Diskussion: Xperia Z- Frågor och Svar

Diskussion i 'Xperia Z - Allmänt' startad av Isengard, 17 feb 2013.

1. mudnor

mudnor Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Batteriproblem går att lösa. Har tillgång till elektricitet större delarna av min vardag. Wifi är dock ett problem, eftersom dataförbrukningen går åt på en vecka utan fix. Har en känsla av att service inte heller skulle göra nytta.

2. thexps

thexps Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    276

MINA ENHETER

Har ett konstigt problem med synkroniseringen av olika konto.
    Jag kan bara synkronisera manuellt. Går jag in på t.ex Google kontot så står de synkronisering avstängd, när jag trycker på synkronisera antingen direkt på själva ex. (kontakter) eller om jag trycker i inställningar så synkroniserar den men stänger sig när den är klar.
    Så här är de med alla konto.
    Stamina mode är avstängt samt batteriet är fulladdad så det beror de inte på.

Någon som har en anning?

3. easycure1974

easycure1974 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 368
    Telefon:
    iPhone 13 PRO

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 13 PRO
    Kör inställningar - installationsguiden igen och se till att det står synka automatiskt där

Skickat från min C6603 via Tapatalk 2

4. thexps

Mottagna gillanden:
    276

MINA ENHETER

Dagens hjälte, tack för hjälpen! :-)

5. thexps

Mottagna gillanden:
    276

MINA ENHETER

Kan någon tipsa om ett bra program att spela in samtal med?

hell-man gillar detta.
  6. paulreedsmith

paulreedsmith Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    479

MINA ENHETER

Någon som läst GSMarenas jämförelse av XZ och S4?

http://www.gsmarena.com/samsung_galaxy_s4_vs_sony_xperia_z-review-915.php

Man blir ju så ledsen när de skriver elaka saker som;

SCREEN: "and the Xperia Z screen still falls short of the Galaxy S4 display in just about every aspect of its performance."

"The difference in viewing angles is particularly striking as the mediocre viewing angles of the Sony flagship look shocking next to the paper-like screen of the Galaxy S4"

"Not only does it easily bests the Xperia Z in terms of sunlight legibility and contrast, but it can also gives you the option to get rid of the over-saturation with the Adobe RGB mode."

BENCHMARKS: "The Xperia Z was quick to waste its great advantage in the Web browsing test though with a score of 6 and a half hours. A mediocre score, considering the phone's LCD display, which in theory should work much better with the mostly white web pages. In comparison, the Galaxy S4 achieved the very good rating of 8 hours and 42 minutes."

"In the videotest, the Xperia Z paled in comparison, only just making halfway, at 5 hours 39 minutes before reaching the 10% stop."

SOFTWARE: "The Samsung smartphone comes with a newer version of Android that, while skinned, is quite close to stock Android in terms of general navigation. It has more flexibility too with many exclusive features."

HARDWARE: "Samsung used a newer Snapdragon 600 chipset and clocked it higher than Sony's S4 Pro, so it's no surprise that its flagship walked to the victory here. The Exynos 5 Octa version of the Galaxy S4 should be even faster with its Cortex-A15 CPU, but even the Qualcomm powered one is the fastest we have seen so far."

Sunsider: S4:810 SXZ:1336 ;(

AUDIO: "The Samsung Galaxy S4 scored a Good mark, outperforming the Xperia Z notably on every test we did."

"the Sony flagship is no match for the Galaxy S4 - it had a cleaner output than the Sony smartphone."

CAMERA: "Winner: Samsung Galaxy S4. The Samsung flagship has a clear advantage in terms of image quality over its competitor(SXZ)."

VIDEO: "Winner: Samsung Galaxy S4. Despite doing worse than the Galaxy S III, the Galaxy S4 was still able to outresolve the Xperia Z and produce generally more pleasing videos."

FINAL WORDS: "The Samsung Galaxy S4 is equipped with the latest version of the Android OS and will come powered by the two most potent chipsets in the smartphone market. It also comes with that impressive 5-inch 1080p SuperAMOLED display THAT NEARLY HUMILIATED Sony's mildly disappointing screen. :("

"The Samsung Galaxy S4 EASILY comes across as the superior smartphone,"

7. hell-man

hell-man Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    43

MINA ENHETER

+1!!

