Z2 tablet :)

Diskussion i 'Sony' startad av Isengard, 24 feb 2014.

1. Droid_269

Droid_269 Guest

Hos Elgiganten kan man göra det :)

Skickat från min LG-D802 via Tapatalk

2. liath

liath Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    53

MINA ENHETER

Jag har köpt min hos Sony och de har hävdat via telefon ett flertal gånger att jag får använda den som jag vill och ändå skicka tillbaka inom 30 dagar. Jag funderar också att skicka tillbaka min. Brister i byggkvalité samt problem med touch känns inte bra på en platta som är så dyr.

3. bycikir

bycikir Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Låter väldigt underligt, hos oss (Telia) är vi väldigt strikta med att den ska vara oanvänd. Är väl olika från företag till företag då. :)

4. liath

liath Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    53

MINA ENHETER

Hehe vi får hoppas att de håller vad de säger.

5. Gnopps

Gnopps Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Sonys hemsida är tyvärr inte helt lätt att förstå när det gäller returer, men jag har tidigare skickat tillbaka en använd, felfri laptop som jag inte gillade. Inga problem och jag fick pengarna återbetalade.

Angående Z2-plattan (köpt hos Sony) så håller jag med om kritiken men är ändå så pass nöjd att jag vill behålla den.

6. liath

liath Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    53

MINA ENHETER

Jag klarar inte riktigt av att den inte svarar på touch... Det är för mig ett krav på en touch-baserad produkt, men kanske har din mindre problem? För mig är det nästan omöjligt att stänga flikar i chrome i bland, får typ trycka upp till 10 ggr på varje flik innan den stängs.

7. darkly

darkly Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

8. Tokas

Tokas Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    332

MINA ENHETER

Fast du säger emot dig själv där, då det står klart och tydligt:
    "Köparen har rätt att undersöka varan men den
    måste vara i väsentligen oförändrat skick för
    att köparen ska kunna ångra köpet."

"väsentligen oförändrat skick" är den inte i om varan är använd.

Vidare står det:
    "Ångerrätten gäller även om köparen varit
    tvungen att förändra varan för att kunna undersöka
    den."

När det gäller surfplattor är man inte "tvungen" att öppna förpackningen och använda den för att kunna undersöka den.

Sen finns det många företag som är schyssta när det gäller ångerrätt och tar tillbaka det mesta så länge det är i helt okej skick, men det är inget de är tvungna till, utan är ren goodwill.

Precis som det finns många företag som inte bryr sig det minsta om goodwill och anser att om man startat produkten eller till och med öppnat förpackningen så är den inte längre i "väsentligen oförändrat skick" och då är det kört.

9. darkly

darkly Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

>> Alla teknikföretag jag handlat med över nätet har aldrig haft problem med att man startar t.ex laptopen, surfplattan, tvapparaten, mobiltelefonen för att se hur den fungerar om man är nöjd. Det är ganska svårt att avgöra en produkts kvalité genom att bara titta på den. Man måste ju undersöka den grundligt, starta den osv. Företag som inte tillåter det går nog inte runt i denna pressade marknad.

10. hojan

hojan Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Hur gör man för att skärmen inte ska släckas när plattan är dockad? Tex om man vill ha en slideshow eller Sonos igång hela tiden?

11. liath

liath Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    53

MINA ENHETER

Pratade med Sony nu och hon som svarade hade inte hört något om att folk haft problem med touchen. Jag påpekade att det var många som upplevde problem och att trådar fanns på deras egna forum samt XDA.

Hon tyckte jag skulle göra en reparation i PC companion och fungerade inte det skulle jag ringa åter igen.

12. Tokas

Tokas Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    332

MINA ENHETER

Som sagt, jag tvivlar inte på att många företag tar emot en retur trots att det är en använd produkt, men som du själv säger är det många företag som har det som strategi att ha en fördelaktig returpolicy.

Men det är viktigt att tänka på att det inte är något som de MÅSTE ha enligt lag som du påstod tidigare. Teoretiskt sett så kan de ge kalla handen om man öppnat och använt produkten och har just den personen man pratar med en dålig dag så kan det vara kört.

Så man måste vara noga med var man beställer ifrån, vilken policy företaget har, inte utgå från att alla bolag MÅSTE ta tillbaka en använd produkt, för det måste de helt enkelt inte.

13. tooobe

tooobe Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    572
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 7 / Oneplus 8T

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 7 / Oneplus 8T
    Platta:
    iPad Pro 12,9"
    Köper man på distans så har man rätt att använda produkten för att avgöra om man är nöjd med den (generellt anses det rimligt att man använder produkten EN gång). Det har du laglig rätt till enligt distansköpslagen. Affären är då SKYLDIG att ta tillbaka produkten (förutsatt att den är i nyskick) även om den är använd.

