Zephyr HxM Blåtands pulsband för android 2.0 och högre.

Diskussion i 'Frågor och support' startad av Ontrose, 14 feb 2010.

1. NiklasO

NiklasO Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 892
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Jag tycker att det känns bra. Det är inget kinaskräp om man säger så. ;)

2. Luc!fear

Luc!fear Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hur har det gått ?
    Vänligen skriv mer i tråden ni som köpt utrustning... eller slappar ni?

3. phrusher

phrusher Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Har nog slappat lite för mycket... Jag har använt pulsbandet vid ett tillfälle när jag var ute och sprang och jag kan säga att jag var inte imponerad över funktionen. Enligt pulsgrafen på Endomondo så var jag utan puls i några minuter från och till och under sista sträckan när jag spurtade så visade den att jag hade ungefär 50-60 bpm, dvs vilopuls.

Jag ska dock ge den en chans till. Läste lite på olika forum att de rekomenderar att man blöter ner kontaktpunkterna på bandet innan man sticker ut så jag ska testa det nästa gång och se om det blir bättre.

4. coachkalle

coachkalle Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Jag testade Endomondo tillsammans med min Desire, dock utan Zephyr HxM. Det var första gången jag fick exakta km-tider och höjdskillnader och jag fastnade direkt. Jag är också intresserad av att veta om du fick ordning på ditt Zephyr HxM pulsband.

/coach

5. mole

mole Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

även jag är intresserad av lite synpunkter på zephyren alternativt andra bt-pulsband som fungerar bra. det kliar i köpfingrarna! :)

6. tanion

tanion Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Det stämmer nog bra att kontaktytorna på pulsbandet ska blötas ner för att leda bättre, så är det iaf på Polars pulsband.

Är det någon som vet hur skillnaden mellan Zephyrs och Polars BT pulsband?

7. RunningD

RunningD Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

First swedroid post. Love this site, but I have to roll in english for now. :-/

The HxM is the best HRM choice for Android users. Polar's Wearlink+ works just as well but with a couple drawbacks. For one, you have to constantly buy new batteries for the Polar, while the HxM is rechargeable. Two, the HxM adds step-count/cadence useful for indoor training, whereas the Polar just gives heart rate. (Android phones can't use onboard accelerometers for cadence like iPhones, Symbian and S60 phones, so you need ext support)

Zephyr's price for Int'l shipping was recently reduced from $20 to $10. Also, fwiw, Zephyr issued the readers of my blog a discount. My HxM review.

I will publish a review for Zephyr's BioHarness very soon, as I'm wrapping up tests with one now. I'm a 60-80km/wk runner and love running with my Droid.

8. RHE

RHE Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Så det är ett Zephyrbälte man ska satsa på, eller?

9. egon2003

egon2003 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 13 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 13 Pro
    Jag kör sportstracklive och ett zephyr bt bälte och tycker det fungerar riktigt bra. Riktigt praktiskt att få puls uppläst i lurarna samtidigt som man lyssnar på musik :)

Last edited: 14 jan 2011
  10. RHE

RHE Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Man är ju Lite sugen...
    Du har inte upplevt några problem, typ att den läser av helt åt helvete fel puls?
    Hur länge kan du hålla på åt gången, hur länge räcker telefonens batteri med musik, gps och pulsmätare igång samtidigt?

11. egon2003

egon2003 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 13 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 13 Pro
    Jag tycker den fungerar riktigt bra. Den har spökat lite när batteriet börjar bli dåligt i zephyren men det har bara varit o ladda så har den funkat bra nästa gång.

Jag skulle uppskatta att man kan köra minst 4-5 timmar med min acer liquid iaf innan batteriet blir för lågt i telefonen med musik över blåtand samtidigt. Jag har inte kollat det så noga.

12. pruzze

pruzze Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Jag hittar inte Run.GPS på Market. Måste man ladda ner den från deras sida? Eller är det min telefon som är bortfiltrerad? (Android 2.3)

13. mole

mole Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej!

Jag fick mitt Zephyr-pulsband för två veckor sen och har pillat lite med det sedan dess. Har absolut inga problem att vara torr och ändå få mätvärden. Kanske beror på hur tight det sitter? Köpte mitt från Endomondo, räknade lite på det innan och eftersom det är fraktfritt och euron är billig så verkade det bäst. Är det någon som har tips på en bra app som utnyttjar pulsmätningen när man springer på löpband inomhus?

14. krimlann

krimlann Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Kan man mäta R-R intervall med Zephyr pulsband med något program? (R-R är tidsmätning mellan varje pulsslag)
    Någon som vet om det finns EKG hjärtrytm mätning i något program för android? (finns för iPhone....)

15. f_walker

f_walker Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Helt novis på det här med pulsträning men lite saker jag undrar över programvarorna.
    Kan man lägga upp ett träningspass där man växlar mellan olika pulszoner och då får larm när man ska ändra ansträgning/fart?

16. GadgetMaster

GadgetMaster Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

R-R-Intervall

Det kanske är överspelat nu för din del, men har forskat lite på det där...

Run.GPS är det enda program som verkar spara R-R intervall, och som jag förstår det så fungerar det enbart med Zephyr band, inte med Polars.

Det är en fil som man manuellt ska hämta upp från telefonen som innehåller R-R informationen, men verkar vara något bättre på gång.

Ni som har Zephyr band fungerar de fortfarande för sett en del som klagar på att dom lägger av efter ett tag?

//Niklas

17. jazzteffe

jazzteffe Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har ett nytt komplett Zephyr HxM till salu om någon är intresserad. Jag har använt det ca 5-10 ggr (köpte det från USA i början av juni). Sen pajade gps:en på min HTC, så då var det inte lika kul längre. Jag har annars kört det ihop med Sportstracklive, vilket funkat riktigt bra.
    I början blev jag sur för att pulsmätningen dog eller dök efter ett tag. Sen provade jag att dra åt bandet lite hårdare och då försvann problemet helt och mätningen blev klockren. Man behöver alltså dra åt bandet ganska hårt och man måste alltid väta det innan man kör igång.
    Någon som är intresserad av ett köp?