Problem: Z1c beter sig konstigt (kameran öppnas random)

Diskussion i 'Xperia Z1 Compact' startad av alatan, 25 apr 2015.

  1. alatan

    alatan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jun 2011
    Inlägg:
    83
    Mottagna gillanden:
    27
    Telefon:
    Huawei P10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10
    Info:
    Min primära telefon.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S3
    ROM:
    Omnirom CM 10.1 Android 4.2.2
    Info:
    Används mycket sällan.
    Telefon 3:
    Nokia 3310
    Hejsan! Var lite på lyset igår kväll och skulle bada badtunna. Självklart glömde jag lägga ur mobilen ur badbyxorna så jag satt i det 48 gradiga vattnet i ca 5 minuter innan jag kom på mig själv. Tog upp den och la ifrån mig den, den funkade fint och eftersom den ska vara vattentålig brydde jag mig inte i det.

    Kvällen fortsatte men när jag tänkte föreviga tillfället med ett foto upptäckte jag att mobilen var död. Hoppade då upp ur tunnan och sprintade in i huset för att torka den. Försökte starta den men den fastnade i en bootloop. Gick inte att komma in i recovery och när jag försökte ladda den hände inget förutom att det blinkade oranget (stavning?). Då jag inte var så stadig på handen, snarare dyngrak beslöt jag mig att inte pilla på den något mer den kvällen. Så jag la den i en burk med ris med luckorna öppna.

    Idag när jag vaknade tänkte jag försöka starta den. Ingenting hände, alls. Den reagerade inte heller när jag stoppade i laddsladden. Tänkte att det var kört efter jag försökt i 10 minuter men vid sista försöket startade den otroligt nog. Allt verkade fungera som det ska men ett problem jag verkar ha fått är att kamera appen öppnar sig ungefär var 30 sekund. Det gick inte att ladda den heller men efter lite 5-56 verkar det gå nu. Så luckan måste ha läckt in lite vatten och blivit fuktskadad. Eftersom 5-56 ska kunna driva ut fukt.

    Håller man in kamera knappen så öppnar sig kameran och jag tror det är det som är problemet. Något måste ha blivit galet med kameraknappen sen badet igår. Har prövat att spruta 5-56 på knappen men det är ju svårt att få in det under knappen.

    Hur ska jag lösa detta? Vill helst ha en helt fungerande telefon men om det skulle gå att stänga av funktionen att kameran öppnas med knappen hade det också funkat. Har letat i inställningarna men hittar inget om det.

    Kör Omnirom 4.4.4
     
  2. Rospigg

    Rospigg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    2 168
    Mottagna gillanden:
    2 049
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    Men herregud!
    Hoppas du trollar.

    Du skulle såklart låtit den ligga ett tag till.

    Hur kom du på idén att spruta in 5-56 i luren. förutom att det driver fukt så innehåller det också olja.
    Om nu inte luren var kass innan så är risken stor att den är det nu.
     
  3. alatan

    alatan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jun 2011
    Inlägg:
    83
    Mottagna gillanden:
    27
    Telefon:
    Huawei P10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10
    Info:
    Min primära telefon.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S3
    ROM:
    Omnirom CM 10.1 Android 4.2.2
    Info:
    Används mycket sällan.
    Telefon 3:
    Nokia 3310
    Jag vet inte riktigt hur jag tänkte imorse. Var trött och less på luren sen igår, tänkte vadfan gör det när den ändå inte startar.

    Nu i efterhand kom jag på mig själv och det var jävligt dumt av mig. Men hittills funkar den fortfarande, får se om den lägger av om någon dag. Har som tur bara mig själv att skylla då.