Xperia Z Ultra

Diskussion i 'Sony & Sony Ericsson Allmänt' startad av CEdlund, 26 jun 2013.

  1. paulreedsmith

    paulreedsmith Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 sept 2011
    Inlägg:
    1 413
    Mottagna gillanden:
    435

    MINA ENHETER

  2. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Ja, det är tråkigt med gnälliga testare. Tur att jag inte bryr mig om deras tester utan hänvisar till mig själv och konstaterar att så nöjd som jag är med Xperia Z Ultra har jag inte varit med någon annan mobil på mycket lång tid. Jag får nästan gå tillbaka till P800-tiden och Nokia 9300i samt E90 för att jag skall ha samma känsla av en produkt som passar mig perfekt.

    Överlag har jag ingen förståelse för gnäll på Ultran men det vore trevligt om du kunde nämna vad de gråter över så kan jag kommentera (tyvärr tittar jag inte på gnälliga videos när jag har produkten själv då jag enbart får högt blodtryck då, det räcker med att ha sett allt gnäll på X1 en gång i tiden).;)

    Enda sakerna jag betraktar som minus på min Ultra är:

    1. Ingen kamerablixt (dum miss där, dock tar kameran riktigt bra bilder i ljusa miljöer och jag känner mig inte direkt påverkad då jag dels har Xperia Z men också är intresserad av Sonys påhängskameror DSC-QX10/QX100).
    2. Telefonläge i gränsnittet (dumt men nu har root precis kommit i första versionen så det blir en insats med Xposed Framework App Settings snart och då skall det problemet vara historia).

    Batteriet tycker jag sköter sig bra på mitt exemplar.

    Undantaget avsaknaden av kamerablixt och telefonläget har jag inget att invända mot när det gäller Ultran. Tvärtom.

    Sedan spelar det för min del ingen som helst roll vilka proprietära S-Penfunktioner Samsung lägger in i Noten då jag starkt ogillar TW och byter dessa mot tabletläge alla veckans dagar. Förövrigt tar jag definitivt PAC utan minsta tvekan före valfri TW-ROM.;)

    Det är förövrigt målet för min Ultra: PAC. Jag kör den på Z och den är exceptionellt bra och jag har redan bestämt mig för samma lösning på Ultran så fort nämnda ROM är på plats och fungerar bra.

    Edit: Så fort jag har root på min Ultra och därmed kunnat konfigurera den som jag vill ha den och alla mina program är på plats (samma uppsättning som jag idag har på Z) kommer jag att skriva ett utförligt test av den.

    Jag är inte så värst intresserad av orootade enheter men mina intryck finns i denna tråd som sagt:

    Xperia Z Ultra Initial Impressions

    Testare som klagar på Ultran har inte förstått finessen med produkten. Den är inte för alla men är exceptionellt bra som phablet. Den överlägset bästa phableten nu och inte ser det ut som att Note III kommer att överträffa den heller (mindre skärm, fragmenterad hårdvara, bristande standardisering, bloatware, källkodsproblematik etc).
     
    Last edited: 15 aug 2013
  3. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Jag såg en kommentar på XDA om att PocketNow gnällde på skärmen och lyfte fram Galaxy S 4 som exempel på "bättre". Den testaren måste ha rökt något då jag provat ett antal S 4or och underkänner deras färgåtergivning. Jag har inte fått till det trots att jag laborerat med alla inställningar och lägen jag hittat. Där kan jag enbart konstatera att Ultrans skärm är exceptionellt bra med naturliga färger och djup svärta som nästan är i AMOLED-nivå. Skillnaden mellan den svarta framsidan och skärmen visande svart (t.ex statusbaren) är mycket liten - som hos AMOLED-skärmar.

