ZombieBird - ett första försök med libGDX

Diskussion i 'Spelutveckling' startad av kallt_kaffe, 24 feb 2014.

  1. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    [​IMG]

    Jo tack, jag vet att världen inte behöver fler Flappy Bird kloner men jag ville lära mig libGDX och samtidigt testa att släppa en app med reklam så när jag snubblade över en tutorial för att göra en Flappy Bird klon med libGDX som dessutom var en av de bästa tutorials jag hittat på nätet så fick det ändå bli så.

    Jag har inga illusioner om att den nånsin kommer att bli speciellt populär utan det handlar i första hand om att lära mig göra ett spel och samtidigt ha lite roligt på vägen.

    App finns att ladda ner på Google Play Store för den som vill testa.

    Spelet är inte att betrakta som klart utan mer som en förhandstitt på hur långt jag kommit hittills. Mycket av grafiken kommer fortfarande från tutorialen men det har jag tänkt att justera i framtida versioner. Planen är också att integrera den med googles speltjänster för t.ex. highscorelistor.

    Förhoppningsvis skall jag när jag är klar ha lärt mig så pass mycket att jag kan börja snickra på något lite mer originellare.

    Jag rekommenderar verkligen tutorialen för de som funderat lite på att knacka ihop lite spel. libGDX känns väldigt stabilt och genomtänkt och det är cross-plattform så det du utvecklar går efter några mindre justeringar alldeles utmärkt att kompilera även för iOS. (ja, jag har testat)

    [​IMG]
     
    Last edited: 28 feb 2014
    Frisell gillar detta.
  2. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Nu är appen uppe i version 0.4 med framför allt ny grafik.
     
  3. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Då libGDX är ett cross-plattform library så roade jag mig idag med att fixa en HTML5 version av spelet.

    http://www.zombie-bird.com/ OBS! Används Google Chrome eller Firefox. Fungerar ej i IE för mig.
     
    Last edited: 28 feb 2014
  4. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Numera kan man, när man få highscore, dela ut det via androids inbyggda delningsfunktion till t.ex. Twitter, Google+, Instagram, skicka som MMS, Mail, spara på Dropbox etc.

    Tyvärr fungerar det inte med Facebook. Enda sättet att få det att fungera med Facebook är att min app måste kräva åtkomst till extern lagring och spara bilden så att Facebook appen kan snappa upp den. Det skall man inte behöva om man byggt en väl fungerande ContentProvider så som jag gjort men Facebooks utvecklare skrev nog ihop den delen av appen som skall importera mitt under en personalfest för det går bara inte att få till det. Har Googlat som en tok på problemet och det är fler som försökt och gett upp men ingen verkar ha lyckats.
     
  5. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Facebook problemet är nu löst i version 0.7.

    Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
     
  6. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Version 0.9 har nu även en dedikerad facebook knapp som använder Facebooks SDK för att posta highscore till Facebook (kräver att Facebook appen är installerad). iPhone/iPad versionen kommer att få motsvarande funktion när Apple får tummen ur och godkänner min senaste uppdatering. Det tar ca: 1 vecka för Apple att göra review på en ny app eller uppdatering på en befintlig. Aningen frustrerande när man är van med Play store där en uppdatering brukar trilla ut på runt en 1 timme.
     
  7. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Version 1.1 släpptes idag för Android. Den stora nyheten är att man nu kan visa en topp 10 lista över sina facebook vänners highscores. Ens eget highscore kopplas till Facebook så om man t.ex. bytt telefon och installerat om spelet så synkas highscoret ner från facebook när man visar topp 10 listan.
     
  8. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Snart kommer även Top 10 listan i iOS versionen. Ligger och väntar på review hos Apple. Tyvärr rejectades första försöket pga att min splashscreen bröt mot ett av budorden.
     
  9. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Nu i version 1.3 skall förhoppningsvis de sista buggarna med facebook-kopplingen i iOS versionen vara fixade.