Övrigt: Z1C vs Z3C?

Diskussion i 'Xperia Z1 Compact' startad av Lååttaaah, 14 sept 2014.

  1. Lååttaaah

    Lååttaaah Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2012
    Inlägg:
    407
    Mottagna gillanden:
    59
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Sony Xperia 5 III

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Sony Xperia 5 III
    Platta:
    Sony Xperia Z3 tablet Compact
    Platta 2:
    Sony Xperia Tablet Z
    Kikat på specsen och jämfört lurarna, men jag ser eg ingen nämnvärd skillnad.

    - Z3C har aningens större skärm, 4,6 tum mot Z1C 4,3 tum.
    - Z3C yttermått är nästan de samma som Z1C, men 0,9 mm tunnare.
    - Z3C har snapdragon 801, Z1C snapdragon 800.
    - Z3C har 2600 mAh batteri, Z1C 2300 mAh batteri. Nu vet jag inte hur stor skillnad det utgör i batterikapacitet, men jag tänker att med Z3C större skärm borde skillnaden bli marginell?
    - Z3C material består av plast och glas, Z1C aluminium och glas.

    Hur det ligger till med det förfärliga splitterskyddet gällande Z3C vet jag inte?

    Så. Min fundering - är det ens värt att fundera på en Z3C? Någon Z1C-ägare som funderar på att köpa den, och isf varför?
     
    Last edited: 14 sept 2014
  2. Beast

    Beast Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2010
    Inlägg:
    232
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Känns inte värt det!
    Aluchassiet på z1c gör ju att den känns grymt gedigen och prestandamässigt känns det ju inte direkt som man saknar nå.
    Jag brukar klämma hårt på min z1c ibland bara för att känna att den är hård och inte har någon gnorkande plast som sviktar,jag gillar när det känns rejält. :)
     
  3. inzomniac

    inzomniac Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 mar 2011
    Inlägg:
    80
    Mottagna gillanden:
    55
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Platta:
    Samsung Tab S8+
    Det finns väl i princip bara en recension som är något sånär djupgående ute, men nedan i posten ses en jämförelse av batteritider enligt gsmarena i alla fall. Länk till testet: http://www.gsmarena.com/sony_xperia_z3_compact-review-1135.php

    Tror även att Z1C baksida är av plast (?), och att Z3C inte verkar ha splitterskyddet på glaset framtill. De verkar även ha förbättrat skärmen på fler sätt än att enbart göra den större, om man ska tro gsmarena. Stereohögtalare framtill är en annan förändring, som verkar leverera bättre/högre ljud än Z1C, enligt testet.

    [​IMG]
    [​IMG]
     
  4. Lååttaaah

    Lååttaaah Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2012
    Inlägg:
    407
    Mottagna gillanden:
    59
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Sony Xperia 5 III

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Sony Xperia 5 III
    Platta:
    Sony Xperia Z3 tablet Compact
    Platta 2:
    Sony Xperia Tablet Z
    Tänk vad snyggt om baksidechassit hade varit i aluminium, och då hade repor inte utmärkt sig lika mkt. Apropå gnorkande eller knirrande plast, min Z1C knirrar på ett ställe baktill, nedre delen på höger sida vilket den har gjort hela tiden, men det skiter jag i eftersom det inte märks när jag använder skal. :-)

    Helt rätt apropå Z1C baksida, den är av plast, inte glas. My bad. :-)

    Och tack för länken inzomniac, det där hade jag missat. :-)

    På det stora hela kan jag för egen del inte se en riktigt jättebra anledning att köpa en Z3C. Det som skulle avgöra ett köp för mig är förbättrad batteritid, men det ska vara mer än marginellt då.

    Z1C är dels en ca 7 mån ung lur och helt klart den bästa och mest prisvärda smartphonen jag har haft i min ägo hittills. Det är bara Samsung som har bättre kamera, tycker jag, men i övrigt känns Sony överlägsen de övriga som jag har provat (Samsung, HTC, Motorola).