    Edit: Apropå skärmen. Xperia Guide har lagt upp en utmärkt jämförelse mellan Z och Z Ultra baserad på bilder jag tagit för just det ändamålet.

    http://www.xperiaguide.com/2013/08/15/xperia-z-ultras-triluminos-display-compared-against-xperia-z-display/

    Som sagt, man har nog rökt något om man klankar på skärmen.;)
     
    Last edited: 15 aug 2013
  4. Isengard

    Isengard Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 maj 2012
    Inlägg:
    1 448
    Mottagna gillanden:
    138

    MINA ENHETER

    Dålig Svärta... urvattnade färger... Dålig respons på skärmen när man använder en penna bland annat, Dålig högtalare, Dåligt ljud under samtal, Långsam data hastighet, Och att den känns ofärdig! Det är dem sakerna som det klagas på, Den fick 7,5 av 10 från dem
     
  5. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Jaså, ja då kommer mina kommentarer här:

    1. Svärta? Min skärm har mycket djup svärta - i princip AMOLED-klass och närmast omärkbar skillnad mellan t.ex den svarta statusbaren och skalet. Jag har aldrig upplevt så djup svärta på en LCD-skärm.

    2. Färgåtergivningen är förstklassig, mycket klara och realistiska färger. Även här kan jag enbart ge Sony full pott för skärmen. XperiaGuide lade upp bilder jag tagit på min Z respektive Ultra:

    http://www.xperiaguide.com/2013/08/15/xperia-z-ultras-triluminos-display-compared-against-xperia-z-display/

    De är tagna med en Note II och ger inte riktigt skärmen rättvisa men jag tycker ändå att skillnaden mot Z framträder tydligt. Jag har undersökt två S 4or igår och trots att jag ställde in Professional Photo får de se sig besegrade av Ultrans skärm. Såväl färgåtergivning som återgivning av vit bakgrund är överlägsen på Ultran. S 4an hade en tendens att dra åt det röda hållet, ett annat exemplar jag provade (också Professional Photo) drog åt gult/rött, alltså olika stick. I samtliga fall drog jag upp ljusstyrkan på max för att jämföra. Ultran vinner tveklöst över Galaxy S 4.

    En intressant sak är att folk är mycket pratsamma när jag tar fram enheten och samtliga som sett skärmen är mycket imponerade av dess kvalitet.

    3. Skärmresponsen med penna fungerar bra hos mig, dock är nyare FW förbättrad på den punkten. Enda saken jag noterat är att man bör vinkla pennan när man skriver, annars kan skärmen bli förvirrad (detta gäller en grafitpenna jag använder).

    4. Högtalarens kvalitet är fullt normal för en mobil, den klarar vettig ljudvolym och duger definitivt för högtalartelefoni.

    5. Samtalsljudet är mycket bra hos mig, både när jag pratar direkt i luren samt via SBH20. Bra volym, röståtergivningen är naturlig och de jag pratar med tycker att ljudkvaliteten är mycket bra (klart och tydligt).

    6. Datahastigheten hos mig är utmärkt, jag laddar ner med samma hastighet som med Xperia Z. Den pinnar också på bra via WiFi. Det är viktigt att påpeka att mycket av detta beror på vilken operatör man har. Jag har i.a.f inget att anmärka på när det gäller detta.

    7. Ofärdig kan jag inte påstå att den är, än mindre nu när mitt exemplar är rootat.;) Dock är nyare FW på gång och dagens version är en förserieversion och saknar därmed en hel del nyheter som kommer då C6806/C6833 rullas ut. Trots detta är enheten mycket stabil och fungerar bra, någon "ofärdighet" upplever jag inte.

    Således kan jag enbart konstatera att PocketNow måste fått ett dåligt testexemplar, jag har sett en uppenbart defekt skärm med light bleed som just hade dålig svärta och blaskiga färger - användaren fick rådet att byta enheten omedelbart. Deras testexemplar är definitivt defekt.

    Likaså tyder gnäll på dåligt ljud och låga datahastigheter på att något är fel, t.ex problem med radiodelen och liknande.

