XZ och USB frågor

Diskussion i 'Xperia XZ' startad av m.fall, 6 nov 2016.

Taggar:
  1. m.fall

    m.fall Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2015
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    1
    Jag har lite funderingar gällande medföljande usb kabel . Gillar ju att den "nya" usb kabeln tex går att koppla i telefonen hur den än är vänd, däremot verkar den inte riktigt fungera med vissa tillbehör /apparater som jag äger. Tex bilstereon som med min note 4 problemfritt gav ett grymt ljud om man hade "rätt" usb kabel. Har nu provat med xz och medföljande usb c kabel(den enda av denna sort som jag äger) utan framgång, inget ljud och stereon letar utan att hitta någon ljudkälla . Med note 4 var det lite kinkigt beroende på usb kabel, men tex orginalkabeln fungerade bra, och jag undrar om det kan vara så att det skulle kunna fungera med xz också med en annan kabel ? Har provat samtliga usb modes o inställningar jag hittat utan framgång . Har också ett par snabbladdare , Samsung, som jag provat ladda xz med och ställer mig tveksam till om det gör minsta skillnad i laddningstid jämfört med den medföljande adaptern , som ju märkligt och lite snålt nog ej är en snabbladdare. Fortsätter detta strul med anslutningar och lång laddningstid av ett redan klent batteri är jag frestad att återgå till min note 4. Tacksam för info , tips, råd
    Mvh
     
  2. SHM

    SHM Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    18 feb 2012
    Inlägg:
    3 952
    Mottagna gillanden:
    1 360
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14
    @Emir-SonyXperiaSupport@Emir-SonyXperiaSupport
     
    Emir-SonyXperiaSupport gillar detta.
  3. Emir-SonyXperiaSupport

    Emir-SonyXperiaSupport Teen Droid Verifierat konto

    Blev medlem:
    19 sept 2016
    Inlägg:
    361
    Mottagna gillanden:
    363
    Telefon:
    Sony Xperia X

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia X
    Info:
    KLWP
    Hej @m.fall@m.fall, tråkigt att höra. :(

    Mig veterligen så är det inte möjligt att spela upp media på det sättet i Android som standard, det kan dock vara möjligt att Samsung har en egen lösning för detta likt det som iPhone har. Vet du vilket mediaprotokoll din bilstereo använder för att ansluta mot din Note 4, alternativt om det är möjligt just via en av Samsungs egna lösningar? Jag misstänker att Samsung kanske använder sig av analog audio via USB, eller så har din Note 4 MSC-stöd så att din bilstereo kommer åt filerna den vägen. Det är nog bäst att kolla upp det, jag gissar bara här. :)

    Med XZ så finns det två val via USB, antingen måste bilen agera som en USB DAC, eller så måste den ha stöd för MTP. Jag har exempelvis fått mediauppspelning via USB att fungera via mitt PlayStation 4, dock har PS4 MTP-stöd.

    Det jag kan svara på är vilka protokoll som stöds av telefonen, så om du kan försöka få fram vilket protokoll din bilstereo använder så kan vi sedan matcha dessa. Jag har dock tidigare inte hört att någon använt en Xperia i just detta syfte och känner inte till att det finns stöd för det i Android som standard.

    Vad gäller snabbladdning så stödjer enheten Quick charge 2- och 3.0; vilken typ av snabbladdning stödjer de laddarna du provat med? Mycket riktigt är det så att den medföljande laddaren inte har stöd för de snabbladdningsprotokollen.
     
  4. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 976
    Mottagna gillanden:
    2 099
    Note 4 liksom Galaxy Tab (jag är osäker på vilken version vi har) kan spela upp video (och självklart ljud) via USB-anslutningen. Eftersom Galaxy Tab-en strular när vi kopplar in USB-HDMI adaptern så måste vi spela upp via min Note 4...

    Vet inte vilka övriga telefoner som kan klara en sådan uppspelning.
     
    osterman gillar detta.
  5. m.fall

    m.fall Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2015
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    1
    Hej,tack för svar och ursäkta sen respons från mig.
    Det är inget specifikt med note 4 som gör uppspelning via usb möjlig på min jvc bilstereo. Stereon stödjer uppspelning på detta vis med både iphone och android enligt manualen och hittills har jag inte haft anledning att tvivla på detta..bara varit att plugga in usb och köra.. Uppspelning fungerar när jag ansluter min huaweiplatta och även min note 2 fungerar galant. Något gör att det inte fungerar med xz vilket är väldigt irriterande,dock är aux ingången på xz flera snäpp bättre än modeller jag tidigare haft.
    Gällande batteriets laddning är jag mer nöjd nu o använder en snabbladdare från note 4 och batteriet har klart förbättrats efter några laddningar,även fast kapaciteten 2900 är i minsta laget. Problemet med usb och xz är fortsatt mycket irriterande.
    Mvh
     
  6. Emir-SonyXperiaSupport

    Emir-SonyXperiaSupport Teen Droid Verifierat konto

    Blev medlem:
    19 sept 2016
    Inlägg:
    361
    Mottagna gillanden:
    363
    Telefon:
    Sony Xperia X

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia X
    Info:
    KLWP
    Jag förstår frustrationen. :(

    Det är ett protokoll som används för uppspelningen via USB, den kluriga frågan är bara vilket. Tyvärr kan jag endast svara för vad din Xperia XZ stödjer då jag inte är bekant med din stereomodell eller Samsung/Huaweis enheter, så det är svårt för mig att gissa vad det kan tänkas vara. Jag vet att även iPhone har ett protokoll de använder för denna typ av uppspelning, vilket förklarar att du fått det till att fungera med de enheterna.

