Z2 eller Z3, finns det ett klockrent svar?

Diskussion i 'Xperia Z3 - Allmänt' startad av dhanjel, 16 nov 2014.

  1. dhanjel

    dhanjel Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2009
    Inlägg:
    1 414
    Mottagna gillanden:
    278
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11
    Har haft iPhone via jobbet en herrans massa år, nu är det dock jobbbyte och dags att köpa sig en egen mobil.
    har velat å det grövsta åt alla håll men kommit fram till att Xperia-serien passar mig, vattentäta, bra battertid och en bra kamera.
    (Egentligen lite stora, men vill inte heller ha Compact :))

    Nu ska man ju dock köpa den själv,och då har jag hopplöst svårt att bestämma mig för om man ska köpa en z2 eller en z3, det skiljer ca 2000kr, eller 50% extra för en z3 och frågan är om det är värt det?

    Vad jag förstått så är de primära skillnaderna (lite bättre) batteritid, (lite bättre) dimensioner och (lite bättre) kamera?

    Hur hade ni gjort, när man ska låta kostnaden vara en del av argumentet?

    (Blir nog en vit, med orginal flip-cover och en fin docka vid sängen)
     
  2. JustinZane

    JustinZane Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2012
    Inlägg:
    79
    Mottagna gillanden:
    2
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S10+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S10+
    Platta:
    Huawei m5
    Jag har en z3 som jag tog när jag förlängde abonnemanget...
    Tjejjen har en z2!

    Jag skulle ta en z2 i din sits!
    Grym telefon till väldigt lite pengar!! :)
     
    dhanjel gillar detta.
  3. Mastodontfilmsmatz

    Mastodontfilmsmatz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 okt 2014
    Inlägg:
    73
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    Kopierar mitt svar på liknande tråd en sida bort:

    Jag satt i samma funderingar och valde Z2. Jag tycker att den är snyggare, framförallt på grund de diskreta längsgående högtalarna i över -och nederkant och LED-lampans placering. De något mer rundade hörnen på Z3 verkar tilltala de flesta, men inte mig. Däremot är den lite skönare att hålla i, det medges.

    Nu med den senaste uppdateringen som kom härom veckan till Z2 (4.4.4) så försvann ännu fler av skillnaderna vilket gör telefonerna närmast identiska. Även möjligheten att koppla telefonen till PS4 introducerades nu till Z2, en finess som i höstas kändes som ett av de största försäljningsargumenten för Z3 och Z3 Compact.

    För mig blev det designen som avgjorde, eftersom fördelarna med Z3 är så små att de för mig blev oväsentliga. En prisskillnad på 2000 kr är verkligen inte motiverad efter den senaste uppdateringen.
     
    kalleboston och dhanjel gillar detta.
  4. dhanjel

    dhanjel Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2009
    Inlägg:
    1 414
    Mottagna gillanden:
    278
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11
    Tack för svaren,

    Mastodonsfilmsmatz (härligt med lite nile city referenser!), såg ditt svar i andra tråden och det känns som jag lutar åt samma sak. Måste gräva lite i hur pass mkt bättre kameran är bara, det är en viktig punkt när man har småbarn :)

    z2 är som billigast 3617 just nu (Megalager) och z3 4991 (samma butik) eller 5199 om man vill ha vit (Superphone). Så för stunden så diffar det 1374-1582.
    Fortfarande z2 som är det vettigaste då?

    Sannolikt så byter jag telefon om nåt år igen, så värdeminskningen kan man ta i beaktande med :)
     
  5. kanzaki

    kanzaki Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2011
    Inlägg:
    50
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Första är ju utseendet. Tycker brons versionen på z3 an är ruskigt snyggt.

    Det mesta handlar om smaksak..

    Men z3 har full 4k video inspelning support. Alltså kan man spela in 4k video utan minut begränsning.

    Den har dubbla högtalare, vilket gör den underbar för musik direkt ur telefonen.

    Den har tydligare o skarpare skärm. Störreskärm och är inte större än z2an, det är mindre kant på telefonen.

    Z2 an har som sagt led dioden innuti högtalarplatsen på toppen vilket är en cool finess.. Men.. Som sagt smaksak.

