Zenithink C91 ZT-280

Discussion in 'Övriga tablets' started by botze, Sep 30, 2011.

1. botze

botze Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Hej! Har äntligen slagit till på en sån här, efter att ha funderat länge :)

Första intrycket är blandat. Rätt stor och tung, rätt laggig i gränssnittet (har använt iPad en del och det går ju inte att jämföra).... å andra sidan, rätt snabb t.ex. att rendera websidor och andra manövrar. Känns solid och touchen och skärmen känns riktigt bra. Besviken på att svtplay bara funkar i lägsta kvaliteten, fattar inte varför om man nu kan spela upp hd-film (@sydeu: har inte hunnit prova det, ska göra det ikväll).

De ska tydligen släppa en ICS -version som stödjer flash, när de gör det ska jag prova att installera den, nu kör jag 2.3.4 i paddan.

Irriterande att processorn bara kan köras i 800 Mhz, längtar efter en överklockning till åtminstone 1 GHz, kanske kan lösa svtplay -grejen?

Webkameran verkar riktigt sunkig, provade bara med dåligt ljus igår kväll iofs. Tveksamt om den kan användas ens till skype.

Fråga: Ni som fått den, vilket kablage fick ni med? En ethernet -adapter? Fick inte jag, inte för att jag någonsin kommer använda den men ändå...

Edit: Någon på slatedroid har tydligen gjort en kernel som stödjer 900 MHz, som funkar med deras senaste ICS -ROM! Länk. Kommer dock inte testa innan ICS stödjer flash.

Last edited: Feb 10, 2012
  2. botze

MINA ENHETER

Några reflektioner efter ett dygns användning:

- Filmer i 720p och 1080p funkar INTE smärtfritt (laggfritt) på plattan. Har bara provat några olika än men hos mig funkar det iaf inte.
    - När man ansluter plattan via mini-usb till dator så monteras sd-kortet som en disk, och det interna minnet (som verkar vara på 6 Gb) som en annan disk
    - När jag ansluter min telefon till den "stora" usb -ingången på plattan så verkar telefonen hittas, men inga filer hittas. Telefonen tycker att den är ansluten till en dator.
    - Upplever den som något mindre laggig än igår, kanske installerades massa appar/synkades grejer i bakgrunden igår när jag provade
    - Svt play appen funkar inte alls, filmerna kommer inte igång. M.svtplay.se funkar hyfsat. Vanliga svtplay.se i lägsta kvaliteten funkar bra.
    - Tv4play funkar både via hemsidan och appen (dock kass kvalitet)
    - Youtube funkar fint, även i HD
    - WiFi verkar något instabilt i min mjukvara, ibland tappar den nätet, löses med att stänga av och sätta på WiFi igen

3. sydeu

sydeu Senior Droid Medlem

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10
    Platta:
    iPad Pro 10.5
    ROM:
    iOS 12
    stort tack för recensionen/responsen botze!

4. botze

MINA ENHETER

Update: Har provat lite mer och vissa filmer verkar funka i vissa mediaspelare, verkar bero på vilken man använder! Har dock bara provat 720p eftersom jag nästan bara har det hemma.

5. sydeu

sydeu Senior Droid Medlem

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10
    Platta:
    iPad Pro 10.5
    ROM:
    iOS 12
    vad använder du för mediaspelare? Mx Player/Diceplayer/BS player ska vara dom bästa har jag hört, dom ska hårdvaruaccelerera filmuppspelningen.

6. botze

MINA ENHETER

Ja du nu har jag provat ett gäng, inkl BS Player och Mx player, och mina slutsatser blir dessa:

Jag har inte lyckats spela upp film i 720p eller 1080p smärtfritt någon gång med någon spelare. Antingen så laggar bilden eller så laggar/uteblir ljudet (vanligast). Irriterande, för ofta blir bilden skitbra, men då saknas ljudet helt. Skumt!

Det jag skrev tidigare, att jag lyckats spela upp någon film i 720p, visade sig vara falskt då det inte var 720p visade det sig....

Har även provat blåtand med usb-adapter och det verkar funka helt klockrent, man aktiverar blåtand i vanliga android -menyn och adaptern börjar blinka och det funkar :) Då är ju det ett vettigt alternativ om man vill ha blåtand, finns blåtandsmoduler för $1 på ebay som nästan är osynliga...

http://www.ebay.com/itm/Mini-USB-2-...ltDomain_0&hash=item4cfa41a16e#ht_2724wt_1187

7. Jin81

Jin81 Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Någon som är intresserad av att köpa min orginal Zenithink C91?
    Nyaste oficiella zenithink romen installerad. Tänkte uppgradera datorn så säljer min tablet om intresse finns för 1500:- (Värde 1900:-) Lådan har jag slängt men den är i nyskick, inga repor, 2 bra läderfodral medföljer samt en skärmtrasa att rengöra med.
    Eladapter tillkommer...