    Det jag misstänker som jag nämnde i föregående svar är att dessa använder analog audio via USB, eller att de stödjer uppspelning via MSC-läge så att bilstereon kommer åt dina filer på så sätt. Detta stödjer tyvärr inte din Xperia XZ, som har stöd för MTP-uppspelning samt att spela upp via USB DAC.

    Om du har möjlighet till det, skulle du kunna se om du kan få fram de protokoll som stöds i din bilstereo via tillverkaren/användarhandboken för tillbehöret eller alternativt kika med Samsung/Huawei för att höra vad de stödjer för typ av uppspelning via USB? Det skulle verkligen underlätta för mig att kunna svara dig varför din Xperia-enhet inte samarbetar. :(
     
  7. m.fall

    m.fall Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2015
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    1
    Last edited: 21 nov 2016
  8. Emir-SonyXperiaSupport

    Emir-SonyXperiaSupport Teen Droid Verifierat konto

    Blev medlem:
    19 sept 2016
    Inlägg:
    361
    Mottagna gillanden:
    363
    Telefon:
    Sony Xperia X

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia X
    Info:
    KLWP
    Hej,

    Jag har undersökt det lite närmre vilket är varför mitt svar dröjde, men tyvärr kan jag inte hitta något som pekar på att Xperia XZ stödjer Android Open Accessory är jag rädd.

    Tyvärr stödjer Xperia XZ endast uppspelning via USB om tillbehöret agerar USB DAC eller om tillbehöret stödjer MTP som jag nämnde tidigare. Det är givetvis tråkigt att du inte får det till att fungera med din bilstereo. :(
     
  9. m.fall

    m.fall Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2015
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    1
    Tack för svar!
    Inte så insatt i det hela, men kan man då kalla xz för en fullfjädrad androidprodukt,om den inte stödjer android open source som övriga konkurrenter ju verkar göra? Finns det någon uppdatering som kan göra detta möjligt? Det är vad jag förstår rätt ovanligt att detta inte stödjs,och därför kan stereotillverkaren rätt självsäkert påstå att androidtelefoner fungerar med deras produkt tänker jag.
    Mvh
    M
     
  10. Emir-SonyXperiaSupport

    Emir-SonyXperiaSupport Teen Droid Verifierat konto

    Blev medlem:
    19 sept 2016
    Inlägg:
    361
    Mottagna gillanden:
    363
    Telefon:
    Sony Xperia X

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia X
    Info:
    KLWP
    Jag har gjort en eskalering internt där jag efterfrågat mer specifik information om just AOA och om XZ stödjer det, då det i dagsläget inte finns något som pekar på stöd mot detta. Jag återkommer så fort jag får svar.
     
    Micke_A gillar detta.
  11. m.fall

    m.fall Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2015
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    1
    Tack,vore intressant att veta om detta är något som kan uppdateras/åtgärdas
    Mvh
     
  12. Emir-SonyXperiaSupport

    Emir-SonyXperiaSupport Teen Droid Verifierat konto

    Blev medlem:
    19 sept 2016
    Inlägg:
    361
    Mottagna gillanden:
    363
    Telefon:
    Sony Xperia X

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia X
    Info:
    KLWP
    Se där ja, svar har kommit gott folk!

    Samtliga Xperia-enheter stödjer AOA, men Xperia XZ och Xperia X Performance kan uppleva problem med att de inte känns av i vissa bilmodeller via USB-anslutning. Detta kan komma att lösas genom att uppdatera enheten till Android-version 7.0 (Nougat).

    Jag har efterfrågat lite mer information, återkommer om jag får svar - men det finns ljus i tunneln! :)
     
    m.fall gillar detta.
  13. m.fall

    m.fall Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2015
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    1
    Ah,bra jobbat!
    Mycket trevligt att höra att detta kan komma att lösa sig. Håller tummarna att nougat snart gör entré, och levererar :)
    Körde i morse till jobbet och kopplade in min gamla note4 och ljudet är verkligen bra via usb, stor skillnad mot aux och eftersom xz förutom detta bilstereoproblem ger bättre ljud än någon mobil jag tidigare ägt så håller jag tummarna
    Tack för informationen
    Mvh
     
  14. m.fall

    m.fall Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2015
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    1
    Hepp!
    Kan nu tyvärr konstatera att nougat uppdateringen inte löste problemet, xz klarar fortfarande inte av det som den egentligen borde stödja. Mycket irriterande
     
  15. Emir-SonyXperiaSupport

    Emir-SonyXperiaSupport Teen Droid Verifierat konto

    Blev medlem:
    19 sept 2016
    Inlägg:
    361
    Mottagna gillanden:
    363
    Telefon:
    Sony Xperia X

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia X
    Info:
    KLWP
    Tack för din feedback, jag har fört det vidare internt och inväntar en kommentar. Jag återkommer så fort jag vet mer!
     
  16. Emir-SonyXperiaSupport

    Emir-SonyXperiaSupport Teen Droid Verifierat konto

    Blev medlem:
    19 sept 2016
    Inlägg:
    361
    Mottagna gillanden:
    363
    Telefon:
    Sony Xperia X

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia X
    Info:
    KLWP
    Hej igen @m.fall@m.fall, skulle du kunna specificera exakt vilken bil- och enhetsmodell det rör sig om? Vid tester här så kan vi inte återskapa det och jag har inte hört någon annan nämna problemet, så det skulle underlätta om jag kan framföra exakt vilka modeller det rör sig om för vidare test.

    Tack så mycket för tålamodet! :)
     
    night77 gillar detta.