämner har olika gränssnitt, Android standard, HTC Sense eller SE Timescape och vilket som passar en bäst tar man nog bäst ställning till själv.

    Sett till hårdvaran är fördelarna med Desire och Nexus dels att de har AMOLED-skärmar och dels att de har den dubbla mängden RAM. Sedan har Desire utöver Nexus One en optisk joystick framför en trackball, fysiska knappar kontra touchknappar och en inbyggd FM-radio. Xperia X10 har fördelen att ha en större skärm (4") och vad vi förmodar kommer vara en bättre kamera.

    ps. Välkommen till forumet!
     
  3. Fredde S

    Fredde S Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 feb 2010
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag hade samma dilemma förut men jag kommer att köpa min förbeställda X-10. Mediascape och Timescape strulet verkar vara lösta nu. Fungerar de som det är tänkt från SE kommer iallafall jag ha nytta av dessa Appar. Dessutom ska ljudet vara bättre och kameran blir med all säkerhet bättre på X10:an. Men N1:an kommer med all säkerhet uppdateras oftare eftersom de andra tillverkarna måste anpassa sina "företags gränssnitt" mot Android. Men vad då nu har du en anledning för att klämma på alla tre mobilerna när du är i HK!
     
  4. robbowich

    robbowich Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2010
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Skillnader X10/Desire/Nexus

    X10 (vs Desire/Nexus One)
    + Större skärmyta och några pixlar bredare skärm
    + Bättre kamera, med skakstabilisering, ansiktsigenkänning
    + Framkamera för videokonferens
    + Timescape
    - Inget SenseUI som hos Desire
    - Ingen FM-radio
    - Något bredare, tjockare, och kantigare
    - Knapparna väldigt nära nederkanten betyder svåra att trycka på med tummen när du håller telefonen i handen.
    - TFT (vs Amoled)
    - Ingen kompass

    Desire (vs Nexus)
    + Radio (även om det ryktas att möjligheten finns i Nexus med)
    + 576 MB RAm (vs 512)

    +/- Fysiska knappar (vs Touch) Fysiska känns nog bättre, men pajjar också med tiden.
    +/- optisk styrkula vs "lysande knopp"
    +/- Sense UI (många gillar det, men vissa hävdar att det försenar OS-uppdateringar)

    - Ingen noise cancellation-mikrofon
    - Inga dockningskontakter i botten (utöver usb) och docka vad det verkar

    /R
     
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 760
    Mottagna gillanden:
    44 763
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
  6. Stennan

    Stennan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 dec 2009
    Inlägg:
    459
    Mottagna gillanden:
    39

    MINA ENHETER

  7. Phrost

    Phrost Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2009
    Inlägg:
    549
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    jag hade samma dilemma (desire vs N1) men kom fram till att jag ska införskaffa en N1'a

    Det som vann till slut var att det är google som skjuter ut uppdateringarna och inte tillverkaren.

    Det valet kan dom tacka samsung för ;)
     
  8. Rivie

    Rivie Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 feb 2010
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack för synpunkterna.

    Som det ser ut nu så lutar det åt Nexusen mycket på grund av mindre eventuella problem med uppdateringar av mjukvaran. Troligtsvis kommer den också att supportas längre än de övriga då den har fler användare. Tillbehörsmarknaden kommer säkert också att vara större till Nexusen än till de andra. Om man söker på Ebay så finns det redan nu en hel del tillbehör såsom dockningsstationer etc.

    X10:an faller nog bort vilket är lite synd för jag gillar verkligen designen på den men tyvärr saknar den en del saker som jag värdesätter som amoledskärm kompass o styrkula.

    Nu gäller det bara att försöka hålla sig från att beställa en N1:a tills jag kommer till HK och får fingra på de andra lurarna. ;)
     
  9. robbowich

    robbowich Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2010
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack Stennan för dockningsinfon. Om det också är så som bernard skriver om OTA så är det ju positivt. Hoppas bara att inte SenseUI gör att de drar sig för uppdateringar. Desire klättrar på listan :-)
     
  10. robbowich

    robbowich Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2010
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Dockningskontakter

    På videon som Stennan tipsade om syns kontakterna väl (kolla denna skärmdump ur filmen) Capture.JPG , men jag hittar inga andra bilder som stödjer detta. Kolla denna bland annat där de syns väl på Nexus, men inte på Desire... 28972674.jpg
     
  11. JohanS

    JohanS Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 feb 2010
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Multi touch

    Hej

    Jag såg en video där multi touch jämfördes på en Droid och Nexus One (hittar inte videon nu), där var det OTROLIGT uppenbart att Droid var mycket mycket "mjukare och smidigare" i uppdateringen. Nexus One såg faktiskt amatörmässig ut.

    Innan jag såg detta var jag helt inställd på att köpa en Desire (eftersom jag vill köpa min telefon i en butik blir det så och ingen och inte en N1a som måste köpas på nätet)...

    Men efter att ha sett den filmen blev jag orolig... Är det nån som vet om Desiren är lika slö som N1an (svårt att svara på eftersom jag inte visar filmen, men kanske nån som vet vilken film jag menar på kan hjälpa mig med en länk? jag har verkligen letat men hittar inte nu... Det är en film som visar två olika applicationer som finns på Android Market som visar på multi touch, den första placerar ut två färgpluppar som följer fingrarna och den andra två linger och en cirkel som definieras av vart man håller fingrarna...)

