Xperia Z & ZL

Diskussion i 'Xperia Z - Allmänt' startad av thorstenn, 12 oktober 2012.

1. Galaxy

Galaxy Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Vi kan inte säga något förrän vi själva har hållit en sådan i handen :P men visst IDG är sig lik ;) Mobilerna börjar blir större och större ingen tvekan där så har man små händer så tycker jag klumpigheten stämmer men det stämmer för övrigt för alla lurar nu över 4,3" inte bara Sonys (bäst o säga innan :innocent:). Jag tycker jag har vant mig vid o hantera Xperia S med 1 hand men den är ju iofs mindre än dagens high-end/flagskepp. Bävar inför för nästa köp innan sommaren o_O:eek: Jag tycker att man ska kunna nå topp och botten av en mobil om man har nedre delen i handflatan (så den inte slinker igenom), vilket jag inte gör på min Xperia S, då måste jag hålla den vid sidan och då har det hänt att den slinker igenom om jag är oförsiktig.

Jag lekte med en kompis Desire S... och gud vad skönt det var att hantera en mindre lur jämfört med Xperia S, man blev sugen på o skaffa mindre lur men high-end lockar ju så... och nu kommer inga mindre high-end lurar :ehm: Undrar om tillverkare ens beaktar ergonimi´n.. eller är det större bättre som gäller, tror det är mestadels män som tar sådana beslut. Storleks-envy hehehe.. Sorry för off topic

Håller dock med honom ang flottigheten.. det ser man direkt på videon. Min Xperia S är riktigt flottigt på baksidan men den syns inte så mycket pga annorlunda material och vita färgen så klart. Köper man vit Z så kanske det inte är lika tydligt.

Last edited: 9 januari 2013
  2. Isengard

Isengard Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    138

MINA ENHETER

Sony ska presentera en eller 2 lurar som inte är större än 4,0" har jag hört rykten om som är typ mid-highend ;) bland andra Xperia P´s efterträdare

Last edited: 10 januari 2013
  3. dragontrumpetare

dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    332
    Telefon:
    SONY Xperia 10

MINA ENHETER

Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Visserligen sant att många utav oss inte hållit i en. Men IDG är just nu ensamma om att klaga på just klumpigheten haha. Men nåja, tycker också den är stor. Men det är lite kul hur killen först säger att den är klumpig och skall sedan jämföra med sin Note för att förstås säga att den är inte lika klumpig... och man märker hur han liksom fundera på hur han skall föra fram att den mycket störra noten är mindre klumpig än Xperia Z. Han tar ju nästan tillbaka klumpighetsgrejen där. Men visst flottmagnet är det helt klart. Men så värst hemska kanter ser den ju inte ut att ha. De är relativt rundade om man jämför med iphone 4 till iPhone 5 t ex.

Föresten... blir inte vitt lite gult efter ett tag... hehe

4. Galaxy

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Det är nästan patetiskt, så blir det när inbitna fanboys försöker sig på hands on. Han har säkert ingen vana att stå framför kameran, man måste ju vara neutral tills man hunnit fått lite mer tid så man inte gör bort sig som han gör.

Det blir dom säkert men som sagt ögat vänjer sig vid att vita lurar får gulare nyans men det beror på materialet, Z förblir nog vitt ;-) min Xperia är en aning gulare men bara bakluckan.

Vill gärna se mer trummade av Sony för ZL och deras screen to phone ratio, de måste trycka mer på det. Jämförde med en iPhone... Fy fan vad mycket död yta de har.

Skickat från min LT26i via Tapatalk 2

5. Galaxy

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Jag skulle vilja ha highend med senaste och bästa hårdvaran men med 4,3-4,7" (720p) med maximalt möjliga screen to phone ratio. Den får vara aningen tjockare än medel pga 2500mAh batteriet. :P

Skickat från min LT26i via Tapatalk 2

6. MrJiM

MrJiM Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    812
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S22 Ultra
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S8 Ultra
    jag kontrar 4-4.3" med 720p/1080p edge2edge. typ att man kan ställa in själv vilken upplösning. jag vill oxå att typ home och de knapparna ska sitta på väster sida istället för på framsidan. den kan få va 0.9-1 cm tjock med så mycket batteri man kan trycka in. självklart plats för sd-kort. baksidan ska ha runda kanter. sen ska skärmen sjunka in lite så med displayskydd på ska den va jämn med kanterna. och displayskydd ska sitta från fabrik. självklart bästa möjliga på cpu, ram gpu osv..

ps: hörlurskontakt och laddkontakt i botten.