    De saker det klagas på uppfattar jag som sagt INTE på mitt exemplar och det tyder mycket starkt på att de testat en defekt produkt.

    Nu har jag rootat min och börjat konfigurera upp den enligt mina preferenser och jag kan enbart konstatera att Ultran är fantastisk. Jag har inte haft en så "perfekt" mobil tidigare - ofta finns det olika saker jag inte är nöjd med men denna modell har sannerligen imponerat stort.

    Det enda jag kan gnälla på egentligen är avsaknaden av blixt men å andra sidan gör DSC-QX10 och QX100 att den kritiken avtar.

    Mitt betyg på Ultran blir numera 9,8 av 10 (-0,2 enheter för avsaknaden av blixt och att Sony inte använder phabletläge som standard). Nu har jag dock phabletläge på min enhet och ökar därför till 9,9 av 10.;)

    Kamerablixten bekymrar mig nämligen inte så mycket eftersom jag ändå anser att en rejäl Xenon måste till för att få bra mörkerbilder och med tanke på att få smartphones har det är påhängskameran det som gäller för min del. I dagsljus är kameran utmärkt.

    Edit: Det där testet påminner mig en del om när jag hade batterifel på min P990i. Hade jag varit lika förnuftig som PocketNow hade jag skrivit ett test som lytt som följer:

    P990i har mycket kort batteritid. Vi förstår inte riktigt vad det beror på men den brukar stänga av sig efter ungefär fem minuters tal och indikera tomt batteri - vid omstart har den dock 84% kvar. Detta beteende betraktar vi som mycket underligt, faktum är att ingen annan enhet har uppträtt på detta sätt. Resultatet är att vi måste underkänna batteriets prestanda fullständigt och ger därför enheten betyget 1 av 10 för batteriet.

    Det är i.a.f bra att veta var man har testarna - det där med att testa måndagsexemplar låter som en god idé.

    All heder åt Swedroid som faktiskt påpekar om något verkar galet och skriver det samt begär ett nytt exemplar följt av en uppdatering av testet.

    Samma sak brukar diverse andra tidskrifter göra, t.ex om en förstärkare har katastrofala mätresultat brukar det resultera i en utredning av tekniska defekter snarare än att rakt av skriva att produkten är undermålig.
     
    Last edited: 18 aug 2013
    krutbjörn, Isengard, Sweden2 och 1 annan gillar detta.
  6. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Jag är dock 99,9% säker på att PocketNows testexemplar är defekt då det finns bilder på en defekt Ultra-skärm på XDA. Den har just problemet med dålig svärta och urvattnade färger.

    Även om Sony använder två olika leverantörer har jag mycket svårt att tro att det är så stor skillnad mellan skärmarna att den ena ger djup svärta och korrekta färger, den andra gråaktigt svärta och inkorrekta färger.

    Det andra gnället från PocketNow om samtalsljud etc antyder än mer att deras exemplar varit defekt. Synd bara att de inte lyckades räkna ut det och begära ett nytt ex att testa med innan de lade upp videon.;)

    Edit: Det "farliga" med tester av den kalibern (d.v.s defekta enheter etc) är naturligtvis att det kan ge en felaktig bild av produkten. Det är illa nog när ett dåligt utfört test får effekten att folk blir tveksamma och börjar hålla sig undan.
     
    Last edited: 19 aug 2013
  7. thorstenn

    thorstenn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2010
    Inlägg:
    641
    Mottagna gillanden:
    77

    MINA ENHETER

  8. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    De fick ett friskt exemplar m.a.o.;)

    Skärmen är sannerligen exceptionellt bra, faktiskt så bra att jag personligen har svårt att se hur det går att förbättra ytterligare, i.a.f inte med dagens teknik.
     
  9. The_JJ

    The_JJ Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 sept 2012
    Inlägg:
    88
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Ni som har den hur bra är batteritiden? Repas den lätt ? Blir den varm vid hög belastning ? Några nackdelar ni stött på förutom blixten.