Blir galen på denna djungel! Det är ju stört omöjligt att överblicka oceanen av inspelningsappar. Till min gamla Arc testade jag ett otal appar, men kom aldrig fram till något vettigt.

Till Z'an har jag hittills bara testat en app, All Call Recorder - https://play.google.com/store/apps/details?id=androidlab.allcall&feature=search_result - men den går fetbort. Jag valde att testa den för att jag någon gång hört positivt om den, och för att omdömena såg bra ut, men den faller på två punkter;
    1. Att den bara spelar in samtal ibland. Helt ohållbart. Om man har den här sortens behov så måste man förstås i princip veta att det funkar.
    2. Att den, även om jag inte hundra-hundra kan bevisa det, ger en massa spam. Dels i form av genvägar på startskärmen till mysko spelgrejer, dels i form av "länktips" av liknande slag i rullgardinen. De dök upp EXAKT när jag installerade appan, och försvann EXAKT när jag avinstallerade den.

Men jag skulle älska den som kunde tipsa om en verkligt FUNGERANDE samtalsinspelningsapp! Jag genomför telefonintervjuer, och just nu måste jag sitta med högtalarfunktionen och hålla en Mp3-spelare med inspelning intill mikrofonen. Patetiskt primitivt. Appen behöver inte vara en som automatiskt spelar in alla samtal. Det går precis lika bra med en manuell app, där man själv måste starta inspelningen. Men den ska FUNKA. Kosta får den "gärna" göra. Om jag vet att den funkar öppnar jag plånboken, och det får absolut dra iväg för att vara en app.

8. Blabert

Blabert Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    124

MINA ENHETER

Det är ju lite trist, men ganska så väntat. Men bara för S4 är bättre på det mesta betyder det inte att Z är en dålig telefon, det betyder att den är näst näst bäst efter S4 och förmodligen HTC One.

Sen är Z mycket snyggare och vattentålig, det väger upp lite :-)

9. AVR4000

AVR4000 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

MINA ENHETER

Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Apropå tester (citering blir lite för långt): Det är tur att jag lärt mig att bilda mig en egen uppfattning om enheterna. Jag litade på ett test för mycket då jag köpte K750i och det misstaget gör jag inte om.

Att lovsjunga Galaxy S 4 på det sätt som görs känns inte särskilt nyanserat. Å andra sidan visar det att jag får ta mig i kragen och dra igång det lilla bloggprojekt jag funderat på - nämligen en blogg där jag testar mobilerna i rootat och trimmat utförande. Out-of-the-boxtester säger mig inte så mycket eftersom erfarenheten lärt mig att en enhet alltid kan trimmas till att bli riktigt bra ÄVEN om första versionen av tillverkarens stock ROM har brister.

Skärmen på Xperia Z finner jag vara ett lyft från Samsungs färgexplosion i form av AMOLED. Å andra sidan kan jag förstå att testare som är vana vid de starka färgerna naturligtvis börjar gnälla på LCD-skärmarna. Sannolikt har samma testare en felaktigt kalibrerad TV-apparat hemma också.;)

Att Galaxy S 4 skulle ha en "helt överlägsen" skärm är jag sannerligen skeptisk mot, Note II har det t.ex inte och jag har svårt att tro att S 4 erbjuder någon större skillnad mot den mer än upplösningen.

När det gäller batteritider är det en fördel om man tittar på faktorer som strömförbrukning i form av volttabell etc. Ljusstyrka på skärmen spelar också in. Xperia Z har rejält konservativa värden för strömmen och kan undervoltas rejält. I mitt fall är det en stor skillnad i värmeutveckling. Sannolikt har Galaxy S 4 lägre volttal i sin tabell än Xperia Z och får, tillsammans med ett 300 mAh större batteri en fördel.

Naturligtvis tar out-of-the-boxtestare inte reda på VARFÖR enheter skiljer sig åt utan loopar en video och plockar ut en vinnare.