Kan hämtas i Växjö eller skickas om du betalar frakten.
    Vill du att jag ska skicka bilder så kontakta mig på [email protected]

2gig micro SD kort inkluderat med...

Last edited: Feb 12, 2012
  8. moparlinke

moparlinke Professional Droid Medlem

MINA ENHETER

Hur funkar det att se barnprogram på svt.se/barn?
    Sugen på en billig bra platta som dottern kan ha på dagtid å jag kan ha på jobbet.

9. botze

MINA ENHETER

Det funkar utmärkt fast bara i lägsta kvaliteten, vilket duger för min 3 -åring iaf.

Hoppas på bättring med nyare mjukvaror, Zenithink släpper ju nya mjukvaror hela tiden.

10. moparlinke

MINA ENHETER

Ok.. Låter ju helt klart ok. Bara vänta å se om den dyker upp igen

11. botze

MINA ENHETER

12. moparlinke

MINA ENHETER

13. botze

MINA ENHETER

Vad jag vet har den aldrig sålts i Sverige.

Det är en vettig platta för pengarna, finns säkert många likvärdiga. Problemet med "kina-plattor" är att det finns så oändligt många, omöjligt att veta vad man egentligen beställer och vad man kommer få hem. Fördelen med denna är att det är en (relativt) välkänd tillverkare, och de släpper mjukvaruuppdateringar kontinuerligt. Brett communitystöd dessutom. Se gärna mitt omdöme på prisjakt.

14. moparlinke

MINA ENHETER

Ok Tack för svaret :-)

Säkert jag som tjorvat ihop de med nån annan platta

15. krillelund77

krillelund77 Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Hej

vad har ni för batteritid på era plattor vid vanligt användande, tex kolla aftonbladet
    spela lite angry birds och bara kolla runt i menyer och slösurfa och sånna saker?

16. botze

MINA ENHETER

Har inte använt den så mkt att jag kan svara på det än tyvärr...

Har nu installerat den senaste ICS ROM:en från Zenithink och den funkar helt utan problem :) Var extremt enkelt att flasha. Dessutom finns det en kernel som gör att processorn kan köras i 900 MHz ist 800, om det nu gör någon skillnad. Får dock inte svtplay att funka i den nya ROM:en - mobilversionen funkar utan problem men i den vanliga webversionen så står den bara och snurrar, programmen startar aldrig.... skumt. Kan bero på att den bara stödjer en gammal flashversion än så länge (10.2)....

17. krillelund77

MINA ENHETER

Har ICS 4.0.3 om jag inte minns fel, är på jobbet nu. Det kom instalerat när jag köpte den, får inte svt play att funka i webbsidan men appen funkar dock med dålig bild. har inte provat mobilversionen men den borde vara samma som appen? En sak jag undrar är, finns det ingen status bar man kan dra ner från toppen av skärmen i ICS 4? hittar inga inställningar heller för det. någon som vet?

18. botze

MINA ENHETER

Nej det verkar vara borta i ICS! Du har ju i stället en liten "statusbar" nere till höger på skärmen, där notifieringar och annat dyker upp (mer liknande windows med fältet nere till höger). Iaf i stock launcher, har inte provat någon annan launcher med tror inte att det skiljer sig där.

Jag tror att appen och m.svtplay.se visar exakt samma innehåll.

19. krillelund77

MINA ENHETER

Det konstiga är att jag har inte någon sån nere heller, det borde ju finnas en sån där man ser wifi mottagning och sånt, har sökt på nätet men hittar inget, har läst nått om status bar flag där man ska kunna slå av och på status bar men jag hittar inget, finns det nån inställning där man kan slå av och på?

20. botze

MINA ENHETER

Hmm skumt, min ligger där nere till höger, har inte slagit på eller av den.... är du säker på att du installerat rätt version av ROM:en? (finns ju tre olika varianter, 2n, 3n och nån till...) Ja precis, den visar tiden, wifi mottagning, mobil mottagning (idiotiskt på våra plattor) och batteristatus + ev. notifieringar.