Diskussion: Z1 ska få Lollipop

Diskussion i 'Xperia Z1 - Allmänt' startad av daltemyr, 7 apr 2015.

  1. pingo

    pingo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2010
    Inlägg:
    246
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Kör nu då Nordic Combined 14.5.A.0.270 AKA Android 5.02. Stabil, och skönt att ha knappen för att avsluta alla appar på en gång...
     
  2. jliljeha

    jliljeha Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 mar 2011
    Inlägg:
    89
    Mottagna gillanden:
    31
    Operatör:
    Tele2 Företag
    Telefon:
    Samsung S20 FE 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2 Företag
    Telefon:
    Samsung S20 FE 5G
    Min lur är relativt seg nu efter L. Den är dock krypterad (krav från jobbet för att kunna synka mail) vilket bara det påverkar prestanda rätt negativt.
     
  3. Sharpless

    Sharpless Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2012
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Hmm, bara två startskärmar nu? Någon som vet om det går att ändra?
     
  4. Droid82

    Droid82 Guest

    Är det någon som kan förklara hur man får tillbaka ljudlös funktion på telefonen? Nu verkar det bara finnas vibration eller ljud på.
     
  5. Najtprowler

    Najtprowler Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jun 2010
    Inlägg:
    92
    Mottagna gillanden:
    32
    Operatör:
    Tele2, Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Info:
    Nova Launcher
    Telefon 2:
    OnePlus 8 Pro
    Info:
    Nova Launcher
    Trycker du på en av volymknapparna så kan du välja ljudläge, antingen ljud, prioritet eller helt av :)
     
    Droid82 gillar detta.
  6. mats.sjostrand

    mats.sjostrand Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 dec 2013
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Gummans Z1 har nu senaste uppdateringen. (5.0.2) men finns smartlock på Z1?
    Kan ej hitta smartlock under säkerhet som jag gör på min Z3....
     
  7. Droid82

    Droid82 Guest

    Tack för svaret. :)
     
  8. daltemyr

    daltemyr Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    1 290
    Mottagna gillanden:
    340
    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE 64GB
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Man måste aktivera funktionen. Gå till säkerhet / betrodda agenter och aktivera Smartlock där.
     
    Last edited: 26 maj 2015
  9. mats.sjostrand

    mats.sjostrand Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 dec 2013
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Tackar!

    Mvh
    /Mats
     
  10. Steven A

    Steven A Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2014
    Inlägg:
    91
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Min är inte krypterad men tycker den hsr blivit superseg, ffa när man går från en app genom att trycks på hemknappen. Tar tid att ladda startsidan (kör Aviate)...var absolut inte så seg med 4.4.4. Tycker ävem.kameran är lite segare än tid.

    Är väl annars rätt så nöjd o tycker det är rätt så snyggt men seeeegt.
     
  11. jinxan

    jinxan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2010
    Inlägg:
    119
    Mottagna gillanden:
    18
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 8 pro
    Telefon 2:
    Xiaomi redmi note 8 pro
    Jag är rätt nöjd med lollipop, förutom att jag inte har lyckats klura ur hur jag gör för att slå av och på ljudlöst när jag använder typ Youtube o när jag lyssnar på musik

    Får bara upp volymen för just appen. Måste avsluta apparna helt för att kunna slå av eller på ljudet..
     
  12. Nicole

    Nicole Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2014
    Inlägg:
    3 034
    Mottagna gillanden:
    1 422
    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z1 & Z3c & XZ
    Övrigt:
    Polar Grit X Pro Titan ⌚
    Fråga, hur upplever ni kameran i Lollipop?

    Jag är sjukt nöjd med den som KK har och drar mig för att uppdatera pga om den blir sämre...
     
    Last edited: 14 jun 2015
  13. tobswe

    tobswe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    142
    Mottagna gillanden:
    65
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 1 III

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 1 III
    ROM:
    Original
    Kul att höra era kommentarer om nya operativsystemet! Själv har jag avvaktat med att uppgradera eftersom jag är så nöjd med 4.4.4 och rädd för att få nya mjukvaruproblem och försämringar, men det blir nog så att jag kommer att uppgradera så småningom! :-)
     
    bernard gillar detta.
  14. daltemyr

    daltemyr Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    1 290
    Mottagna gillanden:
    340
    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE 64GB
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Ja, 4.4.4 var en bra och stabil version, jag hade aldrig några större problem med den. Lollipop är nytt med en del barnsjukdomar, och det är inte alldeles nödvändigt att uppgradera, och även om det hävdas att det är den största uppdateringen någonsin så är det inte så enormt stora skillnader. Samtidigt så går ju utvecklingen framåt, och det lär kanske inte komma så många fler uppdateringar eller rättningar av 4.4.4, och Lollipop innehåller en del trevliga nyheter och förbättringar. De fel som finns kommer förhoppningsvis att rättas till i kommande uppdateringar även för Z1.
     
  15. tobswe

    tobswe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    142
    Mottagna gillanden:
    65
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 1 III

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 1 III
    ROM:
    Original
    Jag har testat många olika versioner av Android och jag upplever att 4.4.4 är en av de bästa jag provat, så jag är lite tveksam till att uppgradera, men samtidigt vill man ju ha det senaste och säkraste systemet, så det lär väl bli en uppgradering. Jag läste dock nyligen att en ny version av Lollipop är på gång (.283), så det är lika bra att vänta lite till, så slipper man hålla på med onödiga uppgraderingar! :-)

    Källa: http://www.xperiablog.net/2015/05/2...rtified-for-xperia-z1-z1-compact-and-z-ultra/
     
    Last edited: 4 jun 2015
  16. Luffe

    Luffe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2011
    Inlägg:
    115
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Efter Lollipop har min Z1 blivit seg, appar hänger sig och tom en gnutta sämre täckning på båda Wifi och LTE. Och ja - har kört en återställning... Sen den grejen med att data stryps vid samtal!!?
     
