Zenbook UX580GE Bo022t bästa pris?

Diskussion i 'Asus Allmänt' startad av GATUPLAN, 20 aug 2018.

  1. GATUPLAN

    GATUPLAN Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 okt 2011
    Inlägg:
    403
    Mottagna gillanden:
    76

    MINA ENHETER

    Hej
    Jag vill köpa en Asus Zenbook UX580GE Bo022t omgående.
    20.000 är en del pengar.
    Någon tips hur jag kan spara någon tunsenlapp, rabattkod eller studentrabatt eller annat förslag???

    Tack i förhand
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Sorry för OFT, men är du helt säker på att du vill ha den?

    GTX 1050 ti = TDP ~75W
    i7-8750J = TDP ~45W

    Det är sammantaget en TDP på 120W. Väldigt kraftfull hårdvara i en väldigt nätt förpackning = oundviklig thermal throttling (speciellt om man inte har lust att byta kylpasta och försöka justera volten med ThrottleStop eller Intel XTU).

    Asus Zenbook Pro 15 UX550GD / UX550GE - up to Core i9 CPU, GTX 1050 Ti graphics and UHD wide-gamut screens

    Tänker du tex använda den för spel eller videoredigering där du under längre tid belastar GPU+CPU kommer du förmodligen att rätt snabbt bli besviken. För kortare stötar är det så klart bättre.

    Jag har själv en XPS 9560 (samma prisklass och liknande TDP), och den thermal throttlar som attans så snart den belastas under en längre tid. Har bytt kylpasta och undervoltat vilket hjälper lite, men kylningen är klart underdimensionerad för hårdvaran. Var lite önsketänkande att tro att man kunde klämma in en i7:a och GTX 1050 i ett så tunt chassi utan throttling så här med facit i hand :)
     
    Last edited: 20 aug 2018
  3. GATUPLAN

    GATUPLAN Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 okt 2011
    Inlägg:
    403
    Mottagna gillanden:
    76

    MINA ENHETER

    Jag tycker att den är snygg design samt gillar den skärmen på touchpaden, hela paketet verkar vara kul. Men vad har jag för alternativ då?
     
  4. ASUS.Sverige

    ASUS.Sverige Senior Droid Verifierat konto

    Blev medlem:
    14 maj 2011
    Inlägg:
    1 135
    Mottagna gillanden:
    1 062
    Telefon:
    Asus ZenFone 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Asus ZenFone 6
    Hej

    Dustin har studentrabatter men hur mycket rabatt de ger vet vi inte;

    Registrera dig som studentkund | Dustinhome.se

    Mvh
    ASUS
     
  5. GATUPLAN

    GATUPLAN Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 okt 2011
    Inlägg:
    403
    Mottagna gillanden:
    76

    MINA ENHETER

  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)

    Bäst vore ju egentlige något med låt säga en quad core/i5 framför hexacore och kanske GTX 1050 framför 1050 Ti om datorn skall vara så kompakt.

    Finns det ingen enklare modell i samma serie?

    Det blir som sagt knepigt när man slänger in komponenter som generar så mycket värme i ett så kompakt chassi med så små fläktar. Är omöjligt att dra full nytta av potentialen, så det blir lite pengar i sjön av det hela.
     
  7. GATUPLAN

    GATUPLAN Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 okt 2011
    Inlägg:
    403
    Mottagna gillanden:
    76

    MINA ENHETER

    Om Ni är själva Asus så kan Ni säkert hjälpa mig med detta?
    Den datorn som kraschat var en väldigt bra och fräsch Asus N56ZV med i7, SSD, osv. köper alltid det bästa. Men alla vitala delar gick åt halvt, moderkort, skärm, processor, m.m. Helt oväntat och nu är jag tvungen att köpa en dator som duger ett tag framöver, trotts att jag inte haft några planer att byta dator på flera år.

    Kan jag kontakta Er och få lite rabatt?
     
  8. ASUS.Sverige

    ASUS.Sverige Senior Droid Verifierat konto

    Blev medlem:
    14 maj 2011
    Inlägg:
    1 135
    Mottagna gillanden:
    1 062
    Telefon:
    Asus ZenFone 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Asus ZenFone 6
    Hej

    Tråkigt att din dator inte fungerat som den ska. Är det garanti kvar , kontakta vår kundtjänst för garantiärende.

    Gällande rabatter så säljer ASUS inte direkt till slundkund här i Sverige - vi kan dessvärre inte erbjuda rabatter direkt. Håll utkik hos alla de återförsäljare som har ASUS-produkter.

    Mvh
    ASUS
     
    bernard gillar detta.
  9. GATUPLAN

    GATUPLAN Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 okt 2011
    Inlägg:
    403
    Mottagna gillanden:
    76

    MINA ENHETER


    Alltså är det meningen att betala 20.000 eller 28.000 för en dator för att den ska krascha totalt efter garantin gått ut?
    Menineg varför jag svarar till dig/er här i tråden är att jag redan varit i kontakt med Asus Sverige. När jag var på semester första dagen kraschar datorn. Då ringde jag till Asus och Asus svarar att det förmodligen är moderkort. Jag lämnar in den på den lokala service i Kroatien och då visar det sig att flera vitala komponenter kraschat.
    Asus Sverige (jag har varit omkopplad flera gånger när jag ringer från Kroatien) rekommenderar varmt just den modellen till mig/oss UX580GE. Och jag skulle återkomma direkt när jag kommit hem till Sverige och då skulle Ni "hjälpa mig med köpet".
    Jag trodde på det. Och Vi kollade enbart på UX580GE och alla andra externa delar såsom brännare (som vi nu redan köpt), mus, docka, väska m.m.
    Men när Vi kom hem, först blev det ett trevligt samtal med Asus, sedan skulle Vi "bara skicka en formulär från hemsidan" inklusive bilder från service på den kraschade datorn m.m.
    Men till vår besvikelse blir Vi nekade av Asus. Trotts allt Asus lovat oss och övertalat oss att kolla just på UX580GE som den bästa lösningen för oss.

    Vi känner oss grundlurade av Asus nu.
    Men det är AKUT och Vi är inte insatta i någon annan modell än UX580GE och det är därför Vi kollar här på Swedroid om det går att få det billigare än 20 resp 28 tusen.
     
    Last edited: 27 aug 2018