    Z3 har bättre vattenskydd. Alltså klarar den av högre vattentryck. O djupare dykning. En meter under vatten ska tydligen vara utlovad o garanteras av sony att den klarar det utan några problem. Medans z1 o z2 är upp till 30 cm som är utlovat.. Sen klarar de säkert till 1 meter också, men det är inget företaget garanterar eller lovar. Men z3 ska tydligen lovas till en meter.

    En sak jag inte gillade med z3 an var att i stock så har den större ikoner. Men det spelar mig ingen roll eftersom jag fixar alltid en annan launcher "t.ex buzz launcher" o bygger mitt eget tema.

    Vid långtryck av power knappen så finns det record screen, vilket jag inte vet om det finns på z2an.. Annars behöver man roota en telefon för att kunna använda någon "recordscreen" app.

    Z3 an har starkare processor.

    Kameran ska också tydligen fota i bredare vinkel, alltså får man mer yta på bilden man fotar.
    Den ska tydligen också va bättre vid mörkerfoton etc.

    Och telefonen är sådan att man inte kommer behöva byta den om ett år, den håller måttet.

    Många har klagat på volymnivån vid hörlurar på z1 o z2, z3 an ska kunna spela högre.särskillt via högtalarna, den låter som en best. Endast htc m8 är bättre i den fronten.

    Å andra sidan är det 2015 snart.. Och vid sommar kommer det bli standard att släppa flaggskepps mobiler med 8 kärniga processorer, än 4 kärniga som dessa är idag.

    Galaxy alpha har 8 kärnor, men det är en ganska värdelös telefon överlag.

    Det ryktas också att z4an ska vara rustad med wireless laddning :)
     
    dhanjel gillar detta.
  6. dhanjel

    dhanjel Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2009
    Inlägg:
    1 414
    Mottagna gillanden:
    278
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11
    Bah hopplös du är, nu lockar ju z3:an igen :) Tack för ett imponerande genomtänkt svar dock!

    Gillade inte riktigt att vita 2:an hade svart framsida.
    8 kärnor klarar jag mig utan, men känner jag mig själv så vill jag säkert testa ios eller winphone till hösten igen :)

    Tråkigt att z3 är så dyr bara om man jämför med s5 och lg g3.
    5500 verkar vara billigast från seriös butik.
     
  7. daltemyr

    daltemyr Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    1 296
    Mottagna gillanden:
    346
    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE 64GB
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Har man tillräckligt med is i magen så kan man vänta ett par månader tills Z4 kommer ut, då kommer ju Z3:an rasa i pris. Men då kommer antagligen å andra sidan den här tråden att återuppstå igen fast med diskussionen om man ska välja den dyrare z4 eller z3...
    Ett sätt att få den nyare versionen utan at behöva lägga ut alldeles för mycket pengar är att ta den ihop med en ombindning av abonnemang, men tyvärr brukar man numera inte få telefonen då heller utan det blir en form av avbetalning med förhöjd månadsavgift eller en ful operatörsbrandning eller båda.
    Den bistra sanningen är nog tyvärr att det kostar att ligga på topp. Visst är det på många sätt roligare med en nyare modell, och den är kanske lite mera värdesäkrad än en äldre modell, åtminstone ett litet tag, men det är som sagt det dyrare alternativet.
     
  8. dhanjel

    dhanjel Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2009
    Inlägg:
    1 414
    Mottagna gillanden:
    278
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11
    Ja, oftast är det en nackdel att binda sig om man har möjlighet att köpa kontant.

    Med ett Comviq Fria samtal/sms+5gb data för 245kr/mån via kundkraft.se så ska abbonemanget vara riktigt bra för att totalpriset ska kunna slås.
     
  9. kanzaki

    kanzaki Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2011
    Inlägg:
    50
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Intressant nog så är s5an en äldre telefon.. Och har ganska roliga finesser.. Ir remote o sånt dära. Men z3an har bättre ljud, bättre ljudprocessor, dubbla högtalare, bättre vattentäthet, bättre kamera, bättre skärm.. Och känns väldigt kvalitativ tack vare hur den är byggd medans s5an är plastig, bara plast o löstagbar baksida.. Som är både en nackdel och fördel. Dessutom ser s5an rätt ful ut tycker jag haha men man kan ha sån där flipcover fordrar som är rätt najs!

    Så tänk efter själv vilka funktioner som faktiskt är bra för dig så kan du lägga ut pengar för det som känns och är väsentligt. Har du inget större behov av de specifika grejjer z3 erbjuder så tycker jag iaf att det kanske inte är en ide o ta dem grejjerna, bara för att det är bättre.
     
