Xposed och ART

Diskussion i 'Applikationsutveckling' startad av Pierre GBG, 4 sept 2018.

  1. Pierre GBG

    Pierre GBG Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2013
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    På Xda's forum var det några som sa att det var en nackdel att installera Xposed pga att den ändrar ART till Dalvik och tillbaka Art om jag förstod rätt, stämmer detta verkligen? Vad är nackdelarna isf, för i mina öron låter det som en emulator ungefär? Mvh Pierre Gbg
     
  2. johnconnor

    johnconnor Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2012
    Inlägg:
    1 607
    Mottagna gillanden:
    393

    MINA ENHETER

    Just detta som du nämner var följden av att en inofficiell utvecklade kallad abforce tog rovo89’s källkod och försökte få det att fungera under omständigheterna av nya funktioner i Nougat till exempel.
    Lösningen var att inaktivera delar av ART systemet som gjorde en fallback till Dalvik på de berörda delarna.
    Rovo89 var dessutom enligt denna artikeln Official Xposed Framework for Android Nougat is Here orolig för att just detta skulle hända.
    Att någon skulle ta källkoden och försöka lite halvt få det att fungera med eltejp och silvertejp istället för att göra det ordentligt från första början (arga snickaren varning)..
    Problemen är lösta sedan länge och Xposed är helt kompilerat efter ART så att hela operativsystemet kör under ART och även Xposed om du har installerat rovo89's mjukvara som du hittar här [OFFICIAL] Xposed for Lollipop/Marshmallow/Nougat/Oreo [v90-beta3, 2018/01/29]
     
    Pierre GBG och bernard gillar detta.
  3. Pierre GBG

    Pierre GBG Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2013
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Tack för ett utmärkt svar och länken mycket nyttigt! Det är förmodligen någon som mig typ, alltså inte helt up to date om man säger som så som svarat? Nu är jag mer insatt och ska kolla upp hur man robotar den, sen kör vi för Dolby Audio appen måste väck och Viper in! Mvh Pierre Gbg
     
  4. johnconnor

    johnconnor Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2012
    Inlägg:
    1 607
    Mottagna gillanden:
    393

    MINA ENHETER

    Har du en ganska ny telefon som kör något nyare än lollipop är det enklaste att bara flasha i magisk såvida du har låst upp din bootloader
    [2018.9.1] Magisk v17.1 - Root & Universal Systemless Interface [Android 5.0+]

    För att ta bort dolby appen är bara att titta i appar vad appen heter i inställningar under appar.
    Det står under titeln i stil med: org.mozilla.firefox_beta, firefox i detta fallet jag tittar på.
    Sen går du antingen till /system/priv-app eller system/app och letar upp den mappen och tar bort den och startar om telefonen.
    Går även att använda typ en app och ta bort den med som är lite enklare för en som inte är van vid att bläddra i systemmapparna i android: System app remover (ROOT)
    Jag plockar alltid bort android fx appen för den stör viper4android så jag vet vad du menar.

    Viper4android hittar du sen här ViPER4Android FX/XHiFI [Unity]
    Bara flasha i recovery eller via magisk. Vilket som. Utvecklaren har sett till att alla hans projekt går att flasha i twrp om du inte har magisk installerat vilket ger bättre förutsättningar och fler alternativ.
     
  5. Pierre GBG

    Pierre GBG Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2013
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Visste inte att det gick att få bort den utan root, ska lösa det när jag hinner. Mvh
     
  6. johnconnor

    johnconnor Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2012
    Inlägg:
    1 607
    Mottagna gillanden:
    393

    MINA ENHETER

    Nja är det en system app behöver du root för att plocka bort den.
    Mest rimligt är att den är en system app pga den har hand om ljudeffekter.
     
  7. Pierre GBG

    Pierre GBG Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2013
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Moto g6 plus har typ Dolby appen och 2 Ms appar som är förinstallerade, i motsats till min Moto G5S som jag hade tidigare.mvh
     
  8. Pierre GBG

    Pierre GBG Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2013
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Den går iaf inte att avinstallera men deaktivera, sitter en standard DAC i den.
     
  9. johnconnor

    johnconnor Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2012
    Inlägg:
    1 607
    Mottagna gillanden:
    393

    MINA ENHETER

    hmm ..det kanske är bättre än inget.
    Jag försökte få ned stock rom för att kika in på vad som skulle tas bort men servrarna är dölångsamma..

    Men här får du lite gott att läsa:

    Index på XDA med guider
    Unlock BootLoader, Boot Logo, Root Motorola Moto G6 Plus, Tutorial, Xposed

    Här är en guide hur du låser upp bootloadern
    [GUIDE] Unlock Bootloader

    Här är en guide hur du rootar stock rom (följ guiden noga!)
    [GUIDE][ROOT][Moto G6 Plus] Magisk patched boot image OPWS27.113-45-4
     
    Pierre GBG gillar detta.
  10. Pierre GBG

    Pierre GBG Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2013
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Får jag inte göra något själv tack för länkarna, sparar lite tid. Mvh