    Men det ska bli jätteintressant att läsa omdömena av vanliga användare några månader efter att luren är släppt! :-)
     
    Last edited: 14 sept 2014
  5. Vidur

    Vidur Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2011
    Inlägg:
    429
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Håller med om att Z1c är en grym lur. Toknöjd med batteritiden, har aldrig kört soppatorsk om jag använder luren en normal dag. Krävs att man är sjuk och inte orkar kliva upp, fast då har man laddaren nära.

    Så känns bra att den största förbättringen ligger på batteriet. Så om jag lyckas paja denna så kan man lugnt uppgradera utan att oroas av försämrad batteritid. Sonymobile.

    Skickat från min D5503 via Tapatalk
     
  6. Lååttaaah

    Lååttaaah Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2012
    Inlägg:
    407
    Mottagna gillanden:
    59
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Sony Xperia 5 III

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Sony Xperia 5 III
    Platta:
    Sony Xperia Z3 tablet Compact
    Platta 2:
    Sony Xperia Tablet Z
    Jag har förhandsbokat en Z3C eftersom min Z1C alldeles jättelämpligt har gått sönder, så nu behöver jag inte fundera mer ang köp. :-P
     
  7. Phukkitt

    Phukkitt Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    169
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Skriv gärna vilka skillnader du upplever, bra med en jämförelse från en föredetta Z1C-ägare. :)

    Det jag själv misstänker/spekulerar om:
    - Den större skärmen borde inte påverka strömförbrukningen nämnvärt, upplösning gör väl mer skillnad än skärmstorlek?
    - Har hört att Z3C skall ha baksida av glas, samt att Sony slutat med sitt splitterskydd sedan Z2. Om baksidan är av glas så kan man hoppas att den inte heller släpper in ljus från lampan till kameran som på Z1C.
    - Plastram istället för aluminium lär sänka kvalitetskänslan något.
     
  8. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 211
    Mottagna gillanden:
    2 166

    MINA ENHETER

    Kände på en Z3c på MM idag och upplever inte att kvalitets känslan blev sämre med plastram. Tyckte hela telefonen kändes riktig bra faktiskt men står själv fortfarande i valet mellan Z3 och Z3c. Vet inte om displayen är tillräckligt stor på Z3c för att jag ska bli riktigt nöjd. Har idag en Z2 som jag tycker är för stor för daglig användning men uppskattar verkligen den stora skärmen.
     
  9. Lååttaaah

    Lååttaaah Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2012
    Inlägg:
    407
    Mottagna gillanden:
    59
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Sony Xperia 5 III

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Sony Xperia 5 III
    Platta:
    Sony Xperia Z3 tablet Compact
    Platta 2:
    Sony Xperia Tablet Z
    Jag återkommer absolut i fråga om jämförelse. Men kan redan nu säga att jag faktiskt föredrar plastramen framför aluminium, ger ett riktigt snyggt visuellt intryck samt att luren är mkt mer greppvänlig. Men som allt annat, smaken är som baken... :-)
     
  10. Lååttaaah

    Lååttaaah Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2012
    Inlägg:
    407
    Mottagna gillanden:
    59
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Sony Xperia 5 III

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Sony Xperia 5 III
    Platta:
    Sony Xperia Z3 tablet Compact
    Platta 2:
    Sony Xperia Tablet Z
    Nu är jag Z3C-ägare sedan 1 dag tillbaka. Här gör jag en liten jämförelse, inte så omfattad eftersom jag har bara haft luren 1 dag.

    I förpackningen: Telefon, in-ear headset (väldigt simpel modell utan volymreglage, endast svarsknapp), laddare och sladd.

    Chassit: Baksidan är av glas, och därmed ganska halt. Plastlisten gör dock luren mer greppvänlig än Z1C, och väldigt skön att hålla i. Aluminium är förvisso snyggt och ger lite lyxkänsla, men här måste jag faktiskt medge att Sony har lyckats väldigt bra med designen av Z3C. Upplever inget knirrande eller knakande som man kan märka på Z1C. Z3C känns riktigt solid i jämförelse.

    Luckorna: Istället för en lucka för USB, micro-SD och SIM-kort som på Z1C så har nu USB och micro-SD en gemensam lucka. Det känns lite sisådär, för om den luckan går sönder och släpper in vatten så sabbas ju även SD-kortet. Vet inte om det är så genomtänkt av Sony? Sen tycker jag att just den luckan är svårare att öppna, känns som jag ska bryta av den iom att den är såpass lång. Känns lite läskigt, faktiskt.