  10. dhanjel

    dhanjel Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2009
    Inlägg:
    1 414
    Mottagna gillanden:
    278
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11
    Jobbigt att Cyberphoto nu säljer z3 compact för 3995, gör det ännu svårare :)
     
  11. tpalsson

    tpalsson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2009
    Inlägg:
    1 161
    Mottagna gillanden:
    790
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Pro / Pixel 2XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Pro / Pixel 2XL
    Info:
    Googles ekosystem
    Platta:
    iPad mini 6
    Hmmm, inget jag hittar på deras hemsida?!... Är det nån kampanj via länk eller?

     
  12. dhanjel

    dhanjel Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2009
    Inlägg:
    1 414
    Mottagna gillanden:
    278
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11
    tpalsson gillar detta.
  13. SMASHerano

    SMASHerano Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2014
    Inlägg:
    291
    Mottagna gillanden:
    51

    MINA ENHETER

    Här har du en som känner lite samma sak, vet du hur länge kampanjen pågår? :)
     
  14. dhanjel

    dhanjel Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2009
    Inlägg:
    1 414
    Mottagna gillanden:
    278
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11
    Nej men än verkar det finnas i lager. De visste dock inte om de skulle ha någon kampanj på z3.
    Men julen närmar ju sig så sannolikt blir det ju någon kampanj hos någon återförsäljare.
     
  15. Mastodontfilmsmatz

    Mastodontfilmsmatz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 okt 2014
    Inlägg:
    73
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    Ja du Dhanjel, det här blev inte lätt! Tjejen min har en Z3 Compact, och den är riktigt fin faktiskt. Stilren i vitt.

    Men angående storebröderna igen, med risk att bli tjatig:


    Z3 har enligt tillverkaren något bättre externa högtalare med ny design (föll mig inte i smaken). Båda telefonerna har två framåtvända högtalare.

    Z3 har fått en trimmad version av samma processor (2,5 gHz mot 2,3 på Z2).

    Z3 har fått förfinad kamerafunktion, men skillnaderna är nog svåra att märka. Linsen tar lite vidare motiv och den ska vara bättre vid dåligt ljus. Funktioner i övrigt är identiska.

    Vattentätheten är förbättrad på Z3. Å andra sidan känns det viktigast att den tål vatten (om man ex sumpar telefonen i toan... eller glömmer den på verandan i ösregn), inte om jag kan ta den 30 cm eller 1 m under ytan.

    De har samma version av Android, så ikonerna ser exakt likadana ut och funktioner som exempelvis långtryck på powerknappen för att fota skärmbilden är samma på Z2.

    Z3 är lite lättare och lite tunnare med rundare hörn. Smaksak vad man föredrar designmässigt.

    Sammanfattningsvis kan man väl säga att telefonerna är i stort identiska, men Z3 är marginellt bättre på några få områden. Objektivt sett är nog det kloka valet att köpa en Z2, givet prisskillnaden. Å andra sidan ska man ju välja med känsla också.

    Håller förresten med om att den vita varianten av Z2 är trist, när framsidan är svart. Jag föredrog dock den helsvarta, så för mig spelade det ingen roll. Lycka till!
     
  16. Concha

    Concha Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jul 2010
    Inlägg:
    393
    Mottagna gillanden:
    32

    MINA ENHETER

    EN liten flik, betr. vattentåligheten(siffra nr 2), är samma på Z2 (IP58) som Z3 (IP68). Det är damm/småpartikel-tåligheten (siffra nr 1) som är bättre på Z3.
    Skillnaderna mellan modellerna finns, men berättigar kanske inte för många en prisskillnad på 1500-2000kr.
     
  17. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
  18. FrogdogSweden

    FrogdogSweden Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2014
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    2
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia Z3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia Z3
    Info:
    Launcher: Nova Prime
    Telefon 2:
    Google Nexus 5 32GB
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy Nexus
    Platta:
    Sony Xperia Z3 Tablet Compact
    Info:
    Launcher: Nova Prime
    Platta 2:
    Google Nexus 7 2013 32GB wifi
    Övrigt:
    Riko Magic 802 mk4
    Chromecast
    LG Gwatch
    Pebble Steel
    Jag skulle behållit Z2:an och kört på Z4 om jag varit i samma sits... Mitt klockrena svar..