Yuandao / Window N101 10.1 32Gb osv

Diskussion i 'Övriga tablets' startad av zputnic, 24 jul 2012.

  1. zputnic

    zputnic Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jul 2012
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hejsan!

    Suttit och jagat information om surfplattor, då jag tror detta skulle passa mig bra, ligger ute på hotell i veckorna, men har aldrig gillat Laptops.

    Först blev man ju helt förskräckt hur mycket meck det verkar vara för att få en kina platta att fungera tillfredsställande.
    När man väl suttit och läst lite om FW uppdateringar osv så känns det endå som man börjar få ett hum om läget.

    Så till det svåra, vad ska man ha för något?

    Sneglat åt en Onda VI40 dualcore.
    Sedan hittade man Cube U30GT, som verkar poppis, med ett bra stöd från communityn.
    Föll sedan lite för Window N101 som blivit rekommenderad på diverse forum utomlands.
    Det är väl mest här den plattan inte nämnts alls.

    Är det någon som beställt någon, kanske redan har en eller sitter inne på värdefull info om den?


    Tack på förhand!


    MVH Micke
     
  2. ellfoo

    ellfoo Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2012
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Beställd

    Har beställt en Window N101. Dock avvaktar jag på att en med svart baksida skall komma i lager först, föredrog den framför den silvriga som fanns i lager.

    Kollade även på U30GT först men efter att läst att en del haft problem med ljud och wifi så valde jag att beställa N101 istället. Tycker den ser bättre ut, smaksak, om man utgår från bilderna som finns (baksida i metall istället för plast som på U30GT). Har läst att N101 har en bättre antenn med för wifi (koppar istället för keramik). Kollade dock någon youtubevideo där U30GT verkade ha bättre signal när de två jämfördes...

    När det gäller djup så skall U30GT vara lite tunnare på 9.6mm och N101 9.9mm. Kollar man benchmarks mellan de båda så är de väldigt snarlika...

    Nu är det här ju bara läst från lite forumtrådar så man får chansa lite med... Båda är ju stora tillverkare så förhoppningarna är att nya roms inte är några problem (om man inte kör custom) oavsett vad man väljer. Fördel är nog dock Cube när det gäller roms med.

    Har sedan tidigare en ICOO D90W. Den spelar upp film, kör spel etc väldigt bra men upplever att den fryser sig ibland när man surfar... Högtalarna sitter även på baksidan så den har rätt kass ljud, därav fördel N101 med. Har kört in CM9 nu, testat olika webbläsare och testat tweaka med diverse inställningar, men slöhet kvarstår, så mina förhoppningar ligger på att N101 är bättre nu. De benchmarks som finns tillgängliga tyder i alla fall på detta.

    Kan hojta till när den väl dyker upp... Borde dykt upp inom 2 veckor. En tidigare kollega har bokat U30GT så skulle kunna jämföra dem sen. Vilken du väljer hänger nog mycket på vad du prioriterar av de få sakerna som skiljer mellan de båda.
     
    Last edited: 27 jul 2012
    zputnic gillar detta.
  3. zputnic

    zputnic Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jul 2012
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Låter jättebra, tänkte beställa en i fredags, men verkar vara semesterstängt på fabriken eller något så återförsäljarna inte får några nya plattor, så väntar nog till dem får in, innan
    jag beställer, känns som man kan få vänta annars :)

    Skriv gärna ihop något när du fått hem din!



    Med vänlig hälsning, Micke
     
  4. skebokvarnsv

    skebokvarnsv Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 aug 2012
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    76

    MINA ENHETER

    Beställde en den 26/7 och fick den igår. Vid ett snabbtest känns den väldigt bra, har inte behövt göra några tweaks alls. Beställde från in4dealz.com (dealen är utgången), fick med europeisk strömadapter och den var inställd på engelska med fungerande Google Play från början. Versionen jag fick var helt no-name utan någon som helst logotyp alls.
    Den lider en del av screen bleading vid mörk skärm, men jag tror jag kan leva med det. Wifi fungerar bra, den är snabb och skärmen är skarp. Allt i jämförelse med vår A9-platta som känns uråldrig när man ställer dem bredvid varandra.
     
  5. ellfoo

    ellfoo Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2012
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Plattan på plats

    Min platta dök upp i igår (N101 32GB svart).
    Känns som bättre kvalitet än D90W:n jag har sedan tidigare.

    Har inte gjort så mycket med den än. Har jämfört den lite med en U30GT som en kollega har och de är nästintill identiska. Cuben är en halv centimeter bredare max annars är det i princip samma mått. Cuben har plastbaksida jämfört med metall så där känns det lite bättre med N101.

    Ljudet är helt ok på den i och med framåtriktade högtalare. Är ju rätt burkigt så skall man spela musik är nog externa högtalare att föredra oavsett. Kollegan är något besviken på ljudet dock då det endast är en högtalare + att den är riktad bakåt. Dock strular flash något då det laggar och har lågt ljud på svtplay.se exempelvis. Kör jag med iPad och disablar flash och kör HTML5-video flyter det på hur bra som helst och volymen är bra. Flash betedde sig likadant på Cube:n. Hörlursporten har även lite ljudstörningar då ljud spelas sen "dämpas" det. Det är lite "screen-blead" vid mörk skärm upptill på skärmen. Har inte kollat hur Cuben har det.

    Något vi märkte skillnad på var även apputbudet. Cuben har inte Boat Brower och Chrome tillgängligt på marketplace vilket fanns på N101. Dock har kollegan uppdaterat sin Cube till JellyBean (4.1) under kvällen så återstår att se om det är annorlunda på den fronten då. Annars är ju det inget som hindrar än att installera ändå. Är mest intresserad på prestandaskillnaderna med 4.1.

    När det kommer till webbläsaren är den betydligt snabbare nu än D90W som kunde ta upp emot en halv minut att ladda en sida ibland. Nu med Dolphin flyter det på bättre. D90W kunde även få för sig att hänga sig lite ibland vilket jag inte har upplevt än med denna så det är positivt. Cuben och N101 (med 4.04 på båda) upplevdes det ingen direkt skillnad mellan.

    Är det något speciellt ni vill veta angående U30GT vs N101 så kan vi försöka ta en titt på det...?

    Beställde från Elijah Store på Ali. Det var lite knackig korrespondens när man undrade hur det gick med restordern (ville bestämt ha svart trots att silvrig fanns i lager). De skickade den 8 augusti och den var framme här 13 augusti. Betalade ca 280 kr i tull då de hade skrivit ner varuvärdet något... risken är nog lite större med DHL.
     
    Last edited: 14 aug 2012
  6. ellfoo

    ellfoo Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2012
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Vi har nog fått med samma bygge på ett ungefär skulle jag gissa. Europeisk strömadapter (inga hörlurar trots att jag sett det i andra uppackningar), inställd på engelska. Endast en app som "bloatware", var någon iBooks-ripoff jag disablade.

    Kernal är byggd 4 augusti och version ligger på 20120719. Nu får vi hålla tummarna att 4.1 dyker upp snart.
     
  7. sektledaren

    sektledaren Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 maj 2011
    Inlägg:
    391
    Mottagna gillanden:
    104
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Iphone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Iphone 12 Pro Max
    Har också funderat på att beställa en kina platta.

    Hur illa är det med Svt Play? Tanken med min platta är att min dotter skall ha den och hon tittar rätt mycket på Svt Play.

    Hur är den i övrigt att surfa med och kolla film?
     
  8. ellfoo

    ellfoo Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2012
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    SVT Play via flash är illa. Ljudet flyter på men bilden försöker hinna ikapp hela tiden känns det som. Samma uppstod på Cube U30GT. Misstänker att hårdvaruaccelereringen inte funkar som det skall... Flash för Android slutade dock supportas idag så inte hela världen.

    Lösningen är att exempelvis köra Dolphin Browser for Tab, där kan man stänga av plugins (dvs Flash) samt sätta UserAgent till iPad. Då serveras HTML5-video istället från SVT Play och då flyter det klockrent (hårdvaruaccelererat). När det kommer till TV4 och Kanal 5 har de appar som funkar bra.

    Kör MX Player som kan streama film ifrån datorn, då körs 720p utan problem. 1080p hade nog funkat med men har tyvärr inte så bra trådlöst så det är nog där flaskhalsen sitter. Spelar man dock 1080p från SD-kort så är det inga bekymmer. Det viktiga är att hitta en kompatibel spelare som kör hårdvaruaccelereat, MX Player funkade bra för mig. För att browse:a runt på datorn använder jag ES Filutforskare.

    Tycker att den flyter på bra med surfning etc. Kör dock inte "out of the box"-browsern utan Dolphin som är lite snabbare enligt min mening.

    Vi körde benchmarks idag på båda tablets och båda landade på lite ca 8000 poäng på AnTuTu Benchmark och ca 4000 poäng på Quadrant. Det kanske vara lite lågt vid första anblick om man jämför med andra telefoner och tablets men man får ju tänka lite på att man får vad man betalar för.
     
  9. Templo

    Templo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2011
    Inlägg:
    158
    Mottagna gillanden:
    14
    Telefon:
    Huawei P10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10
    Telefon 2:
    Marshall London
    Info:
    Musikspelare
    Platta:
    Lenovo Yoga 3
    Info:
    Frugans leksak
    Hej!

    Jag fick min förra veckan med samma firmware 20120719 och har (hade) två problem.
    - Rätt så ofta fungerade inte touch screen eter deep sleep (fixades med en annan firmware).
    - Man hör klickande ljud från högtalarna när skärmen är på (fortfarande).

    Någon som har/hade liknande problem?
     
  10. CQTobias

    CQTobias Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 aug 2012
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Olika versioner av N101

    Hej, vill bara uppmärksamma att det finns två generationer av N101 där den nya heter N101 DUAL CORE II 32GB (原道 N101 双擎 II 32GB). Den nya har ingen screen bleed och har monohögtalare på baksidan. Högtalaren är bra och ger ett minst sagt tillräckligt bra ljud vid tittande på barnfilmer (det enda jag testat). Jag har testat ett gäng med kinesiska och taiwanesiska plattor och måste säga att det här är den bästa hittills. Mycket nöjd. Önskar att jag köpt den här till mina föräldrar istället för en Gemei G9T (också bra) eftersom den inte behöver rootas för att komma åt de flesta applikationer på Google Play. Det är den enda kinesiska platta som jag har funnit Swedbank-applikationen på utan att göra något... och det har jag fortfarande inte gjort på Gemei G9T med rätt så tappra försök... Rekommenderas. I Kina kostade den 1199 yuan, någon hundralapp till i SEK, vilket är ett kap! Dessutom är den fyrkantig med runda hörn utan att Apple kommer åt dem... var bara tvungen att skriva det ;)

    Tobias Gustafsson, Chongqing, Kina