    Skärmen: Är som bekant lite större, men det är absolut inget som jag ens reagerar över, så marginellt känns det. Men jag kanske är lite konstig. :-P
    Upplösningen är heller ingen större skillnad, inte vad jag ser med blotta ögat.

    Vad som är nytt är funktionen dubbelknacka på den släckta skärmen för att väcka luren. Det är valfritt och jag har inte aktiverat funktionen.
    Annan funktion som tillkommit (även det frivilligt) och som jag gillar, är att så länge jag håller luren i handen så slocknar inte skärmen.
    Men bäst av allt - det hemska splitterskyddet är väck! Nu använder jag displayskydd, men när jag frågade Sony så fick jag till svar att glaset är väldigt tåligt. Och det kan jag faktiskt tro, fick den känslan innan jag monterade displayskyddet.

    Kameran: Är densamma men nu utrustad med 4K vid videoinspelning, som verkar funkar riktigt bra. Mörkerbilder har jag tyvärr inte hunnit ta ännu, men enl. Sony ska det vara förbättringar med det. I övrigt, vanliga bilder blir lika bra som med Z1C, varken mer eller mindre.
    Kameralinsen baktill och blixten sitter inte lika tätt som hos Z1C.

    Apropå blixt/lampa så tror jag att Z3Cs lampa är aningens svagare än Z1C (som även den är svag), det känns så iaf. Jag kan tyvärr inte jämföra eftersom min Z1C är sönder.

    Batteritiden: ... kan jag inte yttra mig om ännu, återkommer när jag vet bättre. STAMINA har utökats med funktionen Ultra STAMINA-läget som man kan aktivera om man inte har möjlighet att ladda sin telefon under en längre tid. Då fungerar bara samtal och meddelanden. Jag har inte haft användning av den funktionen ännu.

    I stort sett upplever jag Z3C som en uppdaterad Z1C med lite yttre förändringar, och någon tillagd funktion här och där.
    Så helt ärligt; hade inte min Z1C gått sönder så hade jag inte köpt Z3C, det tycker jag inte att det är värt.
    Fler Z3C-ägare får gärna komplettera jämförelsen, jag kommer inte på något mer just nu. Men finns det undringar så fråga gärna så svarar jag om jag kan. :-)
     
    Last edited: 3 okt 2014
    kalleboston gillar detta.
  11. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 211
    Mottagna gillanden:
    2 166

    MINA ENHETER

    Jag har precis bytt från en Z2 och innan den hade jag en Z1c. Upplever den förändrade skärmen som väldigt positivt. Jag älskade skärmen i Z2 men telefonen som sådan var liiite för stor för mig. Tyckte den var besvärlig att ha med sig och hålla i, dessutom lite för stor att ha i fickan. Den här är riktigt bra, suverän att hålla i och ha med sig/på sig utan att skärmen för den skull är för liten. Dessutom är ju samtalsljudet sååååå mycket bä5re i denna än i Z2. Den här är ju en dröm att prata i, Z2:an var en mardröm.

    Skickat via Tapatalk
     
  12. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 211
    Mottagna gillanden:
    2 166

    MINA ENHETER



    Skickat via Tapatalk
     
  13. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 211
    Mottagna gillanden:
    2 166

    MINA ENHETER

    Oj vad konstigt det där blev. Skulle bara redigera mitt inlägg lite ☺

    Skickat via Tapatalk
     
  14. Lååttaaah

    Lååttaaah Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2012
    Inlägg:
    407
    Mottagna gillanden:
    59
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Sony Xperia 5 III

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Sony Xperia 5 III
    Platta:
    Sony Xperia Z3 tablet Compact
    Platta 2:
    Sony Xperia Tablet Z
    På vilket sätt upplever du skillnad på skärmen mellan Z1C och Z3C, förutom storleken?
     