  17. tobswe

    tobswe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    142
    Mottagna gillanden:
    65
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 1 III

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 1 III
    ROM:
    Original
    Det låter jobbigt, man är ju både beroende av en väl fungerande telefon idag (eftersom man gör nästan allting på mobilen istället för datorn) och dessutom van vid en blixtsnabb upplevelse efter smidiga Kitkat! Just därför har jag avvaktat lite med att uppgradera. Har du testat ominstallation via PC och sedan en total återställning?
     
  18. henrikln

    henrikln Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 okt 2010
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Mina erfarenheter av 5:an så långt:
    Väldigt snyggt och trevligt att använda, gillar nya statusmenyn och snabbinställningarna och Lollypop-animeringarna är riktigt snygga, tycker jag. :)
    (Och "genvägen" till power management genom att klicka på batteriet när snabbinställningarna är ute är nice!)
    Men apropå "Power management", så är det en stor nackdel efter uppdateringen. Batteritiden är markant sämre. Och då har jag inte ens installerat allt jag hade på telefonen innan uppdateringen. Med 4.4.4. var det nån enstaka gång av extra hårt användande som gjorde att jag hade mindre än 20-30% kvar vid dagens slut, men nu tar batteriet ofta slut innan dagen gör det...

    "Android OS" ligger ofta i topp i batteriförbrukningslistan, vilket sällan var fallet tidigare. När jag tittar på batteriförbrukningsdiagramet, ser jag också att telefonen är "awake" mycket mer än tidigare.

    En "stor" skillnad mot tidigare är att jag aktiverat smart lock och har en "trusted place" (hemma) och även "on-body detection" aktiverat. Jag gillar funktionen (och tycker den fungerar hyfsat bra!) men ska kanske inaktivera och se om det gör nån skillnad.

    Telefonen upplevs också som segare och tar generellt längre tid på sig att byta mellan appar eller t ex starta kameran. Jag har kört Action Launcher 3 ett tag, men kände mig tvingad att byta tillbaka till Sonys standarslauncher, för det tog ofta orimligt lång tid att komma tillbaka till AL3 när jag tryckt på hem-knappen. Sonys launcher går snabbare, men egentligen inte så snabbt som jag skulle förväntat mig.

    Så för att summera:
    Gillar Android 5 och flera av de funktioner som är nya. Gillar också Sonys uppdaterade mail-app, för jobbmailen.
    Gillar inte att telefonen blivit märkbaert sämre när det kommer till prestanda och batteri-tid.
    (Jag har inte gjort någon fabriksåterställning efter uppgraderingen.)
     
  19. daltemyr

    daltemyr Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    1 290
    Mottagna gillanden:
    340
    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE 64GB
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Jag kan bara instämma i allt ovanstående, jag upplever exakt samma sak både vad gäller batteritid och seghet. Jag har en liknande setup bortsett från att jag kör original-launchern.
    Jag irriterar mig dessutom på ett par egenheter som har tillkommit i och med Lollipop:
    • Alarmfunktionen är väldigt svår att stänga av när telefonen står i laddstället med klockvisning aktiverad. Av någon anledning så fungerar det inte att stänga av med någon av knapparna, trots att det valet är aktiverat, och det kommer inte heller fram någon grafik på skärmen som man ska interagera med. I stället ser man en minimal notisruta som man ska klicka på för att sedan kunna dra. När man är nyvaknad och utan glasögon är inte detta lätt.

    • Det händer ganska ofta att launchern startar om när man haft igång något tungt spel eller annan tung app, så att när man lämnar appen laddar launchern om alla ikoner och går tillbaka till "home"-sidan.

    • Det har blivit ganska vanligt att det kommer upp ett meddelande om att någon systemapp eller tjänst har stannat eller slutat fungera, som t.ex. google play-tjänster eller google account manager. Man märker inte så mycket av detta eftersom tjänsten oftast startas om automatiskt och sen fungerar allt som det ska, men det är inte snyggt.

    • Flight mode och silent mode har tagits bort från powerknappsmenyn. Visst, de finns i systemmenyn, men det var bra mycket smidigare att ha dem i powermenyn, framför allt för att man inte behövde låsa upp telefonen. Min jobbtelefon som av säkerhetsskäl påtvingade av företagets säkerhetsavdelning har ett åtta teckens alfanumeriskt lösenord, och då är just upplåsningssteget påfallande extra-arbete.

    • Buggen från 4.4.4 att skrivbordet inte roteras när man vänder på telefonen och trots att rotations-inställningen är aktiverad finns dessutom kvar. Man får nästan intrycket att Sony fått för sig att det är så det SKA fungera.
    Det lär ju ska komma en 5.1-uppdatering i juli. Vi får väl hoppas att många av problemen kommer att åtgärdas där.
     
    Last edited: 8 jun 2015
  20. Nicole

    Nicole Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2014
    Inlägg:
    3 034
    Mottagna gillanden:
    1 422
    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z1 & Z3c & XZ
    Övrigt:
    Polar Grit X Pro Titan ⌚
    Kameran, är det någon som fotar mycket som vill svara på om den blivit sämre i Lollipop...?

    Tack ヅ