    Blir nog en Purple när den väll kommer till Sverige synd den inte finns i röd färg...
     
  10. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Vi får väl se, min Ultra är rootad och har därför olåst bootloader men jag utgår ifrån att X-Reality fungerar i Movies. Som bildvisare använder jag huvudsakligen QuickPic och vare sig Bravia Engine eller X-Reality fungerar i tredjepartsprogram vad jag vet.;)

    Jag har förövrigt fått uppfattningen att dessa bildförbättrare enbart fungerar i två program: Album och Movies.
     
  11. The_JJ

    The_JJ Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 sept 2012
    Inlägg:
    88
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Någon som vet när den släpps i Sverige, I början eller i slutet av september ?
     
  12. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Det låter bra, du kanske kan delge lite info om vilka program som omfattas. Det är värt att påpeka att de Sony-program jag huvudsakligen använder är Movies och Walkman men jag antar att bl.a dialern och kameran kommer att uppdateras till Honami-standard med ungefär samma utseende och funktionalitet som i de läckor och ROMar som finns till Xperia Z.

    Personligen är jag dock inte speciellt inriktad på stock ROM och mitt övergripande mål för min Ultra är PAC då den ROMen enligt mig är överlägsen allt jag använt tidigare. Dessutom har jag (på Z) en konfiguration med ett antal Sony-program så jag har den rätta Xperia-känslan i behåll men i förfinat utförande s.a.s.
     
  13. krutbjörn

    krutbjörn Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2009
    Inlägg:
    302
    Mottagna gillanden:
    101
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20 FE

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20 FE
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S5e
    Övrigt:
    Samsung Galaxy Wear Active2
    "Testrapport" finns nu på Mobil.se (länk) Finns också inlagd som förhandsbokning på Halebop (länk) som enda (?) operatörsbutik än så länge.

    Jag hoppas den är bra! Har en Note 2 idag, funkar batteritiden i klass med den är jag riktigt sugen på ett köp.

    Hur ser det ut med "phabletläge" på telefonen, är det praktiskt? Har du möjlighet att ta en screenshot på hur det ser ut med Ultran?
     
    Last edited: 30 aug 2013
  14. Concha

    Concha Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jul 2010
    Inlägg:
    393
    Mottagna gillanden:
    32

    MINA ENHETER

    Vecka 37 börjar utrullningen av Xperia Z Ultra.

    Skickat från min C6603 med Tapatalk 4
     
  15. Isengard

    Isengard Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 maj 2012
    Inlägg:
    1 448
    Mottagna gillanden:
    138

    MINA ENHETER

    Jag hittade dem här bilderna som visar skillnaden på X-reality av/på ganska bra :)

    Översta bilderna är med funktionen av och nedersta med funktionen på:


    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Last edited: 31 aug 2013
  16. underbrallan

    underbrallan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 dec 2009
    Inlägg:
    706
    Mottagna gillanden:
    37
    Operatör:
    Tre just nu
    Telefon:
    S9 och Asus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre just nu
    Telefon:
    S9 och Asus
    Info:
    Ask and you will know!
    Någon som vet om det är några speciella färger som kommer först?

    jag har nämligen beställt en lila....
     
  17. Soccom83

    Soccom83 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2011
    Inlägg:
    241
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Tror du har goda möjligheter att få ganska så omgående :).
     
  18. Isengard

    Isengard Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 maj 2012
    Inlägg:
    1 448
    Mottagna gillanden:
    138

    MINA ENHETER

    Last edited: 4 sept 2013
  19. mortuus

    mortuus Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    2 642
    Mottagna gillanden:
    619
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
    [​IMG]

    rätt medioker tid för surf och video spelning.... som väntat
     
  20. johnconnor

    johnconnor Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2012
    Inlägg:
    1 607
    Mottagna gillanden:
    393

    MINA ENHETER

    Varför tog de inte istället skärmdumpar på GSAM, BetterBatteryStats eller mätaren i inställningar?.. :neutral: