Fråga: Z1 eller G2?

Diskussion i 'Xperia Z1 - Allmänt' startad av Tennisberg, 22 sept 2013.

  1. Tennisberg

    Tennisberg Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2013
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    BÖrjade läsa lite om LG G2 nu ikväll, har ju redna bokat en Z1 så var kanske dumt att börja göra research nu :).

    Men, vad tycker ni om ni jämför z1 och G2? Vad är fördelarna som talar för en Z1?

    Kameran sägs vara bättre, men såg på några bilder där både Z1 och G2 jämfördes och tyckte nästan G2s bilder var bättre.
    https://swedroid.se/recensioner/telefoner/recension-lg-g2/

    Dock är det ballt med kamerafunktionen med höghastighets fototagnignen som sony har....


    Batteritiden ska ju vara riktigt grym på G2 och på z1 har det varit mycket rykten om kass batteritid.

    Sen vet jag inte om jag gillar mindre kanter på g2 telefonen, blir väl mycket oavsiktligt tryckande? Och volymknapparna på baksidan ser helt galet fult ut enlgit mig, men är kanske en vanesak.


    Kanske man ska avbeställa z1 och vänta och känna på bägge i butiken och jämföra? Visst, skönt med en vattentät telefon, men man har klarat sig utan det innan...
     
    Last edited: 22 sept 2013
  2. Emptiness

    Emptiness Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jul 2011
    Inlägg:
    520
    Mottagna gillanden:
    395
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    G2 sägs ha ett kasst UI (min tolkning) och jag avskyr gränssnitt som tar över kontrollen för mycket. Touchwiz kan jag inte med t.ex. så min gamla S2a var alltid ROMad med cyanogenmod.
    Sony kör sina UI väldigt likt AOSP så gillar man Googles standardgränssnitt men även Sonys egna filuriga bonusar som Kamerans egna funktioner så är Xperia Z1 självklar.
     
    Tennisberg gillar detta.
  3. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 438
    Mottagna gillanden:
    8 370
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Testa båda i butik innan du tar beslutet. Personligen hade jag tagit en G2. Större skärm på mindre yta, mycket bättre batteritid o s v, dessutom till ett lägre pris. Vidare har kameran på Z1 fått oväntat risiga omdömen medan kameran på G2 överraskat. Vilken som i slutändan ger bäst bilder låter jag dock vara osagt.
     
  4. calim

    calim Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 dec 2012
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    För mig var valet självklart Z1. Tycker design, vattentäthet, kamera och UI gör det självklart. Tror inte du behöver oroa dig för batteri eller kamera.
    Men forska på. Ingen lur är perfekt och vi har alla olika preferenser.
     
  5. Ariozo

    Ariozo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2010
    Inlägg:
    653
    Mottagna gillanden:
    80
    Telefon:
    Google Pixel 2 XL

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 2 XL
    Telefon 2:
    iPhone X
    Platta:
    iPad Pro 2017
    Fick min z1 imorse, och har en order på G2 när den kommer. Men vart i alla fall själv positivt överraskad hur bra Z1 kändes i handen och hur snabbt allt fungerar. Kameran kan ju alltid få lite kärlek på update fronten, men tycker själv den tar helt ok bilder. I mörkare rum inomhus är där man ser lite "brus" men blir bättre i man. mode. Men som sagt så kommer säkert en update fixa sånt. :)

    Skickat från min C6903 med Tapatalk 4
     
  6. Tennisberg

    Tennisberg Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2013
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Om du kommer ha båda, så skulle jag vara djupt tacksam över en jämförelse mellan telefonerna av dig när du får tid och får bägge telefonerna. Det hade ju varit guld värt! Givetvis är många saker en smaksak, men ändå bra att höra många olika åsikter och framförallt, se hur batteri, skärm och kamera verkligen är. Och LGs gränssnitt, som inte fått så bra kritik...
     
  7. Ariozo

    Ariozo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2010
    Inlägg:
    653
    Mottagna gillanden:
    80
    Telefon:
    Google Pixel 2 XL

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 2 XL
    Telefon 2:
    iPhone X
    Platta:
    iPad Pro 2017
    Självklart, men kommer jämföra note3 först för den är jag 99% säker jag får imorgon eller fredag. G2:an ser ut som någon gång i början av oktober som alla andra. :)
    Provat en del under dagen och idag dog mobilen helt i handen och gick inte att starta på typ 15min. Sen hoppade den igång igen och inga problem därefter. :)
    Har även provat kameran lite mera och tycker fortfarande den tar helt Ok bilder, dock kan jag ju hålla med vissa att bilder till och från blir lite "blurriga". Men är nog en update kommer fixa framöver.
    Verkar få bäst bilder på man. auto/man.man mode, även där kan vissa komma ut "blurriga" men inte lika mycket som i total auto. Men kommer fortsätta testa..:)
     
  8. Tennisberg

    Tennisberg Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2013
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Jo, note 3 är också intressant. Jag har en note 2 idag och den känns lite på gränsen för stor. Note 3 är ju lite mindre, men väldigt lite mindre. z1 är lite mer mindre och g2 är mkt mindre... Så får väl helt enkelt vänta och känna på dem i butiken. Men kamera, batteritid och gränssnittet är viktigt för mig...
     
  9. Skinksallad

    Skinksallad Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2009
    Inlägg:
    567
    Mottagna gillanden:
    159
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 6
    Platta:
    Surface Go 2
    Jag har stått i samma val som TS, men tror jag har bestämt mig för att välja bort G2.
    Olika reviews får mig verkligen att tveka på mjukvaran i G2, jag föredrar att köra stock och LGs stock är inte något som lockar mig.
    Jag gillar en telefon som känns riktigt bra i handen, där tror jag Z1 ligger bra till. Bra material, bra byggkvalitet. Vad mer vill man ha?

    Vad får mig att tveka? Batteritiden: Trots att de har i stort sätt samma hårdvara och ungefär lika stora batterier så lyckas G2 få så mycket bättre batteritid i test än så länge. Jag hoppas att Sony löser detta med en mjukvaruuppdatering.

    Skärmen: G2 sägs ha den bästa skärmen än så länge i en Android telefon, medans Z1 har en medelmåttig skärm med sådär betrktningsvinkar.

    Men allt som allt, jag kör nog på Z1 ändå, om jag inte bestämmer mig för Z Ultra, men tror inte det.
     
  10. holck

    holck Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    4 504
    Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Default
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Default
    @Skinksallad

    Skärmen är riktigt bra. Det är stor skillnad att läsa om och att uppleva skärmen.

    Satt för 10 minuter sen med ett produktionsexemplar av Z1 och får min Nexus 4-skärm att likna
    teknologi från 70-talet...

    Jag har falkens ögon och kan läsa av ett regnummer på en bil på nästan 100 meters avstånd.
    Jag fick ont i ögonen av att försöka fokusera för att se pixlarna på skärmen.. Den är så helvetes skarp.
    iPhone 5 och Nexus 4 är en lätt match att urskilja pixlarna. S4 ser jag pentilemönstret..

    Ingalunda ett fel på skärmen på Z1. Vinklarna är också OK runt 45 grader. Efter det ser man
    att det blir lite förändring men inte mer än lite svagare färg. Fortfarande grymt.

    Ska beställa ett gäng om ett par dagar.

    // A
     
  11. Turbovin

    Turbovin Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2011
    Inlägg:
    113
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Det är ju lätt att trots allt bli påverkad av folks eviga gnäll på det där, jag upplevde faktiskt inget som helst problem med min Xperia Z ens, men likt förbannat blev man nästan påverkad till att välja en G2 nu. Men byggkvalitet och design går före för min del, där har G2 ingenting att hämta.
     
  12. Bobby83

    Bobby83 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2011
    Inlägg:
    410
    Mottagna gillanden:
    314

    MINA ENHETER

    Finns flera på XDA och även Esato som är missnöjda med sina skärmar. Tror säkert att det exemplar du såg var bra men det cirkulerar även dassiga skärmar ute i handeln.
     
  13. holck

    holck Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    4 504
    Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Default
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Default
    Frågan är om de är missnöjda pga förväntningar eller pga jämförelser med t.ex
    Amoled när det gäller kraften i färgerna etc?

    Skärmarna kan ju såklart vara bice.

    Allt är högst individuellt.

    // A
     
  14. Ariozo

    Ariozo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2010
    Inlägg:
    653
    Mottagna gillanden:
    80
    Telefon:
    Google Pixel 2 XL

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 2 XL
    Telefon 2:
    iPhone X
    Platta:
    iPad Pro 2017
    Tycker Z1:an har sjukt trevlig skärm med klara färger. Betrak. vinklarna kanske inte är lika bra som en del andra men bättre än Z. Men kollar man normalt tycker jag skärmen är sjukt trevlig. :) Fick hem min Note 3 imorse och den har ju som alltid sina "starka" färger och också en riktigt trevlig skärm. Så i slutet handlar det väl mest om vilken skärmtyp man föredrar.
    Som vissa sagt så är det ju så blandade reaktioner på G2:ans batteri,kamera,skärm så ska bli kolla hur det verkligen är när man får en.

    Skickat från min SM-N9005 med Tapatalk 4
     
  15. Bobby83

    Bobby83 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2011
    Inlägg:
    410
    Mottagna gillanden:
    314

    MINA ENHETER

    Handlar snarare om betraktningsvinklarna. Om Z1 skärmen faller pga färger mot Amoled så faller ju alla lcd skärmar där också. Misstänker att det är kalibreringen som gjort att vissa har bättre vs sämre.
     
  16. Tennisberg

    Tennisberg Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2013
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Man kan omöjligt få det bästa på allt. Det handlar till slut om komrpomisser, finns ingen telefon, desvärre, som är bäst på allt. då hade ju priset varit något man klagat på ändå :)

    Oavsett, är man petig och noggran så ska man nog se på bägge telefonerna och jämföra, eftersom det för min del står mellan dessa 2.

    Z1 ha rjag vänta tpå men just kamerna och batteriet är jag lite tveksam tille ftersom det är det som jag är mest intresserad av. Givetvis en stabil telefon som är vattentät är en stort plus, men inget som jag tidigare märkt av som en belastning att jag inte har.

    Men är mjukvaran så kass på LG? Får väl avvakta lite tester och se. Eller köpa bägge 2 och leka med och sen sälja ena, men det blir gärna dyrt och lite som att kasta pengar i sjön...
     
  17. Onkel Kostja

    Onkel Kostja Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jul 2010
    Inlägg:
    166
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Fast det är ju ett nöje och leka, så det är inte att kasta pengarna i sjön : -)
     
  18. Tennisberg

    Tennisberg Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2013
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    så sant så sant...
     
  19. rekoil

    rekoil Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jan 2013
    Inlägg:
    93
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Jag vet precis vad du menar, hade själv en Xperia Z (som jag tyvärr blev tvungen att reklamera då glaset på baksidan lossnade multipla gånger) och skärmen var superskarp*.

    * sett framifrån, från sidan kunde färgerna tappa styrka, men vem fan kollar på sin mobil från sidan?
     
  20. Ariozo

    Ariozo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2010
    Inlägg:
    653
    Mottagna gillanden:
    80
    Telefon:
    Google Pixel 2 XL

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 2 XL
    Telefon 2:
    iPhone X
    Platta:
    iPad Pro 2017
    Har ju inte provat varje mobil så länge än, men är det just z1 och g2 man väljer mellan så är det jobbigt val. Båda är sjukt trevliga, själv har jag alltid gillat note så fastnade ju självklart direkt på 3:an. Men behöver man inte en vattentät lur skulle jag nog nu i efterhand välja g2 över z1. Lite mindre premium känsla i material men g2 är sjukt snabb och har en sjukt trevlig skärm i ett smidigt format. Men gillar man inte plast ska man nog gå och känna på den i butik först..:)

    Skickat från min SM-N9005 med Tapatalk 4