För min del är det uppenbart att ivern över att prisa Galaxy S 4 har gjort testarna något blinda. Det är en bra enhet men den lider av nackdelar som gör att den inte blir riktigt så överlägsen trots allt. Att hylla i9500 när det redan är känt att de flesta S 4orna får Snapdragon 600 är en indikator. För min del är det ett minus att Samsung inte pushat ut Exynos Octa-versionen i första hand. Nästa problem är att S 4an med S600 blir splittrad mellan olika operatörsanpassade versioner vilket påverkar ROM-utveckling negativt. Jag kan redan nu se FEM olika versioner (i9505 EU och en version per operatör i USA). Det går normalt INTE att ta en ROM för en version och flasha i en annan. I bästa fall kan man paketera om ROMar dock.

Där har Sony lyckats bättre med standardisering av C6602 och C6603 som ju kan använda samma ROMar och kernels.

Sedan har vi ju då hela sagan om TouchWiz. För min del är det inte min favorit, jag försöker alltid bli av med det så mycket som möjligt. Lägger man sedan till det faktum att det har en tendens att bli väldigt ledset och kinkigt då man ställer ner DPI blir tveksamheten än större. Rent generellt tycker jag att tredjepartsalternativ som ExDialer och QuickPic sköter sig bättre än Samsungs egna TW-grejer.

Jag har också svårt att se på vilket sätt TW skulle vara mer "flexibelt". I mitt fall har min erfarenhet av Samsung varit att man i praktiken kan dumpa det helt och köra med sin egen uppsättning tredjepartsprogram. Jag kommer faktiskt inte på en enda liten funktion som TW erbjuder som skulle kunna slå alternativen. Undantaget är S-Pen-funktionerna i Note-serien. Å andra sidan är det ju inte riktigt TW-funktioner utan mer stylusfunktioner som man inte får i en S 4.

Sony har helt klart lyckats bättre med en balans mellan sina egna tillägg (som är vettiga) och stock Android. Xperia Z är mer en "förfinad" Nexus medan S 4 tyvärr lider av en hel del bloat som bör skalas bort.

Ljudkvalitetsmässigt har jag också svårt att hålla med om att en S 4 med S600 skulle sopa mattan med Xperia Z. Mig veterligen har S600-versionen ingen Wolfson-DAC utan använder den interna varianten. Den har därmed en nackdel mot Exynos-modellen som normalt har Wolfson (vilket är en mycket bra DAC).

Intressant nog uppfattar jag inga ljudkvalitetsmässiga brister hos Xperia Z med PureXAudio jämfört med Galaxy Note II (som jag inte ljudmoddat dock, detta då det varit skakigt med VoodooSound för den). Däremot är min uppfattning att båda enheterna låter bättre med PowerAMP.

Skall man testa ljudkvalitet får man se till att ha riktigt bra hörlurar och även redogöra för vilka musikspelare som använts. Att sitta och jämföra originalspelarna blir inte rättvisande eftersom olika tillverkare har olika implementationer. Tar man däremot PowerAMP som använder sin egen dekodning kan man dra rimliga slutsatser om ljudet. Ev skillnader i hårdvara kommer då fram på ett annat sätt. Andra alternativ är t.ex PlayerPro.

Nej, det där testet tycker jag inte var speciellt givande. Det känns mer som ett reservationslöst hyllande av Galaxy S 4 men utan kritiskt tänkande eller ens funderingar över slutsatserna. Tyvärr är det ett vanligt problem med out-of-the-boxtestande.

Nu är inte S 4 en dålig enhet, däremot är den inte riktigt av sådan kaliber att den slår konkurrenterna såsom Xperia Z rakt av (vilket GSM Arena antyder starkt i sitt test).

Trimmar man upp enheterna på ett vettigt sätt placerar man en S 4 och en Z på en mycket likartad nivå när det gäller upplägg och funktionalitet (min Z och Note II har jag konfat på ett mycket snarlikt sätt). I det läget kan man säga att S 4 vinner på att batteriet kan bytas ut - å andra sidan har Z sin IP57-klassning och bättre stöd för CM etc att sätta emot. Att Samsung har 4.2.x är inte ett särskilt starkt argument när CM10.1 gått och blivit snabbt och stabilt på Z. Jag tar också CMs förfinade stock Android framför Samsungs kraftigt TW-modifierade sak alla dagar i veckan.:)

Jag ser alltså ingen anledning att bli nedslagen av GSM Arenas test.