    OM Desiren är lika slö i sin multi touch så kanske det kan vara ide att köpa X10 (trots att den saknar kompass!!!), men är det nån som har koll på hur X10 och multi touch fungerar?

    Undrar om nån orkar läsa ända hit... tack för alla svar i alla fall...

    johan (i en hast så ursäkta alla stavfel etc.=
     
  12. bigpizza

    bigpizza Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 feb 2010
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej Hej, bli beredda för en stor smutskastning av Sony Ericsson!

    Först och främst så var det p1i som var den sista telefonen som innehöll Sony Ericssons Elegans...

    Sen skulle de in i windows mobile. De lyckades bra med hjälp av HTC. Men även då kunde konkurrenten htc touch hd lätt slå isönder dera X1:a.

    x10 och x2 blir introducerade 2009 september.

    November 2009, x2 blir försenad. Den FÖRSTA telefonen som inte lyckades lösa av sin föregångare inom en 12 månaders period. Konkurrenten HTC HD2 har redan släppts.

    Januari 2010, x2 släpps 3 månader sen. Det blev en skandal telefon med den gamla processorn och den resistiva skärmen.

    April 2010, X10 släpps. Detta är sony ericssons första android telefon (HTC hade till denna punkten gjort g1, magic, hero, tatoo, Nexus One, Legend, Desire (7 telefoner))

    Inte nog med detta så var x10 dyrare än HTCs flaggskepp desire med 500-1000kr. Medans den hade sämre hårdvara (...) 256mb RAM vs 576mb RAM. Och Desire hade AMOLED skärm också. Vilket som fick x10 att se onödigt fet ut.

    Men det mest störande är sony ericssons extremt dåliga sätt att marknadsföra produkter... i detta fallet så tog det 7 månader för x10 att hamna på marknaden från uppvisningen. Det är väldigt störande med tanke på att android OS redan är klart... De jobbade mera än 7 månader på media/time scape.... nästan ett helt år... (What the f@ck?)

    Ni bestämmer själva om ni vill ha en dyrare fyrkantig fet låda eller en avrundad tunn HTC.
     
  13. goa200

    goa200 Kid Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 jun 2009
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    162

    MINA ENHETER

    nexus one all the way. Och jag äger inte ens en nexus one.
    och jag väljer enbart nexus one pga av att den har Cyanogen bakom sig plus paul från modaco plus alla bra developers.
     
  14. freddan83

    freddan83 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2010
    Inlägg:
    147
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    JohanS: såg nån hands-on video på desiren, inga problem med multitouch.. nexusen har väl inte ens stöd för det officiellt än?
     
  15. Aniquibobo

    Aniquibobo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2010
    Inlägg:
    947
    Mottagna gillanden:
    91
    Telefon:
    iPhone 14 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 14 Pro
    Mera info:

    Kod:
    http://www.gsmarena.com/compare.php3?idPhone1=2964&idPhone2=3077
    
    Ani
     
  16. OliverG

    OliverG Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    7 okt 2009
    Inlägg:
    2 900
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

  17. ENDOSKELLETONT800

    ENDOSKELLETONT800 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 nov 2009
    Inlägg:
    730
    Mottagna gillanden:
    85

    MINA ENHETER

    Enligt uppgift så ska den Europeiska versionen av Desire inte ha några kontakter alls på telefonens undersida (förutom microUSB). Telefonen på Bilden/filmen du länkade till är med stor sannolikhet en förproduktionsmodell som visas på mässor och som skickas ut som förhandsvisningsenheter till olika tidningar m.m.

    Men vi kan ju alltid hoppas på att jag har fel ;)

    Den som lever får se ....
     
  18. Asteroid

    Asteroid Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 apr 2010
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Därför har Desire mera minne än Nexus One

    ...för att desiren kommer med sense ui, vilket är mer minneskrävande. Installerar man sense ui på en nexus one får man det visserligen att fungera, men htc anser att det fungerar bättre med mer minne till att få den funktionen att fungera 100% bra.

    Touchknapparna på Nexus One är något felkalibrerade, det gör att man hela tiden måste trycka på dem en bit ovanför.. inte direkt på, som man normalt vis annars gör.
    Om knapparna på Desiren är felplacerade går att diskutera, eftersom bakåtknappen sitter så att det blir jobbigt att nå den med högertummen när man surfar med telefonen i vertikalt läge. OBS! Om man däremot surfar med telefonen i horisontellt läge sitter knappen precis där den ska :) Jag tror absolut inte att knapparna är något som går sönder :S Min 3210 fungerar ju fortfarande med gamla knappar...

    Uppdateringarna kommer först att komma till N1an, men vad gör det? Man kanske får vänta 2 veckor extra för att få de till Desiren.

    En annan nackdel med styrkulan är att det kan fastna skit och fett under och på kulan, vilket talar för sig.. Den extramikrofonen har också visat sig krångla i vissa situationer, då har det hänt att inget ljud kommer fram alls.

    Tänk också på att HTC har tillverkat Nexus One även om det är Google som säljer den. HTC står alltså för hårdvarutekniken. HTC har också haft tid att se vad de vill förbättra av sina erfarenheter från Nexus One. Alla förbättringar som de önskade fanns på Nexus One finns nu på Desiren!

    HTC har haft tid att tänka igenom såväl design som funktion vad gäller Desire ;)
     
    Last edited: 8 apr 2010
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.