Det kommer mer info. Jag har haft Note N7000 och har en Note II N7100 här.
För min del kan jag enbart konstatera att Xperia Z Ultra är ett stort lyft från en Note - dock måste jag personligen påpeka att jag behöver root och allra minst en ROM i stil med Monxdified för Xperia Z men helst PAC innan jag anser att enheten kommer upp till sin fulla potential.
Jag klipper in ett inlägg jag skrev igår kväll efter att ha suttit med den i lite mer än två timmar:
Lite mer intryck. Efter uppdateringen hade det okalibrerade batteriet ungefär 48% kvar. Nu har jag 8% och det är med en skärmtid på 2 timmar, 6 minuter med konstant WiFi påslaget och nedladdning av appar, Spotifyspellistor, surfande och annat. D.v.s ganska omfattande användning och det på ett batteri som ännu inte körts in.
Enligt min uppfattning är det en mycket lovande driftstid redan nu och den oro som uttryckts över "uselt" batteri inte riktigt stämmer med verkligheten.
Värmeutvecklingen är också kontrollerad, min Z blir varmare med stock kernel och volttabell än Ultra under motsvarande förhållanden. Det indikerar att Snapdragon 800 är mer strömsnål än S 4 Pro trots snarlika tillverkningsdata (nanometer etc).
Kvalitetskänslan hos Togari är mycket hög, det känns som en lyxenhet i ordets rätta bemärkelse (alltså inte tramset som förespråkarna kör med i andra trådar om att iPhone är lyx och har högre kvalitet än allt annat). Här talar vi riktigt fin premiumkänsla - en solid maskulin high tech-enhet med mycket stilig design. Den känns ännu bättre än Xperia Z (som enligt mig är mycket bra).
Nu har jag förövrigt erbjudit assistans till Doomlord på XDA angående rootning så jag lär förhoppningsvis kunna få den rootad rätt snart. Det behövs då telefonläge är smärtsamt på en så stor skärm.
Skärmen är förövrigt imponerande bra. Jag är fortfarande mycket nöjd med Z-skärmen (trots att det gnälls) och Togarin håller mycket, mycket hög klass. Triluminostekniken tycker jag fungerar bra färgmässigt, det är bra och naturligt tryck i färgerna. Helt enkelt en excellent skärm.
Så mina intryck är helt enkelt mycket positiva såhär långt.
Edit: Det brukar gnällas på Chrome men jag måste säga att flytet är imponerande, den rullar på lika friktionsfritt som AOSP Browser gör på min Z. Dock kommer jag att hoppa över till den sistnämnda så fort jag har root eftersom jag föredrar den - framförallt med tanke på att Flash fungerar (tyvärr använder jag det ibland, tyvärr som sagt var).
Edit 2: Jag gillar stora enheter och formatet som Togari har är perfekt för min del, skärmstorleken betraktar jag också som optimal. Den passar suveränt som ett komplement till TF700 och jag känner att den prickat in den övre gränsen för phablets (större och det blir tablet).
När PAC finns till den kommer den bokstavligen att flyga.
Förövrigt har den MyXperia, kollade bland inställningarna. Dock kör jag som sagt Gotya och lär fortsätta med det då jag gillar det programmets säkerhetsfunktionalitet inkl SMS-styrning.
Edit 2: Jag testade Spotify med mina Grado PS1000 och den har mycket hög ljudkvalitet. De lurarna är minst sagt overkill för en mobil enhet men jag brukar använda de för testande då allting avslöjas obönhörligen. Ljudet är helt enkelt bra och hörlursförstärkaren hänger med bra. Å andra sidan är Grado generellt lättdrivna med sina 32 Ohms impedans men tycker om strömresurser.
Hittills är mitt intryck mycket bra, helt enkelt.
Last edited: 2 augusti 2013