7. Isengard

Mottagna gillanden:
    138

MINA ENHETER

precis, finns du också på Sony´s ryktes forum?

8. Andresin

Andresin Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    114

MINA ENHETER

Givetvis är den, Z, klumpig. Den har fem tums skärm är väldigt kantig och har inte särskilt rundade hörn. Inte är den så smal som den hade kunnat vara heller (se Xperia ZL). Jag vill gärna pröva dem men jag är övertygad om att Xperia ZL känns hundra gånger skönare i handen. Det som räddar den lite är väl on screen-knapparna. Om man ska nå allra längst ner på framsidan på en så stor telefon ofta, som på en del av konkurrenterna så blir det väldigt oergonomiskt.

9. mrNoodles

mrNoodles Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    135
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III
    Platta:
    Xperia Z4
    Ja det är nog avgörande 1,7mm där på bredden... *ironi*
    :)

Soccom83 gillar detta.
  10. Isengard

Mottagna gillanden:
    138

MINA ENHETER

Edit

Last edited: 1 oktober 2013
  11. Galaxy

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

12. Andresin

Andresin Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    114

MINA ENHETER

Jag tror det kan göra stor skillnad i praktiken mellan z och zl. Jag känner mig oerhört mycket mer lockad av zl bara på grund av storleken. Hoppas den kommer till Sverige.

13. mrNoodles

mrNoodles Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    135
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III
    Platta:
    Xperia Z4
    Att den är 1,9mm tjockare eller 5g tyngre är inget du kommer märka av då?

Men visst, hade ZL haft samma IP-klassning som Z hade jag valt en ZL istället. :)

14. DRo

DRo Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    19

MINA ENHETER

Jag är nyfiken på valet av glas på baksidan av Z. Jag förknippar IP-klassning med att det är en telefon som tål lite tuffa tag och även om man kan snacka om giraff-/hund-/katt-/gorillaglas så är det ju inte så tåligt att man kan tappa det i golvet?

Min far har en Acro S som också är IP-klassad men den känns väldigt mycket mer stryktålig och jag vettefan om jag skulle våga gå runt med en mobil för 6k som är täckt av glas... Även om jag är väldigt försiktig med min mobil så har min Neo åkt i golvet två gånger under det året jag haft den...

EDIT: Man får väl vänta på första drop test på youtube :D

15. thorstenn

thorstenn Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    77

MINA ENHETER

Det är dragontailglas, men det klarar knappast tapp i golvet tyvärr.

16. MrJiM

Mottagna gillanden:
    812
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S22 Ultra
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Platta:
    jag har tappat min iphone massor gånger. inte spräckt glaset än som tur e. :) så xperia z behöver inte vara så ömtålig bara för att det e gjord av glas.

jag har bestämt mig för köpa den om den kommer innan 15/2. annars väntar jag på galaxy s4. hoppas verkligen inte s4 blir lika ful som s3. om den blir lika ful så får min iphone hänga kvar till nästa generationen mobiler kommer ut.

17. Isengard

Mottagna gillanden:
    138

MINA ENHETER

klart det ska tåla tapp i golvet? Annars hade det vart en för stor risk från Sony att bygga en mobil helt i glas som kan gå sönder av ett tapp :S

18. Isengard

Mottagna gillanden:
    138

MINA ENHETER

då får du vänta :P Xperia Z kommer till Sverige i Mars och S4an kommer garanterat vara lika ful eller fulare än s3an, Samsung vet inte hur man gör snygga mobiler ;)

19. MrJiM

Mottagna gillanden:
    812
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S22 Ultra
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Platta:
    jag tycker att s2 e ganska snygg. den som designade s3 borde skickas långt ner i helvetet! :D

fruktsallad gillar detta.
  20. DRo

DRo Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    19

MINA ENHETER

Du har inte noterat hur många som har spruckna iPhone 4S? Den sålde ju rätt bra även om de flesta har en sprucken baksida/framsida efter några månader.