Min enkla rekommendation är att man ställer upp en kravlista på vad enheten skall klara och hur man vill ha sin Androidupplevelse (stock, nära stock, tillverkaranpassad) och sedan väljer. Jag ligger helt klart i kategorin "nära stock" och den preferensen har vuxit sig starkare under min tid med Samsung Galaxy Note och Note II.

Förövrigt tycker jag det hela påminner om Xperia X1. En mobil som blivit rejält nedklankad på alla möjliga sätt - dock har jag den här och mitt exemplar har alltid fungerat utmärkt. Visst får man trimma den med en ny ROM men så är det här i världen. Det handlar trots allt om små datorer man har i fickan och det är normalt att de kan trimmas upp med nya ROMar och kernels.

Last edited: 22 apr 2013
  10. AVR4000

Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Telefon 2:
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Jag tycker inte det är ett bra test och ser en hel del nackdelar med S 4 som gjort att jag ratade den. Faktum är att jag köpte min Z EFTER att Samsung introducerat S 4 p.g.a att jag helt enkelt tyckte att det var nog med ännu en CPU/GPU-fragmenterad sak à la S II och S III ihop med en S III-liknande design och ett TouchWiz som pockar på ständig uppmärksamhet samtidigt som man inte så enkelt slipper undan med tanke på oviljan att släppa källkoder m.m. Att i9500 med Exynos har mycket begränsad tillgänglighet gör inte heller saken bättre.

Hela testet är en enda okritisk lovsång till S 4s ära. Personligen har jag aldrig använt GSM Arena som testreferens av just det skälet att deras tester har en tendens att dra slutsatser utan närmare kritisk fundering på VARFÖR det förhåller sig på ett visst sätt.

11. Blabert

Blabert Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    124

MINA ENHETER

Jag har inte läst testet, ger heller inte särskilt mycket för GSM arena. Men jag är ändå rätt övertygad om att ganska många saker är bättre på S4 än XZ. På samma vis är XZ bättre på vissa saker, eller jämbördig, men som helhet på papperet borde S4 vara den bättre telefonen rent tekniskt.

Resten handlar om smaksaker, vissa vill kanske inte ha TW, andra vill inte ha en highend mobil som känns som en plastig leksak osv.

Men viktigast i sammanhanget är ju att den stora merparten av mobilköpare inte rootar och tweakar sin telefon, de flesta installerar väl knappt en annan launcher ens. För dessa spelar det nog ingen roll att det under ytan på en xperia Z finns tweaks som lyfter telefonens prestanda, eller att Exynos är bannlyst av CM-gänget.

Kontentan jag vill lyfta fram är att bägge telefonerna (och andra som tex HTC One och N4) är mer än tillräckligt bra för i princip alla användare och att testet som GSM arena gjort inte spelar någon större roll egentligen.

12. paulreedsmith

paulreedsmith Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    479

MINA ENHETER

Men man vet ju inte vad man ska tro. GSMarena var väldigt positiva initialt till SXZ. Många refererade till deras test, och att det var bra när andra skrev illa om SXZ.

Jag följer Engadget och The verge. Tror det är de största tekniksiterna i världen? The verge slaktade SXZ i sitt test och Engadget var inte mycket snällare. På Youtube följer jag MKBHD, mobiletechreview, Pocketnow, Technobuffalo och Engadget och The Verge. Ingen är särskilt positiv till SXZ alls, speciellt när de jämför med andra telefoner :(

Har du några tips på bra siter/kanaler?

13. AVR4000

Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Telefon 2:
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Det test jag läst innan jag köpte min Z är framförallt Android Central.

Sony Xperia Z Review - Android Central

Det andra testet är Swedroids test.

