ZTE Blade - Allmänt

Diskussion i 'Blade' startad av n3rox, 26 sept 2010.

1. b.lindahl

b.lindahl Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Angående Angry Birds på Blade så funkade det felfritt ett bra tag men ett antal banor in i spelet så började det hacka för min sambo (Telia-inköpt). Det fryser tyvärr emellanåt också och behöver dödas med någon task manager. Någong som erfarit samma problem?

2. Evian

Evian Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    285

MINA ENHETER

Ja det händer allt ibland.

3. pete

pete Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    66

MINA ENHETER

+1, UK versionen här också. Mycket telefon för pengarna... visst har den lite barnsjukdomar som att wifi kopplar ifrån när skärmen går i vila (finns wifi fixar), men i det stora hela fungerar det finfint.

Händer här ibland också. Kör dock mcr r4 2.1, har hört att det skall rulla lite bättre på 2.2.

4. CongoMama

CongoMama Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Vad menar alla med det?
    Menar ni att man måste inte ha fula orangea klockor och sånt.
    Jag undrar lite över android? Är det typ så att om man vill ha en finare klocka så är det typ en app som man kan hämta någonstans eller hur går det till?
    Hur fixar man egentligen sin "Hem-sida" i mobilen. Är allting appar som man lägger in som t ex. klocka, och radio osv. ?

5. pete

pete Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    66

MINA ENHETER

Att den är branded betyder att Orange UK sålde luren med en massa Orange specifikt skit (apps och egen app store tror jag? säkert lite bokmärken, startsida och annat dylikt) för att göra reklam för sig själv samt få folk att utnyttja de tjänster som de erbjuder.

Det finns en del widgets i stock men precis som du tänker kan du hämta hem externa widgets från andra källor om du hittar nåt du gillar.

6. kungensbror

kungensbror Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Prova att stänga av datatrafiken innan du startar spelet! Gjorde det på min X10 Mini och då försvann problemen...

Letalis gillar detta.
  7. micke.800

micke.800 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Nu har jag försökt i ca två dagar att lägga till egna ord i xt9 men lyckas inte. Har kollat i varenda meny och jag kan inte hitta några sådana inställningar.
    Jag har surfat runt på nätet utan att hitta någon info hur man gör det på Blade:(

Det enda jag har hitta är om man lägger till en genväg på homesceen väljer :
    Genväg-->inställningar-->Användarens odlista, men den ordlistan verkar inte ha något med xt9 att göra?

Testade min kompis HTC Desire HD på den var det hur enkelt som helst att lägga till ord och även att hitta den egna ordlistan i inställningar:)

Jag har inte ändrat något i mjukvaran på min telefon och den är köpt via comviq.
    Min android version heter 2.1-update1.

Är det någon annan som har samma problem eller har jag något sorts mjukvarufel på min Blade eller är det ett handhavandefelo_O

Last edited: 2 jan 2011
  8. tourqe

tourqe Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

ngn som vet hur man får sina mail direkt? alltså när objekt anländer(push), det snabbaste jag har är 5 min.

/T

9. Skywriter

Skywriter Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    142

MINA ENHETER

Använder du gmail så funkar push. Mina mail dyker upp inom några sekunder.

10. CongoMama

CongoMama Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Jaha vilken ska man köpa då?
    Snälla svara!

Huawei U8500 - 999 :-
    Eller
    ZTE Blade 1499 :-

11. beyorn

beyorn Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    127
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Som sagt.. (-.-) Blade är det självklara valet om du vill få ut mest "bang for the buck".

Finns inte en bättre telefon till just detta pris!

12. fuzz

fuzz Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tjena!
    Beställde precis en ZTE Blade från Telia och passade på att registrera mig här, nu när jag snart också är "Swedroidare".

