Jaså, ja då kommer mina kommentarer här:
1. Svärta? Min skärm har mycket djup svärta - i princip AMOLED-klass och närmast omärkbar skillnad mellan t.ex den svarta statusbaren och skalet. Jag har aldrig upplevt så djup svärta på en LCD-skärm.
2. Färgåtergivningen är förstklassig, mycket klara och realistiska färger. Även här kan jag enbart ge Sony full pott för skärmen. XperiaGuide lade upp bilder jag tagit på min Z respektive Ultra:
http://www.xperiaguide.com/2013/08/15/xperia-z-ultras-triluminos-display-compared-against-xperia-z-display/
De är tagna med en Note II och ger inte riktigt skärmen rättvisa men jag tycker ändå att skillnaden mot Z framträder tydligt. Jag har undersökt två S 4or igår och trots att jag ställde in Professional Photo får de se sig besegrade av Ultrans skärm. Såväl färgåtergivning som återgivning av vit bakgrund är överlägsen på Ultran. S 4an hade en tendens att dra åt det röda hållet, ett annat exemplar jag provade (också Professional Photo) drog åt gult/rött, alltså olika stick. I samtliga fall drog jag upp ljusstyrkan på max för att jämföra. Ultran vinner tveklöst över Galaxy S 4.
En intressant sak är att folk är mycket pratsamma när jag tar fram enheten och samtliga som sett skärmen är mycket imponerade av dess kvalitet.
3. Skärmresponsen med penna fungerar bra hos mig, dock är nyare FW förbättrad på den punkten. Enda saken jag noterat är att man bör vinkla pennan när man skriver, annars kan skärmen bli förvirrad (detta gäller en grafitpenna jag använder).
4. Högtalarens kvalitet är fullt normal för en mobil, den klarar vettig ljudvolym och duger definitivt för högtalartelefoni.
5. Samtalsljudet är mycket bra hos mig, både när jag pratar direkt i luren samt via SBH20. Bra volym, röståtergivningen är naturlig och de jag pratar med tycker att ljudkvaliteten är mycket bra (klart och tydligt).
6. Datahastigheten hos mig är utmärkt, jag laddar ner med samma hastighet som med Xperia Z. Den pinnar också på bra via WiFi. Det är viktigt att påpeka att mycket av detta beror på vilken operatör man har. Jag har i.a.f inget att anmärka på när det gäller detta.
7. Ofärdig kan jag inte påstå att den är, än mindre nu när mitt exemplar är rootat.
Dock är nyare FW på gång och dagens version är en förserieversion och saknar därmed en hel del nyheter som kommer då C6806/C6833 rullas ut. Trots detta är enheten mycket stabil och fungerar bra, någon "ofärdighet" upplever jag inte.
Således kan jag enbart konstatera att PocketNow måste fått ett dåligt testexemplar, jag har sett en uppenbart defekt skärm med light bleed som just hade dålig svärta och blaskiga färger - användaren fick rådet att byta enheten omedelbart. Deras testexemplar är definitivt defekt.
Likaså tyder gnäll på dåligt ljud och låga datahastigheter på att något är fel, t.ex problem med radiodelen och liknande.
De saker det klagas på uppfattar jag som sagt INTE på mitt exemplar och det tyder mycket starkt på att de testat en defekt produkt.
Nu har jag rootat min och börjat konfigurera upp den enligt mina preferenser och jag kan enbart konstatera att Ultran är fantastisk. Jag har inte haft en så "perfekt" mobil tidigare - ofta finns det olika saker jag inte är nöjd med men denna modell har sannerligen imponerat stort.
Det enda jag kan gnälla på egentligen är avsaknaden av blixt men å andra sidan gör DSC-QX10 och QX100 att den kritiken avtar.
Mitt betyg på Ultran blir numera 9,8 av 10 (-0,2 enheter för avsaknaden av blixt och att Sony inte använder phabletläge som standard). Nu har jag dock phabletläge på min enhet och ökar därför till 9,9 av 10.
Kamerablixten bekymrar mig nämligen inte så mycket eftersom jag ändå anser att en rejäl Xenon måste till för att få bra mörkerbilder och med tanke på att få smartphones har det är påhängskameran det som gäller för min del. I dagsljus är kameran utmärkt.
Edit: Det där testet påminner mig en del om när jag hade batterifel på min P990i. Hade jag varit lika förnuftig som PocketNow hade jag skrivit ett test som lytt som följer:
P990i har mycket kort batteritid. Vi förstår inte riktigt vad det beror på men den brukar stänga av sig efter ungefär fem minuters tal och indikera tomt batteri - vid omstart har den dock 84% kvar. Detta beteende betraktar vi som mycket underligt, faktum är att ingen annan enhet har uppträtt på detta sätt. Resultatet är att vi måste underkänna batteriets prestanda fullständigt och ger därför enheten betyget 1 av 10 för batteriet.
Det är i.a.f bra att veta var man har testarna - det där med att testa måndagsexemplar låter som en god idé.
All heder åt Swedroid som faktiskt påpekar om något verkar galet och skriver det samt begär ett nytt exemplar följt av en uppdatering av testet.
Samma sak brukar diverse andra tidskrifter göra, t.ex om en förstärkare har katastrofala mätresultat brukar det resultera i en utredning av tekniska defekter snarare än att rakt av skriva att produkten är undermålig.
Last edited: 18 augusti 2013