Swedroid testar Xperia Z

Framförallt Swedroid tycker jag är en mycket bra källa i.o.m att deras tester går på djupet. Sedan drar jag mina egna slutsatser och då är det framförallt XDA-Developers som utgör referens. Detta då ROM-utveckling etc är A och O för min del.

När det gäller Galaxy S 4 och ev teknisk överlägsenhet är min uppfattning att det är i9500 med Exynos 5 Octa som innebär ett intressant steg. Iövrigt har jag svårt att se saker som skärm och kamera som överlägsna, i det sistnämnda fallet är det samma sensor som Xperia Z och ev "överlägsenhet" kommer via mjukvara och är det något jag lärt mig är det att mjukvara är enkelt att ändra. För min del är det svårt att påstå att TouchWiz skulle göra Samsungs Androidimplementation "bättre" än den avskalade som Sony har. Ett så djupintegrerat koncept som TW skapar visserligen en komplex sak att uppdatera och underhålla men det är inte nödvändigtvis den bästa lösningen.

Efter att ha ägt såväl HTC som Samsung måste jag säga att jag helt klart föredrar Sense och då äldre versioner då det faktiskt adderade något vettigt till Android - exempelvis ett galleri som var användbart (i GB var Googles galleri extremt långsamt med stora bildbibliotek exempelvis medan HTCs variant var blixtsnabb). Däremot är Note och Note II enheter som jag tycker det blev bra ordning med först då jag bytt ut det mesta och lagt in Nova Launcher Prime, WidgetLocker, Go SMS Pro, ExDialer, Google Calendar, QuickPic etc. Bästa upplevelsen med Samsung hittills för min del var Note med Paranoid Android - däremot var Note II en besvikelse p.g.a SDS-buggen och dess svåra instabilitet under 4.1.2 (det som gjorde att jag till slut köpte Xperia Z då jag i längden inte stod ut med att tvingas flasha 4.1.1 för att få stabilitet i luren - jag är rädd att omstartandet beror på skador på EMMCn).

För min del är klankandet på Xperia Z rent generellt tämligen onyanserat - jag studerar samma mobiler som diverse testare och misslyckas att se på vilket sätt andra enheter "slaktar" Sonyn. Jag kan för mitt liv inte förstå på vilket sätt en Galaxy S 4 är "totalt överlägsen" Xperia Z.

Det känns som att ett antal testare har svårt att se på saken objektivt och balanserat. Det råder helt enkelt Samsung-hype för tillfället i.o.m att S III blev en stor succé och då skapas det ett "grupptryck" inom ytliga kretsar som gör att en outsiderenhet måste sågas till varje pris.

Studerar jag Xperia Z, HTC One och Galaxy S 4 (S600) kan jag omöjligen se på vilket sätt den förstnämnda skulle vara "sämre" än de andra två när helheten räknas in. Man kan naturligtvis plocka ut enskilda parametrar och studera men jag föredrar en holistisk syn på det hela.

Nu påstår jag inte att Xperia Z är världens bästa mobil sedan Ericsson 1911 HotLine (Kurt) kom (ficktelefonen s.a.s) heller men det är tveklöst en mycket bra enhet med en distinkt konkurrensfördel (tämligen rent Android, bra samarbete med utvecklarna vilket gett oss stabil CM10.1 redan och IP57-klassning). Vare sig HTC One eller Galaxy S 4 tycker jag levererar en lika bra helhet.

Dessa Xperia Z-sågningar gör att jag får sätta mig ned och dra igång min lilla blogg jag tänkt starta - dock vill jag flasha kommande ROMAur 2.5.1 först. Jag har lurat på det ett tag och inser att det är dags att skriva lite tester av rootade enheter.

Jag är nämligen intresserad av den bästa enheten efter root och trimning. Den bästa enheten rakt ur lådan är inte så intressant för min del eftersom jag alltid rootar inom en timme - det är den tid jag vanligtvis använder för att se att mobilen fungerar normalt (för att slippa DOA).