Får se när den tyckas dyka upp.
    Telia verkar vilja hoppa mellan att på nätterna/kvällen säga att den estimeras leverars 5 Januari samt att den finns i lager, och nu på dagarna är den slut på lagret och uppskattas levereras den 15 Februari.. ;o

Last edited: 4 jan 2011
  13. MaXmeOliver

MaXmeOliver Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    136
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nothing Phone 1 (12/256)

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nothing Phone 1 (12/256)
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Watch 5 LTE (44 mm)
    Kan man starta till recovery när laddare/usb är i?

14. Rorin

Rorin Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Har köpt en ZTE Blade igår och är mycket nöjd hitills. Har ett litet problem med att sd kortet verkar glappa lite. Någon som haft samma problem? Kopplas i och ur av sig själv då och då. Det är sd kortet som följde med från telia som sitter i telefonen. Ska man ta sig telia och byta eller går det att ordna på något sätt? Har testat rengöra kontaktytorna och sätta i och ta ut kortet några gånger men problemet finns kvar.

Batteritiden verkar vara rätt varierande och relativt dålig och kollar jag batterianvändingen (under inställningar i stock) visar den att telefonens vilofukntion dragit den största delen av krämen ur batteriet, verkar rätt konstigt då jag använt den rätt flitigt nu under första/andra dagen. Tänkte ge "batteritricket" en chans ikväll/imorgon.

Kör på stock än sålänge men får se om det blir att fixa 2.2 nu när det verkar komma ut en stabil version.

Till det är dags för något sådant har jag dock lite frågor...

I den medföljande telefonboken så har alla mina kontakter som jag haft från min tidigare Ericsson telefon (ej smartphone) fått "efternamnet" först och förnamnet sist. Då mina "efternamn" ofta består av annat än just ett efternamn (förkortningar för klasskamrater från olika skolor, folk från föreningar/jobb m.m.) så blir det ett extra stort problem. Och söker jag i kontakter efter förnamnet hittar den inte kontakter med det förnamnet. T.ex en kontakt som på min förra telefon hette Marcus Johansson heter nu Johansson;Marcus/1, söker jag då på marcus kommer inte kontakten upp alls. (alla kontakter har fått ett /1 /2 eller /3 efter sig, tror det har att göra med om de var inlagda som mobilnummer, hemnummer eller jobbnummer tidigare). Finns det någon bra kontakt app som fixar detta eller går det att ställa in någonstans (har inte hittat något bra när jag letat). Enda kontakt appen som jag hittade fixade att få förnamnet först men däremot kunde den inte visa enbart kontakter med telefonnnummer som standard kontakt appen kan vilket gör att jag har extremt många onödiga kontakter i telefonboken (alla jag nånsin skrivit mail till eller fått mail från).

Sen funderar jag också på vad ni kan rekommendera för tangentbord? Kör just nu på xt9 då det är det enda av de 3 medföljande som har åäö med på tangentbordet men däremot gillar jag inte att den föreslår väldigt många skumma ord även om jag skriver det jag vill helt korrekt och sen trycker mellanslag så lägger den in det ord som den fått för sig att jag ville skriva. Tillsammans med att nya ord man skriver inte verkar sparas automatiskt blir det snabbt väldigt irriterande. Kanske blir skjuten om jag frågar det men kan man få in ett "tangentbord" bestående av en gammal hederlig knappsats med t9 funktion? Känns iaf i nuläget som att jag tveklöst skriver mycket fortare på en vanlig knappsats än på något qwerty skärm tangentbord....

En sista lite mindre viktig fråga är om det finns någon bra app för fm radion som fixar att visa stationsnamn (klarade min gamla ericssson lur av att visa om jag lyssnade på P3/Rix FM eller liknande borde ju även min andriod lur kunna visa namnet på stationen och inte bara frekvensen...). Ska gärna även vissa detta namn eller givet namn om jag sparar stationen (i nuvarande fm radion visas bara frekvenser som namn på allt)

Ursäktar om detta besvarats någon annanstans, har försökt söka lite men inte hittat något.

15. Blade

Blade Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Tjena, jag köper snart en ZTE Blade (När telia har fått dem) :D En sak jag undrar är om modellen som säljs i Svergie har en TFT Eller En OLED skärm. Jag läste någonstans att modellen som säljs i sverige ska ha en TFT/LCD skärm men när jag frågade i en Telia butik så hade de OLED modellen.