  15. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 211
    Mottagna gillanden:
    2 166

    MINA ENHETER

    Det är ju framförallt storleken som gör skillnaden för min del men jag tycker den är bra överlag

    Skickat via Tapatalk
     
  16. Nappandroid

    Nappandroid Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2011
    Inlägg:
    1 577
    Mottagna gillanden:
    106

    MINA ENHETER

    Märkt av någon blå ton i skärmen?
     
  17. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 211
    Mottagna gillanden:
    2 166

    MINA ENHETER

    Nja, beror på vart man tittar verkar det som. Vissa vita bakgrunder har en blåaktig ton men jag har försökt justera vitbalansen så den blir som "jag vill" . Upplevde samma sak i Z2:an men det verkar vara en vanesak då jag inte ens tänkt på det med Z2 nu på sista tiden

    Skickat via Tapatalk
     
  18. Nappandroid

    Nappandroid Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2011
    Inlägg:
    1 577
    Mottagna gillanden:
    106

    MINA ENHETER

    Okej om du ska jämföra Z2 med Z3C, vilken gillar du bäst då? Vilken är snabbast osv? Storleken är ju skillnad och även till viss del specifikationer även om det inte är jättestora skillnader känns det som och just nu ligger telefonerna rätt lika prismässigt.
     
  19. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 211
    Mottagna gillanden:
    2 166

    MINA ENHETER

    Oj vad svårt. Z2 är ju grymt bra om man accepterar storleken och kan göra avkall på samtalskvaliten på samtal. Samtalskvaliten mellan Z3c och Z2 är som dag o natt, Z3c är en fröjd att prata i jämfört mot Z2.

    Z3c är helt otroligt rapp, har dock svårt att avgöra om den är snabbare än Z2 men kanske något. Storleksmässigt är ju Z3c grym. Så otroligt smidig att hantera. Just nu ångrar jag INTE det bytet men vi får väl se.....

    Batteriet är helt otroligt på Z3c (det var inte dåligt på Z2) . Just nu 26 Tim på och 5 Tim skärm, har 38% kvar.

    Skickat via Tapatalk
     
    Last edited: 3 okt 2014
    kalleboston och Nappandroid gillar detta.
  20. ef98dpa

    ef98dpa Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2010
    Inlägg:
    460
    Mottagna gillanden:
    45

    MINA ENHETER

    Jag kommer också från z1c till z3c, dock hade jag en gammal x10 ett par veckor innan z3c:n kom.

    Jag upplever batteritiden ungefär som jag upplevde batteritiden på z1c när jag fick den, med stamina mode klarar jag mig två vanliga dagar, vilket är mer än nödvändigt då jag ändå laddar varje natt, däremot är det jäkligt skönt att kunna använda luren extremt mycket vissa dagar utan att behöva tänka på att tanka på med med juice.

    Personligen tycker jag att skärmstorleken märks, men det kan delvis vara synvilla pga tunnare sorgekanter, men jag upplever också att jag får sträcka ut mina pianofingrar till det yttersta när jag kör enhandsgrepp, och då har jag rätt långa fingrar. Jag har inte upplevt skärmen som för blå hittills, tvärtom så var jag in och testade ändra färgerna lite och gick till slut tillbaka till original, dock smaksak.

    Bortsett från de mindre mjukvarujusteringar som inneburit några nya funktioner så är det något rappare flyt i den nya luren, jag hoppas det beror på processorn så att man kan få ännu mer wowkänsla med framtida programvarauppdateringar, men det kan såklart bero på tweakad mjukvara.

    Kameraknappen tycker jag är grym! Klart bättre än alla tidigare då man slipper trycka ner den så hårt att bilden blir sned som på tidigare modeller. I övrigt tycker jag de kosmetiska förändringarna med plastram, glasbaksida, vit framsida(!!!), etc bara gjort telefonen snyggare och till det bästa jag upplevt hittills. Gällande luckorna så är jag fuktnojig och har bara öppnat sd-kort-luckan och sim-kort-luckan varsin gång för att få in de respektive korten och hoppas att jag slipper öppna dom igen. Magnetladdare ska det vara och i övrigt trådlösa kopplingar(molntjänster, blåtand, chromecast...).

    En sak jag inte kommer överens med är tangentbordet som jag snart byter ut mot mitt gamla smart keyboard. Kan inte direkt komma på något mer, men fråga gärna.