Edit: Xperia Z bör man betrakta som en "förfinad Nexus" - det är ingen blingbling-mobil som HTC One och Galaxy S 4. Ingen av de finesser som HTC och Samsung trycker på (Blinkfeed, Zoe, Beats Audio, TouchWiz, S-Health, Air View etc) uppfattar jag som riktigt tilltalande faktiskt. Visst är det bra med innovation men jag kan för egen del inte se varför jag vill ha detta jämfört med en avskalad ROM med tabletläge i de program som stödjer det. Jag skulle vilja säga att för min del slår Paranoid Android eller Xposed Framework med App Density-modulen dessa finesser på fingrarna.;)

Här är en lista på 12 nya finesser i Galaxy S 4 - läs och döm själva

För min del är dessa 12 finesser ingenting som gör att jag skulle utnämna S 4 till vinnaren. Jag gillar innovation etc men just detta tilltalar mig helt enkelt inte då jag har svårt att se konkret nytta. Tar vi scrollen som exempel är min uppfattning att en jog dial på sidan som P800/900/910/990 har exempelvis är en avsevärt bättre lösning.

Att filma med båda kamerorna samtidigt är också något jag har vissa svårigheter att se fördelen med för egen del - i.a.f på så vis att alla enheter utan detta plötsligt är "sämre". Jag har använt videokamera i många år och faktiskt inte kommit på en enda situation där jag tänkt "här vore det perfekt att kunna filma framåt och bakåt på samma gång!"

Personligen tycker jag då att Googles Photosphere är en mer intressant funktion.

Last edited: 22 apr 2013
  14. xpz

xpz Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Kan någon lite enkelt förklara vad man vinner på att roota flasha, och allt vad det nu heter :-) ex. saker som gör att ni inte kan låta bli roota ex. En telefon som xperia z, som för övrigt är en grym telefon :-)

Last edited: 23 apr 2013
  15. youknow

youknow Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9+

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S9+
    För mig var det egentligen möjligheten flasha in mindre softkeys och att man kunde byta färg på dessa samt statusraden som gjorde att jag rootade.

I övrigt la jag in en ljudmod som skulle förbättra ljudet, är själv ganska tondöv så hör egentligen ingen större skillnad men varför inte. :innocent:

16. daltemyr

daltemyr Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    365
    Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Samsung A35 5G
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Korta svaret är "Nej."

Det skulle vara att man vill få möjlighet att ändra eller lägga till eller ta bort något som tillverkaren valt att låsa in i telefonen. I tidga Androidversioner vrar det t.ex. inte möjligt att dela med sig av sin internetuppkoppling til landra enheter via WiFi utan att man hade rootat telefonen, ifall inte tillverkaren redan från början lagt in den funktionen. Andra exempel är olika skräpprogram som tillverkaren valt att skicka med telefonen men som man inte använder och som tar minnesutrymme eller stör på annat sätt.

Med nyare versioner av operativsystemet minskar dock behovet. Internetdeling är ju t.ex. standard numera, och i Android 4 kan man t.ex. frysa den förinstallerade och ej avinstalleringsbara Facebook i Xperian om man inte vill ha den.

17. xpz

xpz Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Tack! förr hade jag rootat med nu funkar det bra, hur fryser man? Blev lite galen på Facebook och program i min förra telefon då de tog bra med resurser.

18. garinge

garinge Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    43
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 5 IV

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 5 IV
    Telefon 2:
    Sony Xperia 5 II
    Övrigt:
    Samsung Galaxy Watch 46mm LTE
    In i appar och inaktivera :)

19. Redbull

Redbull Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Är nyfiken på xperia Z, har några frågor som nån snäll själ kanske kan svara på. Är mobilen verkligen vattentätt eller bara vattentålig? förstår att alla ip-klassningar ska följas. Har sett massa klipp på youtube när mobilen ligger i vatten men det jag är fundersam och tveksam över är högtalaren om man sköljer av den under en vattenkran? Hur högt tryck kan man skölja av den med?(Gillar hålla min mobil fräsh) Chattade med en kille på Sony support som var väldigt okunnig och inte riktigt hade några bra svar, kunde inte riktigt förklara hur högtalaren var skyddad utöver membranet. Mvh Redbull.

20. xpz

xpz Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Vet inte om den externa högtalaren blivit sämre ljud i efter jag sköljt den i vatten men är ok