En annan fråga är om man kan spara appar/spel på sitt minneskort, läste någonstans att det ej gick om man hade 2.1 vilket leder till en annan fråga, är det säkert att installera 2.2 ROMs?

Tack på förhand :)

16. pete

pete Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    66

MINA ENHETER

Skall vara LCD, brukade säljas i UK med OLED men LCD som gäller även där numera (om det inte är gammalt lager),tror inte de tillverkas med OLED för någon marknad längre.

Går att få A2SD med olika custom 2.1 roms tror jag, men då blir du tvungen att roota och flasha och då kanske frågan uppstår om det inte är lika bra att slänga in en 2.2 direkt?

Finns ingen officiell 2.2 source från ZTE så de custom roms som finns tillgängliga lider av några mindre problem, men verkar flyta på bra för de flesta.

Kör själv rootat och mcr 2.1 r4, har inte gett mig på 2.2 då det inte fanns någon sådan rom när jag inhandlade min Blade och för att jag inte känner för att flasha om flera gånger så försöker vänta på en så stabil rom som möjligt byggd på den officiella sourcen (om den nu gör saker bättre...). Men av de utlåtanden jag sett så ska det funka fint för de flesta.

Blade gillar detta.
  17. Rorin

Rorin Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Upplevede just de omtalade bruset i hörlurarna. Som sagt inte så jobbigt under låtar då det knappt märks men jag lyssnar främst på radio och då i första hand P3 där en stor del av sändningarna består av prat och då stör bruset betydligt mer. Är det någon som lyckats lösa detta? Samma problem om man rootar? (Dvs är det rakt av hårdvaran som får det att brusa eller inte?)

18. MaXmeOliver

MaXmeOliver Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    136
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nothing Phone 1 (12/256)

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nothing Phone 1 (12/256)
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Watch 5 LTE (44 mm)
    Tänkte konvertera lite filmer att ha på Bladen, vilket är den bästa filformatet ? Tex 3GP, AVI, MPEG4 osv.

Och någon som har tips på en bra filmspelare?

Last edited: 6 jan 2011
  19. pete

pete Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    66

MINA ENHETER

Rockplayer sägs vara bra och ska käka en hel del olika format, dock så rullade den inte på helt bra för mig så anv mig inte av den. vplayer tyckte jag såg väldigt intressant ut, tyvärr fanns ej stöd för cpun i Blade, men det kanske de har implementerat sen sist.

Har ej konverterat mycket, men med det lilla jag gjort är det mp4 som jag kört med.

20. Rorin

Rorin Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Efter lite knåpande under dagen har jag mer eller mindre löst några av mina problem. SD kortet verkar fungera som det ska nu (tog ut och satte i en gång till idag igen). Testade koppla till datorn också, vissa verkar ju ha haft problem med det men var helt problemfritt och riktigt smidigt för min del

Kontakterna hittade jag ingen vettig lösning på så slängde in alla på sd kortet, la in dem i google kontakterna och ändrade alla "för hand" därifrån. Var ännu roligare när kontakterna var inlagda i google kontakter då de istället för att bara byta ordning på för och efternamn helt tappade förnamnet så blev lite extra problem med att få till rätt namn på kontakterna, men det är ordnat iaf. Slängde in dialer one också så nu går det rätt ok att ringa "som vanligt" med några snabbnmmer och vettig sökning i kontakter.

Saknar fortfarande bra appar för vanlig t9 inmatning för sms samt stationsnamn för FM radion.

Testade batteritricket och även om det inte gjort några under för min del så räcker batteriet lite bättre enligt min uppfattning.

Hur ser det ut att få tag på extra ex av orginalladdaren som följer med? Den är riktigt liten och smidig och skadar inte att ha en "reseladdare" och en man alltid har hemma.

Någon info om högtalarbruset? Riktigt störande när man lyssnar på radio...