14. Tokas

Tokas Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    332

MINA ENHETER

Nope, du har fel.
    Detta finns prövat flera gånger, tex är våra stora operatörer väldigt bra på att INTE ta emot returer på mobiltelefoner som är använda. I många fall räcker det att förpackningen är bruten för att bli nekad. Och då med laglig rätt.
    Fast det flera gånger gått vidare till KO/ARN så är det ändå ganska klart i lagen:
    "väsentligen oförändrat skick" = obruten förpackning.

Distanslagen är INTE till för att folk ska få köpa vad som helst och testa och prova på och sedan skicka tillbaka, utan den är till för att man ska kunna ÅNGRA sitt köp. Inte först testa sedan ångra, utan att helt enkelt ångra sig efter man klickat på köpknappen. Eller ångra sig efter man fått hem det TITTAT på vad man har och sedan ångra sig.

Men sen finns det som sagt många företag som är mer generösa än vad lagen säger, men fortfarande, det är inte för att dom MÅSTE enligt LAG.

15. tooobe

Mottagna gillanden:
    572
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 7 / Oneplus 8T

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 7 / Oneplus 8T
    Platta:
    iPad Pro 12,9"

Har du någon som helst källa på dina påståenden? Man har rätt enligt lag att öppna förpackningen och testa varan. Att sen vissa företag inte följer lagarna är en annan sak.

http://www.konsumentverket.se/Lagar...sument/Angerratt/Angerratt-vid-distanshandel/

http://www.svd.se/naringsliv/digitalt/natkunder-luras-pa-angerratten_4373733.svd

Last edited: 29 apr 2014
    darkly gillar detta.
  16. Tokas

Tokas Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    332

MINA ENHETER

Okej, jag får helt enkelt anse mig besegrad angående uppbruten förpackning.
    Man får öppna förpackningen och inspektera varan. Då vet jag väldigt många fall som redan har varit felaktiga. Intressant..

Dock så står jag fast angående att använda produkten. Som Konsumentverket skriver:
    "Rätt att undersöka varan
    Du har rätt att undersöka varan du har köpt. Men för att kunna ångra köpet måste den vara i så kallat väsentligt oförändrat skick. Ångerrätten gäller även om du har varit tvungen att förändra varan för att kunna undersöka den. Du har alltid rätt att öppna förpackningen så att du kan undersöka varan."

Där vet jag också väldigt många fall där företag de senaste åren har nekat att ta tillbaka använda produkter, då att "undersöka" en vara är inte detsamma som att "använda/testa" en vara.

Men det är en tolkningsfråga för många, antar jag.

17. tooobe

Mottagna gillanden:
    572
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 7 / Oneplus 8T

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 7 / Oneplus 8T
    Platta:
    iPad Pro 12,9"
    Det är absolut en tolkningsfråga. Konsumentverket tolkar det som att du får starta produkten (läs andra länken jag postade).

"Ett av de företag Konsumentverket granskade i februari är Expert. Vid myndighetens granskning krävde företaget en återställningsavgift om datorer som köpts i deras nätbutik återlämnades i en öppnad förpackning. "I strid med lagen", konstaterar Konsumentverket.

Lagen är istället tydlig med att kunden ska få undersöka varan – och därmed måste företag räkna med att köparen startar datorn. Kostnaden för att återställa datorn ska företaget självt stå för.

– Butikerna får inte ta ut en avgift för att återställa datorn. Lagen ger kunden rätt att undersöka datorn, men däremot får kunden inte göra mer än vad som krävs för det, säger Cecilia Norlander."

Man får alltså helt klart starta en produkt. Det är däremot mer tveksamt om man börjat lägga in massa personlig information / göra massa inställningar. Då har man nog gjort mer än att testa produkten.

darkly gillar detta.
  18. mange76

mange76 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 450
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro
    Platta:
    iPad Pro M4
    Efter att ha köpt och sedan lämnat tillbaka en galaxy tab pro lutar det åt denna z2 tab. Galaxyn kändes lite laggig, speciellt i browsern på tunga sidor.

Ni som har denna, är det flyt? Både i menyer, appar och websurf?

Det enda som känns lite negativt med z2 är de breda kanterna och att baksidan verkar vara en fingeravtrycksmagnet.

/Mange

19. Gnopps

Gnopps Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Jag är mycket nöjd vad det gäller flyt i menyer och appar.

Sent with Tapatalk that ignores my privacy and tracks my activity

20. Mr-F

Mr-F Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    414
    Operatör:
    Comviq/Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq/Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Övrigt:
    Samsung Galaxy Watch 4
    Har äntligen kunnat beställa en nu också, med 4G.
    Väntar otåligt på att få hämta ut den på utlämningsstället.

Dock tycker jag det är synd med minneskortet på Z2:an på 64 GB, att man inte kan installera applikationer på minneskortet. Verkar bara vara bilder, filmer, musik och kartor.

Men, det ska bli kul att få testa plattan när den kommer.

Vad rekommenderar ni för tillbehör?
    Har själv tittat på fodral och skärmskydd, utöver minneskort.

Last edited: 9 jun 2014